Ιστορίες οικονομικής απελπισίας: Καταγγελίες πολιτών για τους λογαριασμούς ρεύματος

Λογαριασμοί ρεύματος: Σε απόγνωση οι καταναλωτές με τις τεράστιες αυξήσεις

Ο πόλεμος μαίνεται στην Ουκρανία, το πανελλήνιο έχει σοκαριστεί από τη σύλληψη της μητέρας που κατηγορείται για τον φόνο της κόρης της, όμως πρώτο θέμα συζήτησης σε δημόσιες και ιδιωτικές συζητήσεις παραμένουν οι τρομακτικά υψηλές χρεώσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Το tvxs.gr δημοσιεύει ορισμένες από τις καταγγελίες ή αιτήματα για βοήθεια που έχουν κάνει πολίτες προς την ΕΚΠΟΙΖΩ, με σκοπό οι αναγνώστες του αφενός να ενημερωθούν για πρακτικές των εταιριών – παρόχων που έχουν ως αποτέλεσμα πολύ φουσκωμένους λογαριασμούς, αφετέρου για να ακολουθήσουν τον ενδεδειγμένο τρόπο αντίδρασης εφόσον διαπιστώσουν και οι ίδιοι υπερβολικές χρεώσεις στα δικά τους νοικοκυριά, ενδεχομένως σε συνεργασία με άλλους «παθόντες».

Ιστορίες οικονομικής απελπισίας στο Tvxs.gr: Καταγγελίες πολιτών για τους λογαριασμούς ρεύματος

Τα ονοματεπώνυμα των καταγγελλόντων αλλά και των εταιριών-παρόχων έχουν παραληφθεί για ευνόητους λόγους. Οι καταγγελίες πάντως αφορούν σε όλες τις μεγάλες εταιρίες – παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας. Ευλόγως δεν δημοσιεύονται και οι σχετικοί λογαριασμοί καθώς περιέχουν προσωπικά στοιχεία.

Μπορείτε να στείλετε τις δικές σας καταγγελίες στο Tvxs.gr για τους λογαριασμούς ρεύματος. Στείλτε email με τα στοιχεία της υπόθεσής σας στο info@tvxs.gr και την επισήμανση στο θέμα «Καταγγελία για Λογαριασμό Ρεύματος». Το Tvxs.gr διασφαλίζει την προστασία των προσωπικών δεδομένων των καταγγελλόντων.

1.002 ευρώ ρήτρα σε 1.180 ευρώ λογαριασμό, με 573 ευρώ σύνταξη

Συνταξιούχος που κατά δήλωσή της λαμβάνει 573 ευρώ το μήνα, καλείται να πληρώσει λογαριασμό ρεύματος 1.180 ευρώ, εκ των οποίων τα 1.002 είναι ρήτρα αναπροσαρμογής. Η κυρία αυτή ενημερώνει την εταιρία ποια τμήματα του λογαριασμού αποδέχεται και ποια θεωρεί απαράδεκτα. Διαβάστε:

«Στο λογαριασμό με Αρ. Παροχής [ΑΡΙΘΜΟΣ] και με ημερομηνία έκδοσης 18/02/2022 εκκαθαριστικό, ο οποίος αφορά στην περίοδο κατανάλωσης από 19/10/2021 έως 16/02/2022  Ηλεκτρικού Ρεύματος διαμαρτύρομαι:

Για το συνολικό ποσό των 1.180,47 € γιατί υπάρχουν αδικαιολόγητα και αδιανόητα ασαφείς και μεγάλες χρεώσεις, όπως η Ρήτρα Αναπροσαρμογής ύψους 1002,35 €!!! Θα δεχτώ την εξόφληση των KWh που μου αναλογούν, τον ΦΠΑ, τα Διάφορα, τον Δήμο και την ΕΡΤ.

Δεν αποδέχομαι όμως στον παρόντα λογαριασμό στις Χρεώσεις Προμήθειας [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ], την Ρήτρα Αναπροσαρμογής ύψους 1002,35 €, καθώς και στους μελλοντικούς λογαριασμούς, γιατί αυτή η Ρήτρα είναι κατάφωρα άδικη, καταχρηστική, αυθαίρετη και χωρίς καμία νόμιμη αιτιολογία.

Αδυνατώ ως συνταξιούχος των 573 € τον μήνα, και 93 ετών να σηκώσω το βάρος αυτής της παράλογης χρέωσης και είμαι σίγουρη ότι αν την αποδεχτώ θα συνεχιστεί και στους επόμενους λογαριασμούς. Η δήθεν έκπτωση των 310,09 € που μου «αναγνωρίστηκε» ως επιδότηση από το κράτος και έκπτωση, σημαίνει ότι όφειλα αρχικά 1490,56 €; Από πού προκύπτουν όλοι αυτές οι παράλογες χρεώσεις και πώς τις συμπεριλαμβάνει η [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] σε λογαριασμό οικίας 63 τ.μ.; Στερούνται κοινής λογικής, κοινωνικής ευαισθησίας και συνετής διαχείρισης ενός δημόσιου αγαθού, όπως είναι το ρεύμα».

Τριπλάσιες χρεώσεις, καμία απάντηση σε ΑΜΕΑ

Άτομο με αναπηρία 80% στέλνει επιστολή στην εταιρία-πάροχο με την οποία έχει συμβόλαιο, και στη συνέχεια προώθησε την επιστολή στην ΕΚΠΟΙΖΩ. Ζητά να μάθει πώς προκύπτουν συγκεκριμένες χρεώσεις που κατά δήλωσή του είναι τριπλάσιες και τετραπλάσιες από τον μέσο όρο των λογαριασμών του, αλλά δε λαμβάνει απάντηση.

«Καλημέρα, παρακαλώ ενημερώστε με αναλυτικά τι αφορούν Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (Β) 33,55 και οι Συμπληρωματικές Χρεώσεις/Πιστώσεις (Γ) 194,17 ευρώ με χρέωση 0,215740€/kWh στον επισυναπτόμενο λογαριασμό 2-22. Επίσης ενημερώστε με αναλυτικά τι αφορούν Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (Β) 98,84 Συμπληρωματικές Χρεώσεις/Πιστώσεις (Γ) 200,01 ευρώ με χρέωση  0,243111€/kWh στον επισυναπτόμενο λογαριασμό 3-22.

Έχω θέσει το ερώτημα μέσω email στο [ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ E-MAIL ΠΑΡΟΧΟΥ] από 18/3/22 και έχω επισκεφτεί το καταστημα της [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] στον Πειραιά, αλλά δεν έχω καμία απάντηση μέχρι σήμερα. Σας ενημερώνω ότι οι δυο παραπάνω λογαριασμοί έχουν τριπλάσιες και τετραπλάσιες χρεώσεις από τον μέσο όρο των λογαριασμών μου όπως φαίνεται στο επισυναπτόμενο αρχείο.

Λόγω ότι είμαι άτομο με ειδικές ανάγκες με ποσοστό αναπηρίας 80% δεν έχω την οικονομική δυνατότητα να πληρώσω λογαριασμούς που έχουν τριπλάσιες και τετραπλάσιες χρεώσεις από τον μέσο όρο των λογαριασμών μου. Για τον παραπάνω λόγο παρακαλώ να επιστραφουν τα ποσά των υπέρογκων χρεώσεων το συντομότερο δυνατόν. Επισυνάπτεται απόφαση Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας, ΚΕ.Π.Α. Ευχαριστώ εκ των προτέρων».

Εταιρία άδειασε τον τραπεζικό λογαριασμό καταναλωτή, μη σεβόμενη τον διακανονισμό

Ο/Η παρακάτω καταναλωτής φυσικού αερίου καταγγέλλει ότι ενώ είχε προχωρήσει σε διακανονισμό, η εταιρία προχώρησε στην είσπραξη ολόκληρου του ποσού του λογαριασμού μέσω πάγιας εντολής με αποτέλεσμα ο τραπεζικός λογαριασμός να μείνει άδειος. Η εταιρία παραδέχτηκε το λάθος αλλά αρνήθηκε να επιστρέψει τα χρήματα.

«Επειδη στην [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] μας αντιμετωπίζουν ως υπόχρεους αέναων και ανεπιφύλακτων πληρωμων, μετά τις κακες πρακτικές που ακολουθησαν στην περίπτωση μου σε ό, τι αφορά το ηλεκτρικό ρεύμα, επέκτειναν την στρατηγική αυτή και στο φυσικό αέριο. Αναφέρομαι στο γεγονός ότι ενώ υπήρχε διακανονισμός οφειλής φυσικού αερίου που πληρώθηκε κανονικά, αυτοί θεώρησαν χρήσιμο να τραβήξουν όλο το ποσό οφειλής, δηλαδή ακομα 280 ευρώ, αφήνοντας με χωρίς χρήματα στο λογαριασμό. Μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με την εξυπηρέτηση πελατών, μου απάντησαν ότι δεν μπορούν να κάνουν επιστροφή ποσού, παρότι τους τόνισα ότι υφίσταται θεμα κάλυψης βασικών αναγκών. Θα ήθελα να μου πείτε πως μπορείτε να παρέμβετε γιατί οι άνθρωποι αυτοί δρουν πλέον χωρίς έλεγχο».

Πέντε φορές πάνω ο λογαριασμός

Στην παρακάτω επιστολή προς την ΕΚΠΟΙΖΩ, ο/η καταναλωτής καταγγέλλει πως η προσαύξηση μαζί με τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ισοδυναμούν με ποσό πενταπλάσιο του αντιτίμου για ρεύμα, διαμορφώνοντας ένα ποσό που ξεπερνά τα χίλια ευρώ.

«Καλημέρα σας, σας στέλνω αυτό το μήνυμα καθώς με τον τελευταίο λογαριασμό νιώθω ότι καταπατούνται τα δικαιώματά μου ως καταναλωτή. Στον τελευταίο λογαριασμό είχα προσαύξηση σύμφωνα με το ΆΡΘΡΟ 8.8 το ποσό των 1008.68 ευρώ  που δεν καταλαβαίνω πως υπολογίζεται και για ποιο λόγο ενώ έχω λογαριασμό 272.33 ευρώ σύμφωνα με την έκπτωση για την οποία έχω υπογράψει. Η προσαύξηση με τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις (428,33) είναι 5 ΦΟΡΕΣ ο λογαριασμός μου! Εχω τη σύμβασή μου και θα προβώ σε ένσταση. Εχω προσπαθήσει επανειλημμένα να επικοινωνήσω με την εταιρεία αλλά είμαι μονίμως σε αναμονή».

Από συμβόλαιο χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής, χρέωση σε πρόγραμμα με ρήτρα

Αρκετοί καταναλωτές προτιμούν να μπουν σε πρόγραμμα με υψηλότερη τιμή στην κιλοβατώρα αλλά χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής, προκειμένου να έχουν καλύτερο έλεγχο του τί θα κληθούν να πληρώσουν. Όμως φαίνεται ότι κάποιες εταιρίες μονομερώς μεταφέρουν πελάτες τους σε προγράμματα με ρήτρα αναπροσαρμογής, με ό, τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για το τελικό «κοστούμι».

«Καλημέρα σας, έκανα πριν ένα μήνα αίτηση για νέα σύμβαση στη [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] στο πρόγραμμα [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ] που δεν έχει ρήτρα αναπροσαρμογής. Μου ήρθε την προηγούμενη εβδομάδα λογαριασμός για τις πρώτες 5-6 μέρες και με έχουν συνδέσει σε άλλο πρόγραμμα ([ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ]) το οποίο έχει ρήτρα. Μετά από αρκετά τηλέφωνα και αφού ξαναέκανα μέσω του [ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] ό, τι μου είπαν, ακόμη περιμένω να μου εξηγήσουν γιατί δεν έχω συνδεθεί στο πρόγραμμα που επέλεξα, το οποίο και αναγράφεται στην σύμβαση που έχω υπογράψει. Τι πρέπει να κάνω; Ευχαριστώ».

Τριπλασιασμός λογαριασμού επειδή άλλαξε εταιρεία;

Από την ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνουν ότι αυτή είναι μία από τις πιο συνηθισμένες πρακτικές που καταγγέλλονται το τελευταίο διάστημα. Πολύ μεγάλη χρέωση σε καταναλωτές κατά την αποχώρηση από έναν πάροχο. Διαβάστε:

«Λογαριασμός [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ]. Σας στέλνω τον λογαριασμό της ανωτέρω εταιρείας. Σας γνωρίζω ότι ήταν περίπου 280 ευρώ και μόλις έφυγα (σ.σ διέκοψε την σύμβαση με την εν λόγω εταιρία και σύναψε συμβόλαιο με άλλη) τα έκαναν 758 και εξηγήσεις δε δίνουν. Ενημερώστε με παρακαλώ τί πρέπει να κάνω».

Ζητάει καλύτερο διακανονισμό αλλά η εταιρία επιμένει να στέλνει ειδοποιήσεις

Με την αγοραστική δύναμη των πολιτών να μειώνεται από το κύμα της ακρίβειας, αρκετοί είναι οι καταναλωτές που ζητούν ευνοϊκότερους όρους πληρωμής των λογαριασμών τους. Ο/Η παρακάτω διαμαρτύρεται στην εταιρία ότι συνεχίζει να στέλνει ειδοποιήσεις «έγκρισης διακοπής παρά το γεγονός ότι έχει δηλώσει ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στους όρους του προτεινόμενου από την εταιρία διακανονισμού.

«Καλημέρα, επανειλημμένα σας απευθύνω αίτημα για διακανονισμό της οφειλής σε παραπάνω από 3 δόσεις καθώς αδυνατώ να εξοφλήσω το ποσό των 1431 € με 45% προκαταβολή. Παρακαλώ απαντήστε μου και μην μου στέλνετε ειδοποιήσεις «έγκρισης διακοπής» της παροχής καθώς ο τελευταίος λογαριασμός μου στάλθηκε μόλις προχθες με ημερομηνία λήξης 19/4/2022».

Πώς μπορούν να αντιδράσουν οι καταναλωτές

Σύμφωνα με τα όσα έχει πει στο tvxs.gr ο νομικός σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκτωρας Τσιαφούτης, για να αναζητήσουν το δίκιο τους σε περίπτωση που θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί από τις εταιρίες-παρόχους οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

  • Ο καταναλωτής οφείλει να κάνει τις πρώτες κινήσεις του μέσα σε 20 ημέρες από την παραδοση του λογαριασμού στο ταχυδρομείο και όχι από την ημέρα που παρέλαβε ο ίδιος τον λογαριασμό. Εφόσον θέλει να αμφισβητήσει ένα μέρος του ποσού, μπορεί να το κάνει στέλνοντας αρχικά εντός του συγκεκριμένου διαστήματος μια εξώδικη (ή έστω απλή) επιστολή προς τον πάροχο, με την οποίο θα τους εκφράζει τις ενστάσεις του για το ύψος του λογαριασμού. Παράλληλα, θα ενημερώνει πως δεν προτίθεται να πληρώσει το συγκεκριμένο τμήμα του λογαριασμού, το οποίο και αμφισβητεί. Η εν λόγω επιστολή θα πρέπει κοινοποιηθεί στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή αλλά και στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
  • Ανάλογα με την απάντηση του προμηθευτή ο καταναλωτής μπορεί να εξετάσει αν πρέπει να προχωρήσει στην κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων προκειμένου να αποφύγει τυχόν διακοπής ρεύματος
  • Σε ό,τι έχει να κάνει με την κατάθεση αγωγής, ο κ. Τσιαφούτης υπογραμμίζει πως «είναι το τελευταίο βήμα, εφόσον διαπιστωθεί πως δεν υπάρχει κανένα σημείο επαφής με την εταιρεία». Εάν ο καταναλωτής φτάσει σε αυτό το βήμα, μια ομαδική αγωγή μπορεί να επιμεριστεί το κόστος σε περισσότερα άτομα.

Κωνσταντίνος Λάππας