Ολυμπιακοί Αγώνες: Ευχή η κατάρα; Το παράδειγμα της Βαρκελώνης και το αντιπαράδειγμα της Αθήνας – Ανοίγει το πρώτο υποθαλάσσιο Δάσος και Μουσείο του κόσμου, ανοικτά της Κύπρου

Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο

Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο

Η τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων γίνεται ολοένα και ακριβότερο σπορ για τη διοργανώτρια χώρα. Πόσα θα ξοδέψει το Τόκιο, ποιες πόλεις “κάηκαν” στο παρελθόν.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το κόστος τέλεσης των εκάστοτε Ολυμπιακών Αγώνων είναι πολύ μεγάλο και βάζει κάθε φορά πολύ δύσκολα προβλήματα στη διοργανώτρια χώρα, ανάλογα βέβαια και με το μέγεθος της οικονομίας της.

Λίγες ώρες πριν από την Τελετή Εναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο, το BBC επιχείρησε να αναδείξει το ζήτημα παρουσιάζοντας συγκεκριμένα στοιχεία αλλά και συγκεκριμένα παραδείγματα από το παρελθόν.

Τόκιο, οι πιο ακριβοί Αγώνες στην ιστορία

Για να διεκδικήσει τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, αρχικά το 2016, οι αρχές του Τόκιο ξόδεψαν περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια. Παρά το γεγονός ότι νικήθηκαν από το Ρίο, επανήλθαν για τη διεκδίκηση των Αγώνων του 2020, ξοδεύοντας αυτή τη φορά άλλα 75 εκ δολάρια.

Η ανάληψη της διοργάνωσης έβαλε επί τάπητος το ζήτημα του συνολικού μπάτζετ το οποίο, προφανώς λόγω και των μέτρων κατά της πανδημίας, έφτασε πλέον στα 15 δισεκατομμύρια δολάρια. Το ποσό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, είναι το μεγαλύτερο που έχει ξοδευτεί ποτέ για την τέλεση των Αγώνων.

Η Βαρκελώνη και η Αθήνα

Τελικά συμφέρει να διοργανώνει κανείς Ολυμπιακούς Αγώνες; Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αρκετές οπτικές για το ζήτημα.

Η Βαρκελώνη με την ευκαιρία της τέλεσης των Αγώνων το 1992, άλλαξε ριζικά την εικόνα της προς τον έξω κόσμο. Βελτίωσε αισθητά τις δομές της με έργα πνοής και με σύμμαχο τους Αγώνες κατάφερε να γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Ευρωπης έκτοτε.

Η Αθήνα, αν και διοργάνωσε εξαιρετικούς αγώνες με υψηλό επίπεδο αισθητικής, μάλλον δεν βοηθήθηκε από αυτούς. Αντίθετως, οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 μνημονεύονται σε ρεπορτάζ του BBC για δύο αρνητικούς λόγους.

Ο πρώτος έχει να κάνει με τη συσχέτιση του κόστους με την κρίση χρέους που αντιμετώπισε από το 2010 η χώρα και ο δεύτερος με τις αφημένες στην τύχη τους Ολυμπιακές εγκαταστάσεις.

Πολλά οικονομικά προβλήματα μετά την τέλεση των Αγώνων του 1976 αντιμετώπισε και το Μόντρεαλ ενώ το Λονδίνο το 2012 είδε τους επισκέπτες του να μειώνονται και όχι να αυξάνονται.

Ανοίγει το πρώτο υποθαλάσσιο Δάσος και Μουσείο του κόσμου, ανοικτά της ΚύπρουΑνοίγει το πρώτο υποθαλάσσιο Δάσος και Μουσείο του κόσμου, ανοικτά της Κύπρου

Εγκαινιάζεται στις 31 Ιουλίου, στην Αγία Νάπα κάτι μοναδικό – στο MUSAN θα κολυμπάς μεταξύ φύσης και τέχνης.

Η Αγία Νάπα αναπτύσσεται ραγδαία και πέρα από τη νέα Μαρίνα, τους ουρανοξύστες και τις πολυτελείς κατοικίες που κατασκευάζονται με γοργούς ρυθμούς, ένα ακόμα αξιοθέατο πρόκειται να λειτουργήσει και μάλιστα σύντομα.

Συγκεκριμένα, στις 31 Ιουλίου 2021, θα εγκαινιαστεί το πρώτο Υποθαλάσσιο Μουσείο Γλυπτών Αγίας Νάπας (MUSAN), το μοναδικό στον κόσμο, το οποίο θα περιλαμβάνει 93 έργα του καλλιτέχνη Jason deCaires Taylor, εμπνευσμένα από τη φύση και τον άνθρωπο.

Ο καλλιτέχνης, είναι ένας από τους πιο διάσημους εκπροσώπους του κινήματος eco-art, ο οποίος έχει σχεδιάσει τα αγάλματα με τέτοιο τρόπο και με τέτοια υλικά, έτσι ώστε να ελκύουν τη θαλάσσια ζωή. Θα εκτεθούν σε διαφορετικά βάθη, προκειμένου να δημιουργούν ιδανικές συνθήκες για τον εμπλουτισμό της θαλάσσιας ζωής σε όλα τα επίπεδα.

Ανοίγει το πρώτο υποθαλάσσιο Δάσος και Μουσείο του κόσμου, ανοικτά της Κύπρου
Ο καλλιτέχνης Jason deCaires Taylor

Τα αγάλματα κατασκευάζονται από αδρανή υλικά, με ουδέτερο pH, και δεν θα επηρεάζουν δυσμενώς τον εκθεσιακό χώρο. Το σημείο στο οποίο θα βρίσκονται, είναι μια αμμώδης περιοχή, σε απόσταση 200 μέτρα από την ακτογραμμή της Αγίας Νάπας και αναμένεται ότι με το πέρασμα του χρόνου, η βιοποικιλότητα της περιοχής θα εμπλουτιστεί χάρη στο μουσείο.

Οι επισκέπτες του Μουσείου μπορεί να είναι δύτες αλλά και κολυμβητές με μία απλή μάσκα θαλάσσης. Το όλο εγχείρημα είναι ένα ταξίδι στην σχέση του ανθρώπου και της φύσης, όπως την εμπνεύστηκε ο Jason deCaires Taylor, ο αναγνωρισμένος Βρετανός γλύπτης, ο οποίος σχεδίασε, επίσης, και το πρώτο υποθαλάσσιο πάρκο γλυπτικής (Molinere Underwater Sculpture Park) στη Γρανάδα. Το συγκεκριμένο έχει ενταχθεί στον κατάλογο των 25 θαυμάτων του κόσμου, σύμφωνα με το National Geographic. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί την γνώση και τις δεξιότητες του ως γλύπτης, θαλάσσιος συντηρητής, υποβρύχιος φωτογράφος και εκπαιδευτής scuba diving για να δημιουργήσει μοναδικά έργα τέχνης, τα οποία συμπληρώνουν τον εκθεσιακό χώρο, ενώ βελτιώνουν τη θαλάσσια ζωή.

Ο κριτικός τέχνης Dr. David De Russo έγραψε ότι τα έργα του Taylor είναι ένα μία ζωντανή, εξελισσόμενη έκθεση, η οποία αλλάζει, αναπτύσσει και δημιουργεί νέα ζωή. Εκπέμπουν ελπίδα και προκαλούν αφύπνιση για το περιβάλλον. Για αυτόν τον λόγο, είναι τεράστια τιμή και χαρά, για τη θάλασσα της Κύπρου, να φιλοξενεί – από αυτόν το μήνα – ένα τόσο σημαντικό έργο τέχνης μεταφέροντας τόσο σημαντικά και ουσιώδη μηνύματα.

Το μουσείο είναι το αποτέλεσμα μιας κοινής προσπάθειας μεταξύ του Δήμου της Αγίας Νάπας και του Τμήματος Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών της Κύπρου.

Δημήτρης Μπαλής