Οι Έλληνες πληρώνουν ακριβά για θέρμανση, αλλά τα σπίτια μένουν… κρύα – Τηλεργασία: Πώς θα οργανώσεις καλύτερα τη δουλειά σου από το σπίτι – Τέλη κυκλοφορίας: Αλλάζουν για τα καινούργια, μένουν ίδια για τα παλιά ΙΧ

Φωτογραφία αρχείου

Παρά το γεγονός ότι οι Ελληνες δίνουν αρκετά χρήματα για θέρμανση, τα σπίτια τους δεν ζεσταίνοντες όπως παλιά. Τι δείχνει σχετική έρευνα.

Μεταπτυχιακοί φοιτητές και διδάκτορες, από τον Ιούνιο του 2019 έως τον Μάρτιο του 2020, σε όλη την Ελλάδα (και Κύπρο) έκαναν επιτόπου μετρήσεις και συνέλεξαν 1124 ερωτηματολόγια για το ζήτημα της θέρμανσης.

Όπως προκύπτει από τα ερωτηματολόγια της έρευνας, το 41,23% θεωρεί ότι η θέρμανση του κοστίζει αρκετά και το 24,23% πολύ ακριβά. Εντούτοις μονον οι μισοί (48,5%) αισθάνονται «αρκετή ζέστη» ή «ζέστη» τον χειμώνα με χρήση μάλιστα χοντρού ρουχισμού.

Μέτρια θερμική άνεση αισθάνεται το 27,84% και κρύο ή δροσιά το υπόλοιπο ποσοστό. Παράλληλα, διαπιστώνεται η αύξηση της χρήσης στερεών καυσίμων, ακολουθεί το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο με οικονομία στη χρήση, ενώ υπάρχει περιορισμένη σε χρονική διάρκεια χρήση ηλεκτρικής ενέργειας με βοηθητικά συστήματα.

Η έρευνα παρουσιάστηκε κατά τις εργασίες του 7ου Περιβαλλοντικού Συνεδρίου Μακεδονίας από τον Πάνο Κοσμόπουλο, Δρα Αρχιτέκτονα- Μηχανικό, τέως Διευθυντή του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικού και Ενεργειακού Σχεδιασμού Κτιρίων και Οικισμών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Στο πλαίσιο της έρευνας μελετήθηκαν οι συνθήκες άνεσης στο εσωτερικό των κτιρίων, σε σχέση με τις εξωτερικές θερμοκρασίες. Το πρώτο μέρος της έρευνας διεξήχθη το καλοκαίρι του 2019, στην νότια Ελλάδα, και το δεύτερο μέρος τον χειμώνα του 2020 στη βόρεια Ελλάδα ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα για ακραίες εξωτερικές συνθήκες.

Η έρευνα στη νότια Ελλάδα έγινε σε Καλαμάτα, Αθήνα και Χανιά και στη βόρεια Ελλάδα σε Φλώρινα, Θεσσαλονίκη και Ξάνθη. Για τις μετρήσεις και τα ερωτηματολόγια επιλέχτηκαν οικογένειες με μέτριο εισόδημα και διαμερίσματα πολυκατοικιών των δεκαετιών ’80 και ’90. Οι μετρήσεις έγιναν με φορητά όργανα θερμοκρασίας/υγρασίας/ρεύματος αέρα και όχι με αυτόματους καταγραφείς.

Οι μελετητές διαπίστωσαν σε Φλώρινα, Θεσσαλονίκη και Ξάνθη εκτεταμένη χρήση προϊόντων ξυλείας για καύσιμο (από pellets ως ξυλόσομπες) με τις αντίστοιχες εκπομπές, έλλειψη θερμομόνωσης, ενώ τα μέσα θέρμανσης δεν ήταν πάντα σε λειτουργία κατά τις επισκέψεις όπου διαπιστώθηκε μάλιστα ότι οι κάτοικοι έφεραν βαρύ ρουχισμό.

Όπως καταλήγουν οι ερευνητές, «η ενεργειακή ένδεια έχει επηρεάσει υπερβολικά το επίπεδο συνθηκών θερμικής άνεσης και άνετης διαβίωσης των κατοίκων». «Η προσφυγή σε διαφορετικούς (παράλληλα χρονικά) εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης και η χαμηλή θερμοκρασία στους εσωτερικούς χώρους, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, είναι γεγονός».

Πρέπει επίσης να επισημανθεί η διαφοροποίηση μεταξύ των νοικοκυριών που διαθέτουν ανεξάρτητη θέρμανση (φυσικό αέριο, πετρέλαιο, air-condition, ξύλα κλπ) και των διαμερισμάτων πολυκατοικιών που έχουν ένα ενιαίο και κοινό για όλους σύστημα θέρμανσης. Σε αυτή την περίπτωση, αναφέρεται στην έρευνα, όλα τα νοικοκυριά πρέπει να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους, προκειμένου το σύστημα να χρησιμοποιηθεί για το σύνολο της πολυκατοικίας. «Δυστυχώς, τελικά, το κεντρικό σύστημα τίθεται εκτός λειτουργίας και κάθε νοικοκυριό έχει να αντιμετωπίσει ανεξάρτητα τις δικές του ανάγκες και να εφεύρει τους πιο οικονομικούς συνδυασμούς για τα μέσα θέρμανσης».

Το καλοκαίρι διατυπώθηκαν παράπονα για υψηλές τιμές στο ηλεκτρικό, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την περιορισμένη χρήση κλιματισμού. Ο δροσισμός κατά το θέρος επιτυγχάνεται κυρίως με «φυσικό αερισμό», διαπιστώνεται η ελλιπής ή απούσα θερμομόνωση των περιβλημάτων και περίπου το 50%, έχει μη ικανοποιητική δροσιά και μάλλον στρέφεται σε «φυσικό αερισμό».

«Συμπερασματικά», αναφέρουν οι ερευνητές, «φτάνουμε στο σημείο όπου η “ενεργειακή φτώχεια” μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί με κατάλληλη θερμική θωράκιση κτιρίων, με φύτευση και βλάστηση, με την εφαρμογή και χρήση συστημάτων και συσκευών που απαιτούν την ελάχιστη ενέργεια για τη λειτουργία τους, και ως εκ τούτου χαμηλότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και φυσικά, ιδιαίτερα με τη μέγιστη εφαρμογή των αποκεντρωμένων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».

Θοδωρής Παναγούλης

 

Τηλεργασία: Πώς θα οργανώσεις καλύτερα τη δουλειά σου από το σπίτιΤηλεργασία: Πώς θα οργανώσεις καλύτερα τη δουλειά σου από το σπίτι

Τώρα που η τηλεργασία βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων, είναι σημαντικό να θωρακίσεις τα συναισθήματά σου απέναντι στο εργασιακό σου περιβάλλον.

Τώρα που η τηλεργασία βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων, είναι σημαντικό να θωρακίσεις τα συναισθήματά σου απέναντι στο εργασιακό σου περιβάλλον. Πολλοί είναι αυτοί που επαναξιολογούν τον τρόπο που δούλευαν, ενώ διαφαίνονται αρκετά η σημασία της ομαδικότητας και του συλλογικού πνεύματος. Η καλή συνεργασία φέρνει όχι μόνο αποτελέσματα αλλά και κοινά οράματα για το μέλλον.

Τώρα περισσότερο από ποτέ οι μεγαλύτερες πολυεθνικές του κόσμου αντιλαμβάνονται πως οι συνεργάτες τους δεν ήταν αναλώσιμα ανταλλακτικά, χωρίς καμιά προσωπική αξία, ενώ αναδιαρθρώνουν τα μέχρι πρότινος αποστειρωμένα HR τμήματά τους που, βαθιά χωμένα σε ισολογισμούς και ποσοστά, υποβάθμιζαν τη σημασία του relationship enhancement.

Με την ευκαιρία της τηλεργασίας μπορείς να εξαργυρώσεις πια όχι μόνο την επαγγελματική αλλά και ανθρώπινη αξία σου και πως ποτέ η μια δεν δρα ξεχωριστά από την άλλη. Η απόλυτη επένδυση αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο ανθρώπινο δυναμικό.

Για να νιώθεις παραγωγικος/ή, πρέπει καθημερινά να νιώθεις σημαντικό μέλος μιας ομάδας, να νιώθεις πως σε εκτιμούν και σε αποδέχονται. Πως η ιδιωτικότητά σου δεν καταστρατηγείται από την τηλεργασία και πως δεν είσαι υποχρεωμένος/η να θυσιάζεις την προσωπική σου ζωή. Πως ακούς ειλικρινή ‘ευχαριστώ’ και ‘μπράβο’ και πως υπάρχει δίπλα σου ανά πάσα στιγμή ένα ισορροπημένο σύστημα υποστήριξης που αναγνωρίζει τις ανάγκες σου και συνδράμει προς αυτές.

Για να παραμείνεις εργασιακά αποδοτικός/ή στην τηλεργασία και να κρατήσεις ζωντανό το εταιρικό όραμα αλλά και τις σχέσεις σου με τους συναδέλφους σου:

  • Οργάνωσε τον εργασιακό σου χώρο, ώστε να μην εκτείνεται σε όλο το σπίτι.
  • Επίλεξε να φοράς άνετα αλλά όχι πολύ casual ρούχα (π.χ. φόρμες) όσο εργάζεσαι.
  • Όρισε διαλείμματα από τη δουλειά, αντίστοιχα με αυτά που έκανες όταν ήσουν στο γραφείο.
  • Κατά τη διάρκειά τους, μην παραμένεις κολλημένος/η στον υπολογιστή. Γυμνάσου, κατανάλωσε ένα υγιεινό σνακ ή τηλεφώνησε σε κάποιον φίλο.
  • Όσο πιεστική κι αν είναι μια δουλειά, όρισε ώρα λήξης. Πείσε τον εαυτό σου πως υπάρχει ένα νέο αύριο που μπορεί να είναι πιο αποδοτικό.
  • Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν, οργάνωσε κάποια ομαδικά meetings μεταξύ της ομάδας, μονάχα για ψιλοκουβέντα και χαλάρωση λίγων λεπτών.
  • Δημιούργησε ένα chart επίδοσης ανά εβδομάδα. Θέσε στόχους κάθε Δευτέρα και την Παρασκευή αξιολόγησε αν και πόσους έχεις πετύχει. Φρόντισε η απόδοσή σου να είναι ανοδική ή τουλάχιστον σταθερή.
  • Το σπίτι γίνεται αυτή τη στιγμή ο χώρος σου για να αναπτυχθείς και σαν άνθρωπος αλλά και σαν επαγγελματίας. Πρέπει, λοιπόν, να προστατέψεις ταυτόχρονα και τις δύο ιδιότητές σου. Από την ασφάλεια αλλά και την απομόνωση του σπιτιού σου, καλείσαι να δώσεις το 101% του εργασιακού εαυτού σου.

Είναι αναπόφευκτο να θέλεις όχι μόνο να μείνεις αλλά και να παλέψεις με όλες σου τις δυνάμεις. Πολύ απλά γιατί η δουλειά σου είναι η υγιής προέκταση και επέκταση της ζωής σου.

 

Τέλη κυκλοφορίας: Αλλάζουν για τα καινούργια, μένουν ίδια για τα παλιά ΙΧ

Αυτοκίνητα στο δρόμο

Πώς θα υπολογίζονται πλέον τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ και τι προβλέπεται να πληρώσετε για το 2021.

Με τρεις ταχύτητες θα υπολογίζονται πλέον τα τέλη κυκλοφορίας για τα ΙΧ με βάση και διατάξεις που κατέθεσε αργά το βράδυ της Δευτέρας στη Βουλή το υπουργείο οικονομικών.

Σε νομοσχέδιο για την περιστολή του λαθρεμπορίου ενεργοποιείται το νέο πρότυπο μέτρησης ρύπων WLTP για τα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται από 1/1/2021 και στα οποία τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση νέα κλίμακα ανάλογα με τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Συγκεκριμένα, όσα ΙΧ θα εκτελωνίζονται από την 1 η Ιανουαρίου του επόμενου χρόνου θα έχουν τέλη κυκλοφορίας που θα διαμορφώνονται με την εξής κλίμακα:

Για εκπομπή ρύπων από 0 έως και 114 γραμμάρια Co2 ανά χιλιότερο τα τέλη θα είναι μηδενικά.

Για εκπομπή ρύπων από 115 έως και 186 γραμμάρια Co2 ανα χιλιόμετρο 1,7 ευρώ για το κάθε γραμμάριο.

Για εκπομπή ρύπων πάνω από 187 γραμμάρια Co2 ανά χιλιόμετρο θα καταβάλλονται τέλη 2 ευρώ για κάθε γραμμάριο του διοξειδιού του άνθρακα.

Παράλληλα, για να μην προκύψει επιβάρυνση για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί από την 1/11/2010 μέχρι και την 31/12/2020, τα τέλη κυκλοφορίας θα συνεχίζουν να υπολογίζονται με βάση τη γνωστή κλίμακα των ρύπων που θα υπολογιστούν και φέτος.

ΔΙΟΞΕΙΔΙΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ (γρμ. C02 ανα χιλιόμετρο) ΑΝΑ ΓΡΑΜΜΑΡΙΟ ΕΚΠΟΜΠΩΝ C02 (σε ευρώ)

0-90 0

91-100 0,90

101-120 0,98

121-140 1,20

141-160 1,85

161-180 2,45

181-200 2,78

201-250 3,05

Άνω των 251 3,72

Για τα Ε.Ι.Χ. ρυμουλκούμενα, ημιρυμουλκούμενα (τροχόσπιτα): 140 Ευρώ

Παράλληλα στα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί πριν από 1/11/2010 τα τέλη θα συνεχίζουν να υπολογίζονται με βάση την παλαιότητα και το κυβισμό του κινητήρα τους για να μην υποστούν όπως και η προηγούμενη κατηγορία υπέρμετρες επιβαρύνσεις σε ότι αφορά τας τέλη κυκλοφορίας.

Ως έχουν τα φετινά τέλη

Η μοναδική αλλαγή στα τέλη θα γίνει από το 2022 και ειδικότερα για τα ΙΧ που θα ταξινομηθούν από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου χρόνου. Τα φετινά τέλη παραμένουν ως έχουν και μάλλον θα πάρουν παράταση για την προθεσμία πληρωμής τους η οποία θα ανακοινωθεί όχι νωρίτερα από το δεύτερο 15ήμερο του Δεκεμβρίου και αφού εκτιμηθεί πρώτα η πορεία πληρωμής από τους κατόχους ΙΧ.

Κατάθεση πινακίδων μέσω υπολογιστή

Το μόνο που αναμένεται να αλλάξει για φέτος στον κύκλο που αφορά τα τέλη κυκλοφορίας είναι η διαδικασία παράδοσης πινακίδων η οποία ήταν μια διαδικασία που απαιτούσε μέχρι και πέρσι φυσική παρουσία στις εφορίες όπου σχηματίζονταν οι γνωστές ουρές κάθε τέλος του χρόνου τώρα λόγω θα γίνεται από απόσταση.

Ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να δηλώνει την ακινησία του οχήματος του με τους κωδικούς του στο taxisnet και να αφαιρεί ο ίδιος και να αποθηκεύει τις πινακίδες κυκλοφορίας του οχήματος για το οποίο δεν θέλει ή δεν αντέχει οικονομικά να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας.

Μαζί με την αίτηση για ακινησία ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να σκανάρει και την άδεια κυκλοφορίας και να την στείλει μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην ΑΑΔΕ. Ωστόσο αν παραβιαστεί από τον ιδιοκτήτη του οχήματος η δέσμευση για ακινησία του οχήματος τα πρόστιμα θα φτάνουν τα 5000 ευρώ ή και τα 10.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής.