“Ναρκοπέδιο” πλειστηριασμών, Δημοσίου Χρέους — Παραγωγικοί φορείς: Πυρ ομαδόν κατά της κυβέρνησης για το “ψηφιακό χαράτσι”

"Ναρκοπέδιο" πλειστηριασμών - Δημοσίου Χρέους

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε χθες στη Βουλή ότι υπάρχει νομική αμφισημία στο ζήτημα των πλειστηριασμών και παραδέχθηκε τον κίνδυνο αύξησης του χρέους λόγω των εγγυήσεων του Ηρακλή.

Υπό τη σκιά της χθεσινής επιχείρησης έξωσης της χαμηλοσυνταξιούχου Ιωάννας Κολοβού, η οποία έχασε το σπίτι της για χρέος 15.000 ευρώ σε πιστωτική κάρτα, ο υπουργός Οικονομικών επιβεβαίωσε τις δυσκολίες που καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα αναφορικά με τα ακανθώδη ζητήματα της νομιμοποίησης ή μη των πλειστηριασμών από servicers αλλά και για την εγγραφή ή όχι μέρος ή του συνόλου των κρατικών εγγυήσεων του «Ηρακλή» στο δημόσιο χρέος.

Σε απάντηση που έδωσε χθες στη Βουλή, σε ερώτηση της Έφης Αχτσιόγλου για τα κόκκινα δάνεια και τους πλειστηριασμούς, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι υπάρχει μία αμφισημία, αναφορικά με το ζήτημα των πλειστηριασμών ενώ παραδέχθηκε και τον «υπαρκτό κίνδυνο να αυξηθεί το ιδιωτικό χρέος» λέγοντας ότι αυτό είναι αντικείμενο συζήτησης σε όλη την Ευρώπη λόγω της ενεργειακής κρίσης.

Αναλυτικά ο υπουργός οικονομικών δήλωσε ότι «μία απόφαση του Αρείου Πάγου κρίνει ότι οι servicers δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε πλειστηριασμούς, ενώ πολλές άλλες προβαίνουν στο αντίθετο συμπέρασμα. Υπάρχουν και αρκετές νομολογίες του Αρείου Πάγου επί αυτών, αλλά και νομολογίες κατωτέρων δικαστηρίων. Έχει πέσει στην αντίληψή μου μία στο Εφετείο Λάρισας, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα κ. ο. κ.», σχολίασε χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής, για να προσθέσει: «Σε κάθε περίπτωση, έχει ήδη εκδοθεί η απόφαση 1873/2022 (το τμήμα του Αρείου Πάγου συνήλθε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2022, εγκρίθηκε στις 31 Οκτωβρίου και δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση στις 10 Νοεμβρίου), βάσει της οποίας το ζήτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια, καθώς ‘δημιουργείται ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος και είναι αναγκαίο για την ενότητα της νομολογίας, με δεδομένη την ανακύψασα στη νομολογία διάσταση, ως προς το θέμα της νομιμοποίησης των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων για την άσκηση διαδικαστικών πράξεων υπό το καθεστώς των Νόμων 3156/2003 και 4354/2015’. Περιμένουμε, συνεπώς, την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου».

Παράλληλα ο κ. Σταϊκούρας αναγνώρισε τον «υπαρκτό κίνδυνο να αυξηθεί το ιδιωτικό χρέος» λέγοντας ότι αυτό είναι αντικείμενο συζήτησης σε όλη την Ευρώπη λόγω της ενεργειακής κρίσης.

Στο δημόσιο χρέος οι εγγυήσεις του Ηρακλή

Σε ότι αφορά στην επικείμενη απόφαση της Eurostat και την πιθανή επιβάρυνση του δημοσίου χρέους λόγω της επιβάρυνσης από τις κρατικές εγγυήσεις του Ηρακλή, ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι δεν έχει τη δυνατότητα να παρεμβαίνει στις αποφάσεις ανεξάρτητων ευρωπαϊκών οργάνων». «Ως κυβέρνηση, μαζί με θεσμούς και με εταίρους, έχουμε προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για να υποστηρίξουμε τις θέσεις μας. Άλλωστε, η δομή και τα χαρακτηριστικά του ‘Ηρακλή’ έχουν την έγκριση όλων των θεσμών: της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και φυσικά, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ας περιμένουμε, συνεπώς, τις ανακοινώσεις». κατέληξε.

Σημειώνεται ότι η μεθοδολογία έχει κλειδώσει και το σχετικό πόρισμα της Eurostat αναμένεται να είναι έτοιμο πριν τα Χριστούγεννα, «ξεκλειδώνοντας» αποφάσεις, τόσο για την παροχή εγγυήσεων στις τρεις τιτλοποιήσεις που βρίσκονται στην… ουρά (Frontier ΙΙ από την Εθνική Τράπεζα, Sunrise III από την Τράπεζα Πειραιώς και Solar, η κοινή τιτλοποίηση και των «4»), όσο και για το ενδεχόμενο παράτασης του «Ηρακλή».

Την ίδια στιγμή πάντως υψηλόβαθμα στελέχη τόσο από τις τράπεζες όσο και από τις εταιρείες διαχείρισης θεωρούν δεδομένο ότι ένα σημαντικό μέρος των κρατικών εγγυήσεων θα προσμετρηθούν τελικά στο χρέος.

Όπως εξηγεί CEO εταιρείας διαχείρισης «είναι πλέον βέβαιο ότι μέρος των κρατικών εγγυήσεων θα προσμετρηθεί στο χρέος, καθώς σε όλες σχεδόν τις τιτλοποιήσεις που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα του Ηρακλή, ο αναλαμβανόμενος κίνδυνος από πλευράς ιδιώτη επενδυτή υπολείπεται των ελάχιστων κριτηρίων που θέτει η μεθοδολογία».

Το σχετικό draft της Eurostat προβλέπει εξέταση – μίας προς μίας – όλων των τιτλοποιήσεων, που έχουν λάβει κρατική εγγύηση πανευρωπαϊκά, με βασικά κριτήρια που άπτονται της συσχέτισης κινδύνου, την οποία έχουν αναλάβει Δημόσιο και αγοραστής της «φέτας» ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης.

Όπου διαπιστώνεται ότι ο κίνδυνος που φέρουν οι αγοραστές mezzanine και junior notes υπολείπεται των ελάχιστων ορίων συσχέτισης με τον κίνδυνο Δημοσίου, που θέτει η μεθοδολογία, η κρατική εγγύηση θα προσμετράται στο χρέος. Δεν έχει διευκρινισθεί αν θα προσμετράται στο χρέος ολόκληρη η εγγύηση ή μόνο το μέρος του υπερβάλλοντος κινδύνου που έχει αναλάβει ως εγγυητής το Δημόσιο. Σε αυτό το πεδίο πιθανώς να εντοπίζονται τα όποια περιθώρια πολιτικής διαπραγμάτευσης.

Πάντως, το οριστικό κείμενο έχει, σύμφωνα με τη Eurostat, τύχει ευρείας αποδοχής από τα κράτη-μέλη (σ.σ. αναφέρεται ότι τα 2/3 των κρατών-μελών υποστηρίζουν το έγγραφο). Εξέλιξη που εφόσον ισχύει, δείχνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια σημαντικών διαφοροποιήσεων στη μεθοδολογία. Η διαβούλευση, τυπικά, δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς απομένει η αποστολή του τελικού σχεδίου.

 

Παραγωγικοί φορείς: Πυρ ομαδόν κατά της κυβέρνησης για το “ψηφιακό χαράτσι”Παραγωγικοί φορείς: Πυρ ομαδόν κατά της κυβέρνησης για το "ψηφιακό χαράτσι"

Άδικη, αντιαναπτυξιακή, αντικοινοτική και αντικοινωνική επιβάρυνση, χαρακτηρίζουν παραγωγικοί φορείς το τέλος 2% σε τάμπλετ κλπ.

Την έντονη αντίθεση και δυσαρέσκεια τους, εκφράζουν θεσμικοί, παραγωγικοί και καταναλωτικοί φορείς (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας – ΣΕΠΕ,  Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας – ΓΣΕΒΕΕ, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών – ΕΒΕΑ, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς – ΕΒΕΠ, Ένωση Καταναλωτών-Η Ποιότητα Της Ζωής – Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών – ΕΕΑ, Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας – ΕΣΕΕ, Ελληνικός Σύνδεσμος Νέων Επιχειρηματιών Αθηνών – ΕΣΥΝΕ Αθηνών, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος – ΣΕΛΠΕ) για τη συνέχιση μίας άδικης, αντιαναπτυξιακής, αντικοινοτικής και αντικοινωνικής επιβάρυνσης, αυτής του “ψηφιακού χαρατσιού”. Το Υπουργείο Πολιτισμού επιμένει, παρά τις δεσμεύσεις της ΝΔ όταν βρισκόταν στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης το 2017 ότι θα το καταργούσε, στη διατήρηση του υψηλότατου “ψηφιακού τέλους” στα ψηφιακά προϊόντα που εισάγονται, παράγονται και διατίθενται στη χώρα, αλλά και στη στρεβλή και άδικη εφαρμογή του νομού.

Όπως αναφέρεται «η κυβέρνηση, μέσω και στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού, παρά το ό,τι είχε δεσμευθεί πως με το υπό ψήφιση Νομοσχέδιο θα διευκρίνιζε την ενιαία αντιμετώπιση των tablets και smartphones ως υπολογιστών και θα αποσαφήνιζε την ορθήδήλωση των υποκείμενων σε εύλογη αμοιβή ειδών, αθετεί τη δέσμευση της. Το Υπουργείο Πολιτισμού δεσμεύτηκε και κατέθεσε στο προσχέδιο του νόμου, στη διαδικασία της διαβούλευσης, το άρθρο (43), το οποίο εξορθολόγιζε και διευκρίνιζε τη σωστή εφαρμογή της υπάρχουσας Νομοθεσίας, αντιμετωπίζοντας τις παράλογες στρεβλώσεις και αδικίες και αίροντας ερμηνευτικές αμφιβολίες, οι οποίες δημιουργούσανσειρά προβλημάτων και δικαστικών αγώνων. Προφανώς  όμως,υποκύπτοντας  σε διάφορες εκβιαστικές και μονομερείς πιέσεις σε αυτήν την παρατεταμένη εκλογική περίοδο, λίγο πριν κατατεθεί το νομοσχέδιο το Υπουργείο Πολιτισμού απέσυρε το άρθρο 43,βλάπτοντας τόσο τους πολίτες-καταναλωτές όσο και την επιχειρηματικότητα, αλλά και το Δημόσιο.»

Με το νόμο 4481/2017 (Α’ 100) της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ επανεπιβλήθηκε, σημειώνεται, μετά από 15 χρόνια, η λεγόμενη “εύλογη αμοιβή” (χαράτσι) 2% επί της αξίας των Η/Υ, που εισάγονται/παράγονται στην Ελλάδα. Την αμοιβή αυτή την εισπράττουν από τους εισαγωγείς και παραγωγούς διάφοροι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης δημιουργών (συγγραφέων, καλλιτεχνών, φωτογράφων)  και τη διανέμουν στα μέλη τους  για αντιστάθμιση (αποζημίωση) της νόμιμης  αναπαραγωγής των έργων τους για ιδιωτική χρήση. Βάσει του νόμου, οι εισαγωγείς/ παραγωγοί,που την κατέβαλαν, τη μετακυλίουν στους τελικούς χρήστες των προϊόντων αυτών, δηλαδή στους καταναλωτές, στους επαγγελματίες και στο ελληνικό Δημόσιο, οι οποίοι επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος για την αγορά του εξοπλισμού τους. Είναι σαφές πως πρόκειται για μία ακόμη άδικη επιβάρυνση, με τραγικές συνέπειες για όλους: καταναλωτές, επιχειρήσεις, επαγγελματίες, Δημόσιο που επιβαρύνει όλους, ιδιαίτερα σήμερα, σε μία περίοδο κατά την οποία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΓΣΕΕ, η αγοραστική δυνατότητα των εργαζομένων έχει μειωθεί έως και 40%, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αδυνατούν  να ανταποκριθούν στις βασικές τους υποχρεώσεις.

Υπογραμμίζεται πως η απόσυρση του παραπάνω άρθρου (43)είναι άδικη, αντιαναπτυξιακή και αντιβαίνει τις οδηγίες και επιταγές της  Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως:

  • Το ψηφιακό “χαράτσι” υπολογίζεται πως κοστίζει περισσότερο από 70 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο στους Έλληνες καταναλωτές, στις ιδιωτικές επιχειρήσεις, στους επαγγελματίες αλλά και στο Δημόσιο. Ειδικά μάλιστα για τις επιχειρήσεις, Οργανισμούς, επαγγελματίες και το Δημόσιο η επιβάρυνσηαυτή είναι πέρα για πέρα παράνομη και οι σχετικές πληρωμές εκατομμυρίων ευρώ έχουν καταβληθεί αχρεωστήτως και πρέπει να αναζητηθούν, ενώ, με την απόσυρση του άρθρου 43, θα εξακολουθήσουν να καταβάλλονται και στο μέλλον.
  • Πρόκειται για μία υπέρογκη επιβάρυνση (και μάλιστα υπέρ τρίτων) με 2% στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, στα tablets και στα smartphones, 4% στους σαρωτές (scanners) και εκτυπωτές, 6% στα αποθηκευτικά μέσα, κ.λπ. Βάσει των αποτελεσμάτων έρευνας, που διεξήχθη για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αλλά και σύμφωνα με τα στοιχεία του Digital Europe (Ευρωπαϊκού Οργανισμού Επιχειρήσεων και Συνδέσμων Ψηφιακής Τεχνολογίας), τα ποσά εύλογης αμοιβής, που ισχύουν στην Ελλάδα και επιβαρύνουν τον Έλληνα καταναλωτή, είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη (είμαστε στην πρώτη τετράδα των χωρών με τα υψηλότερα ποσά αμοιβής), ενώ, ταυτόχρονα, τα ποσά αυτά είναι πολλαπλάσια(μέχρι και 10 φορές) της εκτιμώμενης απώλειας εσόδων των δημιουργών από την αναπαραγωγή των έργων τους. Μόνο από την Ψηφιακή Μέριμνα, επιβαρύνθηκαν οι μαθητές και οι καθηγητές, που συμμετείχαν, με 3.250.000 ευρώ, τα οποία διοχετεύθηκαν στα μέλη των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης!
  • Η συγκεκριμένη επιβάρυνση πλήττει το μεγάλο στόχο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τον οποίο και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός,Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει χαρακτηρίσει ως κεντρική Εθνική προτεραιότητα, θέτοντας προσκόμματα στην απόκτηση προϊόντων τεχνολογίας, στο  ρόλο της ψηφιακής τεχνολογίας αλλά και στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, ανακόπτοντας την Ελλάδα από το να κάνει το πραγματικό άλμα που υπόσχεται ο Πρωθυπουργός.
  • Η ανάπτυξη της τεχνολογίας, της επιστήμης της πληροφορικής, καθώς και των ψηφιακών δεξιοτήτων, αποτελεί βασικό άξονα για την  καταπολέμηση της ανεργίας, ενισχύοντας τον κόσμο της γνώσης και εμπειρίας με πολλαπλές δυνατότητες και ικανότητες. Ταυτόχρονα, όλα τα διεθνή δεδομένα καταδεικνύουν το γεγονός πως οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών αποτελούν απαραίτητο όχημα ενίσχυσης της διαφάνειας, αντιμετώπισης της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής.
  • Αποτελεί καίριο πλήγμα στη διεθνή ανταγωνιστικότητα του κλάδου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Αξίζει να σημειωθεί πως πολλές χώρες-μέλη της ΕΕ, όπως η Βουλγαρία, η Ιρλανδία, η Κύπρος, η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Φινλανδία, δεν καταβάλλουν “ψηφιακό τέλος”, όπως και το Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον με τη συγκεκριμένη επιβάρυνση – η οποία είναι όχι μόνοπολλαπλάσια από ότι ισχύει σε άλλες χώρες της ΕΕ που έχουν εφαρμόσει αντίστοιχο “τέλος”- η χώρα μας καθίσταται πλέον “πρωταθλήτρια” επιβαρύνσεων στον τομέα αυτό (και μάλιστα υπέρ τρίτων – των μελών των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης), έχοντας από τα υψηλότερα ποσοστά “ψηφιακού τέλους” στην Ευρώπη.

Παράλληλα, προκαλεί ιδιαιτέρως αλγεινή εντύπωση το γεγονός ότι οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης των Πνευματικών Δικαιωμάτων, που συμμετείχαν στη διαβούλευση, υποστήριξαν ότι οι εργαζόμενοι, τόσο του Δημόσιου όσο και του Ιδιωτικού τομέα, κατά την ώρα της εργασίας τους χρησιμοποιούν παρανόμως τον εξοπλισμό της επιχείρησης ή της υπηρεσίας τους για παραγωγή ιδιωτικών αντιγράφων και θα πρέπει το Δημόσιο  και  οι επιχειρήσεις (!!!) να αποδείξουν ότι οι εργαζόμενοί τους δεν κάνουν ιδιωτική χρήση των μηχανημάτων, για να απαλλαγούν από την αμοιβή.

Η προάσπιση των πνευματικών δικαιωμάτων είναι αυτονόητη, και η θέσπιση εύλογης αποζημίωσης των δημιουργών αναγκαία. Δεν πρέπει όμως να επιτυγχάνεται επιβαρύνοντας υπέρμετρα καταναλωτές, επιχειρήσεις, Δημόσιο τομέα και χωρίς να είναι συμβατή με την κοινή ευρωπαϊκή νομοθεσία, νομολογία και πρακτική. Με πλήρη, αναλυτικά και τεκμηριωμένα στοιχεία,διαχρονικά, προσπαθούμε να  συμβάλουμε  στη σωστή, νόμιμη και δίκαιη ρύθμιση του θέματος προς όφελος όλων:καταναλωτών, δημιουργών, Δημοσίου, αγοράς τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και φυσικά της ίδια τηςχώρας και της εθνικής οικονομίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Κυβέρνηση πρέπει άμεσα να αποκαταστήσει, έστω μερικώς αυτήν την αδικία, επαναφέροντας το άρθρο 43 του ν/σ του Υπουργείου Πολιτισμού καιδιασφαλίζοντας τη σωστή και δίκαιη εφαρμογή του νόμου,σύμφωνα και με τις Κοινοτικές οδηγίες» σημειώνει η ανακοίνωση.

Υπενθυμίζεται ότι Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας ιδρύθηκε το Φεβρουάριο του 1995. Ο ΣΕΠΕ, ως θεσμικός συνομιλητής και εταίρος της πολιτείας, παρέχει έγκυρη και υπεύθυνη γνωμοδότηση για τη βέλτιστη αξιοποίηση της χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, με στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

Τα μέλη του ΣΕΠΕ είναι επιχειρήσεις του κλάδου Ψηφιακής Τεχνολογίας απ’ όλη την Ελλάδα, οι οποίες παρέχουν εργασία σε περισσότερους από 100.000 εργαζομένους και εκπροσωπούν περίπου το 95% του συνολικού κύκλου εργασιών της εγχώριας αγοράς, ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί στο 8% του ΑΕΠ.Ο ΣΕΠΕ είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Ψηφιακής Τεχνολογίας (DIGITALEUROPE) και του Παγκοσμίου Συνδέσμου Υπηρεσιών Καινοτομίας και Τεχνολογίας (WITSA).