Πιο κοντά στο 16% των μετοχών του ΟΛΠ η Cosco – Φορολογικά κίνητρα για ασφάλιση κατοικιών από φυσικές καταστροφές

Εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Cosco, η οποία προβλέπει την παραχώρηση του υπόλοιπου των μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία αλλά και την πενταετή παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων

Eνα βήμα πιο κοντά στην απόκτηση του υπόλοιπου 16% των μετοχών του ΟΛΠ ήρθε η Cosco μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της τροποποιημένης σύμβασης μεταξύ της κινεζικής εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου για την απόδοση του 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και την πενταετή παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Eτσι, όπως όλα δείχνουν, τον Σεπτέμβριο η νέα σύμβαση ανάμεσα στις δυο πλευρές θα οδηγηθεί στη Βουλή προκειμένου να κυρωθεί και εάν αυτό γίνει πραγματικότητα η Cosco πλέον θα κατέχει το 67% των μετοχών του ΟΛΠ, ενώ της δίνεται η δυνατότητα μέχρι το 2026 να ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις. Παράλληλα θα καταθέσει ως αντάλλαγμα εγγυητική επιστολή, ανάλογη με το ύψος των επενδύσεων που δεν έχουν ολοκληρωθεί, το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει από την Cosco το ποσόν των 88 εκατ. ευρώ για το 16% των μετοχών, ενώ θα μειωθούν οι θέσεις του Ελληνικού Δημοσίου στο Δ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε. από τρεις που είναι σήμερα σε μία. Οι πληροφορίες λένε πως η νέα συμφωνία προβλέπει περαιτέρω παράταση πέντε ετών, εφόσον οι επενδύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί έως το 2026 λόγω καθυστερήσεων που δεν οφείλονται στην Cosco.

Για να φτάσουμε όμως εδώ μεσολάβησαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση και σε στελέχη της Cosco, καθώς βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016 για να περάσει το 16% στον κινεζικό όμιλο, έπρεπε στο τέλος της πενταετίας (Αύγουστος 2021) να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις που είχε αναλάβει να κάνει ύψους 293,8 εκατ. ευρώ.

Οι 11 αυτές επενδύσεις ωστόσο δεν έχουν ολοκληρωθεί, γιατί σύμφωνα με την Cosco «εξωγενείς παράγοντες» συνέβαλαν στην καθυστέρηση της υλοποίησής τους και όχι δική της υπαιτιότητα.

Το κλείσιμο της συμφωνίας ανάμεσα σε κυβέρνηση και Cosco, που είναι γνωστό από τα τέλη Ιουλίου, κατήγγειλαν πρόσφατα με κοινή τους ανακοίνωση οι τομεάρχες Ναυτιλίας, Ανάπτυξης-Επενδύσεων και Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Σαντορινιός, Αλέξης Χαρίτσης, Εφη Αχτσιόγλου αντίστοιχα. Οι τρεις τομεάρχες επισήμαναν ότι σήμερα, χωρίς να έχει διασφαλιστεί η ολοκλήρωση των 11 συμβατικών σημαντικών υποχρεωτικών επενδύσεων με ευθύνη της ίδιας της εταιρείας, κάτι το οποίο προκύπτει από τις εκθέσεις του Ανεξάρτητου Μηχανικού αλλά και από τις επιστολές του ίδιου του ΤΑΙΠΕΔ προς τον ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να έχει αποφασίσει, μέσα από συμφωνίες παρασκηνίου, να μεταβιβάσει και το υπόλοιπο 16% του πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ.

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισήμαναν, εάν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ επιλέξουν να προχωρήσουν σε de facto τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης και χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, τους τοπικούς φορείς και τη Βουλή:

1. Διαπράττουν παράβαση καθήκοντος, εφόσον παραβιάζουν δεσμευτικούς όρους της σύμβασης, η οποία μάλιστα έχει κυρωθεί από τη Βουλή.

2. Προκαλούν ζημία στο Ελληνικό Δημόσιο αποστερώντας από τη μια τα Δημόσια Ταμεία από το 16% των κερδών της επιχείρησης και από την άλλη μη εφαρμόζοντας τις ισχυρές ποινικές ρήτρες που προβλέπονται στο άρθρο 16 της σύμβασης.

3. Συντελούν στη μείωση των αναπτυξιακών προοπτικών του Πειραιά και της χώρας και καταδικάζουν έναν ολόκληρο επαγγελματικό κλάδο και χιλιάδες εργαζόμενους.

4. Η πιθανή παραβίαση της σύμβασης δημιουργεί αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον και δίνει σήμα σε όλους τους ξένους επενδυτές ότι μπορούν να συμπεριφέρονται ανεξέλεγκτα στη χώρα μας και χωρίς κανόνες.

Χριστίνα Παπασταθοπούλου

 

Φορολογικά κίνητρα για ασφάλιση κατοικιών από φυσικές καταστροφές

Φωτιά Εύβοια
Εξετάζεται το ενδεχόμενο για επαναφορά της έκπτωσης των ασφαλίστρων κτιρίων από το ετήσιο φορολογητέο εισόδημα

Tην παροχή φορολογικών κινήτρων στα ιδιωτικά συμβόλαια του κλάδου περιουσίας έναντι φυσικών καταστροφών με επίκεντρο τις κατοικίες, εξετάζει η κυβέρνηση με αφορμή τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν τη χώρα. Το υψηλό δημοσιονομικό κόστος, που από τις αρχές του 2020 μέχρι τώρα αναμένεται να ξεπεράσει το 1,7 δις ευρώ για αποκαταστάσεις ζημιών από πλημμύρες και πυρκαγιές και αποζημιώσεις, οδηγεί την κυβέρνηση, να επιταχύνει τις αποφάσεις της για την παροχή κινήτρων για την ασφάλιση από φυσικές καταστροφές που ενδεχομένως έχει χαρακτήρα υποχρεωτικότητας, καθώς έτσι και αλλιώς είναι ένα θέμα που περιλαμβάνεται στην ατζέντα της.

Όπως σημειώνει το imerisia.gr, το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί πάγιο αίτημα της ιδιωτικής ασφαλιστικής αγοράς, ενώ και η ΠΟΜΙΔΑ έχει ζητήσει επανειλημμένως από τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης κίνητρα για ασφάλιση κτιρίων και κατοικιών. Όπως επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ υπάρχουν στη χώρα μας 6.371.901
κατοικίες εκ των οποίων ασφαλισμένες  είναι μόνον 1.074.053 (στοιχεία ΕΑΕΕ τέλους 2017).

Αν ασφαλιστούν 200.000 νέες κατοικίες με μέσο ετήσιο ασφάλιστρο 155€, το έσοδο για τον κρατικό προϋπολογισμό θα προσεγγίσει τα 10 εκατ.ευρώ μόνο από φόρο ασφαλίστρων και φόρο επί των κερδών των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, χωρίς να υπολογιστούν τα επιπλέον οφέλη για την οικονομία, την αγορά και την κοινωνία γενικότερα.

Με δεδομένο ότι ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνεται με μεγάλα ποσά κάθε χρόνο για να καλύψει τις ζημίες από κάθε είδους φυσικές καταστροφές και η κλιματική αλλαγή θα «χτυπάει» συνεχώς τα επόμενα έτη, τα συναρμόδια υπουργεία εμφανίζονται να εξετάζουν την παροχή κινήτρων για όσους σπεύσουν να ασφαλίσουν τις περιουσίες τους από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών. Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι η επαναφορά της έκπτωσης των ασφαλίστρων κτιρίων από το ετήσιο φορολογητέο εισόδημα.

Η ρύθμιση αυτή θα απαλλάξει το Δημόσιο από σημαντικά και απρόβλεπτα βάρη, και όχι μόνο δεν θα στερήσει έσοδα από τον προϋπολογισμό αλλά αντιθέτως εκτιμάται ότι θα τα αυξήσει.

Στη γενική συνέλευση της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας τον περασμένο Φεβρουάριο ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης είχε προαναγγήλει την παροχή φορολογικών κινήτρων,επισημαίνοντας πως «είναι προτεραιότητά μας η θέσπιση κατάλληλων φορολογικών κινήτρων για τις δαπάνες
ασφαλίστρων που καλύπτουν τα κτίσματα έναντι φυσικών κινδύνων. Η πραγματικότητα του κορονοϊού οδήγησε αναπόφευκτα την κυβέρνηση σε αναπροσαρμογή αυτού του σχεδιασμού. Η περσινή δέσμευση της κυβέρνηση όμως στο συνέδριό σας για το θέμα αυτό, παραμένει στην ατζέντα μας».

Πώς θα αποζημιωθούν οι πυρόπληκτοι που έχουν ασφαλιστήρια

Σύμφωνα με τη δικηγόρο Κατερίνα Φραγκάκη,οι πυρόπληκτοι που έχουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο περιουσίας θα πρέπει να δηλώσουν στην ασφαλιστική τους εταιρεία τη ζημία που έχουν υποστεί από τις πυρκαγιές.

Σύμφωνα με τη διαδικασία, ο ασφαλισμένος προβαίνει σε αναγγελία ζημίας, στην οποία κάνει περιγραφή του συμβάντος. Εν συνεχεία ο πραγματογνώμονας της εταιρείας,
επικοινωνεί με τον πολίτη και τον ενημερώνει για την ημέρα που θα μεταβεί στο ακίνητο, ώστε να γίνει η εκτίμηση της ζημιάς και η σύνταξη της πραγματογνωμοσύνης.
Οι πυρόπληκτοι θα αποζημιωθούν για ζημιές στα ασφαλισμένα αντικείμενα, που προκλήθηκαν από τη φωτιά, εφόσον προβούν εγκαίρως στην ως άνω αναγγελία. Θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η ασφαλιστική εταιρεία αναλαμβάνει την κάλυψη του ασφαλισμένου αντικειμένου κατά των κινδύνων που αποκλειστικά και αναλυτικά αναφέρονται στο συμβόλαιο.

Στα ασφαλιστήρια συμβόλαιο περιλαμβάνονται ζημιές στα ασφαλισμένα ακίνητα και στα αντικείμενα από τις αναγκαίες ενέργειες πυρόσβεσης φωτιάς, από καπνό φωτιάς και από οποιαδήποτε αιτία κατά τη μετακόμισή τους, που έγινε με σκοπό να σωθούν από τη φωτιά.

Επίσης, αποζημιώνονται οι ζημιές από έκρηξη συσκευών ή και εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται για οικιακούς ή εξoμoιoύμενoυς με οικιακούς σκοπούς, όπως λέβητα θέρμανσης, θερμοσίφωνα, φιαλών ή συσκευών ή εγκαταστάσεων υγραερίου ή φωταερίου, εντός ή εκτός του ασφαλιστικού τόπου. Επιπλέον, δύνανται να λάβουν τα έκτακτα έξοδα, που θα γίνουν για την κατεδάφιση ερειπίων και την απομάκρυνση των συντριμμάτων ασφαλισμένων αντικειμένων, που ζημιώθηκαν ή καταστράφηκαν από κίνδυνο που καλύπτεται από το ασφαλιστήριο.

Οι πυρόπληκτοι με ασφαλισμένη κατοικία θα αποζημιωθούν για ζημιά σε κάθε είδους μηχανές, συσκευές και εγκαταστάσεις που λειτουργούν με ηλεκτρικό ρεύμα, από εστία φωτιάς που δημιουργήθηκε στο ασφαλισμένο αντικείμενο και η οποία προέρχεται από υπερφόρτωση, υπέρταση, βραχυκύκλωμα, σχηματισμό τόξου, διαφυγή ηλεκτρικού ρεύματος, υπερθέρμανση, κακή λειτουργία οργάνων μέτρησης, ρύθμισης ή ασφαλείας.

Εφόσον, η ασφαλισμένη κατοικία έχει καταστεί μη κατοικήσιμη λόγω υλικής ζημιάς από κίνδυνο που καλύπτεται από το ασφαλιστήριο, ο πυρόπληκτος δύναται να λάβει
αποζημίωση για απώλεια ενοικίων, αν το κτίριο ήταν εκμισθωμένο σε τρίτο. Η κάλυψη αυτή παρέχεται για το χρονικό διάστημα, που θα απαιτηθεί για την επισκευή ή
ανακατασκευή του κτιρίου, με βάση πραγματογνωμοσύνη.