Το επιχείρημα της ΝΔ ότι άλλο το 2018 και άλλο το 2020, και άρα ό,τι ήταν τότε «προδοσία» είναι σήμερα υπέροχο, γιατί η χώρα «έχει περισσότερα προβλήματα», είναι έωλο.
Η τέχνη της πολιτικής είναι να προβλέπονται οι εξελίξεις και να αντιμετωπίζονται με σχέδιο, γνώση και θάρρος και όχι να τρέχει κανείς, όπως η ΝΔ, πίσω από τις εξελίξεις, χωρίς σχέδιο και γνώση.
Ούτε να αντιδρά σπασμωδικά και με πολλαπλές υποχωρήσεις που προαναγγέλλουν και τις επόμενες.
Το 2018 βλέπαμε πού θα μπορούσε να φτάσει η νευρική-αναθεωρητική Τουρκία και ετοιμαζόμασταν.
Η ΝΔ δεν έβλεπε.
Είχε καρφώσει τα μάτια της στις καρέκλες της εξουσίας και όλα τα άλλα γύρω είχαν σκοτεινιάσει και της ήταν αδιάφορα.
Όταν έφτασε το 2020 είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος και είχαν γίνει σειρά υποχωρήσεων.
Το 2015-18 υπήρχε σχέδιο που συμπεριλάμβανε λύσεις για όλα τα κομβικά ζητήματα, όπως για το Ονοματολογικό, το Κυπριακό, τις Αιγιαλίτιδες. Ως προς το τελευταίο, η πρόβλεψη ήταν να κλείσουν οι κόλποι και να χαραχθούν οι γραμμές βάσης, ώστε να μεγαλώσει η χώρα.
Να επεκταθούν οι Αιγιαλίτιδες ζώνες και να αποκτήσει η Ελλάδα ΑΟΖ.
Είμαι ο πρώτος Υπουργός που προώθησα ένα τέτοιο σχέδιο.
Επιδιώχθηκε τότε να υλοποιηθεί το σχέδιο με την αξιοποίηση του Διεθνούς Δικαίου, ώστε κατά τη λύση της διαφοράς μας με την Ιταλία να μην υπάρξουν παραχωρήσεις εθνικής μας κυριαρχίας, όπως έκανε η ΝΔ. Με την επέκταση στα 12 μίλια συν τους κόλπους, αυτόματα η ελληνοϊταλική ΑΟΖ δεν θα μπορούσε να έχει, πλέον, ως αντικείμενο αυτά που επιδίωκε η Ιταλία και εντέλει παραχώρησε αμαχητί η ΝΔ.
Με την επέκταση των χωρικών υδάτων περιοριζόταν δραστικά και η ύλη της διαπραγμάτευσης με την Αλβανία για την ΑΟΖ, κατά 94%.
Η ορθή λύση γινόταν έτσι ευκολότερη.
Στην ίδια κατεύθυνση έγινε δουλειά για τους κόλπους, τις γραμμές βάσης και τα χωρικά ύδατα της Κρήτης, καθότι διέβλεπα μελλοντικές προκλήσεις της Τουρκίας.
Μέχρι το 2015, η πρόβλεψη του Διεθνούς Δικαίου για το κλείσιμο των κόλπων και τη χάραξη γραμμών βάσης, ήταν εξαφανισμένη από την ελληνική συζήτηση.
Όταν έβγαλα αυτές τις προβλέψεις από το «σεντούκι» του Διεθνούς Δικαίου και ετοίμασα προεδρικά διατάγματα, μου επιτέθηκαν δυνάμεις με τις πιο διαφορετικές αιτιάσεις σχεδόν από όλους τους χώρους.
Με προσπάθειες απαξίωσης αυτής της πολιτικής και προσωπικές επιθέσεις.
Για να μην ξεχνιόμαστε.
Η πρώτη πρόβλεψη μου, ως προς το θέμα των 12 μιλίων, ήταν να προωθηθούν αυτά τα δικαιώματα με νομοτεχνική τάξη και σωστό πολιτικό-διπλωματικό τρόπο.
Η ΑΟΖ, η αιγιαλίτιδα ζώνη, οι κόλποι και οι γραμμές βάσης έχουν μια συγκεκριμένη σειρά στην χάραξή τους για να έχουν μέγιστο αποτέλεσμα.
Το κλείσιμο των κόλπων σημαίνει ότι μετατρέπονταν οι κόλποι σε «εσωτερικά ύδατα» όπου η κυριαρχία του κράτους είναι απόλυτη.
Οι κόλποι γίνονται ένα είδος «μη ξηρού εδάφους».
Οι άκρες των κόλπων συνδέονται με ευθείες που ονομάζονται γραμμές βάσης (υπάρχουν 4 είδη).
Οι δύο αυτές κινήσεις μόλις πραγματοποιηθούν ανακοινώνονται και αναρτώνται στον ΟΗΕ.
Η σημασία των κόλπων και των γραμμών βάσης δεν αφορά μόνο στην «εδαφική» επέκταση ενός κράτους, αλλά και στο γεγονός ότι η χάραξη της ΑΟΖ και της Αιγιαλίτιδας ζώνης, εφόσον έχουν διασφαλιστεί οι κόλποι και οι γραμμές βάσης, ξεκινά από τις τελευταίες και όχι από τις «εσωτερικές παραλίες» των κόλπων.
Κατά συνέπεια όταν κανείς συμφωνεί σε ΑΟΖ πριν κλείσει τους κόλπους, έχει ήδη απωλέσει τμήματά της, που θα προέκυπταν αν η ΑΟΖ ξεκινούσε από τις γραμμές βάσης.
Η μεθόδευση από την ΝΔ των δύο ΑΟΖ και της επέκτασης της Αιγιαλίτιδας δεν το έλαβε αυτό υπόψη. Ακολούθησε μια χωρίς ειρμό πορεία. Απόδειξη ότι δεν είχε, ούτε έχει στρατηγική.
Το δεύτερο στοιχείο του σχεδίου της τμηματικής επέκτασης των Αιγιαλίτιδων ζωνών, ήταν η πρόβλεψη, μόλις κλείναμε τους κόλπους και χαράσσαμε τις γραμμές βάσης, να πραγματοποιούσαμε μια ανά τρίμηνο επέκτασή των χωρικών υδάτων σε επόμενες περιοχές της χώρας, ώστε στο τέλος μιας διαδρομής ενός έτους, να είχε πραγματοποιηθεί η συνολική προβλεπόμενη επέκταση των χωρικών υδάτων.
Τον Οκτώβριο του 2018 στο Ιόνιο και τμήμα της θαλάσσης βορείου της Κρήτης.
Τον Γενάρη του 2019 όλη η Κρήτη και άλλα νησιά. Τον Απρίλιο, πάντα του 2019, η ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι και την Θεσσαλονίκη κοκ.
Αυτό το σχέδιο είχε το θετικό ότι ούτε αποδεχόταν τη θεωρία ότι έχουμε δικαιώματα μόνο στο Ιόνιο, αλλά ούτε προσχωρούσε στην άποψη ότι υποχωρούμε στην Τουρκία αν ξεκινήσουμε τμηματικά τις ζώνες.
Και αυτό διότι η Ελλάδα μέχρι σήμερα, στο όνομα του να μην δείξει υποχωρητικότητα στην τουρκική απειλή με την τμηματική επέκταση των χωρικών υδάτων, δεν έκανε οποιαδήποτε χρήση των δικαιωμάτων της, ποτέ και πουθενά.
Είχε ντε φάκτο παραιτηθεί από αυτά.
Γεγονός που αποτελεί, στην πραγματικότητα τη μέγιστη υποχώρηση.
Το επιχείρημα ενάντια στην βαθμιαία επέκταση των χωρικών υδάτων, θα είχε ίσως μια βάση, μόνο εάν ένα τέτοιο σχέδιο άρχιζε και τελείωνε στο Ιόνιο.
Τρίτο, το πρώτο Προεδρικό Διάταγμα που είχα ετοιμάσει, συμπεριελάμβανε, μαζί με το Ιόνιο και την Νότια Πελοπόννησο, τα νησιά Κύθηρα και Αντικύθηρα.
Ανάμεσα στα δύο, και ανάμεσα στο δεύτερο και την Κρήτη, προβλεπόντουσαν δύο διάδρομοι, προκειμένου να διασφαλιστεί η διεθνής ναυσιπλοΐα.
Με αυτή την κίνηση καταρριπτόταν το επιχείρημα ότι τάχα η Ελλάδα θέλει να μετατρέψει το Αιγαίο σε κλειστή θάλασσα.
Επιπλέον εξέθετε την Τουρκία και την ωθούσε να εγκαταλείψει στην πράξη τις περί πολέμου δηλώσεις της (θέμα που δεν θα αναλύσω δημόσια). Κατά συνέπεια υποχώρηση, και το λέω από τώρα, θα ήταν να μην προβλέπονται αυτές οι επεκτάσεις στα δύο νησιά.
Η επέκταση των χωρικών υδάτων θα γινόταν με προεδρικά διατάγματα, διότι αποτελούν εφαρμοστικές πράξεις ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας (την επικύρωση / ενσωμάτωση από την Ελληνική Βουλή του Διεθνούς Δίκαιου της θαλάσσης του 1982) και όπως ουσιαστικά λεγόταν στο τότε νόμο, η υλοποίησή του απαιτούσε προεδρικά διατάγματα.
Στη χώρα μας η υλοποίηση νόμου δεν γίνεται δια νόμων, εκτός αν κάτι τέτοιο προβλέπεται ρητά. Το λέω για να μην ακούσω πάλι τα γνωστά φοβικά επιχειρήματα που απέτρεψαν την προηγούμενη κυβέρνηση από μια τέτοια ορθότατη πράξη.
Και για να είμαι σαφής, όταν παραιτήθηκα τα προεδρικά διατάγματα είχαν ήδη προωθηθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και εν γνώσει του τότε Πρωθυπουργού, τα οποία στη συνέχεια της παραίτησής μου επιστράφηκαν.
Ουδείς αιφνιδιάστηκε.
Κάποιοι δεν ήθελαν στην τότε κυβέρνηση να υλοποιηθεί το πολιτικό μου σχέδιο. Επικαλέστηκαν την ανάγκη νόμου αντί Προεδρικού Διατάγματος, για να απορρίψουν τα ΠΔ και να μην κάνουν ούτε το νόμο.
Από την αρχαιότητα γνωρίζουμε, όμως, ότι η πολιτική κρίνεται εκ του αποτελέσματος και όχι από τις δικαιολογίες.
Έκανα πολιτική βλέποντας μπροστά, αξιολογώντας το τι έρχεται και τι πρέπει να γίνει.
Έχοντας μελετήσει και διαμορφώσει στρατηγική. Ήθελα να προληφθούν καταστάσεις με σχέδιο και αξιοποιώντας όλες τις νομικές-τεχνικές και διπλωματικές δυνατότητες.
Αντίθετα, η ΝΔ τσαλαβουτάει σήμερα στην υπάρχουσα προεργασία χωρίς να αντιλαμβάνεται το συνολικό σχέδιο.
Έρχεται κατόπιν εορτής για να κάνει μισά πράγματα από αυτά που ξόρκιζε ως προδοσία πριν δύο χρόνια.
Κάνει ανεπίτρεπτες υποχωρήσεις.
Μπερδεύει τη σειρά των πραγμάτων και συνεχίζει να μην καταλαβαίνει.
Φοβάμαι περιπέτειες για τη χώρα.
Είθε να κάνω λάθος…
SOS! Ξαφνικά μας αγάπησε η Μέρκελ…
Η Ανγκελα Μέρκελ συνηθίζει να αιφνιδιάζει. Ετσι και τώρα μας αιφνιδίασε με τους απρόσμενους όρκους αγάπης για την Ελλάδα. Επίσης, κάποιους μας γέμισε ψύλλους στα αυτιά…
Και ξαφνικά ωσαννά για τη φράου Μέρκελ από τα ελληνικά μπουκωμένα από τον Πέτσα σάιτ. Ζητωκραυγές που έριξε ράπισμα στον Ερντογάν ή ηχηρή σφαλιάρα ή του έβαλε πάγο ή οτιδήποτε άλλο μοχθηρό και κακό. Και μακάρι να είχαν δίκιο.
Αλλά επειδή η φράου Αγκελα δεν δέχθηκε την επιφοίτηση κάποιου αρχαιοελληνικού ή νεοελληνικού πνεύματος, ούτε είδε όραμα με ελληνική σημαία και πάνω τη φράση “εν τούτο νίκα”, ούτε τα συμφέροντα της Γερμανίας άλλαξαν εν μία νυκτί, καλό είναι να κρατάμε μικρό, πολύ μικρό καλάθι και να φοβόμαστε τους Γερμανούς και δώρα φέροντες.
Γιατί οι Γερμανοί δεν δίνουν νερό ούτε των Αυστριακών, που είναι αδέλφια τους, στους Ελληνες με τους οποίους λίγα συμφέροντα έχουν συγκριτικά με τους Τούρκους, θα δώσουν;
Γι΄ αυτό λοιπόν ας προσγειωθούμε και ας αναζητήσουμε τι κρύβεται πίσω από αυτή την ξαφνική αγάπη της φράου Μέρκελ, η οποία καλοδεχούμενη είναι.
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θέλει κάτι να δημιουργήσει η Αγκελα Μέρκελ, αλλά κάτι να χαλάσει. Και τι είναι αυτό; Μα τί άλλο από την εκ νέου προσέγγιση της Ελλάδας με τη Γαλλία. Γιατί η Γερμανία σε καμία περίπτωση δεν θέλει εντός της Ευρώπης μία ισχυρή Γαλλία. Και η Γαλλία θα ισχυροποιηθεί αν αυτή διαδεχτεί τους Αμερικανούς στη Μέση Ανατολή, ρόλο που επιχειρεί να διεκδικήσει και ο Ερντογάν και γι΄ αυτό βρίσκεται στα μαχαίρια με τον Μακρόν.
Τον Ιούλιο η Μέρκελ και οι Αμερικανοί κατάφεραν να χαλάσουν την τελευταία στιγμή την αμυντική συμφωνία της Ελλάδας με τη Γαλλία. Το επιχείρημα που προβλήθηκε ήταν πως ήταν ακριβές η φρεγάτες “Bellara” και όχι πως Αμερικανοί και Γερμανοί για διαφορετικούς λόγους, που ο eretikos.gr παρουσίασε, πίεσαν ασφυκτικά τον Κυριάκο Μητσοτάκη για να χαλάσει το Ελληνογαλλικό ντιλ και τα κατάφεραν.
Υστερα από τη σφόδρα φιλοτουρκική στάση των Γερμανών εντός του Αυγούστου τί θα μπορούσαν να πουν για να τορπιλίσουν τη νέα προσέγγιση με τη Γαλλία; Τί άλλο απ΄ότι μας αγαπούν περισσότερο απόν Ερντογάν και θα τον βάλουν στη θέση του.
Δεν ξέρουμε τι θα κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το μόνο που ξέρουμε είναι πως τούτη την ταραγμένη εποχή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, τα συμφέροντα της Ελλάδας συμπίπτουν με τα συμφέροντα της Γαλλίας. Και επειδή οι συμμαχίες μεταξύ των χωρών είναι ενώσεις συμφέροντος και όχι έρωτα και αγάπης, η λύση στο πρόβλημά είναι η συμμαχία με τη Γαλλία μαζί με ένα αμυντικό σύμφωνο.
Τα υπόλοιπα είναι σανό προς κατανάλωση για να δικαιολογηθεί τυχόν νέα στροφή, αφού είναι γνωστή στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, η αδυναμία και οι μακροχρόνιες σχέσεις με τη Γερμανία, κύκλων που επηρεάζουν αποφασιστικά την εξωτερική πολιτική της χώρας.
Του Θανάση Λυρτσογιάννη
Η λίστα με τις πιθανές κυρώσεις της ΕΕ σε βάρος της Τουρκίας
Με επίκληση της ανάγκης για διάλογο και διπλωματία ολοκληρώθηκε το Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις
Παρά τις επιδιώξεις της Αθήνας, οι υπουργοί Εξωτερικών αποφάσισαν να επεξεργαστούν περαιτέρω τις επιλογές σε σχέση με το ενδεχόμενο κυρώσεων εις βάρος της Τουρκίας και να παραπέμψουν στη Σύνοδο του Σεπτεμβρίου.
Στήριξη και αλληλεγγύη σε Αθήνα και Λευκωσία εξέφρασε το άτυπο Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών, καλώντας την Άγκυρα, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές όπως αναμεταδίδει η ΕΡΤ να τερματίσει τις παράνομες ενέργειες στην Ανατολική Μεσόγειο
Ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας, Ζοζέπ Μπορέλ, παρουσίασε σύμφωνα με πληροφορίες, στους Ευρωπαίους υπουργούς, τη λίστα επιλογών για πιθανές κυρώσεις προς τη γείτονα οι οποίες θα συζητηθούν στη Σύνοδο Κορυφής 24-25 Σεπτεμβρίου.
Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι επανέλαβαν την αναγκαιότητα αποκλιμάκωσης, με τον Νίκο Δένδια να υπογραμμίζει ότι κόκκινη γραμμή της Ελλάδας είναι η προστασία των κυριαρχικών της δικαιωμάτων.
Οι ενδεχόμενες κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας
- Περιοριστικά μέτρα σε περίπτωση συνέχισης παράνομων γεωτρήσεων
- Καταχώρηση πλοίων που εμπλέκονται σε παράνομες ερευνητικές δραστηριότητες
- Τομεακές κυρώσεις (πωλήσεις, προμήθειες, εξαγωγή υλικού για έρευνες στον ενεργειακό τομέα κλπ)
- Απαγόρευση δανεισμού σε Τουρκία από ευρ. κρατικές τράπεζες
- Δυνατότητα για μείωση ευρωπαϊκών κονδυλίων
- Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της Τουρκίας έως τον Σεπτέμβριο, δυνατότητα εξέτασης απαγόρευσης ταξιδιών (travel ban)
- Να ενισχυθούν περαιτέρω οι καταχωρήσεις για ενέργειες Τουρκίας σε θαλάσσιες ζώνες ΚΔ και Ελλάδας σε υφιστάμενο καθεστώς κυρώσεων κατά Τουρκίας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλευρό της Ελλάδας για την Ανατολική Μεσόγειο: «Συζητάμε κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας»
Έντονες επικρίσεις δέχθηκε η Τουρκία στο πλαίσιο της άτυπης Συνόδου των υπουργών Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Βερολίνο. Χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις των Άνγκελα Μέρκελ, Ζοζέπ Μπορέλ και Χάικο Χαας, με τη Γερμανίδα καγκελάριο, μάλιστα, να τονίζει πως η Ε.Ε. οφείλει να στηρίξει την Ελλάδα, στις προκλητικές κινήσεις της Άγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του Ζοζέπ Μπορέλ. «Είμαστε ξεκάθαροι και αποφασισμένοι σε ό,τι αφορά την υπεράσπιση των ευρωπαϊκών συμφερόντων και την αλληλεγγύη προς την Ελλάδα και την Κύπρο», δήλωσε ο Ύπατος Εκπρόσωπος για τις Εξωτερικές Υποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καλώντας την Τουρκία «να απέχει από μονομερείς ενέργειες».
«Η Τουρκία πρέπει να απέχει από μονομερείς ενέργειες. Αυτό αποτελεί βασικό στοιχείο προκειμένου να προχωρήσει ο διάλογος. Θέλουμε να βρούμε δρόμο προς μια πιο υγιή σχέση, προς όφελος τόσο της Ε.Ε. όσο και της Τουρκίας», δήλωσε ο κ. Μπορέλ μετά το τέλος του Άτυπου Συμβουλίου του οποίου προήδρευσε, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι θα πρέπει να βαδίσουμε σε μια «λεπτή γραμμή» ανάμεσα στη διατήρηση ενός πραγματικού χώρου για διάλογο και στην παρουσίαση συλλογικής δύναμης στην υπεράσπιση των κοινών μας συμφερόντων. «Θέλουμε να δώσουμε μια σοβαρή ευκαιρία στον διάλογο», είπε χαρακτηριστικά και εξέφρασε την εκτίμησή του για την διαμεσολαβητική προσπάθεια της Γερμανίας, επισημαίνοντας παράλληλα ότι και ο ίδιος θα προσπαθήσει το επόμενο διάστημα να δημιουργήσει «χώρο για διαπραγματεύσεις για όλα τα θέματα της περίπλοκης και δύσκολης σχέσης με την Τουρκία».
Σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις σε βάρος της Τουρκίας, ο κ. Μπορέλ σημείωσε ότι υπάρχει αυξανόμενη ενόχληση για την συμπεριφορά της Τουρκίας και θα δοθεί η εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου στον κατάλογο κυρώσεων να προστεθούν ονόματα που πρότεινε η Κυπριακή Δημοκρατία. Αν δεν υπάρξει πρόοδος στην προσπάθεια αποκλιμάκωσης, «μπορεί να αναπτυχθεί μια λίστα με περαιτέρω περιοριστικά μέτρα», η οποία θα τεθεί προς συζήτηση στην Σύνοδο Κορυφής της 24ης Σεπτεμβρίου, εξήγησε ο Ύπατος Εκπρόσωπος.
Τέλος, αναφέρθηκε στη δυνατότητα οι κυρώσεις, εκτός από πρόσωπα, να αφορούν περιουσιακά στοιχεία, πλοία και παράνομες οικονομικές δραστηριότητες, κυρίως σε τομείς στους οποίους η τουρκική οικονομία είναι πιο στενά συνδεδεμένη με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μέρκελ: Όλοι, ως Ε.Ε., έχουμε υποχρέωση να στηρίξουμε την Ελλάδα
«Όλοι, ως κράτη – μέλη της ΕΕ, έχουμε ασφαλώς την υποχρέωση να λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας τα δικαιώματα και τα θέματα που παρουσιάζουν οι Έλληνες φίλοι μας και επίσης να τους υποστηρίξουμε, όπου έχουν δίκιο», δήλωσε η Γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ, η οποία παραχώρησε σήμερα (28/08) συνέντευξη Τύπου στο Βερολίνο.
Οι δηλώσεις της κ. Μέρκελ ήρθαν την ώρα που στη γερμανική πρωτεύουσα συγκαλείται και η άτυπη Σύνοδος των υπουργών Εξωτερικών της Ε.Ε., όπου τίθεται επί τάπητος η τουρκική προκλητικότητα.
«Παραταύτα, έχω επανειλημμένα προσπαθήσει προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω κλιμάκωση και αυτό γίνεται εν μέρει μόνο με το να μιλάει κανείς συνεχώς και με τις δύο πλευρές. Οι διαφορές που υπάρχουν εκεί σε ό,τι αφορά τον διαχωρισμό των οικονομικών ζωνών μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο μαζί. Για αυτό προσπαθεί η Γερμανία», πρόσθεσε η καγκελάριος στο πλαίσιο της θερινής συνέντευξης Τύπου.
Σε ό,τι αφορά την συνεννόηση με τον πρόεδρο της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, για το θέμα, επισήμανε ότι μίλησε μαζί του πολύ εντατικά για τις σχέσεις με Τουρκία, οι οποίες είναι, όπως είπε, πάρα πολύ πολύπλευρες.
«Η Τουρκία είναι εταίρος στο ΝΑΤΟ. Η διένεξη μεταξύ δύο εταίρων του ΝΑΤΟ δεν μπορεί να μας αφήνει αδιάφορους, αλλά και για αυτόν τον λόγο πρέπει να προσπαθήσει κανείς να ξεκαθαρίσει τα πράγματα στο πλαίσιο της Συμμαχίας», ανέφερε, ενώ διευκρίνισε ότι δεν έχει σήμερα συνομιλήσει με τον πρόεδρο της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ούτε πρόκειται να το κάνει εντός της ημέρας, αλλά βρίσκεται σε συχνή επικοινωνία μαζί του.
Μαας: Πρέπει να συζητηθούν περιοριστικά μέτρα από την Ε.Ε. εναντίον της Άγκυρας
Περιοριστικά μέτρα εναντίον της Τουρκίας πρέπει να συζητηθούν στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα γίνει τον Σεπτέμβριο, όπως τόνισε σήμερα στο Βερολίνο ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών, Χάικο Μάας.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως οι σχέσεις με την Άγκυρα είναι περισσότερο από τεταμένες εξαιτίας της διένεξης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών υπογράμμισε πως ο εποικοδομητικός διάλογος είναι η μόνη διέξοδος από την κρίση στην ανατολική Μεσόγειο.