Mondelez: Εξαγοράζει την Chipita, Εκλεισε το mega deal των 2 δισ. – Φορολογικές δηλώσεις: Aνοίγει η πλατφόρμα. Δηλώσεις Σταϊκούρα για αναστολές, ενοίκια – Λουκέτο «βλέπουν» 4 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. O χάρτης μετά την πανδημία

Στη Mondelez καταλήγει η Chipita, τρία περίπου χρόνια μετά την πρώτη απόπειρα, έναντι 2 δισ. δολαρίων (22 φορές τα EBITDA). H Mondelēz International ανακοίνωσε σήμερα τη συμφωνία για την εξαγορά της Chipita, μιας εταιρείας με ηγετικό ρόλο και υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην κατηγορία προϊόντων ζύμης και πρωινού σνακ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

Η Chipita, η οποία ιδρύθηκε στην Ελλάδα πριν από 40 χρόνια, είχε έσοδα περίπου 580 εκατομμύρια δολάρια το 2020 και διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό σταθερής, αναπτυξιακής πορείας  που προέρχεται από το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης, συμπεριλαμβανομένων των 7Days, Chipicao και Fineti. Η Chipita ήταν στην πρώτη γραμμή της εξέλιξης και της ανάπτυξης σε αυτόν τον τομέα σε πολλές χώρες, λόγω της ισχυρής καινοτομίας της και των δυνατοτήτων παραγωγής που διαθέτει.

«Καλωσορίζουμε στην οικογένεια της Mondelēz International τα γευστικά προϊόντα ζύμης της Chipita τα οποία δίνουν περαιτέρω ώθηση στη στρατηγική μας για να γίνουμε ένας παγκόσμιος ηγέτης στην ευρύτερη κατηγορία των σνακ», δήλωσε ο Dirk Van de Put, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Mondelēz International. «Τα εμβληματικά brands και η σημαντική παρουσία της Chipita σε τόσες πολλές ελκυστικές αγορές  αποτελούν ένα ισχυρό στρατηγικό συμπλήρωμα στο υπάρχον χαρτοφυλάκιο μας και στις μελλοντικές μας φιλοδοξίες για ανάπτυξη στην Ευρώπη και πέραν αυτής».

Παραγωγή σε 13 εργοστάσια

Τα προϊόντα της Chipita, που παράγονται σε 13 εργοστάσια και πωλούνται σε περισσότερες από 50 χώρες, προσεγγίζουν δύο δισεκατομμύρια καταναλωτών. Η εξαγορά θα δώσει τη δυνατότητα στη Mondelēz International να προσφέρει στους καταναλωτές ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο προϊόντων αρτοποιίας, όπως μπισκότα, κέικ και, τώρα για πρώτη φορά, προϊόντα ζύμης και να καλύψει την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για αυτό το κομμάτι της αγοράς.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, δήλωσε: «Η Chipita για περισσότερα από 40 έτη στηριζόμενη στην ποιότητα και την καινοτομία δημιούργησε μία νέα κατηγορία σνακ που οι καταναλωτές αγάπησαν διεθνώς. Είμαι βέβαιος ότι η εξαγορά της Chipita από την Mondelez International – μία από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο – θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους ανθρώπους της και τα προϊόντα της.»

Εκτός από την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της  Mondelēz International, η εξαγορά αυτή θα ενισχύσει επίσης σημαντικά την παρουσία της εταιρείας στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης όπου η δραστηριότητα της Chipita είναι ιδιαίτερα καλά τοποθετημένη.

Το δίκτυο διανομής της Chipita

Η Mondelēz International θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής. Η συμφωνία θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες καινοτομίας και συνδυασμού σημάτων φέρνοντας τις εμβληματικές μάρκες σοκολάτας της Mondelēz International σε νέες κατηγορίες.

Με την πάροδο του χρόνου, η Mondelēz International αναμένει να επιτύχει εκτενείς συνέργειες και μια σειρά από οφέλη στην Chipita, συμπεριλαμβανομένης της ευρείας τεχνογνωσίας  στον τομέα των προμηθειών και της παραγωγής, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες διαφοροποιημένες δυνατότητες της Chipita.

Το τίμημα της εξαγοράς ανέρχεται σε περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια και υπόκειται σε ορισμένες προσαρμογές κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Το εν λόγω τίμημα  χρηματοδοτήθηκε μέσω ενός συνδυασμού έκδοσης νέου δανεισμού και υφιστάμενων ρευστών διαθεσίμων. Η Mondelēz International εκτιμά ότι η συναλλαγή θα συμβάλλει στην άμεση αύξηση των κερδών ανά μετοχή. Η συναλλαγή τελεί υπό την έγκριση αρχών ανταγωνισμού και την πλήρωση τελικών όρων. Στο πλαίσιο της συμφωνίας δεν περιλαμβάνεται η εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία της Chipita στην Ινδία.

Η απόκτηση της Chipita αποτελεί ένα ακόμα βήμα στη συνεχή επέκταση της Mondelēz International σε γρήγορα αναπτυσσόμενες κατηγορίες της αγοράς των σνακ. Το 2021, η εταιρεία απέκτησε την Grenade, μια κορυφαία εταιρεία προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Gourmet Food Holdings, μια κορυφαία Αυστραλιανή εταιρεία τροφίμων στην ελκυστική κατηγορία των premium μπισκότων και κράκερ, και την Hu, μια εταιρεία στην κατηγορία του well-being σνακ στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το deal δεν θα γίνει με κάποια χρηματοδότηση, καθώς η Mondelez διαθέτει τα απαιτούμενα κεφάλαια για να ολοκληρώσει μόνη της το συγκεκριμένο deal.

Τι είχε γίνει το 2018

Πηγές της Chipita θυμίζουν ότι, «η Mondelez είχε έρθει το 2018 να πάρει το… μαγαζί, ωστόσο εμείς δεν θέλαμε να πουλήσουμε, παρότι η τιμή τότε ήταν πολύ καλή». Σημειώνουν ότι, «τότε επιχειρούσαμε να μπούμε στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, τα είχαμε ετοιμάσει όλα, ωστόσο όταν φθάσαμε κοντά στην ώρα να μπούμε, η αγορά είχε υποχωρήσει και σκεφτήκαμε ότι δεν ήταν κατάλληλη στιγμή για εισαγωγή των μετοχών».

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι, «εκείνη τη στιγμή, τραπεζίτες που δουλεύουν κυρίως με success fees, μόλις είδαν ότι θα χάσουν την προμήθεια, φρόντισαν να βρουν 2-3 αγοραστές. Τότε λοιπόν μας έγινε μία προσφορά, τη βάλαμε κάτω και τους είπαμε ότι δεν θέλουμε να πουλήσουμε. Στο παιχνίδι είχαν βάλει και την Pepsico, η οποία όμως δεν έφθασε ποτέ μέχρι το τέλος του δρόμου. Μόνο η Mondelez είχε δώσει συγκεκριμένη τιμή. Τότε πλήρωναν 22 φορές το EBITDA της Chipita (σ.σ. 68,4 εκατ. ευρώ το 2017), δηλαδή 1,5 δισ. ευρώ».

Μάκης Αποστόλου

Μάκης Αποστόλου

 

Φορολογικές δηλώσεις: Aνοίγει η πλατφόρμα – Δηλώσεις Σταϊκούρα για αναστολές και ενοίκια

«Εντός των επόμενων ωρών αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων», δήλωσε το πρωί ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Πρόσθεσε δε, ότι «σε αντιδιαστολή με την περσινή χρονιά που τρέχαμε το καλοκαίρι να πούμε στους λογιστές να κάνουν συμπληρωματικές δηλώσεις για την προκαταβολή φόρου, φέτος έχουν ήδη νομοθετηθεί η μείωση της προκαταβολής φόρου και η πρόβλεψη για τα τεκμήρια και θα είναι αυτοματοποιημένα στην συμπλήρωση της δήλωσης», σημειώνοντας σχετικά με τις απαλλαγές για κρατικές αποζημιώσεις λόγω του lockdown και τον συν-υπολογισμό τους στις δηλώσεις, πως «όποιες διευκρινίσεις για τις φορολογικές δηλώσεις έχουν δοθεί ήδη από τις 20 Απριλίου». Ενώ, έχουν ήδη εκδοθεί οι εγκύκλιοι για τις φοροαπαλλαγές ιδιοκτητών ακινήτων που δεν εισέπραξαν ενοίκια λόγω της πανδημίας και για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Μιλώντας στην τηλεόραση του ΑΝΤ1, ο υπουργός ανέφερε παράλληλα ότι «την Παρασκευή θα πληρωθούν οι ιδιοκτήτες ακινήτων, σύμφωνα με ενημέρωση που έχουμε από την ΑΑΔΕ, για τα μηδενικά ενοίκια του Απριλίου. Πρόθεση μας είναι πολύ στοχευμένα να επεκτείνουμε το μέτρο τον Ιούνιο. Θα δούμε πως λειτούργησε η αγορά τον Μάιο και θα λάβουμε τις αποφάσεις».

Σχετικά με την ενισχυμένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις που ήταν κλειστές τον Απρίλιο, ο υπουργός είπε ότι «46.096 πολίτες έλαβαν ήδη συνολικά 50 εκατ. ευρώ. Έχουν υποβληθεί συνολικά περίπου 75.000 αιτήσεις και αύριο προγραμματίζεται ακόμη μια καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού».

Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε επίσης ότι «αύριο ή τη Δευτέρα θα ανοίξει η πλατφόρμα για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τις πάγιες δαπάνες επιχειρήσεων, προκειμένου να καλυφθεί τμήμα των πάγιων δαπανών τους. Το διαθέσιμο ποσό είναι 500 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση υπολογίζεται έως τις 17 Ιουνίου, οπότε θα πρέπει να έχει γίνει η φορολογική δήλωση αυτών των πολιτών, ώστε από τον Ιούλιο να γίνουν οι συμψηφισμοί με φετινές φορολογικές υποχρεώσεις τους».

Αναφορικά με το τέλος επιτηδεύματος, είπε ότι «σήμερα δεν μπορεί να υπάρξει καμία άλλη πρωτοβουλία για μέτρα, καθώς φέτος ήδη τα 7 δισ. (για μέτρα στήριξης) έχουν γίνει 14- 15 δισ. ευρώ. Το πρωτογενές έλλειμμα θα είναι περίπου 7%. Θέλει πολλή προσοχή, γιατί η χώρα πρέπει να βγαίνει στις αγορές, να δανείζεται με καλούς όρους για να στηρίζει την κοινωνία. Εξαντλήσαμε πολύ πρόσφατα όλα τα περιθώρια που σήμερα έχουμε για να μειώσουμε τους φόρους. Αυτήν τη στιγμή δεν μπορούμε να προσθέσουμε κάτι». Ερωτηθείς δε εάν εξετάζεται αύξηση του αριθμού των δόσεων στις ρυθμίσεις οφειλών, απάντησε ότι «έχουμε αποδείξει ότι έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά όταν προκύπτουν προβλήματα στην λειτουργία της πραγματικής οικονομίας».

Σε ότι αφορά τις αναστολές στις συμβάσεις εργασίας, ο υπουργός σημείωσε ότι «για τον τουρισμό θα επεκταθούν και το πρόγραμμα αναστολής συμβάσεων και το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», το καθένα στη χρονική διάρκεια που έχει ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο Εργασίας.

Τέλος, δήλωσε ότι «προσδοκούμε από το καλοκαίρι του 2022 να μην είμαστε σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας», προσθέτοντας πως «επί ημερών της σημερινής διακυβέρνησης έχουμε ολοκληρώσει επιτυχώς επτά αξιολογήσεις».

 

Λουκέτο «βλέπουν» 4 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις – O χάρτης μετά την πανδημία

Θηλιά στον λαιμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έβαλε η πανδημία με αποτέλεσμα η πλειονότητα να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας, ναρκοθετώντας τις προοπτικές για το μέλλον.

Ακόμα και υγιείς μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν δυσκολίες, καθώς τα ίδια κεφάλαια που διέθεταν, κυρίως για επενδύσεις μικρής κλίμακας, φαίνεται πως έχουν αναλωθεί για την απορρόφηση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη στήριξη τους.

Χωρίς να μπορεί να αποτιμηθεί με ασφάλεια όλο το εύρος των επιπτώσεων της πανδημίας, περισσότερο ευάλωτες είναι οι επιχειρήσεις που ανέστειλαν την λειτουργία τους με κρατική εντολή, οι οποίες «πνίγονται» από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Η έρευνα κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για το β’ εξάμηνο το 2020 και τις προοπτικές για το 2021 αποτυπώνει δυσοίωνα μηνύματα για λουκέτα, απολύσεις και δυσκολία στην πληρωμή των υποχρεώσεων.

Τα σημαντικότερα ευρήματα:

  • 4 στις 10 (38,2%) μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις εκφράζουν τον φόβο για λουκέτο το επόμενο διάστημα
  • Το 53,6% των επιχειρήσεων περιμένει μείωση του κύκλου εργασιών, το 52,8% μείωση της ζήτησης, το 54,6% μείωση των παραγγελιών, το 56,7% μείωση της ρευστότητας, ενώ μόλις το 6% των επιχειρήσεων προτίθεται να κάνει κάποιου είδους επένδυση
  • Το 7,4% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων εκτιμά πως θα κάνει προσλήψεις το β’ εξάμηνο του 2021 έναντι του 3,4% που δηλώνει πως θα προχωρήσει σε μειώσεις προσωπικού και του 84,1% που δήλωσε πως θα το κρατήσει σταθερό
  • Το 63,1% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η οικονομική κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία θα διαρκέσει για τουλάχιστον 2 χρόνια με τους επιχειρηματίες της εστίασης να καταγράφουν τα μεγαλύτερα προβλήματα

Υποχρεώσεις/οφειλές

Τα ποσοστά των επιχειρήσεων που εκτιμούν πως δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις το επόμενο διάστημα παρουσιάζουν σημαντική αύξηση σε όλες τις κατηγορίες υποχρεώσεων σε σύγκριση με την αντίστοιχη εξαμηνιαία έρευνα του Ιουλίου του 2020.

Περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις δήλωσε πως δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί:

  • στις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις (31,3% προς τον πρώην ΟΑΕΕ και 24,2% προς το ΙΚΑ)
  • στις φορολογικές της υποχρεώσεις (30,1%)
  • στις υποχρεώσεις ενοικίου (35,2%)

Περίπου 1 στις 4 επιχειρήσεις δήλωσε πως δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί:

  • στις υποχρεώσεις προς προμηθευτές (26,6%)
  • στις υποχρεώσεις για λογαριασμούς ενέργειας (26,3%) και λοιπούς λογαριασμούς (25,1%)
  • Σχεδόν 1 στις 2 (44,6%) από τις επιχειρήσεις που έχουν τραπεζικό δάνειο δήλωσε πως δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του το επόμενο διάστημα