
Κατατέθηκε η τροπολογία με τις λεπτομέρειες του προγράμματος «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σχεδίου SURE, για επιδότηση της εκ περιτροπής εργασίας με μειωμένο ωράριο και μειωμένες αποδοχές.
Ο μηχανισμός τίθεται σε εφαρμογή από 15 Ιουνίου έως και 15 Οκτωβρίου και η ρήτρα μη απόλυσης αφορά μόνο όσους θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.
Σημειώνεται ότι το κράτος καλείται να καλύψει το 60% της διαφοράς από τον μισό μισθό που θα λάβουν όσοι εργαζόμενοι υπαχθούν στο πρόγραμμα..
Η προσωρινή μείωση του χρόνου εργασίας μπορεί να διαρκέσει για έναν ή περισσότερους μήνες εντός του χρονικού διαστήματος ισχύος του μηχανισμού και, στο διάστημα αυτό, δεν επιτρέπεται: α) η μεταβολή του είδους της σύμβασης εργασίας, β) η μεταβολή των τακτικών αποδοχών που ίσχυαν κατά το χρόνο μείωσης του εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας και γ) η καταγγελία των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων των οποίων μειώθηκε προσωρινά ο εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας.
Ταυτόχρονα καταργείται η δυνατότητα του εργοδότη να θέτει με διευθυντικό δικαίωμα το προσωπικό του σε διαδικασία ασφαλούς λειτουργίας της επιχείρησης.
Προβλέπονται επίσης ειδικές ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους στον τουρισμό. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται παράταση αναστολής έως 30/9 για μέρος ή για το σύνολο προσωπικού που ήταν να προσληφθεί τώρα, με αποζημίωση 534 ευρώ και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη.
Επίσης, η τροπολογία δίνει τη δυνατότητα εργασίας συνταξιούχων σε αγροτικές εργασίες.
Η τροπολογία κατατέθηκε ως προσθήκη στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 13.4.2020 ΠΝΠ “Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις” (A΄ 84) και β) της από 1.5.2020 ΠΝΠ “Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα” (Α΄ 90) και άλλες διατάξεις».
Δείτε σε μορφή PDF ολόκληρη την τροπολογία:
Πυρά από Αχτσιόγλου
«Ο μόνος με τον οποίον “ΣΥΝεργάζεται” η κυβέρνηση είναι με τον εαυτό της» δήλωσε η Έφη Αχτσιόγλου, σχολιάζοντας ότι «με την τροπολογία που κατέθεσε σήμερα ο κ. Βρούτσης οι μισθοί των εργαζομένων μειώνονται κατά 20%». «Όσων “τυχερών” δηλαδή δεν θα απολυθούν, γιατί για τους υπολοίπους δεν υπάρχει καμία προστασία», προσέθεσε.
Συνεχίζοντας, η τομεάρχης Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε πως «την ίδια στιγμή οι μικρομεσαίοι εργοδότες όχι απλώς δεν έχουν καμία ελάφρυνση αλλά επιβαρύνονται με το 100% των ασφαλιστικών εισφορών».
«Αν αυτό δεν συνιστά καθαρή ιδεοληψία, δεν ξέρουμε πως αλλιώς μπορεί να χαρακτηρισθεί», κατέληξε η τέως υπουργός Εργασίας.
Ο αγωγός EastMed και η… φούρια της ΔΕΠΑ
Ο πρόεδρος της Κύπρου Ν. Αναστασιάδης, ο Κ. Μητσοτάκης και ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπ. Νετανιάχου κατά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό Eastmed στις αρχές του 2020 στο Ζάππειο.
Περίεργη σπουδή επιδεικνύει η διοίκηση της ΔΕΠΑ να επικυρώσει τα αποτελέσματα διεθνών διαγωνισμών που πραγματοποίησε για τις μελέτες κατασκευής του αγωγού EastΜed πριν καν οι διαγωνιζόμενοι εξαντλήσουν την άσκηση των δικαιωμάτων διαφάνειας στη διαγωνιστική διαδικασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα συγκαλείται εσπευσμένα το Δ.Σ. της ΔΕΠΑ με αποκλειστικό θέμα να εξουσιοδοτήσει τον διευθύνοντα σύμβουλό της εταιρείας κ. Ξιφαρά να επικυρώσει τις συμβάσεις που έχουν ήδη υπογραφεί για τρεις από τους πέντε διεθνείς διαγωνισμούς που αφορούν μελέτες για τα υποθαλάσσια και τα χερσαία τμήματα του αγωγού της Ανατολικής Μεσογείου-EastMed (Κύπρος-Κρήτη, Κρήτη-Πελοπόννησος, Νοτιοανατολική Πελοπόννησος-Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία-Θεσπρωτία) καθώς και για τους μετρητικούς σταθμούς και τους συμπιεστές μεταφοράς του φυσικού αερίου.
Ως γνωστόν, το δίκτυο αγωγών αερίου σχεδόν 2.000 χιλιομέτρων –αν και πολλοί αμφιβάλλουν για τη μελλοντική εμπορική αποτελεσματικότητά του– έχει χαρακτηριστεί έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI) από την Ε.Ε., η οποία έχει ήδη αποφασίσει τη χρηματοδότηση της πρώτης φάσης του με 34,5 εκατ. ευρώ, ενώ αποτελεί τη βάση της ενεργειακής –και όχι μόνο– στρατηγικής συμμαχίας Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, με την Ιταλία τέταρτο αλλά εξαιρετικά αβέβαιο κρίκο του άξονα.
Οι διαγωνισμοί για τις μελέτες του δικτύου των αγωγών προκηρύχθηκαν μέσω της IGI Poseidon –εταιρείας που έχει συσταθεί από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison– στις αρχές του 2019. Πέρσι τον Ιούλιο υποβλήθηκαν από τους διαγωνιζόμενους τεχνικές και οικονομικές προσφορές, οι προσφορές ανοίχτηκαν τον περασμένο Νοέμβριο, στις αρχές Απριλίου –στην κορύφωση της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων– υπογράφτηκαν οι συμβάσεις με τους νικητές των διαγωνισμών και μόλις πριν από έναν μήνα (στις 28/4) ανακοινώθηκε με συνοπτικές διαδικασίες στους αποτυχόντες ο αποκλεισμός τους από τους διαγωνισμούς! Χωρίς να τους δοθεί πρόσβαση στα στοιχεία και το σκεπτικό απόρριψης των προσφορών τους, παρά μόνον προφορική και πρόχειρη ενημέρωση, διαδικασία που ουδόλως συνάδει με διεθνή διαγωνισμό και μάλιστα σε έργο συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε.
Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι από τους τρεις διαγωνισμούς για τις μελέτες αποκλείστηκε η βρετανική WOOD ως προς την τεχνική της προσφορά, αλλά και η ελληνική Asprofos, θυγατρική του ομίλου ΕΛΠΕ που κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ, παρότι η οικονομική της προσφορά ήταν θεαματικά μικρότερη από τον «νικητή» της διαγωνιστικής διαδικασίας, την κοινοπραξία C&M και SAIPEM (ελληνική και ιταλική, αντίστοιχα, εταιρείες).
Η πρόχειρη, βιαστική και ελλιπούς νομιμότητας διαδικασία επικύρωσης των διαγωνισμών και η σπουδή της ηγεσίας της ΔΕΠΑ να επισπεύσει την ανάθεση των μελετών στην επιλεγείσα κοινοπραξία, παρά το πολύ υψηλότερο κόστος της οικονομικής της προσφοράς, προκάλεσαν, σύμφωνα με πληροφορίες, την έντονη δυσφορία των εκπροσώπων των ΕΛΠΕ στο Δ.Σ. της ΔΕΠΑ, οι οποίοι δεν έκρυψαν την πρόθεσή τους να κινηθούν νομικά κατά της τουλάχιστον παράδοξης διαδικασίας. Ιδιαίτερα όταν την περασμένη Δευτέρα έγινε απόπειρα… διά περιφοράς σύγκλησης του Δ.Σ. της ΔΕΠΑ για να αποσπαστεί η πολυπόθητη εξουσιοδότηση επικύρωσης των συμβάσεων.
Αντιδράσεις-προσφυγές
Η αμφιλεγόμενη διαδικασία fast track κατακύρωσης διεθνών διαγωνισμών και επικύρωσης των συμβάσεων είναι βέβαιο ότι θα εγείρει αντιδράσεις από ενδιαφερόμενους και θιγόμενους και μια από τις εναλλακτικές που διαθέτουν, όπως συμβαίνει σε κάθε διεθνή διαγωνισμό, είναι η προσφυγή στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που επιφέρει εικοσαήμερη αναστολή κάθε περαιτέρω ενέργειας, όπως συνέβη στην περίπτωση του Ελληνικού, με την προσφυγή της Hard Rock.
Η συνέχεια αναμένεται ενδιαφέρουσα, όπως και η θέση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που επενδύει όχι μόνο οικονομικά αλλά και γεωστρατηγικά στο έργο και στη συμφωνία με Ισραήλ και Κύπρο, η οποία μόλις χθες επικυρώθηκε πανηγυρικά από το κυπριακό υπουργικό συμβούλιο. Πολύ περισσότερο που είμαστε μόλις στα πρώτα μέτρα ενός διαγωνιστικού μαραθωνίου και στα πρώτα λίγα εκατομμύρια ενός έργου που το συνολικό του κόστος θα φτάσει τα 7 δισ. ευρώ.
Επανεκκίνηση για ξενοδοχεία, κατασκηνώσεις και κολυμβητήρια από Δευτέρα
Ακόμη μια ομάδα επιχειρήσεων θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από την 1η Ιουνίου, καθώς περνάμε στην επόμενη φάση άρσης των περιοριστικών μέτρων για πρόληψη διάδοσης του νέου κορονοϊού και το σταδιακό άνοιγμα της οικονομίας. Επίσης, λόγω της προσωρινής μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, τίθενται σε ισχύ και έως τις 31 Οκτωβρίου οι νέες τιμές των εισιτηρίων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, από την ερχόμενη Δευτέρα 1 Ιουνίου οι επιχειρήσεις που επανεκκινούν (και οι σχετικοί ΚΑΔ) είναι οι εξής:
- 55.10 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα (12μηνης λειτουργίας)
- 55.30 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα, με εξαίρεση τις παιδικές κατασκηνώσεις.
- 56.21 Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις (catering)
- 59.14 Υπηρεσίες προβολής κινηματογραφικών ταινιών (μόνο σε θερινούς κινηματογράφους).
- 56.29.20.02 Υπηρεσίες που παρέχονται από καντίνες αθλητικών εγκαταστάσεων.
- 91.01 Δραστηριότητες βιβλιοθηκών και αρχειοφυλακείων.
- 93.11.10.02 Υπηρεσίες γηπέδων γκολφ ή μίνι γκολφ
- 93.11. 10.03 Υπηρεσίες κολυμβητηρίου (πισίνας).
- 93.29.11.03 Υπηρεσίες εκμετάλλευσης κτήματος για τη διενέργεια εκδηλώσεων (π.χ. γάμων και συναφών).
- 93.29.19.01 Υπηρεσίες διοργάνωσης ψυχαγωγικών εκδηλώσεων (π.χ. γάμων και συναφών).
- 96.09.19.06 Υπηρεσίες γραφείων γνωριμίας ή συνοικεσίων
- 96.09.19.09 Υπηρεσίες δερματοστιξίας (τατουάζ).
- 96.09.19.17 Υπηρεσίες τρυπήματος δέρματος του σώματος (piercing).
- 96.04.10.05 Υπηρεσίες μασάζ.
- 94.99.16.01 / Πολιτιστικοί σύλλογοι και σωματεία χωρίς την πραγματοποίηση εκδηλώσεων.
- Αγορές του άρθρου 38 του νόμου 4497/2017 (Κυριακάτικες αγορές, Εμποροπανηγύρεις κλπ).
Για τις επιχειρήσεις αυτές θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση στην οποία θα περιλαμβάνονται οι ιδιαίτεροι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης που θα πρέπει να εφαρμόζονται με στόχο τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.
Φθηνότερα εισιτήρια και κάρτες
Με βάση την απόφαση για μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% στις μεταφορές το διάστημα 1η Ιουνίου-31 Οκτωβρίου 2020 αναπροσαρμόζονται οι τιμές των εισιτηρίων και καρτών του ΟΑΣΑ.
Οι νέες τιμές των εισιτηρίων διαμορφώνονται ως εξής:
ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΟΑΣΑ | ΤΙΜΗ ΕΩΣ 31.5.2020 | ΝΕΑ ΤΙΜΗ ΑΠΟ 1.6.2020 |
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ | ||
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ | 1,40 € | 1,20 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ | 0,60 € | 0,50 € |
2πλό ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ | 2,70 € | 2,30 € |
2πλό ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ | 1,20 € | 1,00 € |
5πλό ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ | 6,50 € | 5,70 € |
5πλό ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ | 3,00 € | 2,50 € |
10+1 ΕΝΙΑΙΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ | 13,50 € | 12,00 € |
10+1 ΕΝΙΑΙΑ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ | 6,00 € | 5,00 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 24 ΩΡΩΝ | 4,50 € | 4,10 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 5 ΗΜΕΡΩΝ | 9,00 € | 8,20 € |
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 3 ΗΜΕΡΩΝ | 22,00 € | 20,00 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ | 10,00 € | 9,00 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ | 5,00 € | 4,50 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΜΕΤ΄ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ | 18,00 € | 16,00 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΠΟ & ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ Παλλήνη – Κάντζα – Κορωπί | 6,00 € | 5,50 € |
ΕΝΙΑΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΠΟ & ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ Παλλήνη – Κάντζα – Κορωπί | 3,00 € | 2,70 € |
ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ EXPRESS ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ | 6,00 € | 5,50 € |
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ EXPRESS ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ | 3,00 € | 2,70 € |
ΚΑΡΤΕΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ | ||
30 ΗΜΕΡΩΝ | 30,00 € | 27,00 € |
30 ΗΜΕΡΩΝ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 15,00 € | 13,50 € |
30 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ | 49,00 € | 45,00 € |
30 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 25,00 € | 22,50 € |
90 ΗΜΕΡΩΝ | 85,00 € | 78,00 € |
90 ΗΜΕΡΩΝ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 43,00 € | 39,00 € |
90 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ | 142,00 € | 129,00 € |
90 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 71,00 € | 64,50 € |
180 ΗΜΕΡΩΝ | 170,00 € | 155,00 € |
180 ΗΜΕΡΩΝ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 85,00 € | 77,50 € |
180 ΗΜΕΡΩΝ+ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ | 250,00 € | 228,00 € |
180 ΗΜΕΡΩΝ+ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 125,00 € | 114,00 € |
365 ΗΜΕΡΩΝ | 330,00 € | 300,00 € |
365 ΗΜΕΡΩΝ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 165,00 € | 150,00 € |
365 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ | 490,00 € | 446,00 € |
365 ΗΜΕΡΩΝ + ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΕΙΩΜΕΝΗ | 245,00 € | 223,00 € |
Επίσης, ενεργοποιείται η διαδικασία αποζημίωσης με τη μορφή χρονικής επέκτασης σε όλους τους κατόχους προσωποποιημένων καρτών ATH.ENA Card, οι οποίοι προπλήρωσαν, αλλά δεν εξάντλησαν την αξία των ενεργοποιημένων καρτών τους, λόγω των περιορισμών που τέθηκαν στις μετακινήσεις από τις 11 Μαρτίου έως τις 4 Μαΐου 2020.
Οι κάτοχοι προσωποποιημένων καρτών που είχαν υπόλοιπο μικρότερο των 30 ημερών θα λάβουν πίστωση αξίας ενός μήνα, οι δε κάτοχοι καρτών που είχαν υπόλοιπο μεγαλύτερο των 30 ημερών θα λάβουν πίστωση αντίστοιχη με το χρόνο που διήρκησαν τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων.
Οι αποζημιώσεις θα πιστωθούν στα αυτόματα μηχανήματα πώλησης του δικτύου του ΟΑΣΑ και θα είναι διαθέσιμες προς χρήση από τους δικαιούχους, όποτε το επιθυμήσουν εντός χρονικού διαστήματος 24 μηνών. Επιπλέον, για τις αγορές ετήσιων καρτών θα παρέχεται πρόσθετη έκπτωση 10%, πάλι με τη μορφή χρονικής επέκτασης.