Σχολεία: «Ψηφιακή» εξουθένωση και απατηλή «κανονικότητα» για την ύλη – Εμβολιασμούς και μέτρα για τα σχολεία ζητά ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ

Σχολεία: «Ψηφιακή» εξουθένωση και απατηλή «κανονικότητα» για την ύλη

Όπως ξεκίνησε η σχολική χρονιά με ορυμαγδό αντιεκπαιδευτικών μέτρων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, έτσι επιδιώκει η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ να τελειώσει ολοκληρώνοντας το παιδαγωγικό ολοκαύτωμα της φετινής φουρνιάς μαθητών.

Ήδη η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ έχει «κλειδώσει» την παράταση της σχολικής χρονιάς, δεν έχει λάβει καμιά απόφαση για μείωση και αναπροσαρμογή της ύλης στο Γυμνάσιο και στην Α΄ και Β΄ Τάξη του Λυκείου, ενώ η περικοπή της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εμμονή στην καταθλιπτική «κανονικότητα» της τηλεκπαίδευσης έχει σοβαρές παρενέργειες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε μια περίοδο που ο ιός κινείται ανεξέλεγκτα (αναμενόμενο, αφού κανένα μέτρο δεν έχει παρθεί πέραν των απαγορεύσεων), που σχολεία παραμένουν κλειστά για περισσότερο από μισό χρόνο και η επαναλειτουργία τους ολοένα και μετατίθεται με δραματικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, είναι πράγματι εξοργιστική η προσπάθειά τους να εξισώσουν την τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Παράταση της ψυχολογικής κακοποίησης

Η κυβέρνηση που εδώ και ένα χρόνο στην πανδημία απαντά με λοκ ντάουν και απαγορεύσεις, αφήνοντας το δημόσιο σύστημα υγείας και την προστασία του λαού στο έλεος, χωρίς γιατρούς, ΜΕΘ, τεστ-ιχνηλάτηση και εμβόλια, δείχνει το ίδιο σκληρό αντιλαϊκό πρόσωπο και στην παιδεία με το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης. Με ολέθρια αποτελέσματα στη μόρφωση και την ψυχοκοινωνική υγεία των μαθητών/τριων.

Η απόφαση για παράταση της σχολικής χρονιάς την ώρα που θεωρούν την τηλεκπαίδευση ισότιμη με τη δια ζώσης εκπαίδευση καταλήγει μέσο ψυχοσυναισθηματικού βιασμού. Άλλωστε η ίδια η τηλεκπαίδευση έχει μετατραπεί σε μέσο ψυχολογικής κακοποίησης. Και αυτό γιατί έρευνες δείχνουν ότι 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα.

Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%). Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%) (Έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ)

Η «κανονικότητα» της τηλεκπαίδευσης προάγει την αμορφωσιά αλλά «η ύλη προχωράει κανονικά»

Όπως έχει αναλυθεί από την παιδαγωγική επιστήμη αλλά και από την καθημερινή εμπειρία η τηλεκπαίδευση δεν είναι κανονική διδασκαλία, καθώς συνθλίβει παιδαγωγικές αρχές και αξίες, καταργεί την καθολική πρόσβαση των μαθητών, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε μία μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής». Και οξύνει τις υπάρχουσες ανισότητες, ιδιαίτερα απέναντι στους μαθητές με κοινωνικές, οικονομικές, μαθησιακές δυσκολίες.

Σε πρόσφατη έρευνα του ΑΠΘ. εξάλλου, τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα. Σύμφωνα, πάλι, με έρευνα του Πάνου Ντούλα, τη φετινή χρονιά τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον και μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας και σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνάνε) το 60%των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας!

Κατά γενική ομολογία – εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών- η τηλεκπαίδευση έχει ταλαιπωρήσει τους εκπαιδευτικούς και όσα παιδιά είχαν δυνατότητα παρακολούθησης, έχουν πλέον κουραστεί και δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. Λιγότερο από το 60% των μαθητών παρακολουθεί όντως το μάθημα στην τηλεκπαίδευση με τη διάσπαση προσοχής των μαθητών να αγγίζει το εντυπωσιακό ποσοστό (86,8%).

Πιέσεις για την ύλη

Ωστόσο το ίδιο το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο διαβεβαιώνει ότι “η ύλη προχωράει κανονικά” αλλά απαιτεί να καταγραφεί ηλεκτρονικά στο myschool η διδαχθείσα ύλη στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και στην Α΄ και Β΄ τάξη των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ!

Παράλληλα το τελευταίο διάστημα μάλιστα πληθαίνουν οι πιέσεις διοίκησης, κάποιων συντονιστών και διευθυντών σχολείων σε εκπαιδευτικούς του Λυκείου για να δηλώσουν ότι καλύπτουν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση την ύλη ενώ έχει αποδειχθεί ότι κάλυψη της ύλης και αφομοίωσή της από τους μαθητές μπορεί να γίνει μόνο με δια ζώσης διδασκαλία.

Καμιά απόφαση για τις εξετάσεις!

Μιλά επί παντός επιστητού η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αλλά δεν ανακοινώνει καμιά απόφαση για τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ενώ θα έπρεπε ήδη να είχε ανακοινώσει ότι δεν θα γίνουν, όταν πέρυσι με πολύ μικρότερο χρόνο κλειστών σχολείων ματαιώθηκαν.

Εμβολιασμούς και μέτρα για τα σχολεία ζητά ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ

Την «εξαφάνιση» των εκπαιδευτικών από τις ανακοινώσεις της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών (16/3) για το άνοιγμα της πλατφόρμας για τους επόμενους εμβολιασμούς με βάσει την προτεραιοποίηση του πληθυσμού καταγγέλλει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, Θεόδωρος Τσούχλος.

Σε παρέμβαση που δημοσιεύεται στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα alfavita.gr, ο ίδιος τονίζει πως «δεν υπήρξε καμία πρακτική εφαρμογή των δηλώσεων- εξαγγελιών» της κυβέρνησης, παρά το γεγονός ότι η ΟΛΜΕ έχει θέσει το ζήτημα στην υπουργό Παιδείας.

Όπως επισημαίνει ο κ. Τσούχλος, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα οι εκπαιδευτικοί, εκτός από εκείνους που έτσι κι αλλιώς βρίσκονται σε ηλικία από τα 60 μέχρι τα 64 ή ανήκουν σε ευπαθή ομάδα οδηγούνται στην χορήγηση της πρώτης δόσης στα τέλη Μαΐου ή τον Ιούνιο. “Δώρον άδωρον”, καθώς πλέον θα λήγει το σχολικό έτος και η δεύτερη δόση θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του Φθινοπώρου».

Για αυτούς τους λόγους ο κ. Τσούχλος ζητά, μεταξύ άλλων, προτεραιοποίηση των καθηγητών σε Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑ.Λ. με ηλικία μικρότερη των 59 ετών, ταχύτατη ολοκλήρωση των εμβολιασμών στα Ειδικά Σχολεία, λήψη ουσιαστικών μέτρων σε όλα τα σχολεία και επαναλαμβανόμενα τεστ τόσο σε καθηγητές όσο και σε σε μαθητές.

Η παρέμβαση του προέδρου της ΟΛΜΕ

Στις 27/12/20 η Καθηγήτρια κ. Β. Παπαευαγγέλου μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων δήλωνε ότι «οι εκπαιδευτικοί αποτελούν για εμάς πολύ σημαντικούς λειτουργούς για την κοινωνία», προσθέτοντας ότι «περιλαμβάνονται στην προτεραιοποίηση που έχει καταρτίσει η Επιτροπή των Ειδικών». Παράλληλα αυτό είχε προαναγγελθεί από την πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών κ. Μ. Θεοδωρίδου, η οποία στα τέλη Νοεμβρίου δήλωσε ότι «δάσκαλοι και καθηγητές θα τοποθετηθούν στις ομάδες που θα συμπεριληφθούν στις προτεραιότητες για το εμβόλιο κατά του κορονοϊού».

Υπενθυμίζουμε ότι στα μέσα Δεκεμβρίου η διευθύντρια της UNICEF Ενριέτα Κόρε είχε συστήσει τον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των εκπαιδευτικών. Με τις ανωτέρω απόψεις εκτός από τους επιδημιολόγους- λοιμοξιωλόγους συμφώνησε και η Υπουργός Παιδείας.

Από τότε πέρασαν ογδόντα ημέρες και δυστυχώς δεν υπήρξε καμία πρακτική εφαρμογή των δηλώσεων- εξαγγελιών. Το Δ.Σ. της Ο.Λ.Μ.Ε. έθεσε το ζήτημα εκ νέου στην Υπουργό στη συνάντηση της πρώτης Μαρτίου, ενώ επανειλημμένα τον Ιανουάριο- Φεβρουάριο προέβαλε την αναγκαιότητα της άμεσης έναρξης των εμβολιασμών με απόλυτη προτεραιότητα στα Ειδικά Σχολεία.  Γι’ αυτά η έναρξη της διαδικασίας ανακοινώθηκε στις 15/2 και τελικά δρομολογήθηκε μετά από σειρά κινητοποιήσεων στις 16/3.

Για να καταγράψουμε με απόλυτη ακρίβεια την πραγματικότητα μέχρι στιγμής εμβολιάζονται οι εκπαιδευτικοί 60-64 ετών και όσοι υπηρετούν σε μικρά νησιά.

Ανοίγει η πλατφόρμα με βάση πάντα τον γενικό πληθυσμό για όσους ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και από τις αρχές Απριλίου για τις ηλικίες 65-67. Δυστυχώς στις ανακοινώσεις της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών (16/3) η προτεραιοποίηση μας εξαφανίστηκε. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί οδηγούνται στην χορήγηση της πρώτης δόσης στα τέλη Μαΐου ή τον Ιούνιο. «Δώρον άδωρον», καθώς πλέον θα λήγει το σχολικό έτος και η δεύτερη δόση θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του Φθινοπώρου.

Καλούμε την κ. Κεραμέως να συμπράξει άμεσα στην επίλυση του σημαντικότατου αυτού ζητήματος. Παράλληλα με στόχο το ασφαλές άνοιγμα των σχολικών μονάδων, με βάση και τις εισηγήσεις των ειδικών απαιτούμε την:

  • Α) ταχύτατη ολοκλήρωση των εμβολιασμών στα Ειδικά Σχολεία
  • Β) προτεραιοποίηση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε Γυμνάσια- ΓΕ.Λ.- ΕΠΑ.Λ. και έχουν ηλικία μικρότερη ή ίση των 59 ετών
  • Γ) λήψη ουσιαστικών μέτρων στα Ειδικά Σχολεία
  • Δ) αραίωση των υπερμεγεθών τμημάτων
  • Ε) διενέργεια συνεχών, επαναλαμβανόμενων τεστ στους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους μαθητές, ειδικά του Λυκείου
  • Στ) πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας
  • Ζ) γενναία οικονομική ενίσχυση των σχολικών επιτροπών