Πότε αναμένεται το μεγάλο κύμα τουριστών. Μόλις το 10% των ξενοδοχείων έχει ανοίξει – Νέο ΕΣΠΑ για τον τουρισμό προετοιμάζει η κυβέρνηση – Εξήγγειλε ΒΟΑΚ με το σχέδιο που απέρριπτε

Για τέλη Ιουνίου με αρχές Ιουλίου μεταθέτουν οι φορείς και επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας τις εκτιμήσεις τους για σημαντικές ροές τουριστών στην Ελλάδα από τις αγορές του εξωτερικού.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάνουν λόγο για έναν μηδενικό Μάϊο αλλά και έναν υποτονικό Ιούνιο σε ό,τι αφορά τις ελεύσεις ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα, με τη ξενοδοχειακή βιομηχανία της χώρας να κρατεί στάση αναμονής, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χριστίνα Τετράδη. Λίγες ημέρες μετά το επίσημο άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού, το 10% των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας έχει ανοίξει τις πύλες του, με τους περισσότερους επιχειρηματίες να έχουν αναβάλλει το άνοιγμα τους για τα μέσα Ιουνίου, σημειώνει η κυρία Τετράδη.

Απόρροια του γεγονότος ότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο στις κύριες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό (Αγγλία-Γερμανία-Ρωσία-Σκανδιναβία), μέχρι τώρα αναφέρει η κυρία Τετράδη, οι κρατήσεις για το επόμενο διάστημα είναι λίγες στα ξενοδοχεία, οι Tour Operators ζητάνε συνεχώς μειώσεις στις τιμές και την ίδια στιγμή έρχονται Ελλάδα με ελάχιστους επισκέπτες στις πτήσεις τους. Για την αντιπρόεδρο του ΞΕΕ είναι αδήριτη ανάγκη η Ελλάδα να γίνει πράσινη στον επιδημιολογικό χάρτη του ECDC, αφού όπως εξηγεί, ο διεθνής ταξιδιώτης που θα θελήσει άμεσα να ταξιδεύσει επιλέγει προορισμό, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που επικρατούν σε κάθε χώρα. Ημερομηνία σημαντική καταγράφεται η 7η Ιουνίου, όπου στη Μεγάλη Βρετανία, θα ανακοινωθεί μεταξύ άλλων αν η Ελλάδα από πορτοκαλί γίνει πράσινη για τους Βρετανούς.

Ο μεγάλος γρίφος και για τον πρόεδρο των ξενοδόχων της Ρόδου, Μιχάλη Μαρκόπουλο, είναι τι ακριβώς θα γίνει με τις κύριες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό αλλά και για το νησί των Ιπποτών, εκτιμώντας ότι μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα έχει ξεδιαλύνει η θολή εικόνα που επικρατεί τώρα. Στην Ρόδο μέχρι σήμερα, αναφέρει, έχουν ανοίξει 25 ξενοδοχεία από τα 650 και δεν είναι απόλυτο ότι θα ανοίξουν όλα φέτος, όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Με τη σειρά του ο κ. Μαρκόπουλος εστιάζει στη “σηματοδότηση” που θα έχει η Ελλάδα στον ευρωπαϊκό επιδημιολογικό χάρτη.

Εξίσου υποτονική παραμένει και η κατάσταση στην Κρήτη, με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκο Χαλκιαδάκη να τονίζει ότι στο Ηράκλειο έχει ανοίξει το 25% των ξενοδοχειακών μονάδων του νομού με τους περισσότερους ξενοδόχους να έχουν προγραμματίσει το άνοιγμα των μονάδων τους τον Ιούνιο. Μέχρι τώρα στο Ηράκλειο έχουν προσγειωθεί 500 περίπου τσάρτερ, αναφέρει ο κ. Χαλκιαδάκης, με τις αυξημένες τουριστικές ροές να υπολογίζονται μέσα Ιουλίου. Σε κάθε περίπτωση η ελπίδα για την Κρήτη είναι ότι ο Ιούλιος, ο Αύγουστος, αλλά και ο Σεπτέμβριος θα είναι καλοί μήνες για την τουριστική βιομηχανία του νησιού, όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο έτερος αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και κρητικός επιχειρηματίας Γιάννης Οικονόμου, παρά το γεγονός ότι η ξενοδοχειακή βιομηχανία υφίσταται το μαρτύριο της σταγόνας, όπως αναφέρει χαρακρηριστικά ο κ. Οικονόμου.

Το μεγάλο ωστόσο στοίχημα για τον Μιχάλη Βαμιεδάκη επιχειρηματία – ιδρυτή της ξενοδοχειακής επιχείρησης «Vita Hotels» και του ταξιδιωτικού πρακτορείου Deltanet Travel» και πρώην εντεταλμένο περιφερειακό σύμβουλο Τουρισμού της περιφέρειας Κρήτης, δεν είναι πως “θα ανοίξει και θα τρέξει” ο ελληνικός τουρισμός, αλλά πως θα κλείσει η εφετινή τουριστική σεζόν, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Για τον κ. Βαμιεδάκη, είναι πολύ σημαντικό να μην υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας (4ο κύμα κλπ), ώστε την κρίσιμη περίοδο του “Οκτωβρίου – Νοεμβρίου”, που χαράσσεται ο πτητικός σχεδιασμός της επόμενης χρονιάς και ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε ξενοδόχους και διοργανωτές ταξιδίων για τα νέα συμβόλαια και γίνονται οι πρώτες κρατήσεις, η Ελλάδα να τα έχει καταφέρει. “Τότε θα πάμε σε ένα πολύ δυνατό 2022 που θα είναι πολύ κοντά στα νούμερα του 2019”, αναφέρει ο κ. Βαμιεδάκης.

Οι εμβολιασμοί ασπίδα προστασίας στα μικρά νησιά που ελπίζουν σε αύξηση της τουριστικής κίνησης

Στο μεταξύ τις εκτιμήσεις τους για την τρέχουσα τουριστική περίοδο καταθέτουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και οι δήμαρχοι μικρών νησιωτικών προορισμών (Ίος, Σκόπελος, Πάτμος, Νάξος, Λειψοί, άνδρος, Αστυπάλαια και Σίφνου) που ελπίζουν να έχουν μια καλή τουριστική χρονιά.

«Με τον κύριο όγκο των κρατήσεων να προέρχονται από Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία, τα μηνύματα είναι αισιόδοξα. Οι εκτιμήσεις πως οι εμβολιασμένοι θα ξεπεράσουν το 80% του πληθυσμού βάσει απογραφής, συνδυαστικά με τα μηδενικά κρούσματα το τελευταίο διάστημα ενισχύουν το αίσθημα της εμπιστοσύνης στην Ίο», επισημαίνει ο δήμαρχος Ιητών, Γκίκας Γκίκας.

«Αυτήν τη στιγμή υπάρχει κινητικότητα από Βαλκανικές αγορές, τη Ρουμανία και την Ελλάδα για διακοπές Ιούλιο και Αύγουστο. Εν αναμονή της άρσης των περιορισμών, έντονη πρόθεση για ταξίδι υπάρχει από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Σκανδιναβία καθώς το τρίπτυχο ασφάλεια, ποιότητα και φύση που προβάλλουμε στη Σκόπελο έχει έντονη απήχηση», σημειώνει ο δήμαρχος Σκοπέλου Σταμάτης Περίσσης.

«Ασφάλεια, ψυχική ανάταση και εύρος επιλογών είναι οι “μαγνήτες” της Πάτμου για τους εγχώριους και διεθνείς ταξιδιώτες. Ιούλιος και Αύγουστος προβλέπεται να “κλείσουν” πολύ καλύτερα από πέρσι. Έλληνες, Ιταλοί αλλά και Σκανδιναβοί δείχνουν την έντονη προτίμηση τους, ενώ τη διαφορά θα κάνουν φέτος και οι repeaters που θα είναι σημαντικά περισσότεροι από το 2020», αναφέρει χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Πάτμου, Λευτέρης Πέντες.

«Τα υψηλά ποσοστά εμβολιασμού καθιστούν τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες πολύ ελκυστικούς προορισμούς. Τις τελευταίες 20 ημέρες παρατηρείται αύξηση κρατήσεων όμως το last minute θα πρωταγωνιστήσει λόγω των ρευστών πρωτοκόλλων. Με την αισιοδοξία μίας πολύ καλύτερης σεζόν, όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις θα λειτουργήσουν κανονικά φέτος», σχολιάζει ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός.

«Οι Λειψοί “ταξιδεύουν” σε όλον τον κόσμο ως ένας ασφαλής εξωτικός προορισμός με εμβολιασμένους κατοίκους. Οι κρατήσεις κινούνται με ικανοποιητικό ρυθμό, κυρίως από Ελλάδα και Ιταλία. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί τις τελευταίες μέρες η θέα αρκετών ιστιοπλοϊκών σκαφών στο λιμάνι των Λειψών που θυμίζει τις προ κορωνοϊού καλές εποχές», δηλώνει ο δήμαρχος Λειψών Φώτης Μάγγος.

«Αν και ξεκινήσαμε διστακτικά, ο ρυθμός των κρατήσεων στην Άνδρο αυξάνεται πλέον με γεωμετρική πρόοδο. Σύμμαχος μας είναι η κοντινή απόσταση από την Αθήνα αλλά και η ίδια η δομή του προορισμού που ευνοεί τις διακοπές χωρίς συνωστισμό. Ελπιδοφόρα είναι και η τάση για επιμήκυνση της σεζόν για Σεπτέμβριο και Οκτώβριο», τονίζει ο δήμαρχος Άνδρου Δημήτρης Λοτσάρης.

Ο δήμαρχος Αστυπάλαιας Νίκος Κομηνέας δηλώνει: «Με το 90% των κατοίκων να έχει εμβολιαστεί, δημιουργείται μια ασπίδα προστασίας στην Αστυπάλαια που εμπνέει εμπιστοσύνη στους τουρίστες. Ταυτόχρονα, οι «πράσινες» πρωτοπορίες μας κεντρίζουν το ενδιαφέρον παγκοσμίως. Ήδη στο νησί υπάρχει μεγάλη κινητικότητα, ενώ διάχυτη είναι η αισιοδοξία πως ο Ιούλιος και ο Αύγουστος μπορούν να θυμίσουν άλλες εποχές πριν την πανδημία».

«Προετοιμαζόμαστε συστηματικά στη Σίφνο, ενθαρρυμένοι από το ολοένα και πιο έντονο ταξιδιωτικό ενδιαφέρον. Ιδιαίτερη δυναμική φαίνεται να έχουν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, με μία εκτιμώμενη αύξηση των κρατήσεων +50% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αισιόδοξες όμως είναι και οι προοπτικές του Σεπτεμβρίου», επισημαίνει σε δήλωση της η δήμαρχος Σίφνου Μαρία Ναδάλη.

Νέο ΕΣΠΑ για τον τουρισμό προετοιμάζει η κυβέρνησηΝέο ΕΣΠΑ για τον τουρισμό προετοιμάζει η κυβέρνηση

Μέσα στην εβδομάδα θα γίνουν οι ανακοινώσεις ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.

Στα μέτρα που είναι ήδη σε ισχύ ή θα ανακοινωθούν σύντομα για την ενίσχυση όσων έχουν πληγεί από την πανδημία αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης. Ειδική αναφορά έκανε στην ενίσχυση γυμναστηρίων και παιδότοπων μέχρι του ποσού των 18.000 ευρώ με την εκταμίευση των χρημάτων να γίνεται σε περίπου σε ένα μήνα.

Στο μεταξύ, από αύριο 1 Ιουνίου, ανοίγει και η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για την ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης χρεών, ο οποίος θα γίνεται αυτόματα. Επίσης από σήμερα ξεκινάει και η διαδικασία για την επιδότηση πάγιων δαπανών, επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία.

Ερωτηθείς για το μέτρο της μείωσης των ενοικίων για τις επιχειρήσεις, ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε (ANT1) ότι το μετρό θα συνεχίσει να ισχύει για τος επιχειρήσεις οι οποίες παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή, ενώ για τις υπόλοιπες η άρση του γίνεται σταδιακά ανάλογα με το πότε άνοιξαν.

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα για την επανέναρξη της Εστίασης, δήλωσε πως το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο και περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις υπέβαλλαν σχετική αίτηση με περισσότερες από 10.000 αιτήσεις να έχουν εγκριθεί μέχρι αυτή τη στιγμή.

Ο Αδ. Γεωργιάδης ανέφερε επίσης πως μέσα στην εβδομάδα θα γίνουν οι ανακοινώσεις για το νέο ΕΣΠΑ για τον τουρισμό.

Σε ό,τι αφορά τις σχολές χορού που θα επαναλειτουργήσουν από τις 15 Ιουνίου, θα υπάρξει και για αυτές πρόγραμμα χρηματοδότησης που θα ανακοινωθεί σύντομα.

Ερωτηθείς για τα καταστήματα που δεν λειτουργούν γιατί  δεν έχουν εξωτερικούς χώρους, όπως είναι καταστήματα εστίασης και ίντερνετ καφέ, ο κ. Γεωργιάδης είπα ότι αυτά θα ανοίξουν όταν ο εμβολιασμός θα ξεπεράσει το 50% του πληθυσμού, ενώ το ίδιο θα γίνει και με τις εμποροπανηγύρεις.

Εξήγγειλε ΒΟΑΚ με το σχέδιο που απέρριπτε

Τμηματικά και με την πρόταση… ΣΥΡΙΖΑ η δημοπράτηση του κεντρικού δρόμου της Κρήτης ● Μοναδική προσθήκη τα διόδια, για τα οποία υπάρχει συνεχής εμπαιγμός των κατοίκων του νησιού ● «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δύο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς» τόνισαν οι Ν. Παππάς και Χρ. Σπίρτζης.

Αντιμέτωποι με μια απίστευτη κοροϊδία βρέθηκαν οι κάτοικοι της Κρήτης ακούγοντας τον πρωθυπουργό να (ξανα)εξαγγέλλει από τα Χανιά την κατασκευή του Βόρειου Οδικό Αξονα του νησιού και μάλιστα με βάση το σχέδιο που η Νέα Δημοκρατία είχε απορρίψει πριν από δύο χρόνια, αλλά σήμερα το φέρνει ίδιο και απαράλλακτο.

Ο λόγος για την τμηματική δημοπράτηση του έργου, κομμένου σε τρία κομμάτια, σχέδιο που ο σημερινός υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής χαρακτήριζε «γονατογράφημα» και ανέφικτο να πραγματοποιηθεί. Το σχέδιο Καραμανλή προβλέπει, με δύο χρόνια καθυστέρηση, ακριβώς ό,τι προέβλεπε και το σχέδιο Σπίρτζη, δηλαδή τρία ξεχωριστά έργα και συγκεκριμένα: για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (157,5 χλμ.) κατασκευή με σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,44 χλμ.) κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ και για το τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος (14 χλμ.) κατασκευή ως δημόσιο έργο.

Το σχέδιο αυτό είχε λοιδορηθεί πάμπολλες φορές από βουλευτές, υπουργούς και στελέχη της Ν.Δ., που έφταναν να δηλώνουν ότι θα γίνει ως ενιαίο έργο από την Κίσσαμο ώς τη Σητεία. Χαρακτηριστικότερη όλων είναι η δήλωση του βουλευτή Ηρακλείου, Λευτέρη Αυγενάκη, ο οποίος προεκλογικά δήλωνε: «Εμείς δεσμευόμαστε ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει και δεσμευόμαστε για ενιαία δημοπράτηση. Ο κατακερματισμός του έργου σε τμήματα δεν αποτελεί διασφάλιση βέλτιστης οικονομικής και κατασκευαστικής λύσης».

Τελικά η λύση αυτή φαίνεται πως ήταν η βέλτιστη και δύο χρόνια μετά υιοθετείται πλήρως από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Σε κοινή ανακοίνωσή τους οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ, ο τομεάρχης υποδομών Νίκος Παππάς και ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης αναφέρουν πως «η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δύο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς» […] Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ανακοίνωσαν χωρίς να ντρέπονται την ίδια λύση με αυτή που είχαμε σχεδιάσει και εκκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες». Και ειρωνικά τονίζουν: «Φροντίστε, τουλάχιστον, όταν φτάσει η ώρα να παρουσιάσετε σχέδια και χάρτες, να βάλετε άλλα χρώματα…».

Διαχρονική πάντως είναι η κοροϊδία που υφίστανται οι Κρητικοί και με το θέμα των διοδίων. Χθες ο Κώστας Καραμανλής αλλά και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσαν και επισήμως πως το έργο θα έχει τουλάχιστον σε ένα μέρος του διόδια και πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος υλοποίησης. «Αυτή είναι και η μόνη αλλαγή στο σχέδιο που είχαμε παρουσιάσει εμείς» λένε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας πως «η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα είχε σχεδιάσει την ελεύθερη διέλευση στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης για τους μόνιμους κάτοικους του νησιού».

Τα διόδια

Ωστόσο επ’ αυτού ο κ. Σπίρτζης ποτέ δεν είχε εξηγήσει με σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο θα επιβάλλονταν διόδια μόνο στους τουρίστες και στους επισκέπτες, αλλά όχι στους μόνιμους κατοίκους (π.χ. πώς θα γινόταν η διέλευση ενός λεωφορείου, ΚΤΕΛ, ταξί κτλ που ανήκει σε κάτοικο του νησιού, αλλά μεταφέρει τουρίστες ή επισκέπτες από άλλη περιοχή της Ελλάδας).

Μάλιστα την περίοδο Σπίρτζη δίνονταν στη δημοσιότητα δημοσκοπήσεις που έδειχναν την αποδοχή των Κρητικών στα διόδια και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις είχαν παρουσιαστεί ακόμα και ενδεικτικές τιμές για το τίμημα της διέλευσης. Εκείνος που σταθερά επέμενε σε «ΒΟΑΚ χωρίς διόδια» ήταν ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, (σ.σ. εκλεγμένος με το ΠΑΣΟΚ και την υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ), ο οποίος όμως ακούγοντας τις εξαγγελίες Μητσοτάκη μίλησε για «ιστορική μέρα για την Κρήτη» και (μάλλον) ξέχασε να αναφερθεί στο φλέγον θέμα των διοδίων.

Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα, από το υπουργείο Υποδομών ανακοινώθηκε πως τα πρώτα εργοτάξια θα στηθούν στο τέλος του 2022 και ώς τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου δηλαδή τα 22 και τα 14 χλμ. μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, ενώ δεν δόθηκε χρονικό όριο υλοποίησης για το μεγάλο τμήμα των 157 χλμ. Χανιά – Ηράκλειο. Το τμήμα από Χανιά έως Κίσσαμο προτείνεται να προστεθεί στο μεγάλο έργο της σύμβασης παραχώρησης ως δικαίωμα προαίρεσης, ενώ για το τμήμα Αγιος Νικόλαος – Σητεία γίνεται λόγος για… αναζήτηση χρηματοδότησης.