Χαρούλα Αλεξίου: «Σταματώ το τραγούδι, δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως παλιά»

Χάρις Αλεξίου: 50 χρόνια καριέρας (1970 - 2020)

Την απόφαση της να σταματήσει το τραγούδι ανακοίνωσε η μεγάλη ερμηνεύτρια, Χαρούλα Αλεξίου, μιλώντας για όλα σε μια εκ βαθέων συνέντευξή στον Φώτη Απέργη, στην εκπομπή του Δεύτερου Προγράμματος, «Η κατάλληλη ώρα».

Χαρούλα Αλεξίου: «Σταματώ το τραγούδι, δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως παλιά»

Λίγο μετά την κυκλοφορία του δίσκου της με «Τα τραγούδια της ξενιτιάς» ανακοίνωσε το τέλος της καριέρας της. Όπως είπε, ήταν μια απόφαση προσωπική που ήρθε με τρόπο φυσικό, ως κλείσιμο της καριέρας της, ενώ εξομολογήθηκε τους λόγους που την έκαναν να πάρει αυτή τη δύσκολη απόφαση, μιας και όπως είπε: «δεν την ακούει πια η φωνή της».

«Δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως παλιά και δεν καταδέχομαι να συνεχίσω αν δεν μπορώ να το κάνω καλά. Μπορεί να με ακούσετε να λέω σε λίγο καιρό ένα ντουέτο που έκανα με τη Γιασμίν Λεβί, που έχω γράψει τους στίχους στα ελληνικά κι εκείνη στα ισπανικά, αλλά δε με “ακούει” η φωνή μου πια. Είπα ότι είναι καλύτερο να σταματήσω, δεν είναι σωστό», είπε η ίδια.

«Στο “χειρόγραφο” υπήρχε ήδη το πρόβλημα. Ήταν το τελευταίο μουσικό που έκανα. Όταν με κάλεσε ο Μικρούτσικος στους βράχους του είπα, “δεν τραγουδάω Θάνο μου πια αλλά θα είμαι εκεί για σένα”. Πήρα λίγο θάρρος, μετά συνεργάστηκα με τον Ξαρχάκο και ύστερα πήρα την οριστική απόφαση. Ότι δε σου αξίζει να συνεχίσεις», συνέχισε.  «Δεν ήταν κάτι απλό, βεβαίως και το πένθησα», συμπλήρωσε στη συγκλονιστική εξομολόγησή της.

Και πρόσθεσε: «Μπορεί κι εγώ να τη σαμποτάρισα τη φωνή μου. Όταν κατάλαβα ότι δεν αποδίδει πια, ίσως της “έσκαψα” λίγο παραπάνω το έδαφος. Αρνήθηκα να κάνω μαθήματα, αλλά είπα πως ας πάρει μια φυσική φθορά όπως υπάρχει σε όλα τα πράγματα. Σεβάσου αυτό που έχεις κάνει μέχρι τώρα. Όχι δε γράφω πια. Όταν και αν γράψω, θα έχει περάσει κάποιος χρόνος μέχρι τότε. Γιατί αυτόματα όταν γράψω ένα τραγούδι μου βγαίνει να το τραγουδήσω. Άστο».

Όπως είπε ακόμη, «θέλω να δεχθώ τον εαυτό μου όπως είναι τώρα. Νοιώθω χορτάτη, έχω χορτάσει από ωραία πράγματα, από επιβεβαίωση, από επιβράβευση. Αγαπώ τα περισσότερα απ’όσα έχω κάνει. Αισθάνομαι όμορφα για τους ανθρώπους που έχουν υπάρξει στη ζωή μου ακόμη κι αν δεν ζω μαζί τους πια, αγαπώ τους ανθρώπους με τους οποίους έχω συνεργαστεί. Λυπάμαι όταν χάνω ανθρώπους».

Όλα σε θυμίζουν»: Το ωραιότερο ελληνικό τραγούδι που ερμήνευσε η ...

 

Το «Ευχαριστώ» που οφείλουμε στη Χαρούλα Αλεξίου για τα 50 χρόνια ψυχικής ανάτασης των Ελλήνων!

Η πιο δημοφιλής Ελληνίδα τραγουδίστρια δήλωσε πως εγκαταλείπει οριστικά το τραγούδι. O κόσμος όλος και ο καθένας μας ξεχωριστά τής οφείλουμε, αν μη τι άλλο, ένα «Ευχαριστώ».

Θυμάμαι μία οδυνηρή σκηνή που είχε εξελιχτεί μπροστά στα μάτια μου πριν μία δεκαετία, εκτός Αθηνών. Ένας ηλικιωμένος, απ’ τους πιο παλιούς τραγουδιστές του Μάνου Χατζιδάκι, είχε τελειώσει τη συναυλία του. Ο Νίκος Κούνδουρος τον πλησίασε και τον πρόγκηξε αυστηρά: «Γιατί συνεχίζεις να τραγουδάς; Μην το κάνεις»! Εκείνος στην αρχή τά’χασε, αλλά του έδωσε με ψυχραιμία την εξής απάντηση: «Για τον ίδιο λόγο που κι εσύ συνεχίζεις να κάνεις ταινίες». Εκεί κατάλαβα πόσο δύσκολο είναι για κάθε καλλιτέχνη, που ζει και ανασαίνει με το κοινό του, να αποχαιρετά οριστικά αυτό ακριβώς το κοινό.

Η αλήθεια είναι πως η Χάρις Αλεξίου είχε χάσει το μεγαλείο της φωνής της εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία. Δεν υπήρχαν πια αυτές οι ανάσες της, μα ούτε μπορούσε να κάνει τα μοναδικά της γυρίσματα. Υπέστη, μάλιστα, και bullying γι’ αυτό, επειδή δεν είχε σταματήσει δηλαδή και τάχα μου διασυρόταν, εκνευρίζοντας τους κανίβαλους της ψηφιακής εποχής. Καλά, η Χαρούλα δεν είναι η μόνη γυναίκα που αντιμετώπισε bullying στην Ελλάδα των τελευταίων χρόνων, άλλοτε για τα εφοριακά της, άλλοτε για το ποιους γούσταρε να στηρίξει με το τραγούδι της και άλλοτε επειδή εξακολουθούσε να βγαίνει στη σκηνή. Εδώ άλλες ομόφυλές της έφαγαν bullying επειδή κατέβηκαν στη συγκέντρωση για τον Δημάκη. Θλιβερές γελοιότητες

Το θέμα της φωνής που πρέπει να παραμένει αλφάδι ειδάλλως ο τραγουδιστής πάει για απόσυρση είναι ακόμη ένα ελληνικό κόμπλεξ! Πάρτε, για παράδειγμα, την Chavela VargasΤραγουδούσε μέχρι τα 83 της και το κοινό την αποθέωνε χωρίς να τη λυπάται ή, ακόμη χειρότερα, να τη χλευάζει. Το ίδιο και η Joan Baez που είναι 79 ετών και μόλις πέρσι δήλωσε ότι αποσύρεται. Όσο για τη Marianne Faithfull που επίσης πια έχει χάσει τη φωνή της και σχεδόν απαγγέλλει σαν μπαρουτοκαπνισμένος κροταλίας, συνεχίζει να βγάζει δίσκους με καινούργιο υλικό. Υπάρχει περίπτωση να πας να δεις τη Faithfull και να πεις «Α, την καημένη»; Καημένες δεν είναι η Faithfull ή η Αλεξίου, που μεγαλούργησαν και αγαπήθηκαν από τον κόσμο. Καημένοι είναι οι κάφροι που νομίζουν πως ο καλλιτέχνης δουλεύει σαν ένα μηχάνημα για να κάνει απλά τα χατήρια τους. Που νομίζουν, ακόμη, πως η φωνή του τούς ανήκει μαζί με ολόκληρη τη ζωή του.

Ποτέ μου δεν αγάπησα τραγουδιστές, αλλά ερμηνευτές. Θεωρώ πολύ πιο συγκινητικές τις ραγισματιές στην ερμηνεία ενός ηλικιωμένου τραγουδιστή από τις φωνάρες των νέων επιδειξιομανών συναδέλφων τους. Δεν υπάρχει νέα και παλιά φωνή. Υπάρχει μόνο ερμηνεία κι αυτή δε βγαίνει από το λαρύγγι ενός καλλιτέχνη, αλλά από την ψυχή του. Η Αλεξίου, εκ φύσεως ανασφαλής άνθρωπος ως γνήσια καλλιτέχνιδα, επιλέγει τώρα, στα 70 της, να αφήσει οριστικά το τραγούδι. Δικαίωμα της. Πριν λίγα χρόνια έπαιξε τη ζωή της στο θέατρο, έκανε έναν συμπαθέστατο δίσκο με νέους δημιουργούς και περιορίστηκε σε ειδικές εμφανίσεις. Ξέροντας πως δεν είναι πια η Χαρούλα των 70s, των 80s και των 90s, ούτε καν η Χαρούλα στη μετά millennium εποχή, έβαλε την τελεία με μια συγκινητική ραδιοφωνική συνέντευξη στον Φώτη Απέργη.

Πριν από τέσσερα χρόνια, την είχα συναντήσει στο σπίτι της για μία και μοναδική συνέντευξη που αξιώθηκα να μου δώσει. Ήταν μία πολύ εκ βαθέων δημόσια συζήτηση, στην οποία, όταν τη ρώτησα πόσο την απασχολεί το ζήτημα της βιολογικής φθοράς, είχε απαντήσει με τα εξής λόγια, αφού πρώτα κούνησε με νόημα το κεφάλι της: «Αααχ…Με βλέπω σε μια παλιά έγχρωμη ταινία που τραγουδώ ένα τραγούδι του Βοσκόπουλου και λέω ”Κοριτσάκι μου, τι όμορφη που είσαι”! Όχι ότι δεν νοσταλγώ, αλλά με ενδιέφερε πάντα το παρόν, το τώρα. Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου σε απόσυρση, ότι δεν θα μπορώ να κάνω πράγματα. Δεν μπορώ να σκέφτομαι τον χρόνο μου να μην έχει ενδιαφέρον. Αυτό δεν θέλω να χάσω: να γεμίζω τη μέρα μου όπως τη γεμίζω τώρα. Με ενδιαφέρον. Γουστάρω, δηλαδή, που δεν μου φτάνει ο χρόνος, δεν μου φτάνει η μέρα».

Είμαι σίγουρος πως κάτι άλλο θα βρει και θα κρατήσει άσβηστη την καλλιτεχνική της φλόγα. Εμείς, πάντως, θα χάσουμε που δεν θα μπορούμε να την ακούμε να σιγοτραγουδάει έστω μόνη της, στο σπίτι της. Ας είναι! Θα την ακούμε στη «Μικρά Ασία», στο «Δι’ ευχών», στην «Οδό Αριστοτέλους», στο «Παπάκι» του Άσιμου και στα «Απρόβλεπτα» του Χατζιδάκι. Την υγειά της νά’χει μόνο και είναι σίγουρο πως κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια. Διότι, είπαμε, η Αλεξίου ανήκει στους παγκόσμιους ερμηνευτές που δεν καλλιέργησαν απλά τη φωνή τους. Καλλιέργησαν την ψυχή τους και μαζί τις ψυχές όλων όσοι την άκουγαν και την έβλεπαν live επί σειρά δεκαετιών. Σ’ ευχαριστούμε, Χαρούλα Αλεξίου, για όσα έδωσες. Η χώρα μας, ο κόσμος όλος και ο καθένας μας ξεχωριστά σου οφείλει, αν μη τι άλλο, αυτό το «Ευχαριστώ». Η ζωή είναι δική σου από δω και πέρα.

 

Αντώνης Μποσκοΐτης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*