Aπό την 1η Ιουλίου η ψηφιακή κάρτα εργασίας σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ — Κόλαφος ο Συνήγορος του Καταναλωτή για ιδιώτες παρόχους ρεύματος, ΡΑΕ

Aνεπισήμως από την Πέμπτη, 27 Ιουνίου, επισήμως από την 1η Ιουλίου, αλλά χωρίς τον καταλογισμό προστίμων για τυχόν λάθη το πρώτο δίμηνο, θα ξεκινήσει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.

Πενήντα δύο επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν πάνω  από 250 εργαζόμενους στον κλάδο των τραπεζών και των τροφίμων, θα αποτελέσουν τη βάση για την εφαρμογή ενός από τα απαιτητικά ψηφιακά εγχειρήματα σύνδεσης του ιδιωτικού τομέα με τη δημόσια διοίκηση. Στόχος η αντιμετώπιση της υποδηλωμένης εργασίας με την ψηφιακή καταγραφή, αυτομάτως, των ωρών εργασίας συμπεριλαμβανομένων και των υπερωριών των εργαζομένων.

Από την 1η Ιουλίου οι εργαζόμενοι στις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ κατά την είσοδό τους στον χώρο εργασίας, θα «σκανάρουν» στο Ergani CardScanner (δηλ. στην εφαρμογή που είναι διαθέσιμη για τις επιχειρήσεις) τον προσωπικό κωδικό QR code που εμφανίζει η εφαρμογή myErgani mobile app, προκειμένου να δηλώνουν τη έναρξη και λήξη της εργασίας.

Οι εργαζόμενοι θα μπορούν επιπλέον μέσω της αναβαθμισμένης εφαρμογής myErgani mobile app να βλέπουν στην κινητή τους συσκευή σε μορφή ημερολογίου το πρόγραμμα που προδηλώνει ο εργοδότης, καθώς και την πραγματική απασχόληση που παρείχαν. Σε αυτήν την πρώτη φάση οι περίπου 120.000 εργαζόμενοι στους δύο κλάδους θα υποχρεούνται να δηλώνουν την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης μέσω της ψηφιακής κάρτας στην οποία μπορούν να συνδεθούν μέσω τριών τρόπων. Ας δούμε τι βήματα πρέπει να κάνουν τα σούπερ μάρκετ που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους, το προσωπικό τους και οι τράπεζες.

Ποια βήματα πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι

Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να «κατεβάσουν» στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani mobile app η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στις πλατφόρμες Google Play και App Store, μέσω των επίσημων λογαριασμών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Η εφαρμογή παρέχει στους εργαζόμενους της πρώτης φάσης (τράπεζες και σούπερ μάρκετ), πρόσβαση στην ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (σε μορφή QR Code), η οποία θα χρησιμοποιείται καθημερινά κατά την προσέλευση/αποχώρηση για την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας.

Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας ο εργαζόμενος θα προβάλλει τον QR κωδικό προς ανάγνωση από την αντίστοιχη εφαρμογή Ergani CardScanner mobile app που διατίθεται στους εργοδότες (διαδικασία αντίστοιχη με αυτήν που ακολουθείτο για τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού). Μετά την επιτυχή ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας, δηλαδή του QR code, ο εργαζόμενος θα βλέπει στην οθόνη ένα μήνυμα επιβεβαίωσης με τα στοιχεία της δήλωσης Κάρτας Εργασίας που πρόκειται να υποβληθεί αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

Μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app οι εργαζόμενοι θα βλέπουν επίσης (για κάθε εργοδότη ξεχωριστά, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας) σε μορφή ημερολογίου τον προγραμματισμό του χρόνου εργασίας και τα πραγματικά δεδομένα απασχόλησης ανά ημέρα, με βάση τις πληροφορίες προσέλευσης/αποχώρησης που υποβάλλονται από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.

Το Ημερολόγιο Εργασίας που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Εργασίας και την Πραγματική Απασχόληση είναι επίσης άμεσα διαθέσιμο στον εργαζόμενο, εκτός από την ψηφιακή εφαρμογή και μέσα από τη διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των εργαζόμενων.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή myErgani mobile app παρέχει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών στο σύνολο των εργαζομένων και όχι μόνο σε όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Μέσω της εφαρμογής ο εργαζόμενος, (αφού ταυτοποιηθεί με χρήση των κωδικών του taxisnet) αποκτά πρόσβαση στην καρτέλα χρήστη όπου είναι καταγεγραμμένα τα στοιχεία του ιδίου και του εργοδότη ή των εργοδοτών στους οποίους απασχολείται. Οι εργοδότες είναι ομαδοποιημένοι σε δύο κατηγορίες: Ενεργός και Παλαιότερος. Είτε απασχολείται σε έναν είτε σε περισσότερους εργοδότες ταυτόχρονα, η εφαρμογή δίνει την δυνατότητα παρακολούθησης της εκάστοτε εργασιακής σχέσης και των βασικών της χαρακτηριστικών, όπως οι εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης. Επιλέγοντας κάποιον από τους εργοδότες, προβάλλονται αναλυτικά στοιχεία του εργοδότη και της σχέσης εργασίας.

Παράλληλα, ο εργαζόμενος μπορεί να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ και τον αφορούν, μέσω προωθητικών ειδοποιήσεων (push notifications).

Tι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις

Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022,οι επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής έχουν την υποχρέωση να κοινοποιούν στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, καθημερινά και αμέσως, σε πραγματικό χρόνο, τα στοιχεία του πραγματικού χρόνου εργασίας (γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας) για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.

Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης (εφόσον διαθέτουν τέτοιο) με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. Εργάνη, ενώ αν αυτό δεν είναι εφικτό, το Υπουργείο Εργασίας διαθέτει την εφαρμογή Ergani CardScanner. Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS. Είναι απαραίτητη η χρήση συσκευής με κάμερα και η απρόσκοπτη σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω WiFi ή/και 4G δικτύου κινητής τηλεφωνίας, για την άμεση υποβολή των γεγονότων προσέλευσης/αποχώρησης του εργαζόμενου. Προτείνεται η δυνατότητα χρήσης και των δύο δικτύων (WiFi και 4G) ώστε να διασφαλίζεται η εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης σε περίπτωση τεχνικής βλάβης στο δίκτυο.

Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ταυτοποίησης με τους κωδικούς OΠΣ ΙΚΑ/ΕΦΚΑ της επιχείρησης ή με κωδικούς Παραρτήματος που έχουν δημιουργήσει στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ειδικά για τον μηχανισμό υποβολής δηλώσεων Κάρτας Εργασία. Οι εργοδότες έχουν πρόσβαση στις δηλώσεις Κάρτας Εργασίας που υποβάλλονται αυτόματα από την εφαρμογή CardScanner για κάθε ανάγνωση Ψηφιακής Κάρτας Εργαζομένου, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα στον εργοδότη μέσω της διαδικτυακής πύλης του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

Το σύνολο των σχετικών πληροφοριών θα αναρτηθεί την ερχόμενη εβδομάδα σε ειδικό microsite στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Από το συγκεκριμένο link μπορείτε να κατεβάσετε βίντεο αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

 

Κόλαφος ο Συνήγορος του Καταναλωτή για ιδιώτες παρόχους ρεύματος και ΡΑΕ

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι αναφορές μόνο για υποθέσεις ηλεκτρικής ενέργειας φτάνουν τις 2.585, νούμερο εξαιρετικά εντυπωσιακό αν υπολογιστεί το γεγονός ότι οι καταγγελίες αφορούν μόνον στους ιδιώτες παρόχους •Λευτ. Ζαγορίτης: «ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στην αγορά ενέργειας και δυστυχώς, δεν υπάρχει από την άλλη πλευρά έλεγχος και επιβολή της νομιμότητας».

Τις ληστρικές και παράνομες πρακτικές που ακολουθούν ιδιώτες πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος, με αποτέλεσμα απ’ την αρχή του έτους μόνο για τους ιδιώτες να έχουν γίνει 2.585 καταγγελίες, καυτηρίασε στη Βουλή ο επικεφαλής της Αρχής, Λευτέρης Ζαγορίτης.

Μιλώντας, σήμερα, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ο  κ. Ζαγορίτης είπε χαρακτηριστικά: «φτάσαμε στο σημείο να έρχονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή, νοικοκυριά από τους Αμπελόκηπους και την Κυψέλη, που είναι μισθωτοί, συνταξιούχοι με αποδοχές 1.000 ευρώ που πληρώνουν 400-500-600 ευρώ στο επίπεδο του ηλεκτρικού ρεύματος».

«Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στην αγορά ενέργειας και δυστυχώς, δεν υπάρχει από την άλλη πλευρά έλεγχος και επιβολή της νομιμότητας», σημείωσε ο κ. Ζαγορίτης, αφήνοντας σοβαρές αιχμές για τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Όπως είπε στην Επιτροπή, ο Συνήγορος προσπαθεί να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο με συστάσεις, με έγγραφα τα οποία, εκτός από τις ίδιες τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, απευθύνονται προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης αλλά κυρίως, πηγαίνουν και προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, τη ΡΑΕ, «η οποία είναι η Ανεξάρτητη Αρχή που έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς και της νομιμότητας στον χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας και έχει και την ευθύνη, εκτός από το ότι θα πρέπει να επιβάλλει τη νομιμότητα, να επιβάλλει και κυρώσεις όταν έχουμε εκτροπές, όταν έχουμε παραβατικότητα».

«Δυστυχώς έχουμε πολύ μεγάλη παραβατικότητα, δεδομένου ότι, ξαφνικά, άρχισαν να μετατρέπονται οι συμβάσεις σταθερού τιμολογίου σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη προειδοποίηση των 60 ημερών, όπως επιβάλλει ο κώδικας ηλεκτρικής ενέργειας» εξήγησε ο κ. Ζαγορίτης και διευκρίνισε περαιτέρω ότι υπάρχουν τρελές χρεώσεις, ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή πρόστιμα που επιβάλλονται σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, ενώ χαρακτήρισε μη νόμιμο και διαφανή τον καθορισμό της ρήτρας αναπροσαρμογής.

«Υπάρχουν τρελές χρεώσεις, που γίνονται χωρίς να υπάρχει η προ συμβατική, αλλά και η συμβατική ενημέρωση των καταναλωτών. Υπάρχουν ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, πρόστιμο δηλαδή σε συμβάσεις οι οποίες είναι κυμαινόμενου τιμολογίου ενώ δεν επιτρέπεται ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, μονάχα στις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου και, έξω από την μη ορθή και παραπλανητική ενημέρωση και την αδιαφάνεια που επικρατεί στον χώρο. Δεν είναι και νόμιμος και διαφανής ο καθορισμός της ρήτρας αναπροσαρμογής. Δεν χρησιμοποιείται δηλαδή ένα σταθερό μέγεθος, δεν χρησιμοποιούνται οι αποφάσεις της ΡΑΕ και, ειδικά η 409 του 2020 που δίνει τον τύπο της εξίσωσης με τον οποίον θα πρέπει να υπολογίζεται η ρήτρα αναπροσαρμογής», ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή Λευτέρης Ζαγορίτης στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας

Κατά την ενημέρωση της κοινοβουλευτικής επιτροπής επισημάνθηκε ότι για τη ΔΕΗ, που κατέχει το 65% της αγοράς, ουδεμία παραβατικότητα αναφέρεται. Επίσης, ανέφερε ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 έγιναν 713 αναφορές.

Αναφορικά με τις επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, ο κ. Ζαγορίτης ανέφερε ότι «πιάνει τόπο σε μία σειρά από εταιρείες που απορροφούν ένα μεγάλο μέρος των αυξήσεων» και τόνισε ότι ο μεγαλύτερος πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος είναι και παραγωγός (έχει λιγνίτη, υδροηλεκτρικά έργα, ΑΠΕ), δεν έχει πολλά συμπτώματα παραβατικότητας. «Εκεί απορροφούνται οι αυξήσεις, αλλά σε κάποιες άλλες εταιρείες έχουμε φαινόμενα να έχουμε ρήτρες αναπροσαρμογής των 500, των 700, των 1.000 ή και παραπάνω ευρώ και έχουμε και μεγάλες αποκλίσεις από τις τιμές, δηλαδή, άλλος χρεώνει 0,15 ευρώ ανά κιλοβατώρα, άλλος χρεώνει 0,30 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα», πρόσθεσε.

«Φανταστείτε ότι τα 10 λεπτά σε μία μέση κατανάλωση τετράμηνου 2.000 κιλοβατώρων είναι αμέσως-αμέσως 200 ευρώ plus και επιπλέον ΦΠΑ» είπε.

Ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Ανδριανός ζήτησε να κληθεί εκ νέου στην Επιτροπή προς ακρόαση η αρμόδια Αρχή Ρυθμιστικής Ενέργειας προκειμένου να απαντηθούν οι καταγγελίες του Συνηγόρου του Καταναλωτή.