Προ των πυλών η νέα συμφωνία Δημοσίου, ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις άγονες γραμμές – “Φωτιά” οι λογαριασμοί ρεύματος μετά την κούρσα στη χονδρεμπορική αγορά

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ποια δρομολόγια αναστέλλονται από Μεγάλη Παρασκευή ως Δευτέρα του  Πάσχα

Το προσεχές διάστημα θα ανακοινωθεί μία νέα 15ετή σύμβαση ύψους 750 εκατ. ευρώ του Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα συνεχίσει να επιδοτείται για τα δρομολόγια που αφορούν γραμμές οι οποίες δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον

Την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τα δρομολόγια των άγονων γραμμών ανακοίνωσε κατά τη χθεσινή του τοποθέτηση στην τελετή παράδοσης-παραλαβής στο υπ.ΥΠΟΜΕ ο τέως υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Όπως είπε ο κρητικός πολιτικός, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται και επισήμως να ανακοινωθεί μία νέα δεκαπενταετή σύμβαση ύψους 750 εκατ. ευρώ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία θα συνεχίσει να επιδοτείται για τα δρομολόγια που αφορούν γραμμές οι οποίες δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, δηλαδή είναι εξ` ορισμού ζημιογόνες.

Σιδηροδρομικές γραμμές

Συμφωνία για 10+5 έτη

Η διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη σύμβαση είναι πως θα υπάρχουν περισσότερα δρομολόγια ετησίως. Με το Μνημόνιο Συνεργασίας που υφίσταται προβλέπεται η επιδότηση για 10 + 5 έτη, έναντι συνολικά 750 εκατ. ευρώ, με δέσμευση επενδύσεων 2,2-2,5 δισ. ευρώ στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αυτό σύμφωνα με πληροφορίες έχει ως στόχο την εύρυθμη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, επιβατικών και εμπορευματικών.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εξαγγείλει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα προμήθειας νέων τρένων και αναβάθμισης αμαξοστασίων και εγκαταστάσεων, αρχή των οποίων είναι η ανακατασκευή των ETR 470, των ιταλικών τρένων. Τρία εκ των συνολικά πέντε βρίσκονται ήδη στη χώρα.

Στοίχημα ο ανταγωνισμός

Με την υφιστάμενη σύμβαση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λαμβάνει για κάθε έτος λειτουργίας 50 εκατ. ευρώ βάση των οποίων καλύπτονται οι υπηρεσίες που παρέχει σε αυτές τις γραμμές. Το στοίχημα είναι βέβαια αυτή η συμφωνία, ειδικά στα εμπορευματικά δρομολόγια να επιτρέψει την λειτουργία του ανταγωνισμού και την είσοδο operators που θα επιφέρει κέρδος για την αγορά και θα κρατάει σε λογικά επίπεδα τις τιμές για τις προσφερόμενες υπηρεσίες.

Πηγές αναφέρουν πάντως ότι η αλλαγή υφυπουργού (πλέον νέος υφυπουργός Μεταφορών είναι ο κ.Μιχάλης Παπαδόπουλος) μπορεί να επιφέρει μία μικρή καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας. Το υπουργείο Υποδομών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχαν ξεκινήσει εδώ και καιρό τις διαπραγματεύσεις για την νέα σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, με στόχο να έχει υπογραφεί μέσα στο 2021.

Ποιες γραμμές επιδοτούνται

Οι γραμμές αυτές ουσιαστικά και σύμφωνα με πηγές με γνώση στην υπόθεση, είναι το σύνολο των υπεραστικών δρομολογίων που καλύπτει η θυγατρική εταιρεία της Ιταλική FSI συμπεριλαμβανομένης και της βασικής γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Η συγκεκριμένη γραμμή αν και το 2019 έδειχνε σημάδια μεγάλης επιβατικής κίνησης, με την επέλαση της πανδημίας και τη συρρίκνωση του μεταφορικού έργου, τέθηκε όπως είναι λογικό μέχρι νεωτέρας στις επιδοτούμενες από το κράτος γραμμές.

Με την σύμβαση που θα προκύψει από τις διαπραγματεύσεις ορίζεται μεταξύ άλλων το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, τα δρομολόγια που καλύπτονται από τη σύμβαση, η μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τρόπος παρακολούθησης της εκτέλεσης της σύμβασης, οι μηχανισμοί ελέγχου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

 

“Φωτιά” οι λογαριασμοί ρεύματος μετά την κούρσα στη χονδρεμπορική αγορά

Λογαριασμός και ρολόγια της ΔΕΗ

Ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις, στις ήδη ακριβές τιμές ρεύματος, θα δούν οι καταναλωτές στους λογαριασμούς του Σεπτεμβρίου.

Η συνεχιζόμενη άνοδος στο χονδρεμπορικό κόστος του ρεύματος με βασική αιτία το ακριβό φυσικό αέριο και την «κούρσα» των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων στα διεθνή χρηματιστήρια, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια, όπως παραδέχονται οι ίδιες οι εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, σε μετακύλιση στα οικιακά και στα επαγγελματικά τιμολόγια.

Οι αυξήσεις μάλιστα, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε παλαιότερα, όταν η αγορά δεν είχε ανοίξει και τα τιμολόγια καθοριζόντουσαν κεντρικά, δεν ανακοινώνονται πουθενά, παρά μόνον περνάνε στους λογαριασμούς και οι καταναλωτές τις βλέπουν εκ των υστέρων.

Στις δομικές αιτίες αύξησης της χονδρεμπορικής τιμής, ήρθε να προστεθεί η έκτακτη συνθήκη του καλοκαιριού, με τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες επί μακρύ διάστημα , αλλά και με τις καταστροφικές πυρκαγιές που εκτόξευσαν τη ζήτηση ρεύματος και μεγέθυναν την ανασφάλεια για την επάρκεια εφοδιασμού.

Οι αυξήσεις στη χονδρεμπορική αγορά έφτασαν τον Αύγουστο στο 50%. Αυτό οδηγεί αμέσως σε αύξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος οικιακών και επαγγελματικών καταναλωτώ, μέσω της ενεργοποίησης των ρητρών που έχουν τα συμβόλαια που «πουλάνε», τόσο οι ιδιώτες πάροχοι όσο και η ΔΕΗ, από τις 5 Αυγούστου και μετά.

Για τους οικιακούς καταναλωτές, οι τιμές προ τριμήνου κυμαίνονταν στα επίπεδα των 70 έως 90 ευρώ/MWh ανάλογα πάντα με τον πάροχο και τον τύπο του τιμολογίου. Πλέον με την ενεργοποίηση των ρητρών, για να γίνει ανάκτηση του κόστους των προμηθευτών οι τιμές θα αυξηθούν στα 120 – 150 ευρώ/MWh (αύξηση 35% – 45% τουλάχιστον).

Όπως προαναφέρθηκε, οι αυξήσεις στη χονδρεμπορική αγορά οφείλονται σε έναν συνδυασμό παραγόντων όπως η αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής CO2, η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου και η εκτίναξη της ζήτησης.

Ενδεικτικά, μόλις αυτή την εβδομάδα, οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής CO2 κατέγραψαν νέο ρεκόρ στα 62 ευρώ/τόνος, όταν μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο βρίσκονταν στα 32 ευρώ/τόνος (αύξηση σχεδόν 100%).

Την ίδια στιγμή το φυσικό αέριο καταγράφει το ένα ρεκόρο μετά το άλλο. Οι τιμές στις χονδρεμπορικές αγορές της Ευρώπης έχουν πάρει «φωτιά» και κινούνται σταθερά πια πάνω από τα 100 ευρώ η μεγαβατώρα, με τα υψηλότερα επίπεδα να διαμορφώνονται στις χώρες των Βαλκανίων (Βουλγαρία 155 ευρώ, Σερβία 145 ευρώ, Κροατία και Σλοβενία 125 ευρώ, Ρουμανία και Ουγγαρία 115 ευρώ) και την Ελλάδα να εξακολουθεί να κρατάει τα σκήπτρα της πιο ακριβής αγοράς, με τιμή στα 157 ευρώ η μεγαβατώρα, αυξημένη κατά 70% από τις αρχές του έτους.

Τα παράπονα των καταναλωτών που έχουν ήδη παραλάβει «φουσκωμένους» λογαριασμός ρεύματος προς τη ΡΑΕ και το υπουργείο πέφτουν βροχή το τελευταίο διάστημα, ενώ χαρακτηριστική είναι και η πρόσφατη παρέμβαση της ΓΣΕΒΕΕ, η οποία χτύπησε καμπανάκι για την επιβάρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, εκ των οποίων μία στις τέσσερις έχει απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος.