Νέος «Χριστοφοράκος» ο Μανιαδάκης — Τα λιμάνια της αγωνίας — Αδυναμία πληρωμής δηλώνουν οι καταναλωτές ρεύματος. Βροχή οι καταγγελίες στη ΡΑΕ

Έφυγε ο πρώην προστατευόμενος μάρτυρας της Νovartis στο εξωτερικό μετά τις καταγγελίες Βαξεβάνη.

Πού να μην το είχε πει κιόλας. Τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανή διαφυγή του Νίκου Μανιαδάκη στο εξωτερικό, όπως είχε γίνει και με τον Μιχάλη Χριστοφοράκο στην υπόθεση Siemens, έκρουσε κατά την απολογία του πριν από λίγες μέρες ο εκδότης του Documento, Κώστας Βαξεβάνης. Η προειδοποίηση και η ανησυχία του επιβεβαιώθηκε πολύ γρήγορα καθώς από την περασμένη Πέμπτη ήδη το πρόσωπο -κλειδί στην υπόθεση του σκανδάλου Novartis φέρεται να βρίσκεται στην Αγγλία.

Σε χθεσινή του ανάρτηση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: «Ζήτησα από την ανακρίτρια να καλέσει τον Μανιαδάκη να καταθέσει ενόρκως για τις συνομιλίες μαζί μου. Δεν το έκανε. Προειδοποίησα στην απολογία μου ότι η Δικαιοσύνη έχει την ευθύνη δημιουργίας ενός νέου Χριστοφοράκου. Από την Πέμπτη ο Μανιαδάκης είναι στο Ασκοτ της Αγγλίας». Για το θέμα δεν απάντησε ο άμεσα ενδιαφερόμενος, αλλά βιάστηκε να πάρει θέση ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνης Γεωργιάδης: «Ο κύριος Μανιαδάκης απηλλάγη οριστικά με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για όλα αυτά. Αρα έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να πηγαίνει όπου θέλει».

Σημειώνεται πως ο δημοσιογράφος κατέθεσε στην ανακρίτρια ηχογραφημένο υλικό και γραπτά µηνύµατα στα οποία ο Νίκος Μανιαδάκης φέρεται να αποκαλύπτει ότι ως προστατευόμενος µάρτυρας στην υπόθεση Novartis εκβιάστηκε από τον εµπλεκόµενο πρώην υπουργό και νυν διοικητή της ΤτΕ, Γιάννη Στουρνάρα. Ο τελευταίος τον φώναξε στο γραφείο του στην τράπεζα και, αφού του έδωσε να καταλάβει πως γνωρίζει ότι έχει καταθέσει εναντίον του και εναντίον των άλλων πολιτικών προσώπων ως προστατευόμενος µάρτυρας, τον απείλησε πως «όταν θα έρθει η Ν.∆. στην εξουσία, θα γαµήσουν τους µάρτυρες και τη Δικαιοσύνη». Σύμφωνα µε τον Μανιαδάκη πάντα, όπως αναφέρει ο Κ. Βαξεβάνης, το σχέδιο αυτό το επεξεργάζονταν από κοινού µε τον Ευάγγελο Βενιζέλο (ο οποίος θα ετοίμαζε το νομοθετικό πλαίσιο) και τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαµαρά.

«Μήπως ο Αδωνης Γεωργιάδης γνωρίζει να μας πει γιατί ο φίλος και σύμβουλός του, Μανιαδάκης, έφυγε στο εξωτερικό αμέσως μόλις αποκαλύφθηκε ότι εκβιαζόταν από τον Στουρνάρα και την παρέα του;» ρώτησε χθες μέσω twitter ο Κ. Βαξεβάνης. Στη νέα απάντησή του ο υπουργός Ανάπτυξης υποστήριξε -συγχέοντας χρονικές στιγμές- πως «ο κ. Μανιαδάκης προσπάθησε να φύγει στο εξωτερικό μετά από ένα δημοσίευμα στο Documento που τον απειλούσε ευθέως ότι εάν ως προστατευόμενος μάρτυρας δεν έλεγε όσα θέλατε εσείς τότε ότι θα του αφαιρούσατε την προστασία και θα του ασκούσατε δίωξη». Το ζήτημα βέβαια δεν είναι τι λέει ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., αλλά το τι θα κάνει η Δικαιοσύνη.

Τα λιμάνια της αγωνίας

Πολλά έχουν παραμείνει με υποδομές του περασμένου αιώνα, τονίζει η ΠΕΠΕΝ ● Επικίνδυνες ελλείψεις, ακατάλληλες χωροθετήσεις, εκτεταμένες ρηγματώσεις, κατεστραμμένες προβλήτες ανάμεσα στα προβλήματα που καταγράφουν οι πλοίαρχοι σε ένα προς ένα τα ελληνικά λιμάνια.

Εκκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για αναβάθμιση των λιμανιών και των λιμενικών υποδομών στη χώρα μας, αλλά και για την κατάργηση των αναχρονισμών που κρύβουν τα προβλήματα κάτω από το χαλί και δεν δίνουν λύση, έκανε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) και γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Μανώλης Τσικαλάκης, παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεση με τις επιτόπιες καταγραφές και διαπιστώσεις των εν ενεργεία πλοιάρχων της ελληνικής ακτοπλοΐας και τις θέσεις της ΠΕΠΕΝ για την κακή κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά λιμάνια.

Μ. Τσικαλάκης, πρόεδρος ΠΕΠΕΝ: Να σταματήσουν οι Αρχές να στοχοποιούν τους πλοιάρχους σε περίπτωση ατυχημάτων τα οποία προκλήθηκαν όχι εξαιτίας δικής τους παράβλεψης. Να εκσυγχρονιστεί το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να προχωρούν το έργα με σεβασμό στο περιβάλλον και στην πολιτιστική μας κληρονομιά, χωρίς γραφειοκρατικά βαρίδια και ιδεοληψίες.

Παράλληλα αναφέρθηκε στην «αλγεινή εντύπωση» που προκαλεί η σύλληψη πλοιάρχων σε περίπτωση ατυχημάτων τα οποία αν και δεν προκλήθηκαν εξαιτίας δικής τους παράβλεψης ή αδιαφορίας, αυτοί παρ’ όλα αυτά εμφανίζονται ως «παραβάτες» από τις λιμενικές ή εισαγγελικές αρχές. «Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι ευσυνείδητοι αυτοί επαγγελματίες στιγματίζονται και ταλαιπωρούνται, συλλαμβάνονται, διανυκτερεύουν στο κρατητήριο και οδηγούνται με χειροπέδες στον εισαγγελέα», είπε και πρόσθεσε ότι ο «υπερβάλλων ζήλος» που επιδεικνύουν κάποιοι κρατικοί λειτουργοί ευνοείται δυστυχώς από το αναχρονιστικό και ξεπερασμένο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θεωρεί υπεύθυνο τον πλοίαρχο για κάθε τι.

Η έκθεση, η οποία αποστέλλεται στον υπουργό Ναυτιλίας και κοινοποιείται στις αρμόδιες υπηρεσιακές αρχές, φέτος παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του Μ. Τσικαλάκη στην ημερίδα με θέμα: «Μετάβαση στην πράσινη ακτοπλοΐα», που διοργάνωσε ο ΣΕΕΝ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά. «Τα πλοία εκσυγχρονίζονται και κατασκευάζονται όλο και πιο μεγάλα, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι απαιτήσεις υποδοχής και φιλοξενίας τους», τόνισε ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, ωστόσο όπως σχολίασε «πολλά λιμάνια μας έχουν παραμείνει με υποδομές του περασμένου αιώνα». Ζήτησε να μη χαθεί άλλος χρόνος, να αξιοποιηθούν οι τεκμηριωμένες προτάσεις που καταθέτει η ΠΕΠΕΝ, να εκσυγχρονιστεί το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να προχωρούν τα έργα που πρέπει να γίνονται στα λιμάνια μας με σεβασμό στο περιβάλλον και στην πολιτιστική μας κληρονομιά, χωρίς όμως γραφειοκρατικά βαρίδια και ιδεοληψίες.

Η έκθεση της ΠΕΠΕΝ συμπεριλαμβάνει πολλά λιμάνια της χώρας. Ας δούμε τι καταγράφει για κάποια από αυτά.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Λόγω των έργων που εκτελούνται για να μεγαλώσει το λιμάνι, έχουν τοποθετηθεί σημαντήρες πολύ κοντά στην ευθυγράμμιση του πράσινου φανού εισόδου δυσχεραίνοντας την είσοδο των πλοίων ιδιαίτερα με νότιους ανέμους. Στη θέση πρόσδεσης Νο106 λείπει ο προσκρουστήρας (μπαλόνι), με αποτέλεσμα να κινδυνεύει κατά τη διαδικασία πρόσδεσης να χτυπήσει το πλοίο στην προβλήτα.

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: Υστερα από την επέκταση του λιμανιού προς τα βόρεια, επηρεάζεται η αγκυροβολία λόγω μεγάλων βαθών. Επίσης, λόγω της προέκτασης αυτής το λιμάνι είναι εκτεθειμένο σε περίπτωση νοτιοδυτικών-δυτικών ανέμων, γιατί ο λιμενοβραχίονας (κατσούνι) παρέμεινε στο ίδιο μήκος. Είναι επιτακτική ανάγκη για το νησί να βρεθεί μια εναλλακτική λύση σε περίπτωση αδυναμίας προσέγγισης των πλοίων, σε κάποια άλλη υπήνεμη από Δ-ΝΔ ανέμους τοποθεσία.

ΤΗΝΟΣ: Στο σημείο που βρίσκεται ο κόκκινος φανός παρουσιάζονται εκτεταμένες ρηγματώσεις, οι οποίες εκτείνονται από το συγκεκριμένο σημείο μέχρι τουλάχιστον κάτω από τη θαλάσσια επιφάνεια. Ως εκ τούτου, ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος στην πρώτη ισχυρή κακοκαιρία με άνεμους από νότιες διευθύνσεις (οι οποίες είναι συνήθεις στην ανοιξιάτικη περίοδο) να παρασυρθεί από τον κυματισμό ή να καταρρεύσει.

ΑΙΓΙΝΑ: Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης – καθαρισμός εισόδου από υπάρχοντες υφάλους ή σήμανση αυτών. Απαιτείται νέα χαρτογράφηση γιατί τα βυθίσματα δεν ανταποκρίνονται σε αρκετά σημεία της λιμενολεκάνης.

ΕΥΔΗΛΟΣ: Χρήζει άμεσης επισκευής το κατεστραμμένο τμήμα της προβλήτας, δυσχεραίνει τους χειρισμούς κατά την είσοδο γιατί υπάρχουν γερανοί και άλλα βοηθητικά σκάφη εργασιών. Υπάρχουν προσχώσεις και αβαθή στη θέση της νέας προβλήτας που καθιστούν αδύνατη τη χρήση της από το πλοίο.

ΠΑΤΡΑ: Στη θέση C λείπει το τελευταίο μπαλόνι στο πλευρικό κρηπίδωμα εδώ και τουλάχιστον 2 χρόνια. Οταν φορτώνουν πολλά πλοία ταυτόχρονα, το λιμάνι μπουκώνει από τα φορτηγά και υπάρχουν καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις των πλοίων. Σε αυτές τις περιπτώσεις, να λειτουργούν όλες οι πύλες και η δεύτερη πλάστιγγα, που είναι εντός λιμένος. Επίσης να ρυθμιστούν από τις λιμενικές αρχές και τον ΟΛΠΑ οι ώρες φορτοεκφόρτωσης των πλοίων RO/RO, ώστε να μη συμπίπτουν με τις ώρες που φορτοεκφορτώνουν τα επιβατηγά πλοία.

Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Αδυναμία πληρωμής δηλώνουν οι καταναλωτές ρεύματος – Βροχή οι καταγγελίες στη ΡΑΕ

Ρολόγια ηλεκτρικού ρεύματοςΡολόγια ηλεκτρικού ρεύματος

Το ποσοστό των καταναλωτών που εξοφλούν τους λογαριασμούς μετά το πέρας ενάμιση μήνα αυξήθηκε από 25% σε 50%, με το χρονικό διάστημα πλέον να φτάνει μέχρι και τους 3 μήνες.

«Βροχή» πέφτουν οι καταγγελίες τους τελευταίους μήνες, από τους καταναλωτές προς τη ΡΑΕ, αφού οι υψηλές τιμές χονδρικής του ρεύματος, έχουν εκτινάξει τους λογαριασμούς για νοικοκυριά και επαγγελματίες, που πλέον αδυνατούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους προς τους παρόχους, ενώ η επιδότηση που έχει θεσπιστεί δε φαίνεται να αντισταθμίζει τις μεγάλες αυξήσεις. Η μείωση της εισπραξιμότητας με τη σειρά της έχει δημιουργήσει πρόσθετο πρόβλημα ρευστότητας για τους προμηθευτές και κατά συνέπεια έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των υποχρεώσεων τους προς τους διαχειριστές.

Ειδικότερα, μεγάλη αύξηση παραπόνων παρατηρείται στο εργαλείο ενημέρωσης της ΡΑΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αρχής, Αθανάσιος Δαγούμας, στο συνέδριο Power & Gas Forum του energypress. Συγκεκριμένα από 847 που υποβλήθηκαν τον Ιανουάριο, αυξήθηκαν σε 3194 το Μάρτιο, με το 90% των συνολικών παραπόνων να αφορούν τον ηλεκτρισμό για θέματα λογαριασμών και συμβάσεων. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι σύμφωνα με νεότερα στοιχεία πάνω από 1.000 καταναλωτές την εβδομάδα διαμαρτύρονται προς τη ΡΑΕ για τις ρήτρες αναπροσαρμογής.

Παράλληλα, όλο και περισσότεροι καταφεύγουν σε διακανονισμούς με τις εταιρείες προκειμένου να πληρώσουν τους «αδιανόητους» λογαριασμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τους τελευταίους μήνες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, τον νούμερο ένα πάροχο, έχουν αυξηθεί κατά 5%. Αντίστοιχα και για τους υπόλοιπους προμηθευτές οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι τέτοια περίοδο. Το ίδιο και οι διακανονισμοί, με τάση αύξησης μάλιστα 10% κάθε μήνα. Χαρακτηριστικά το ποσοστό των καταναλωτών που εξοφλούν τους λογαριασμούς μετά το πέρας ενάμιση μήνα αυξήθηκε από 25% σε 50%, με το χρονικό διάστημα πλέον να φτάνει μέχρι και τους 3 μήνες.

Ως συνέπεια των παραπάνω φουντώνει και ο «ενεργειακός τουρισμός», η τάση δηλαδή λόγω αδυναμίας των καταναλωτών να αποπληρώσουν τα τιμολόγια, να φεύγουν από τον ένα πάροχο, αφήνοντας χρέη και να στρέφονται σε άλλο. Γι’ αυτό άλλωστε σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιες οι εταιρείες επιδιώκουν να συνάψουν διακανονισμούς με τους πελάτες, προκειμένου να πληρωθούν έστω και καθυστερημένα.

Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια και η αδυναμία πληρωμών, έχει δημιουργήσει ένα φαύλο κύκλο που ταλανίζει την αγορά και τροφοδοτείται από την συνολικότερη κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πρόβλημα εισπραξιμότητας για τους προμηθευτές έχει ως αποτέλεσμα να διογκώνονται και τα χρέη αυτών προς τους διαχειριστές. Όπως ανέφερε ο κ. Δαγούμας, η ΡΑΕ έχει προβεί σε κυρώσεις σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμα χρέη προς διαχειριστές, καθώς και σε κλήση 12 προμηθευτών για τα ληξιπρόθεσμα το 2021.

Σ’ αυτό το πλαίσιο με την πρωτοβουλία «Θετική αναφορά», η Ρυθμιστική Αρχή επιδιώκει την εκπλήρωση από τους Προμηθευτές της υποχρέωσής τους προς απόδοση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων, δημοσιεύοντας τη λίστα με τους «συνεπείς» προμηθευτές, σύμφωνα με το κανονιστικό-ρυθμιστικό πλαίσιο για τις χρεώσεις.

Στην κατεύθυνση εξομάλυνσης, η Αρχή έχει λάβει μια σειρά πρωτοβουλίες, τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά. Συγκεκριμένα αναπτύσσει εργαλείο παρακολούθησης της λιανικής αγοράς, όπου θα υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία με οικονομικά αποτελέσματα από τους προμηθευτές, καθώς και μια βάση δεδομένων με όλα τα στοιχεία τιμολόγησης ώστε να γίνεται υπολογισμός και επιβεβαίωση των επιμέρους χρεώσεων.

Θεσπίζεται επίσης ο “ενεργειακός διαμεσολαβητής” για την επίλυση των διαφορών. Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν ικανοποιηθεί από την απάντηση του προμηθευτή σε παράπονό του, θα έχει την επιλογή για καταγγελία στη ΡΑΕ (σε ότι αφορά ρυθμιστικά θέματα) ή για χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου.

Θοδωρής Παναγούλης