Η Περιφέρεια Ηπείρου αναλαμβάνει την επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά – Πυκνά σύννεφα στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές

Ιόνια Οδός

Η Περιφέρεια Ηπείρου αναλαμβάνει την επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά. Είναι η πρώτη φορά που αναλαμβάνει να υλοποιήσει ένα τόσο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα.

Ένα νέο κεφάλαιο ανοίγει στο πεδίο των μεγάλων έργων της χώρας. Με μία απόφαση-σταθμό, στις 8 Ιουλίου 2020, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε να μεταβιβάσει στην Περιφέρεια Ηπείρου την αρμοδιότητα ωρίμανσης και υλοποίησης του έργου για την βόρεια επέκταση του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά.

Είναι η πρώτη φορά που Περιφέρεια αναλαμβάνει να υλοποιήσει ένα τόσο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα. Το μόνο ανάλογο παράδειγμα που έχουμε σε επίπεδο μεγάλων έργων, είναι όταν το υπουργείο ΥΠΟΜΕ το 2016 μεταβίβασε την αρμοδιότητα στην Περιφέρεια Αττικής για την υλοποίηση του έργου της Ανάπλασης Φαλήρου.

Εδώ όμως βρισκόμαστε σε ένα πολύ μεγαλύτερου κόστους έργο, το οποίο είχε και μία δύσκολη ιστορία μιας και δεν ευτύχησε να υλοποιηθεί μέσα στο ΕΣΠΑ 2007-2013 ενώ απεντάχθηκε και από τα έργα του ΕΣΠΑ 2014-2020 με αποτέλεσμα να μείνει ένα “ορφανό έργο”.

Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο με ρεπορτάζ του το ypodomes.com είχε κάνει γνωστό πως μετά από συνάντηση του Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή είχε συμφωνηθεί να μεταφερθεί η αρμοδιότητα στην Περιφέρεια.

Μία νέα αρχή

Από εδώ και έπειτα η πορεία είναι απαιτητική για την Περιφέρεια. Σύμφωνα με το έγγραφο του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, έχει παραληφθεί από τις 14.12.2015 εγκεκριμένη μελέτη για το τμήμα Ιωάννινα (τέλος παραχώρησης)-Κακαβιά. Σε αυτή περιλαμβάνεται και μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους σύμφωνα με την οποία “το έργο κρίνεται οριακά σκόπιμο”.

Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ένα έργο με χαμηλές ημερήσιες ροές και είναι δύσκολα χρηματοδοτήσιμο. Ωστόσο η Περιφέρεια θα “πολεμήσει” για να καταφέρει να εντάξει το έργο σε κάποια χρηματοδοτικά προγράμματα για να μπορέσει να το υλοποιήσει ενώ υπάρχει η πίστη πως με τη λειτουργία του αναβαθμισμένου άξονα θα αυξηθούν σημαντικά και οι ροές οχημάτων.

Αυτή η νέα αρχή θα ξεκινήσει από το Φθινόπωρο για να ωριμάσει περαιτέρω το έργο, τεχνικά και διοικητικά. Το κόστος του έργου εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 350εκατ.ευρώ. Το πως θα χρηματοδοτηθεί, θα προκύψει από την εκπόνηση των μελετών. Σε κάθε περίπτωση πριν το 2022 δεν αναμένεται να δούμε το έργο να εκκινεί.

Το Ιωάννινα-Κακαβιά με μήκος περίπου 74χλμ, σχεδιάζεται να αναβαθμιστεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και να “κουμπώσει” με τον υφιστάμενο άξονα της Ιόνιας Οδού στην Εγνατία Οδό.

Αυτό που θα επιχειρηθεί όπως αναφέρουν στο ypodomes πηγές κοντά στο θέμα, είναι με την ωρίμανση των μελετών και με ένα blending χρηματοδότησης, να διεξαχθεί ένας διεθνής διαγωνισμός, όχι ως δημόσιο έργο, αλλά ως ένα υβριδικό έργο-παραχώρησης στο οποίο θα υπάρχουν διόδια, πιθανόν χαμηλότερα από αυτά που ισχύουν στην υπόλοιπη χώρα και τα οποία φτάνουν τα 0,06 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Ενδιαφέρον στοιχείο θα είναι η πιθανή κάθοδος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς μία τέτοια συμμετοχή θα μεταφραστεί σαν ένα χρηματοδοτικό πρόκριμα για το έργο.

Το σχέδιο είναι αρκετά φιλόδοξο και εφόσον πετύχει (γιατί υπάρχουν αρκετές φωνές που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ένα mission impossible), μπορεί να γίνει έργο-πιλότος για αντίστοιχα σε άλλες Περιφέρειες, διευρύνοντας παράλληλα την υπόθεση υλοποίησης μεγάλων έργων όχι μόνο από την κεντρική πολιτική σκηνή αλλά και από τις Περιφέρειες της χώρας.

Αντιδράσεις

Στο θέμα της παραχώρησης της υλοποίησης του Ιωάννινα-Κακαβιά, τοποθετήθηκε η παράταξη “Ορίζοντες Ηπείρου” η οποία με ανακοίνωση της μιλά για έργο που εγκαταλείπει το κεντρικό κράτος και τέλος ενός οραματικού σχεδίου.

Μάλιστα θέτουν και ερωτήματα σχετικά με την χρηματοδότηση καθώς όπως υποστηρίζουν “Τώρα λοιπόν που το οδικό έργο της σύνδεσης των Ιωαννίνων με τα σύνορα παραπέμπεται επίσημα στις καλένδες, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου καλείται να μας αποδείξει εμπράκτως ότι τα 100 εκατ. ευρώ στα οποία αναφέρθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο ότι διαθέτει το Υπουργείο υπάρχουν και που;Και ότι τα 50 εκατ. τα οποία ο ίδιος δεσμεύτηκε ότι θα καταβάλλει υπάρχουν, και που;

 

Πυκνά σύννεφα στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές – Συνεχίζεται και ολοκληρώνεται σήμερα Τρίτη

Την αποτυχημένη τακτική του βλαχοδημάρχου που κοροϊδευει τους «κουτόφραγκους» από την Εσπερία επέλεξε χθες Δευτέρα το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να αμβλύνει το βαρύ κλίμα που υπάρχει στις τάξεις των δανειστών μας για τους χειρισμούς της Κυβέρνησης Μητσοτάκη στην ελληνική οικονομία.

Ο υπουργός Οικονομικών Χ. Σταϊκούρας, επέλεξε να χαϊδέψει τα νεοφιλελεύθερα αυτιά των επικεφαλής των δανειστών μιλώντας για το Ελληνικό (η Κυβέρνηση με έξοδα του ελληνικού δημοσίου και για λόγους επικοινωνίας ξεκίνησε τις κατεδαφίσεις), για την πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), τον επικείμενο διαγωνισμό για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης κλπ.

Συγκεκριμένα πληροφόρησε τους δανειστές μας για το ότι έγινε η ανακατανομή -υπέρ του δημοσίου- των δικαιωμάτων στα ακίνητα που βρίσκονται στο Ελληνικό. Ο κος Σταϊκούρας ενημέρωσε ότι ψηφίζεται σήμερα « η σύμβαση διανομής και σύστασης δικαιώματος επιφανείας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ και την πρόβλεψη πράξης κανονισμού επί των ακινήτων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού». Πρόκειται για τον τρόπο, όπως εξηγήθηκε, που έχει επιλεγεί να μεταβιβαστούν τα ακίνητα του πρώην αεροδρομίου από το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία που έχει συσταθεί (Ελληνικό ΑΕ) της οποίας οι μετοχές θα μεταβιβαστούν στον επενδυτή (Lamda).

Αναφορικά με την ΕΛΒΟ που επιδιώκεται να πωληθεί το 79% των μετοχών της ο κος Σταϊκούρας έκανε την αισιόδοξη πρόβλεψη ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίησή της. Μάλιστα σήμερα ψηφίζεται στο Ελληνικό κοινοβούλιο η τροπολογία με βάση την οποία εξαιρείται η ΕΛΒΟ από την απαγόρευση των πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του μήνα. Στόχος είναι η διευκόλυνση της εξαγοράς των περιουσιακών στοιχείων μέσω της ειδικής εκκαθάρισης. Παράλληλα ενημερώθηκαν οι δανειστές για το επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΕΛΒΟ από μία κοινοπραξία εταιρειών ισραηλινών συμφερόντων η οποία βρίσκεται πολύ κοντά στο ισραηλινό κράτος και προμηθεύει σταθερά αυτό όπλα και τεθωρακισμένα οχήματα.

Χωρίς αποτέλεσμα η πρώτη ημέρα

Αυτό που έμεινε κατά την πρώτη ημέρα των εξ αποστάσεως διαπραγματεύσεων είναι η σφοδρή αντίδραση των επικεφαλής στο στόχο της Κυβέρνησης να διευρύνει τον αριθμό των δικαιούχων της προστασίας της πρώτης κατοικίας. Σε κάθε περίπτωση κατέστη σαφές στην ελληνική πλευρά ότι οι δανειστές μας δεν πρόκειται να δεχτούν κρατικό φορέα αξιοποίησης των ακινήτων που θα προκύψει μέσα από το νέο πτωχευτικό νόμο. Αυτό που συζητούν είναι ιδιωτικός φορέας ο οποίος θα παρεμβαίνει, και θα αγοράζει τα σπίτια όσων οφειλετών έχουν στεγαστικό με υποθήκη την πρώτη τους κατοικία και δεν εξυπηρετούν το δάνειό τους.

Από την άλλη συμφωνήθηκε ότι ο νέος πτωχευτικός κώδικας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά θα δοθεί στη δημόσια διαβούλευση περί τα τέλη Ιουλίου και θα ψηφιστεί εντός του Αυγούστου (θερινά τμήματα Βουλής). Αυτό το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές του 2021. Μέχρι τότε θα υπάρξει πρόγραμμα-γέφυρα όπου το υπουργείο Οικονομικών στόχευε να εντάξει περί τους 300.000-350.000 δανειολήπτες ωστόσο και σ’ αυτό αντιδρούν σφόδρα οι δανειστές αφού θέλουν να επιβάλουν πολύ αυστηρά κριτήρια.

Οι επικεφαλής των δανειστών της Ελλάδας δεν έκρυψαν την έντονη ενόχληση τους για τα ληξιπρόθεσμα χρέη (άνω των 2 δις ευρώ) ενώ ελάχιστον χρόνος αφιερώθηκε για τα υπόλοιπα θέματα όπως οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί των ακινήτων, η ευθυγράμμιση των αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές και οι μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Ενέργειας.