Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα οδικά έργα. Στόχος των μεγάλων ομίλων – Λιανεμπόριο: Γιατί οι τιμές στο ράφι πήραν την ανηφόρα

Ολυμπία Οδός το τμήμα από την Κόρινθο μέχρι το ΚιάτοΟλυμπία Οδός το τμήμα από την Κόρινθο μέχρι το Κιάτο

Τρεις μεγάλες ΣΔΙΤ, δύο παραχωρήσεις και τρία μεγάλα δημόσια έργα αφορούν τα δυνητικά επόμενα μεγάλα οδικά έργα της χώρας.

Μετά την ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων με τον Ε65 που συνολικά πλέον περνά σε φάση κατασκευής, τα οδικά έργα αφορούν πιο συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές της χώρας και θα είναι εκείνα που θα μας οδηγήσουν προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Οι τρεις μεγάλες ΣΔΙΤ και οι δύο παραχωρήσεις αφορούν τον ΒΟΑΚ, την υποθαλάσσια Σαλαμίνας-Περάματος, το δυτικό τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα-Πύργος, το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη. Τα τρία δημόσια έργα είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η Παράκαμψη Χαλκίδας και το ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Το κόστος όλων αυτών των έργων αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ και θα αποτελέσουν σημείο μάχης για τους μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας. Μην ξεχνάμε ότι πέρα από το έργο του Ε65 η χώρα δεν έχει δει νέο μεγάλο οδικό έργο τα τελευταία χρόνια (μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητόδρομων).

Κοινό σημείο σχεδόν όλων των έργων είναι το 2023 καθώς τότε εκτιμάται για τα περισσότερα ως η εκκίνηση της κατασκευαστικής τους περιόδου.

Τα προχωρημένα

Το έργο που βρίσκεται πιο κοντά στην έναρξη υλοποίησης είναι το δυτικό τμήμα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος. Η τελική απάντηση της DG Comp αναμένεται και η εκτίμηση είναι μέχρι το τέλος του έτους θα μπορούσαν τα έργα να έχουν ξεκινήσει. Η παραχωρησιούχος Ολυμπία Οδός είναι έτοιμη για να ξεκινήσει τις κατασκευές μόλις ολοκληρωθούν οι τυπικές διαδικασίες που είναι πέρα από την έγκριση η υπογραφή νέας τροποποιημένης σύμβασης και η κύρωση από την Βουλή.

Ως προχωρημένο έργο θεωρείται εκείνο της Υποθαλάσσιας Σύνδεσης Σαλαμίνας-Περάματος. Ο διαγωνισμός κλείνει φέτος 5 χρόνια καθώς ξεκίνησε το 2016. Η περιβαλλοντική μελέτη έχει κατατεθεί και όπως όλα δείχνουν δεν θα αργήσουμε να περάσουμε στην τελική φάση που είναι η κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Το έργο κάτω από ιδανικές συνθήκες θα μπορούσε να ξεκινήσει το 2023.

Από εκεί και έπειτα έχουμε projects των οποίων οι διαγωνισμοί έχουν ως κοινή συνισταμένη το σημείο ωριμότητας. Στην έναρξη της Β`φάσης βρίσκονται ή θα περάσουν το flyover, το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη και το μεγάλο νέο στοίχημα της χώρας που είναι ο ΒΟΑΚ.

Τα δύο πρώτα έργα έχουν περισσότερο τοπικό χαρακτήρα και θα μπορούσαν δυνητικά να δούμε να ξεκινούν τα έργα γύρω στο 2023.

Ο ΒΟΑΚ

Αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, έχουν κατατεθεί οι περιβαλλοντικές μελέτες και στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος) και στη ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και η έναρξη της Β`φάσης εκτιμάται ότι δεν θα αργήσει να ξεκινήσει. Παράλληλα περιμένουμε να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ανατολικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα συμπληρώσει το παζλ του άξονα (χωρίς να συνυπολογίζονται οι επεκτάσεις προς Κίσσαμο και Σητεία) σε αυτή τη φάση.

Το έργο αυτό μαζί με τη γραμμή 4 του Μετρό έχουν τον μεγαλύτερο προϋπολογισμό (ξεπερνά τα 1,6 δισ. ευρώ) σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα σε διαγωνισμό έργα. Είναι τα σημαντικότερα project της τρέχουσας δεκαετίας σε επίπεδο κυβερνητικών έργων (εξαιρουμένου του Ελληνικού). Για τον τριπλό διαγωνισμό θεωρητικά θα μπορούσαμε να πούμε πως το 2023 είναι μία χρονιά που θα μπορούσαμε σταδιακά να δούμε τις πρώτες μπουλντόζες.

Σε δύο έργα προετοιμάζονται διαγωνισμοί

Σε επίπεδο προετοιμασίας για να προκηρυχθούν στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ προετοιμάζονται πυρετωδώς για δύο έργα. Την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού που αφορά τη διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης και στην παράκαμψη Χαλκίδας που αναμένεται από τους Ευβοείς εδώ και χρόνια.

Η διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης με μία αστική σήραγγα στο μεγαλύτερο μέρος της είναι ένα πολύ φιλόδοξο πλάνο στο οποίο το υπουργείο Υποδομών έχει επενδύσει. Με την λειτουργία της θα “ανακουφίσει” την έξοδο Μεταμόρφωσης που έχει μεταβληθεί στον σημαντικότερο αλλά και τον πλέον κορεσμένο κόμβο του αστικού αυτοκινητοδρόμου.

Τέλος η παράκαμψη Χαλκίδας, έργο που εδώ και αρκετά χρόνια προετοιμάζεται φαίνεται πως μπαίνει στην τελική ευθεία. Είναι μέσα στην ατζέντα των έργων που πρόκειται να δημοπρατήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προσεχές δωδεκάμηνο.

Πέρα από αυτά τα μεγάλα έργα προχωρούν και κάποια άλλα μικρότερα αλλά σημαντικά όπως η νότια παράκαμψη της πόλης της Ρόδου κ.α.

 

Λιανεμπόριο: Γιατί οι τιμές στο ράφι πήραν την ανηφόραΛιανεμπόριο: Γιατί οι τιμές στο ράφι πήραν την ανηφόρα

Άνοδος στις τιμές αγαθών στα σούπερ μάρκετ καταγράφεται τους τελευταίους μήνες. Πού οφείλονται οι ανατιμήσεις στα προϊόντα και τι δείχνουν τα στοιχεία διεθνών οργανισμών.

Ανατιμήσεις, οι οποίες διευρύνονται από το Πάσχα και μετά παρατηρούνται στην ελληνική αγορά τροφίμων και διαρκών καταναλωτικών αγαθών, χωρίς να διαφαίνεται ανάσχεση αυτής της τάσης.

Οι αναλυτές προειδοποιούσαν πως η διαταραχή που επέφερε η πανδημία στην εφοδιαστική αλυσίδα θα φέρει αυξήσεις τιμών στα τελικά προϊόντα, δίνοντας μια απόσταση 6-8 μηνών. Το 2020 παρατηρήθηκε η πρώτη τάση αυξήσεων, η οποία χαρακτηρίστηκε εν πολλοίς «ευκαιριακή», καθώς η αγορά τροφίμων ήταν η μόνη η οποία λειτουργούσε, με τους προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ να έχουν σχετικό περιθώριο κινήσεων.

Υπήρξαν λόγω ζήτησης εξωφρενικές αυξήσεις σε είδη όπως μάσκες και αντισηπτικά, αναγκάζοντας μάλιστα την κυβέρνηση να φέρει νομοθετική ρύθμιση με την οποία απαγόρευε την αύξηση του περιθωρίου μικτού κέρδους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ (με βάση τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου 2020) με ισχύ έως τον Φεβρουάριο του 2021.

Η εκτόξευση ωστόσο του μεταφορικού κόστους για εισαγόμενα προϊόντα (το οποίο έχει πενταπλασιαστεί μέσα σ’ένα δωδεκάμηνο), η αύξηση των τιμών σε βασικές πρώτες ύλες (ζάχαρη +10%, πλαστικό PET +20%) μαζί με την αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει δημιουργήσει πλέον μια νέα βάση κόστους τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους εμπόρους.

Παρόλο που τα στοιχεία για τον πληθωρισμό δείχνουν ότι οι τιμές των τροφίμων παρέμειναν υπό έλεγχο τον Απρίλιο, εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ προειδοποιούν για επερχόμενες μεγάλες αυξήσεις τιμών σε βασικά είδη. Στην Ελλάδα από τις αρχές του χρόνου καταγράφεται μεσοσταθμική αύξηση 5% στις τιμές που πουλά η βιομηχανία προς το λιανεμπόριο, έχει αναφέρει ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας. Σύμφωνα με τον ίδιο τα σούπερ μάρκετ έχουν απορροφήσει, μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών, το μεγαλύτερο μέρος αυτών των ανατιμήσεων, με αποτέλεσμα οι αυξήσεις που έχει δει ο καταναλωτής να περιορίζονται στο 2%, σημείωσε ο ίδιος.

Ο λόγος αντίστασης στις ανατιμητικές τάσεις είναι πως η ζήτηση – αν και ανελαστική- αρχίζει πλέον να γίνεται πιο «σφιχτή». Μέσα στην καραντίνα, οι καταναλωτές ξόδευαν χωρίς κριτήριο τις τιμές των αγαθών, ωστόσο, αυτή η στάση δεν διήρκησε πολύ.

Μετά τη λήξη των περιοριστικών μέτρων οι τζίροι στα σούπερ μάρκετ υποχωρούν, εξέλιξη που δεν αποδίδεται μόνο στο ότι ο καταναλωτής στράφηκε και στην εστίαση. Σύμφωνα με έρευνες που ήδη τρέχουν στο εξωτερικό, ο μέσος καταναλωτής  ανησυχεί για το διαθέσιμο εισόδημα, ιδίως μετά τη λήξη των μέτρων στήριξης. Στην Ιταλία το 33% των καταναλωτών ανησυχεί πάρα πολύ για τις τιμές των προιόντων, στρέφεται στο internet για έρευνα αγοράς και αναζήτηση χαμηλότερης τιμής ακόμη και για βασικά είδη.

Πρόβλεψη για νέες αυξήσεις τιμών

Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (Commodity Food and Beverage Price Index Monthly Price) καταγράφει σε ένα μόλις χρόνο εξαιρετικά μεγάλη αύξηση άνω του 30%, από 92,42 τον Απρίλιο του 2020 σε 125,16 τον Απρίλιο του 2021. Αντίστοιχα ευρήματα προκύπτουν και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO).

Ο δείκτης τιμών τροφίμων FAO, ή FAO Food Price Index (FFPI), μετράει τη μηνιαία μεταβολή στις διεθνείς τιμές ενός καλαθιού πρώτων υλών. Ο δείκτης έφτασε τον Απρίλιο του 2021 στις 120,9 μονάδες, 28,4 μονάδες αυξημένος σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, ενώ κατέγραψε για 11ο συνεχόμενο μήνα αύξηση στην τιμή του φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών.

Όλοι οι επιμέρους δείκτες παρουσιάζουν αυξήσεις (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) με μεγαλύτερες αυξήσεις από αυτές να καταγράφονται στα φυτικά έλαια και στα δημητριακά. Οι αυξήσεις οφείλονται κυρίως στην αποδοτικότητα της παραγωγής στις μεγάλες παραγωγούς χώρες και στην αύξηση της ζήτησης από τις χώρες της Ασίας. Αρκετές από αυτές τις μεταβολές επηρεάζουν την παραγωγή τροφίμων στην Ελλάδα λόγω των εισαγόμενων πρώτων υλών, αλλά και τις εισαγωγές τελικών τροφίμων και ποτών από τις διεθνείς αγορές.

Όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, μέχρι τώρα οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο υπό-δείκτης τιμών καταναλωτή για την ομάδα των ειδών τροφίμων και μη Αλκοολούχων ποτών τον Απρίλιο του 2021 με τιμή 106,22 βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τον Απρίλιο του 2013 με τιμή 106,09. Παράλληλα δεν φαίνεται να καταγράφονται σημαντικές διακυμάνσεις το 2021. Συγκεκριμένα ο δείκτης βρίσκεται χαμηλότερα από τον Ιανουάριο του 2021 με τιμή 106,51, ενώ παράλληλα βρίσκεται αρκετά χαμηλότερα 1,3% από τον αντίστοιχο μήνα Απρίλιο 2020 με τιμή 107,50. Ο μέσος όρος τετραμήνου Ιανουαρίου – Απριλίου 2021 με 106,44 είναι επίσης χαμηλότερα από τον αντίστοιχο μέσο όρο του τετραμήνου Ιανουαρίου – Απριλίου 2020 με 107,7.