Νέα διπλωματική «επιτυχία» Μητσοτάκη: Αναβάθμιση των τουρκικών F-16 υπογράφει ο Μπάιντεν — Επιτελικό κράτος Μητσοτάκη: Απευθείας ανάθεση της συντήρησης των C-130 της ΕΑΒ σε ιδιωτική εταιρία

Μία μέρα πριν την ψήφιση της ελληνοαμερικάνικης συμφωνίας και μιαν ανάσα πριν την επίσκεψή του Μητσοτάκη στον Λευκό Οίκο, η κυβέρνησή του σημειώνει άλλη μια διπλωματική αποτυχία, καθώς φαίνεται πως η χώρα με την οποία επιθυμεί διακαώς να συνδεθεί, οι ΗΠΑ δηλαδή, σιγοντάρει την ενίσχυση της τούρκικης άμυνας μέσα από την πώληση οπλικού μηχανισμού και αναβάθμιση των τούρκικων αεροσκαφών F-16.

Με τον πρωθυπουργό να αναφέρεται συχνά στο ζήτημα της εθνικής αλλά και της ευρωπαϊκής άμυνας ειδικά σε σχέση με την ρώσικη εισβολή στην Ουκρανία θα περίμενε κανείς πως μετά την στρατηγική επιλογή της αποστολής οπλισμού στην Ουκρανία για το καλοκάρδισμα των Αμερικανών οι ελληνοαμερικάνικες σχέσεις θα είχαν συσφιχθεί σε τέτοιον βαθμό που μια τέτοια υποστηρικτική για την Τουρκία κίνηση από πλευράς του Μπάιντεν θα ήταν αδιανόητη.

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η πιθανή αμερικανοτουρκική συμφωνία θα περιλαμβάνει οπλικό πακέτο πυραύλων (AIM-9 Sidewinder και AIM-120 Amraam), ραντάρ και ηλεκτρονικών συστημάτων για τα τούρκικα F-16, με σκοπό την αμυντική ενίσχυση της Τουρκίας, μέσα απ΄την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών της. Το κόστος μιας τέτοιας αγοραπωλησίας θα στοίχιζε στην Τουρκία συμπεριλαμβανομένων ραντάρ και σχετικού εξοπλισμού, πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια, όπως αναφέρει η Αυγή.

Η διοίκηση Μπάιντεν φαίνεται να έχει αποστείλει ανεπίσημη ειδοποίηση τόσο στη Βουλή όσο και στην Γερουσία. Μένει δηλαδή στο χέρι των  πολιτικών αξιωματούχων του αμερικάνικου Κονγκρέσου να δώσουν το πράσινο φως για την πώληση. Ενώ νέο αίτημα στο οποίο θα συμπεριλαμβάνεται πώληση νέων F-16 στη γείτονα χώρα αναμένεται να κατατεθεί από την διοίκηση Μπάιντεν αργότερα μέσα στο 2022 σύμφωνα με την Αυγή.

Ο διαμεσολαβητικός ρόλος της Άγκυρας για την επίλυση της σύγκρουσης στην Ουκρανία βοήθησε στην αποκατάσταση των δεσμών με την Ουάσιγκτον και θα μπορούσε να δημιουργήσει το έδαφος για την πώληση μαχητικών F-16, ανέφερε η Wall Street Journal.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες αφαίρεσαν την Τουρκία από τη συμπαραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους F-35 επόμενης γενιάς αφού η Άγκυρα αγόρασε το πυραυλικό σύστημα εδάφους-αέρος S-400 από τη Ρωσία το 2019. Η κρατική εταιρεία αμυντικών προμηθειών της Τουρκίας τιμωρήθηκε αργότερα για τη συμφωνία από το Κογκρέσο βάσει του νόμου για την αντιμετώπιση των αντιπάλων της Αμερικής μέσω κυρώσεων (CAATSA).

Αμερικανοί αξιωματούχοι που γνωρίζουν το αίτημα είπαν ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη συμφωνία για να μετρήσει το επίπεδο υποστήριξης στο Κογκρέσο για μια ξεχωριστή πρόταση για την πώληση 40 νέων F-16 στην Τουρκία. Η Τουρκία διευκολύνει τις ειρηνευτικές συνομιλίες Ρωσίας-Ουκρανίας και υποστηρίζει τον ουκρανικό στρατό για να επιδιορθώσει τις φθαρμένες σχέσεις του με την Ουάσιγκτον και να αγοράσει νέα όπλα.

Πίσω απ’ τις κλειστές πόρτες του Κογκρέσου πάντως διαφαίνονται ρωγμές με αφορμή το ζήτημα της πώλησης οπλικών συστημάτων στην Τουρκία καθώς αρκετοί υψηλά ιστάμενοι Δημοκρατικοί αντιδρούν στο τούρκικο ντιλ, με αφορμή τις σχέσεις Άγκυρας – Μόσχας, αλλά και την απαξιωτική κατάσταση αναφορικά με τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα στο εσωτερικό της Τουρκίας.

 

Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία η οποία έχει πάψει να κατασκευάζει αεροσκάφη και πλέον ειδικεύεται μόνο στη συντήρησή τους, φαίνεται να αποδίδει μέσω απευθείας ανάθεσης την συντήρηση των αεροσκαφών C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε ιδιωτική εταιρία η οποία ανήκει σε απόστρατο της Πολεμικής Αεροπορίας. Την απόφαση έλαβε το Δ.Σ. «της διορισμένης από την κυβέρνηση Μητσοτάκη Ελληνικής Αεροπορικής Εταιρείας» με οριακή πλειοψηφία στις 4 Μαΐου 2022. Το παράδοξο εντοπίζεται στο γεγονός πως μέσω της συγκεκριμένης κίνησης η ΕΑΒ αποποιείται ουσιαστικά του κύριου έργου της. Μάλιστα για την συντήρηση 4 αεροσκαφών C-130 το κόστος φτάνει «τα 1,5 εκατ. ευρώ για κάθε αεροσκάφος, ενώ δεν φαίνεται να έχει οριστεί χρόνος παράδοσης», ενώ η ιδιωτική εταιρία δεν φαίνεται να διαθέτει ούτε «ούτε το προσωπικό έχει ούτε τους χώρους. Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα το κατάλληλο υπόστεγο συντήρησης βάσης έχουν μόνο η ΕΑΒ και η Aegean, επομένως θα γίνει μια εργολαβία μέσα στην ΕΑΒ, αλλά εις βάρος της ΕΑΒ!»

Το άνοιγμα της συζήτησης για την σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου συνέπεσαι με την ανάπτυξη ενός λόγου για συντομευμένη εγκατάλειψη και υποβάθμιση της ΕΑΒ. Το τελευταίο διάστημα έχουν σημειωθεί πρόωρες συνταξιοδοτήσεις των μηχανικών για τα C-130 προκειμένου να μην υποστούν μισθολογικές μειώσεις  με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο τμήμα της ΕΑΒ να μείνει εντελώς υποστελεχωμένο. Ενώ κατά το παρελθόν έχουν σημειωθεί αρκετές προσπάθειες αποστολής αεροσκαφών για επισκευή στο εξωτερικό.  «Επιχείρησαν να τα στείλουν στο Ισραήλ. Αποκαλύφθηκε ότι το Ισραήλ δεν είχε πιστοποιούμενο κέντρο συντήρησης, έκαναν πίσω και προσπαθούν και πάλι. Την ίδια ώρα, η ΕΑΒ είχε πιστοποιημένο κέντρο, αλλά δεν έπρεπε να δουλεύει. Τον Απρίλιο έστειλαν ένα C-130 για συντήρηση στην Πορτογαλία και δεσμεύθηκαν ότι θα στείλουν και δεύτερο μόλις παραλάβουν το πρώτο», αναφέρει το ρεπορτάζ της Αυγής.

« Όλα τα προηγούμενα χρόνια (ειδικά την περίοδο των Μνημονίων) η Πολεμική Αεροπορία, πριν στείλει τα αεροσκάφη στην ΕΑΒ, τα αποψίλωνε μέσα στη Μοίρα της Π.Α. για να βάλει τα εύχρηστα υλικά σε άλλα αεροσκάφη. Απλώς φρόντιζαν το κάθε αεροσκάφος να μπορεί να φτάνει στην ΕΑΒ, η οποία έπρεπε πλέον και περισσότερα χρήματα να δαπανά, και περισσότερο χρόνο να κρατά τα C-130 μέσα στα υπόστεγα», κλείνει το δημοσίευμα της Αυγής αποκαλύπτοντας πως η «έξυπνη επιχειρηματικότητα» στην περίπτωση του ελληνικού κράτους σημαίνει υφαρπαγή και διαφθορά.