Ο Ανθιμος διεκδικεί ξανά τη Ροτόντα

Με επιστολή του προς την υπουργό Πολιτισμού ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ζητά την τοποθέτηση σταυρού, διεκδικώντας ουσιαστικά και πάλι -σαν άλλος… Ερντογάν με την Αγία Σοφία- την απόδοση όλου του μνημείου πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO στην Εκκλησία.

Μοιάζει με κακόγουστο αστείο αλλά δυστυχώς το ανεπανάληπτο παλίμψηστο της Θεσσαλονίκης, η Ροτόντα, μνημείο αναγνωρισμένο από UNESCO, πολιορκείται ξανά από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης η οποία καταφεύγει τώρα στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ζητώντας την… αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας(!!!) –διότι, άραγε, κρίνει ότι την ευνοεί το πολιτικό κλίμα και η κυβέρνηση;- και την τοποθέτηση σταυρού επί του τρούλου της. Είναι τραγικό αλλά αληθινό επίσης ότι η μανία της τοπικής Μητρόπολης να μετατρέψει τη Ροτόντα σε ναό –παρότι της έχει δοθεί δικαίωμα 12 λειτουργιών τον χρόνο- είναι συνεχής από το 1994 όταν ξεκίνησε με δήθεν έκθεση εικόνων και έφτασε στο 1995 με έφοδο πιστών, σπάσιμο πιάνου και μαχαίρια που ευτυχώς είχαν ξαστοχήσει.

Η χθεσινή αποκάλυψη -της ιστοσελίδας parallaximag.gr- επιστολής του μητροπολίτη Ανθιμου προς την υπουργό Πολιτισμού με αίτημα να μπει σταυρός επί του τρούλου του μνημείου συνιστά ουσιαστικά αίτημα για απόδοση όλου του μνημείου στην Εκκλησία. Πρόκειται για αίτημα – απομίμηση της απόφασης Ερντογάν που μετέτρεψε σε τζαμί την Αγία Σοφία.

Rodonta Φωτογραφίες Αρχείου, Royalty Free Rodonta Εικόνες | Depositphotos

Ο μητροπολίτης στην επιστολή του αφού αναφέρει ότι οι πιστοί «διαπιστώνουν, καθημερινώς, καθώς διέρχονται του ιερού Μνημείου τη λανθασμένη εξωτερική πληροφόρηση για την ιστορία του», η οποία κατά τον κ. Ανθιμο συνίσταται στην «ύπαρξη μόνο του μιναρέ, συμβόλου της ισλαμικής θρησκείας», ο οποίος «δίνει τη λανθασμένη εντύπωση ότι το κτίσμα αποτέλεσε ή αποτελεί και τώρα, μόνο μουσουλμανικό θρησκευτικό χώρο λατρείας». Οχι, και ευτυχώς, δεν ζητά την κατεδάφιση του μιναρέ ο μητροπολίτης, ζητά όμως τοποθέτηση σταυρού αφού όπως αυτός διηγείται «η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλεως Θεσσαλονίκης προ ετών και, συγκεκριμένως, ο τότε Εφορος κ. Σταμάτιος Χονδρογιάννης εξεπόνησε θετική και εμπεριστατωμένη εισηγητική μελέτη για την αποκατάσταση του Σταυρού προς το ΚΑΣ το οποίο απεφάνθη ομοφώνως υπέρ της επανατοποθετήσεως του σταυρού. Δυστυχώς δεν υπήρχε τότε η πολιτική βούληση για την εφαρμογή της αποφάσεως».

Δυστυχώς όμως για τη Μητρόπολη υπάρχουν πολλοί ακόμη που θυμούνται τι ακριβώς συνέβη το μακρινό… 2015!!! Είναι αξέχαστες οι αρχικές αιτιάσεις για τοποθέτηση σταυρού εν είδει… αλεξικεραύνου, το οποίο θα προστάτευε δήθεν το μνημείο από τους κεραυνούς. Υπάρχουν ακόμη τα ντοκουμέντα («Εφ.Συν.» 18.12.2015, «Οικουμενικό μνημείο ή χριστιανική εκκλησία;») με τον κ. Χονδογιάννη να παραδέχεται σε μια αλησμόνητη επεισοδιακή συνέντευξη Τύπου ότι η Ροτόντα είναι «και μνημείο και ναός»(!!!), ενώ είχε υποτιμητική άποψη για τους πολίτες που ήδη αντιδρούσαν «λυπάμαι αν κάποιοι έχουν περιορισμένη ικανότητα να αντιληφθούν το χαρμόσυνο γεγονός» και ως πιονέρος του (εκκλησιαστικού) μέλλοντος για το μνημείο μας έκανε συστάσεις να ξεχάσουμε σπασμένα πιάνα και μαχαίρια «πάμε μπροστά, ας μην ανασκαλεύουμε τα παλιά».

Γενικώς υπάρχει η τάση στους κύκλους της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης να επιδιώκουν να ξεχάσουν όσα έχουν συμβεί –και όσα έχουν κάνει- διότι αυτό τους παρέχει την άνεση να ανακατασκευάζουν και τα ιστορικά γεγονότα, όπως η απόφαση του ΚΑΣ στην οποία αναφέρονται. Η άδεια του ΚΑΣ είναι σαφής και αφορά την τέλεση 12 λειτουργιών τον χρόνο και 12 κοσμικών εκδηλώσεων τις οποίες εγκρίνει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. Υπήρχε αίτημα του πρώην προϊσταμένου Χονδρογιάννη για τοποθέτηση σταυρού που εξαιρέθηκε και αποσύρθηκε κι αυτό φυσικά ήταν αποκλειστικά πρωτοβουλία του τότε προϊσταμένου (και αφήνουμε σήμερα κατά μέρος την υπόθεση πάκτωσης Αγίας Τράπεζας εν αγνοία του ΚΑΣ).

Η Μητρόπολη αναφέρει επίσης ψευδώς ότι «έγκειται στην εκκρεμότητα της εφαρμογής της ομόφωνου αποφάσεως του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την τοποθέτηση του σταυρού επί της κορυφής της στέγης του ως είρηται Ιερού Προσκυνηματικού Ναού» αφού υπάρχει απόφαση (ΣτΕ 9/20) που απορρίπτει κάθε σκέψη για τοποθέτηση σταυρού κι αυτό μετά από προσφυγή πολιτών που είχαν κινητοποιηθεί και είχαν συστήσει το σωματείο «Φίλοι της Ροτόντας». Το μέλος του συλλόγου, Αννα Χατζημανώλη, δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ότι «σαν κάτοικος της πόλης αλλά και της γειτονιάς της Ροτόντας, θεωρώ απαράδεκτη την εμμονή και την απαίτηση, λέγοντας ψέματα, να μετατραπεί ένα μνημείο που ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού σε σκεύος άλλων φορέων. Οι κινήσεις που μεθοδεύονται γι’ αυτό τον σκοπό, θα αλλοιώσουν και θα διαστρεβλώσουν τον χαρακτήρα και την ιστορία του. Οσοι αγωνιστήκαμε τα προηγούμενα χρόνια να σώσουμε το μνημείο είμαστε έτοιμοι να το ξανακάνουμε αν χρειαστεί».

ΣΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΤΟΜΕΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

«Να πάρει θέση η υπουργός Πολιτισμού»

Σε δήλωσή της στην «Εφ.Συν.» η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., βουλεύτρια Σία Αναγνωστοπούλου αναφέρει:

«Η σημερινή αποκάλυψη ότι ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Ανθιμος επανήλθε στην, πολλαπλά προβληματική, απαίτηση να τοποθετηθεί σταυρός πάνω στη Ροτόντα υπογραμμίζει την ανάγκη πολιτικής βούλησης για το αυτονόητο: η Ροτόντα είναι ένα πολιτιστικό μνημείο παγκόσμιας ακτινοβολίας και έτσι πρέπει να παραμείνει. Οι σκοταδιστικές προσπάθειες να μετατραπεί η Ροτόντα σε χώρο λατρείας υπενθυμίζουν τη δύσκολη ιστορία της διαχείρισης της ιστορικής μνήμης στη Θεσσαλονίκη, μίας πόλης που έχει σφραγιστεί από τη συνειδητή προσπάθεια αντιδραστικών κύκλων να εξαλείψουν κάθε ίχνος του πολυπολιτισμικού και πολυεθνοτικού παρελθόντος της. Την ίδια στιγμή, η αστόχαστη πρωτοβουλία του κ. Ανθιμου εγγράφεται στο αναθεωρητικό εκείνο κύμα που οδήγησε στη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς που απαιτούν σοβαρότητα, υπευθυνότητα και προσήλωση στις παγκόσμιες ιδέες της ειρήνης, του σεβασμού της διαφορετικότητας και της προάσπισης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Απαιτούμε να πάρει ξεκάθαρη θέση η υπουργός Πολιτισμού και να απορρίψει κατηγορηματικά την προσπάθεια αλλοίωσης του χώρου της Ροτόντας».

Απόστολος Λυκεσάς