Η κολοκυθιά με τον ανασχηματισμό. Γιατί καθυστέρησε ο Μητσοτάκης – Στη Βουλή η ιδιωτική επικουρική σύνταξη

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο ανασχηματισμός δεν έγινε χθες και οι υπουργοί συνέχισαν να σιγοψήνονται. Τα δύο υπουργεία- κλειδιά για την… αναδόμηση του κυβερνητικού παζλ.

Οι ανασχηματισμοί δεν προαναγγέλλονται, σύμφωνα με μία γνωστή πολιτική γνωστή ρήση, όταν όμως “ψηθούν” πρέπει και κάποια στιγμή να σερβιριστούν πριν… καούν.

Όμως ο αναμενόμενος εδώ και πάνω από δύο εβδομάδες ανασχηματισμός ούτε και χθες έγινε, ενώ σήμερα συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος μετά φεύγει για Σλοβενία από εκεί για Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια για Μασσαλία.

Αλλά την ίδια στιγμή οι πληροφορίες επιμένουν ότι θα ανακοινωθούν αλλαγές στην κυβέρνηση, ενδεχομένως ακόμη και σήμερα κατι που θα συνιστά πάντως παράδοξο δηλαδή να γίνεται ανασχηματισμός την ημέρα προγραμματισμένου υπουργικου συμβουλίου. Διαφορετικά θα μπορουσε να γίνει στο μικρό “παράθυρο” στο πρόγραμμα της Πέμπτης (αλλα το ζήτημα είναι ότι ο πρωθυπουργός θα φύγει απευθείας από Θεσσαλονικη για Μασσαλία) ή το αργότερο Σαββατοκύριακο ή Δευτέρα και πάντως πριν τη ΔΕΘ, ώστε σε συνδυασμό με τις εξαγγελίες εκεί να δοθεί σήμα επανεκκίνησης.

Και πάλι η σχετική συζήτηση ήδη σέρνεται πολύ καιρό με κίνδυνο να κατεβάσουν τα μολύβια οι υπουργοί που ανησυχούν. Ενώ πλέον η ανασχηματολογία συνοδεύεται από σενάρια για τους λόγους για τους οποίους ο πρωθυπουργός καθυστέρησε, παρότι κυβερνητικά στελέχη επιμένουν ότι έχει εδώ και καιρό στο μυαλό του αλλαγές που πρέπει να γίνουν και οι οποίες κατέστησαν πιο επιτακτικές μετά τις πυρκαγιές. Και μάλιστα έκαναν λόγο για αλλαγές εντυπωσιακές σε υπουργεία που εφαρμόζουν κεντρικές πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης, αλλά και δομικές αλλαγές με το σενάριο αυτόνομου υπουργείου Κλιματικής Αλλαγής να κυκλοφορεί ευρέως.

Γιατί όμως ανέβαλλε προσωρινά εν τέλει τον ανασχηματισμό ο κ.Μητσοτάκης;

Το σίγουρο είναι πως δύο υπουργεία αποτελούν τα κλειδιά για την… αναδόμηση του κυβερνητικού παζλ. Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Υγείας.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης έχει βρεθεί στο στόχαστρο και πολλών γαλάζιων επανειλημμένα και η αναφορά του ίδιου του πρωθυπουργού σε απόδοση ευθυνών για τη διαχείριση των πυρκαγιών άνοιξε τον ασκό των σεναρίων αποπομπής του. Όμως μία καρατόμηση του κ. Χρυσοχοϊδη δεν είναι απλό πράγμα.

Πρώτον, διότι αποτελεί ένα πρόσωπο που επέλεξε ο πρωθυπουργός ως ένα άνοιγμα στο χώρο του πάλαι πότε εκσυγχρονιστικού και σημιτικού ΠΑΣΟΚ. Στο Μαξίμου μάλιστα θεωρούν ότι ο χώρος αυτός έδωσε τρεις- τέσσερις κρίσιμες για την αυτοδυναμία μονάδες το 2019, αλλά και επικοινωνιακά αποτελεί βασικό πυλώνα στήριξης της κυβέρνησης.

Δεύτερον, διότι μία καρατόμηση του κ. Χρυσοχοϊδη, όπως και μία ενδεχόμενη μετακίνηση της Νίκης Κεραμέως, θα δημιουργούσε κλίμα αμφισβήτησης σε δύο βασικά σκέλη της κυβερνητικής πολιτικής: Τη δημόσια ασφάλεια και τις αλλαγές στην παιδεία. Η αλλαγή προσώπων πάντως δε θα σημάνει κατ ανάγκην και αλλαγή πολιτικής, σύμφωνα με πληροφορίες, καθώς εξάλλου Χρυσοχοϊδης- Κεραμέως υπηρέτησαν κεντρικές πολιτικές επιλογές. Ενώ νεότερα σενάρια ήθελαν τον κ.Χρυσοχοϊδη να μην μένει εκτός κυβέρνησης, αλλά να μετακινείται σε άλλο υπουργείο.

Το δεύτερο υπουργείο κλειδί, που συνδέεται με το ενδεχόμενο αλλαγής στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είναι το Υγείας, καθώς ένα σενάριο φέρει τον Βασίλη Κικίλια να διαδέχεται τον κ. Χρυσοχοϊδη στην Κατεχάκη. Έτεροι πιθανοί διάδοχοι του κ.Χρυσοχοϊδη φέρονται να είναι ο Κώστας Τσιάρας ή ο Θοδωρής Ρουσόπουλος. Στην περίπτωση μετακίνησης του κ.Κικίλια, το όνομα του οποίου έχει ακουστεί και για τα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού, μένει κενός ο θώκος του Υγείας. Και στην περίπτωση μετακίνησης του κ.Τσιάρα, ο θώκος του Δικαιοσύνης, όπου φέρεται υποψήφια η κ.Κεραμέως. Και έτσι ξεκινούν οι καραμπόλες.

Εκτός όλων των άλλων, ο κ.Μητσοτάκης καλείται να λάβει υπόψη του και εσωκομματικούς παίκτες της Νέας Δημοκρατίας, όπως ο Αντώνης Σαμαράς, που φέρεται να έχει παρέμβει για την παραμονή στελεχών που θεωρεί του κλίματος του και για τη διατήρηση “ισορροπιών” που θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχουν. Το γεγονός ότι στο σημερινό υπουργικό παρουσιάζουν νομοσχέδια οι υπουργοί Εσωτερικών Μακης Βορίδης και Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ερμηνεύθηκε από πολλούς ως μήνυμα παραμονής τους. Αντίστοιχα ο πρώην πρωθυπουργός είχε διασώσει το προηγούμενο καλοκαίρι το Γιάννη Βρούτση, ο οποίος όμως αντικαταστάθηκε εν τέλει στον προηγούμενο ανασχηματισμό από τον Κωστή Χατζηδάκη.

Καλείται επίσης να λάβει υπόψη του τον κίνδυνο υπουργοί που δεν επιθυμούν να μετακινηθούν, να δημιουργήσουν στη συνέχεια προβλήματα. Για παράδειγμα ο Νίκος Δένδιας.

Ο πρωθυπουργός θα πρέπει επίσης να επιλέξει το ιδεολογικό-πολιτικό μήνυμα του ανασχηματισμού: Θα απευθυνθεί στην “παραδοσιακή” βάση της Νέας Δημοκρατίας με περισσότερους βουλευτές; Θα συνεχίσει τα ανοίγματα στην κεντροαριστερά με πρόσωπα όπως η Άννα Διαμαντοπούλου; Ή θα επιχειρήσει να κάνει και τα δύο; Το τελευταίο ενδεχόμενο φαίνεται και το πιθανότερο.

Και βέβαια ποτέ όταν ξεκινά η διαδικασία του ανασχηματισμού τίποτε δεν είναι “γραμμένο στην πέτρα”.

Βίκυ Σαμαρά

Στη Βουλή η ιδιωτική επικουρική σύνταξη

Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής (Κοινωνικών Υποθέσεων) η τελευταία συνεδρίαση επί του νομοσχεδίου για την ιδιωτική επικουρική σύνταξη με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση, ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης».

Πρόκειται για τη δεύτερη ανάγνωση, άρα για την κατ’ άρθρο συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στην επιτροπή, ώστε στη συνέχεια να εισαχθεί στην Ολομέλεια για τελική ψήφιση.

Όπως υπενθυμίζει η «Εφ.Συν.» και ο Γιάννης Κιμπουρόπουλος το «σπάσιμο» και η μετάθεση της συζήτησης και ψήφισης του επίμαχου νομοσχεδίου τον Σεπτέμβριο είχε «καρφωθεί» από τα κόμματα της αντιπολίτευσης ως κυβερνητική μεθόδευση «χρονοκαθυστέρησης» ενόψει των σοβαρών αμφιβολιών για το τεράστιο δημοσιονομικό κόστος μετάβασης στο νέο κεφαλαιοποιητικό σύστημα, το οποίο ακόμη και η Εθνική Αναλογιστική Αρχή το ανεβάζει σε πάνω από 70 δισ. ευρώ. Οι υπολογισμοί αυτοί κατέστησαν το μεν Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στην ίδια την έκθεσή του που συνοδεύει το επίμαχο νομοσχέδιο, επιφυλακτικό ως προς τη δημοσιονομική επίπτωση -πρακτικά στο δημόσιο χρέος- του νέου συστήματος, τη δε Κομισιόν να θέτει ανεπίσημα διακριτικά τα σχετικά ερωτήματα, καθώς ήδη της έχουν υποβληθεί αντίστοιχες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις από ευρωβουλευτές (όπως από τον Δ. Παπαδημούλη).

Πάντως, στην τελευταία, πριν από την αυγουστιάτικη διακοπή της Βουλής και τη μετάθεση της συζήτησης, συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, με την ακρόαση φορέων να εξελίσσεται σε καταιγιστική κριτική του νομοσχεδίου και της ιδιωτικοποίησης των επικουρικών συντάξεων, ο υπουργός Εργασίας Κ. Χατζηδάκης και ο αρμόδιος υφυπουργός Π. Τσακλόγλου απέφυγαν να απαντήσουν στα ουσιώδη ερωτήματα για τη σκοπιμότητα και το κόστος της ιδιωτικής σύνταξης (βλέπε «Εφ.Συν.» 1/8/2021, Χρ. Κοψίνη, «Ως 78 δισ. το δημοσιονομικό κόστος της κεφαλαιοποιητικής επικούρησης»).