Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες, μετανάστες στο δρόμο. “Κανείς δεν νοιάζεται” – Ακροδεξιές περιπολίες ξανά γύρω από τη Μόρια – SOS από το λιανεμπόριο

Γυναικόπαιδα πέρασαν τη νύχτα στο δρόμο, χωρίς στέγη και ελπίδα

Γυναικόπαιδα πέρασαν τη νύχτα στο δρόμο, χωρίς στέγη και ελπίδα

Χιλιάδες άνθρωποι, με όσα προσωπικά αντικείμενα κατάφεραν να περισώσουν από την πυρκαγιά, κοιμήθηκαν τη νύχτα στους δρόμους της Λέσβου. Το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Μόριας καιγόταν για δεύτερο συνεχόμενο βράδυ. Αποστολή του NEWS 24/7 στη Λέσβο.

Για δεύτερη συνεχόμενη νύχτα οι φλόγες έκαιγαν τα κοντέινερ και τις σκηνές του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Μόριας στη Λέσβο, στο οποίο στοιβάζονταν περίπου 13.000 αιτούντες άσυλο.

Το απόγευμα της Τετάρτης, λίγο μετά τις 19:00, άναψε νέα πυρκαγιά στον ελαιώνα, όπου εδώ και χρόνια έχει επεκταθεί του ΚΥΤ καίγοντας ολοκληρωτικά ότι έβρισκε μπροστά της.

Δύσκολη νύχτα για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στη Μόρια
Δύσκολη νύχτα για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στη Μόρια

Λίγη ώρα αργότερα στην βόρεια πλευρά του ΚΥΤ, εκδηλώθηκε ακόμη μια εστία πυρκαγιάς. Μάλιστα, λίγα μέτρα πιο δίπλα βρίσκονταν αποθήκες καυσίμων.

Χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες, ανάμεσά τους εκατοντάδες οικογένειες με μικρά παιδιά, έφυγαν από τη Μόρια, κουβαλώντας τα προσωπικά τους αντικείμενα με όποιον τρόπο μπορούσαν. Σε σακούλες σκουπιδιών, σε καρότσια, ή ακόμα και στα χέρια. Την ώρα που οι πυκνοί καπνοί δημιουργούσαν μια αποπνικτική ατμόσφαιρα, ένα ποτάμι ανθρώπων έφευγε κυνηγημένο στον δρόμο που οδηγεί από τη Μόρια στη Μυτιλήνη.

Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -

Πολλοί από αυτούς, κοιμήθηκαν στα πρώτα μέτρα μακριά από το καμπ, εκεί όπου η ατμόσφαιρα άρχισε να καθαρίζει. “Θα μείνουμε εδώ για δεύτερο βράδυ. “Κανείς δεν νοιάζεται” είπε στο News 24/7 ο 19χρονος Μουχτάρ από τη Σομαλία, ενώ ο Αφγανός Σουλτάν εξήγησε πως δεν υπάρχει πλέον στέγη για να κοιμηθεί.

Μετανάστες σε απόγνωση περιφέρονται στους δρόμους
Μετανάστες σε απόγνωση περιφέρονται στους δρόμους 

Κατά μήκος τον δρόμων που φεύγουν από τη Μόρια και μέχρι τα μπλόκα της Αστυνομίας, λίγο έξω από το χωριό, ετανάστες και πρόσφυγες έχουν ξαπλώσει εξαντλημένοι σε όποιο σημείο μπορούσαν. Η Αστυνομία έχει αποκλείσει τον δρόμο προς την Μυτιλήνη, με αποτέλεσμα η πρόσβασή τους να μην είναι εφικτή.

Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -

Το πρωί της Πέμπτης, λίγοι εξ αυτών θα στεγαστούν προσωρινά σε πλοίο της Blue Star Ferries που φτάνει στο νησί, ωστόσο παραμένει το ερώτημα για το τι πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες, καθώς η εικόνα της καταστροφής στο ΚΥΤ είναι ολοκληρωτική.

Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Στιγμιότυπο από τη δεύτερη φωτιά το απόγευμα της Τετάρτης
Στιγμιότυπο από τη δεύτερη φωτιά το απόγευμα της Τετάρτης 
Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Μια νύχτα στη Μόρια: Πρόσφυγες και μετανάστες στο δρόμο -
Ύπνος στο δρόμο για πρόσφυγες και μετανάστες μετά την καταστροφή στο ΚΥΤ της Μόριας
Ύπνος στο δρόμο για πρόσφυγες και μετανάστες μετά την καταστροφή στο ΚΥΤ της Μόριας 

Αναφορικά με τα 408 ασυνόδευτα ανήλικα που βρίσκονταν στη Μόρια και είχαν μεταφερθεί σε δομές εντός του νησιού, θα φιλοξενηθούν σε δομές της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη πτήση, στην οποία επέβαιναν 165 παιδιά, αναχώρησε νωρίς το βράδυ της Τετάρτης, ενώ σύμφωνα με τον σχεδιασμό, μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες θα μεταφέρονταν και τα υπόλοιπα.

Ακροδεξιές περιπολίες ξανά γύρω από τη Μόρια

Ακροδεξιές περιπολίες ξανά γύρω από τη Μόρια

Περίπολα πολιτών, έλεγχοι περαστικών και προπηλακισμοί. Αυτή ήταν η εικόνα στο χωριό της Μόριας την Τετάρτη. Αποστολή του NEWS 24/7 στη Λέσβο.

Η ολοκληρωτική καταστροφή του ΚΥΤ της Μόριας που ανάγκασε μετανάστες και πρόσφυγες να τρέχουν πανικόβλητοι για να σωθούν από τη φωτιά, αναζητώντας ένα ασφαλές μέρος να στεγαστούν, ήταν αφορμή για να επανέλθουν οι γνωστές πλέον ακροδεξιές περιπολίες έξω από το χωριό της Λέσβου.

Το βράδυ της Τετάρτης, σε τουλάχιστον δύο σημεία άτομα είχαν συγκεντρωθεί με επιθετικές διαθέσεις. Αρχικά στην είσοδο του χωριού της Μόριας, περισσότεροι από 100 άνθρωποι, αφού κρέμασαν ένα πανό που έγραφε “Η Μόρια εάλω” πραγματοποιούσαν ελέγχους σε όσα αυτοκίνητα περνούσαν προς το χωριό. Στόχος τους ήταν να μην επιτραπεί η είσοδος σε όποιον σχετίζεται με το Προσφυγικό. Μάλιστα σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, προπηλάκισαν άτομα που επέβαιναν σε αυτοκίνητο, αφού διαπίστωσαν πως ήταν εργαζόμενοι σε ΜΚΟ.

Συγκέντρωση περίπου 40 ατόμων υπήρχε και στην διασταύρωση που οδηγεί από τη Μόρια στο χωριό Παναγιούδα, δίπλα στο σημείο όπου είχαν φτάσει εκατοντάδες πρώην διαμένοντες στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης που καιγόταν. Εκεί βρίσκονται και δυνάμεις της Αστυνομίας οι οποίες δεν επιτρέπουν την διέλευση στους αιτούντες άσυλο, ώστε να μην κατευθυνθούν προς την Μυτιλήνη.

Μάλιστα σήμερα το πρωί αρκετοί κάτοικοι βγήκαν στο δρόμο που οδηγεί προς τη Μόρια και για κάποια ώρα τον έκλεισαν με πέτρες και ξύλα θέλοντας να εμποδίσουν όσους κατευθύνονται προς το κατεστραμμένο ΚΥΤ.

Λίγο μετά τις 8 με την πατέμβαση της αστυνομίας και άλλων κατοίκων ο δρόμος τελικά άνοιξε.

Ακροδεξιές περιπολίες ξανά γύρω από τη Μόρια

SOS από το λιανεμπόριο

Όλεθρος στην οικονομία, που προσομοιάζει με έξοδο από καταστροφικό πολυετή πόλεμο

Τα δεδομένα από την πραγματική οικονομία δείχνουν ότι τα πιο απαισιόδοξα σενάρια της άνοιξης ενόψει του φθινοπώρου εμφανίζονται πια ως αισιόδοξα. Η κυβέρνηση έκλεισε τα μάτια και τις κάνουλες για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας, προσφέροντας για την αγορά (επιχειρήσεις και εργαζόμενους) μόλις 4,69 δισ. ευρώ, όταν χρειάζονταν περισσότερα από 22 δισ. ευρώ για να παραμείνουν τα πράγματα ως είχαν. Εριξε το βάρος στον τουρισμό προσβλέποντας σε έσοδα της τάξης τουλάχιστον 8-10 δισ. ευρώ. Τελικά συνέβη το αναμενόμενο και αν ο τουρισμός αγγίξει τα 3 δισ. ευρώ έσοδα, θα πρόκειται για θαύμα.

Τα στοιχεία δείχνουν κατάρρευση

Όλα αυτά έχουν τεράστια επίδραση στην κατανάλωση, στο καύσιμο δηλαδή της πραγματικής οικονομίας. Ηρθε λοιπόν το φθινόπωρο και οι ενδείξεις φανερώνουν τον επερχόμενο όλεθρο.

• Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ανακοίνωσε πτώση τζίρου της τάξης του 50% κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Τον χορό του Ζαλόγγου βέβαια σύρουν τα εμπορικά καταστήματα στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι με πτώση τζίρου που ξεπερνά το 75%. Αναλυτικότερα, μόνο το 12,4% είδε ίδιο ή καλύτερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το 30% των καταστημάτων της Αθήνας είχε πτώση τζίρου άνω του 50%.

• Ήδη το 15% των καταστημάτων στην Αθήνα έχει βάλει λουκέτο μην αντέχοντας τις συνέπειες της κρίσης.

• Έχουν αρχίσει ήδη να υφίστανται μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή μισθωμάτων. Το 34,5% των καταστηματαρχών θεωρεί ότι αν δεν ρυθμίσει τα μισθώματα, δεν θα επιβιώσει.

• Στην εστίαση μιλούν για απώλειες τζίρου που ξεπερνούν το 50% και λουκέτο σε 40.000-60.000 καταστήματα (σε σύνολο 120.000).

• Τα έσοδα του τουρισμού δεν αναμένεται να ξεπεράσουν το 20% σε σχέση με πέρυσι.

• Οι καταναλωτές διαμορφώνουν άλλη συμπεριφορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων έχει μειωθεί κατά 40% – από 13,6 τον Δεκέμβριο του 2019 σε 8,2 τον Αύγουστο του 2020 (ευτυχώς έχει αυξηθεί κατά 35% σε σχέση με τον περασμένο Απρίλιο, όταν άπαντες ήμασταν έγκλειστοι).

• Η οικονομική κρίση (λόγω και της αποτυχίας των μέτρων Βρούτση να στηρίξουν τη μισθωτή απασχόληση) έχει αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά των νοικοκυριών. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ενώ στη μέτρηση του Δεκεμβρίου τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν η ποιότητα πρώτα (37%) και τα χρήματα μετά (31%), τον Απρίλιο η εικόνα άλλαξε τελείως και βασικά κριτήρια ήταν η υγιεινή και η ασφάλεια με 31% και ο χρόνος, η άνεση και η ευκολία με 23%. Τον Αύγουστο του 2020 επήλθε νέα ανατροπή, με τα χρήματα πλέον να είναι πρώτος παράγοντας με 28% και την ποιότητα να ακολουθεί με 25% – μειωμένα ποσοστά από την προ πανδημίας περίοδο. Στην πράξη η αγοραστική δύναμη έχει κατακρημνιστεί.

• Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στη δική του έρευνα οικονομικής συγκυρίας διαβλέπει ότι στο λιανικό εμπόριο οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις επιδεινώνονται, όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ παράλληλα τα αποθέματα διογκώνονται σημαντικά. Αναλυτικά, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις τους παραμένουν αρνητικές, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -34 (από -32) μονάδες, καθώς μόλις το 30% των επιχειρήσεων δηλώνει αυξημένες πωλήσεις έναντι του 64% που αναφέρει το αντίθετο.

Αντίθετα, αλλάζουν τάση οι προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων στο επόμενο τρίμηνο και γίνονται πλέον αρνητικές στις -10 μονάδες (από +15 το σχετικό ισοζύγιο). Από την άλλη, τα αποθέματα διογκώνονται και διαμορφώνονται στις +31 (από +14 μονάδες), ενώ οι προβλέψεις των παραγγελιών προς προμηθευτές από κανονικές για την εποχή υποχωρούν κατά 23 μονάδες.

Με δεδομένη τη θέση του λιανεμπορίου στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, στην πράξη όλα αυτά σημαίνουν αυτό που γενικώς ονομάζουμε «έλλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου». Ομως η στάση του εμπορίου φέρνει δραματικές συνέπειες στις μεταφορές, στη βιομηχανική παραγωγή και στο χονδρεμπόριο.

Στον κλάδο μεταφορών οι εταιρείες ξηρού φορτίου (ο μεγαλύτερος όγκος διακινούμενου φορτίου) εμφανίζονται να έχουν πτώση του μεταφορικού τους έργου κατά 35-50%, παρότι αυξήθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο (άρα και οι μεταφορές προϊόντων κατά 5%). Στην ίδια κατάσταση είναι βέβαια και ο αποθηκευτικός κλάδος (αποθήκευση – διανομή – logistics), καθώς οι περισσότερες εταιρείες (πλην όσων μετακινούν φάρμακα και είδη ηλεκτρονικού εμπορίου) αντιμετωπίζουν κάθετη πτώση των παραδόσεων, με τα εμπορεύματα να παραμένουν στα ράφια.

Η απασχόληση στο επίκεντρο

Για να καταλάβουμε τον φαύλο κύκλο που έχει ανοίξει και καταπίνει την ελληνική οικονομία δεν μπορούμε παρά να δούμε και τις επιπτώσεις όλων των παραπάνω στην απασχόληση. Ο αριθμός των απασχολουμένων στον κλάδο «Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών» εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 650.000 και 700.000. Αντίστοιχα, ο κλάδος «Δραστηριότητες υπηρεσιών παροχής καταλύματος και εστίασης» απασχολεί περί τις 400.000 μισθωτούς. Επιπρόσθετα επηρεάζονται άμεσα περί τις 200.000 εργαζόμενοι στον κλάδο «Μεταφορές και αποθήκευση» αλλά και οι 50.000 στον κλάδο «Τέχνες, διασκέδαση και ψυχαγωγία». Εύκολα συνάγεται ότι ακόμη και με το πλέον αισιόδοξο σενάριο η απασχόληση θα μετρήσει απώλειες άνω των 300.000 μισθωτών. Η άρνηση της κυβέρνησης να επέμβει δυναμικά και να στηρίξει μαζικά επιχειρήσεις και εργαζόμενους έχει δημιουργήσει καταστροφικά τετελεσμένα.

 

Τζώρτζης Ρούσσος