Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Ξεκινά ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση – Μετρό: Εξελίξεις στη Γραμμή 4 – Η κυβέρνηση επισπεύδει τις διαδικασίες ξεπουλήματος της ΛΑΡΚΟ

Ναυπηγείο

Η πώληση δρομολογείται με καθαρά τα στοιχεία ενεργητικού της ΕΝΑΕ από υποχρεώσεις και άλλα προβλήματα που είχαν ανακύψει για δεκαετίες, γεγονός που ενισχύει την αξία των Ναυπηγείων.

Ξενικά σήμερα, Παρασκευή (9/10) ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, του μεγαλύτερου Ναυπηγείου της χώρας αλλά και ολόκληρης της περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Πρόκειται για το δεύτερο περιουσιακό στοιχείο υπό ειδική διαχείριση μετά την ΕΛΒΟ, αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, που βαίνει προς αξιοποίηση.

Η πώληση δρομολογείται με καθαρά τα στοιχεία ενεργητικού της ΕΝΑΕ από υποχρεώσεις και άλλα προβλήματα που είχαν ανακύψει εδώ και δεκαετίες (αυθαίρετα, άδειες λειτουργίας, παραχωρήσεις), γεγονός που ενισχύει την αξία των Ναυπηγείων και το προσδοκώμενο τίμημα.

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία ενεργητικού της ΕΝΑΕ είναι όλα ιδιόκτητα και όχι παραχωρημένα (η μόνη παραχώρηση είναι η χρήση αιγιαλού για όλες τις μονάδες βιομηχανικές και ναυπηγικές). Παράλληλα, έχουν πουληθεί οικόπεδα και δεξαμενές που αποτελούσαν το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων.

 

Μετρό: Εξελίξεις στη Γραμμή 4 – Ολοταχώς για άνοιγμα των προσφορών

Συρμός του Μετρό

Στην Αττικό Μετρό αλλά και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επικρατεί ικανοποίηση καθώς λύθηκε ένας από τους δυσκολότερους “γόρδιους δεσμούς” στα χρονικά των κατασκευών της χώρας.

Ακολουθώντας το παράδειγμα της ΑΚΤΩΡ, η ΑΒΑΞ απέσυρε την προσφυγή της από το ΣτΕ, σχετικά με την πολύκροτη υπόθεση του διαγωνισμού για την Γραμμή 4, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του News24/7. Με αυτό τον τρόπο έληξε το “δράμα” που είχε εξελιχθεί τα προηγούμενα δύο χρόνια κρατώντας δέσμιο το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο της χώρα. Τώρα, σύμφωνα με πηγές δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την έναρξη των έργων.

Τα επόμενα βήματα σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι να λάβει έγγραφο η Αττικό Μετρό (όπως έγινε και στην περίπτωση της ΑΚΤΩΡ) για την απόσυρση της προσφυγής της ΑΒΑΞ και στη συνέχεια, να βγει ανακοίνωση για την ολοκλήρωση της φάσης των τεχνικών προσφορών.

Αμέσως μετά η επιτροπή του διαγωνισμού, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, θα καλέσει τους δύο διεκδικητές του έργου στην αποσφράγιση των προσφορών, σε διάστημα μερικών ημερών. Αυτό σημαίνει ότι ίσως και εντός Οκτωβρίου θα μάθουμε τον μειοδότη και μελλοντικό ανάδοχο του μεγάλου έργου.

Στην Αττικό Μετρό αλλά και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επικρατεί ικανοποίηση καθώς λύθηκε ένας από τους δυσκολότερους “γόρδιους δεσμούς” στα χρονικά των κατασκευών της χώρας.

Να θυμίσουμε πως πέρυσι τέτοια εποχή ο διαγωνισμός ήταν υπό αμφισβήτηση λόγω των πολλαπλών νομικών εμπλοκών που είχε και υπήρξε πολιτική απόφαση για την διάσωση και ολοκλήρωση του. Σε αυτό συνετέλεσε και το κλίμα ανομβρίας που υπάρχει στα νέα έργα υποδομής της χώρας αλλά και το γιγαντιαίο μέγεθος που έχει και η επίδραση του στην πραγματική οικονομία.

Στο ΕΣΠΑ 2014-2020 έχουν δεσμευθεί άλλωστε 450 εκατ.ευρώ για αυτό το έργο, το μεγαλύτερο του προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ όντας ένα από τα εμβληματικά έργα της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου.

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δικαίωμα προσφυγής έχουμε και στα επόμενα στάδια του διαγωνισμού, δηλαδή μετά το πρακτικό ανακήρυξης του μειοδότη, της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά εκτιμάται ότι μετά από αυτή την μακρά πορεία και τις τελευταίες εξελίξεις, οι διαγωνιζόμενοι θα αφήσουν να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.

Όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο ρεπορτάζ, μετά την ανακήρυξη του μειοδότη θα εκδοθούν τα απαραίτητα πρακτικά από την επιτροπή του διαγωνισμού τα οποία θα επικυρωθούν από το Δ.Σ. της Αττικό Μετρό. Ακολούθως η σύμβαση θα πάει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος θα περάσει από τη Βουλή ως “μεγάλο έργο”.

Το κλείσιμο του διαγωνισμού και την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου θα σημάνει η ημέρα που θα υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ της Αττικό Μετρό και της αναδόχου κοινοπραξίας.

Το αντικείμενο του έργου είναι γιγαντιαίο. Περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων υπόγειων σταθμών και τη δημιουργία 12,9χλμ σήραγγας. Το κόστος εκτιμήθηκε σε 1,8 δισ.ευρώ (αν και παράγοντες της αγοράς σημειώνουν σκωπτικά ότι πρόκειται για υποεκτίμηση). Η διάρκεια των έργων ορίστηκε σε 96 μήνες ενώ για την διάνοιξη των σηράγγων θα χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα δύο μετροπόντικες που θα δουλεύουν από τα δύο άκρα της γραμμής.

Πριν φτάσουμε σε αυτό όμως θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι πρόδρομες εργασίες που θα απαιτήσουν ταχύτητα και ακρίβεια για να μην πάει από νωρίς το χρονοδιάγραμμα στα βράχια.

 

«Η κυβέρνηση επισπεύδει τις διαδικασίες ξεπουλήματος της ΛΑΡΚΟ με διαδικασίες παραβίασης της κοινοβουλευτικής δεοντολογίας»

Παρέμβαση του Β. Αποστόλου στη Βουλή

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Χατζηδάκης κλείνοντας τις εργασίες 4 κοινών συνεδριάσεων της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, με θέμα ημερήσιας διάταξης τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/904 σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον» ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει στην ολομέλεια τροπολογίες για τη ΛΑΡΚΟ, τη ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΠΑ και τις ΑΠΕ.

Στην παρέμβασή του ο Βαγγέλης Αποστόλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας και πρώην Υπουργός, κατήγγειλε τη σχετική διαδικασία λέγοντας τα παρακάτω:

«Η ανακοίνωση του Υπουργού για την κατάθεση των συγκεκριμένων τροπολογιών, το περιεχόμενο των οποίων δεν γνωρίζουμε, γίνεται την ώρα που έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις αυτών των ημερών.

Και ερχόμαστε τώρα εμείς, τη στιγμή που προσεγγίζουμε τις νομοθετικές διορθώσεις, την ίδια ώρα να παρακολουθούμε την ανάπτυξη τροπολογιών, που δεν είναι τεχνικού χαρακτήρα.

Αντιλαμβάνεστε ότι, όταν μιλάμε για ΛΑΡΚΟ, μιλάμε για ΔΕΔΗΗΕ, μιλάμε για δραστηριότητες που αφορούν σε πάρα πολύ κόσμο και όλοι αυτοί κρέμονται αυτή την ώρα να δουν τι τους επιφυλάσσετε την επόμενη μέρα.

Ξέρετε ότι αυτή η τροπολογία για ΛΑΡΚΟ ενδέχεται να σημάνει την οριστική απόλυση όλων των εργαζομένων; Σας το λέω εγώ. Δεν την έχω μπροστά μου, αλλά είναι ένας από τους φόβους που έχουν οι εργαζόμενοι.

Άρα λοιπόν δεν είναι μόνο το θέμα της σωστής διαδικασίας. Είναι και το ενδεχόμενο απαράδεκτο του περιεχομένου της.

Γι αυτό όσο γίνεται γρηγορότερα, τουλάχιστο, να την πάρουμε στα χέρια μας, γιατί φοβάμαι ότι ενδέχεται να φτάσουμε μία ώρα πριν κλείσει η συζήτηση στην ολομέλεια – και τότε να μας έρθει η τροπολογία, ίσως και άλλη τροπολογία.

Μην επιτρέπετε, κύριε πρόεδρε, τέτοιες διαδικασίες στην Επιτροπή».