Ηχητικό ντοκουμέντο έδωσε στη δημοσιότητα το Mega που μαρτυρά τις επικίνδυνες συνθήκες κάτω από τις οποίες πετούν οι πιλότοι που προσπαθούν να σβήσουν τις φωτιές στη χώρα.
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο ρεπορτάζ παραλίγο να συμβεί αεροπορική τραγωδία στο μέτωπο της πυρκαγιάς στα Βίλια.
Συγκεκριμένα όπως ακούγεται στο ηχητικό ντοκουμέντο του αστυνομικού συντάκτη των «Νέων» και του «Βήματος» Βασίλη Λαμπρόπουλου, όλα συνέβησαν όταν το συντονιστικό ελικόπτερο της πυροσβεστικής έδωσε οδηγίες προς όλα τα εναέρια μέσα να απομακρυνθούν για να επιχειρήσει στην περιοχή το ρωσικό υπερμεταγωγικό Ιλιούσιν.
Αναφορά επικίνδυνης κατάστασης
«Δεν έχω καμία ενημέρωση και προς όλα τα εναέρια μέσα μόλις προσγειωθώ θα καταθέσω αναφορά επικίνδυνης κατάστασης. Επαναλαμβάνω μόλις προσγειωθώ θα καταθέσω αναφορά επικίνδυνης κατάστασης. Αυτό που συμβαίνει είναι απαράδεκτό, είναι ανασφαλές, κινδυνεύουμε ανά πάσα ώρα και στιγμή» ανέφερε ο αξιωματικός από το συντονιστικό ελικόπτερο της Πυροσβεστικής.
«Λυπάμαι που το λέω αλλά μόλις προσγειωνόμαστε θα καταθέσω αναφορά επικίνδυνης κατάστασης. Το Ιλιούσιν χωρίς να ενημερώσει κανέναν διασταύρωσε περίπου στα 200 πόδια από εμάς» πρόσθεσε.
«Παρακαλώ πολύ ενημερώστε να μην ξαναέρθει κανένα Ιλιούσιν στην περιοχή», κατέληξε.
Σύμφωνα με όσα είπε ο δημοσιογράφος: «Φτάσαμε πολύ κοντά στο να έχουμε μια αεροπορική τραγωδία σήμερα στα Βίλια, καθότι το ογκώδες αυτό αεροπλάνο που ήρθε από την Ρωσία το οποίο έχει την δυνατότητα ρίψης 40 τόνων νερού. Θυμίζω το μεγάλο Beriev έχει 12 τόνους, τα κάναντερ έχουν 5 έως 7 τόνους, για να καταλάβουμε τα μεγέθη. Αυτό λοιπόν το αεροσκάφος προϋποθέτει, για τα άλλα ελικόπτερα που επιχειρούν να σβήσουν την φωτιά, τα μικρότερα να απομακρυνθούν για να αποφευχθεί το αεροπορικό ατύχημα. Είναι ένα ζητούμενο, υπάρχει μεγάλη κυκλοφορία γύρω από τη φωτιά και ζητείται να φύγουν όλοι. Εκείνη την στιγμή φαίνεται ότι το Ιλιούσιν εμφανίστηκε ξαφνικά, απροειδοποίητα, νωρίτερα από ότι όριζε το συντονιστικό ελικόπτερο και παραλίγο να υπάρχει τραγωδία. Να υπάρξει δηλαδή σύγκρουση στα 200 πόδια, δηλαδή 60 μέτρα πάνω από το έδαφος μεταξύ του Ιλιούσιν και του συντονιστικού ελικοπτέρου της Πυροσβεστικής και πιθανόν και με άλλα εναέρια μέσα…».
«Πρέπει να ερευνηθεί εάν εμπλέκεται και κάποιος άλλος φορέας. Συνήθως είναι το συντονιστικό ελικόπτερο που δίνει τις εντολές να απομακρυνθούν. Ενώ έχει δώσει τις εντολές υπάρχει αυτή τώρα, η αιφνιδιαστική εμφάνιση του Ιλιούσιν και οι αναφορές και ο τρόμος στους υπευθύνους της πυροσβεστικής για το ατύχημα που αποφεύχθηκε. Να πω ότι στην συνέχεια αυτού του διαλόγου, ακούγεται ο αξιωματικός από το συντονιστικό ελικόπτερο της πυροσβεστικής να λέει στα κάναντερ 415: ” Ας προσευχηθούμε να μην έχουμε κανένα ατύχημα”. Να θυμίσω εδώ ότι το 1998-99 είχε έρθει το Ιλιούσιν στην χώρα μας προκειμένου να σβήσει τις μεγάλες πυρκαγιές στην Πεντέλη. Τότε υπήρχαν ενστάσεις για τις πτήσεις του Ιλιούσιν. Γιατί αφενός έριχνε από μεγάλο ύψος και εξατμιζόταν το νερό αλλά κυρίως για τον κίνδυνο αεροπορικού ατυχήματος λόγω του μεγάλου όγκου του. Υπήρχαν αναφορές ότι το 1999 παραλίγο να υπάρχει και τότε μια αεροπορική τραγωδία με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, με το ίδιο αεροσκάφος στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας», κατέληξε ο Βασίλης Λαμπρόπουλος.
Αναταραχή από την αποκάλυψη της ΑΥΓΗΣ γιατί δεν πέταξε το Beriev στις φωτιές: Καθυστέρησαν επί 10 μέρες την επέκταση της σύμβασης!
Σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν από τις πληροφορίες ότι το Beriev δεν πέταξε τη Δευτέρα για να βοηθήσει στην κατάσβεση των πυρκαγιών σε Κερατέα και Βίλια με ευθύνη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Όπως αποκαλύπτει το avgi.gr, το θηριώδες ρωσικό πυροσβεστικό αεροπλάνο, είχε εξαντλήσει εδώ και, σχεδόν, δέκα ημέρες τις ώρες πτήσεις που είχαν συμφωνηθεί με τους Ρώσους κατά τη σύμβαση ενοικίασης και απαιτείτο η επέκτασή της.
Όμως, η νομική υπηρεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, σύμφωνα με πληροφορίες, αν και είχε ενημερωθεί εγκαίρως από τους Ρώσους, επέδειξε σημαντική καθυστέρηση στο να προχωρήσει η επέκταση της σύμβασης.
Αυτός είναι και ο λόγος που το το Beriev δεν μπόρεσε να βοηθήσει τη Δευτέρα στην αντιμετώπιση των δυο πολύ μεγάλων πυρκαγιών σε Κερατέα και Βίλια.
Να σημειωθεί ότι για μια ακόμα φορά το επιχειρησιακό μοντέλο αντιμετώπισης των πυρκαγιών έδειξε την ένδειά του και στις πυρκαγιές της Κερατέας και των Βιλίων.
Γιατί για μια ακόμα φορά υπήρξε καθυστέρηση στην πρώτη και άμεση παρέμβαση που θεωρείται η πλέον σημαντική ώστε να μην πάρει η φωτιά διαστάσεις, όπως πήρε και στις δυο περιπτώσεις.
Σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν ακόμα και από τις πληροφορίες για μειωμένες περιπολίες με μικρά πυροσβεστικά περιπολικά με σκοπό την γρήγορη πρόσβαση και εντοπισμό σε περίπτωση εμπρησμού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ αν και έχει θέσει από χτες έξι ερωτήματα προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν πήρε απάντηση αν και την ενημέρωση της Δευτέρας την έκανε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μετά την αιφνίδια ασθένεια του Νίκου Χαρδαλιά.
Ο Χρήστος Σπίρτζης με νέα δήλωσή του καλεί την κυβέρνηση να δώσει καθαρές απαντήσεις γιατί την πρώτη ημέρα της πυρκαγιάς στη Δυτική Αττική δεν επιχείρησε το Beriev.
«Οι σημερινές δημοσιογραφικές αποκαλύψεις στο avgi.gr για τους γραφειοκρατικούς λόγους που δεν επέτρεψαν χθες να επιχειρήσει το ρωσικό αεροπλάνο Beriev, στην πυρκαγιά στα Βίλια και την Λαυρεωτική, δικαιολογούν απόλυτα τη σιγή ιχθύος στα ερωτήματα που θέσαμε δημόσια.
Διαβάστε επίσης: Πυρκαγιές στην Αττική: Γιατί δεν πέταξε το Beriev τη Δευτέρα – Η ευθύνη της κυβέρνησης
Ιδιαίτερα στην περιοχή της Δυτικής Αττικής, όπου συνεχίζει η πυρκαγιά να καίει χιλιάδες στρέμματα δάσους σε μη κατοικημένες περιοχές, η συνδρομή του ρωσικού αεροπλάνου την πρώτη ημέρα θα ήταν καταλυτική.
Εγείρονται, λοιπόν, πολλά θέματα πολιτικής ευθύνης και αναποτελεσματικότητας του επιτελικού κράτους αν οι απλές γραφειοκρατικές διαδικασίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις τυπικές συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου προκειμένου να μην μειωθούν περαιτέρω τα ελάχιστα εναέρια μέσα που επιχειρούν.
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση οφείλει να δώσει καθαρές απαντήσεις γιατί την πρώτη ημέρα της πυρκαγιάς στη Δυτική Αττική δεν επιχείρησε το Βeriev και γιατί καθυστέρησαν να συνδράμουν τα υπόλοιπα εναέρια μέσα.
Περιμένουμε δημόσιες απαντήσεις για το πότε ενημερώθηκε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για την αναγκαιότητα επέκτασης της σύμβασης, πότε και αν ανταποκρίθηκαν οι υπηρεσίες του και η νομική του υπηρεσία, πότε και αν υπογράφηκε επέκταση της σύμβασης.
Περιμένουμε δημόσιες απαντήσεις και στα υπόλοιπα ερωτήματα που θέσαμε.
Η έκταση των καταστροφών και οι επιπτώσεις στην ζωή των συμπολιτών μας, τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, την οικονομία δεν επιτρέπουν τη συνέχιση κυβερνητικών προπαγανδιστικών τακτικών και αποπροσανατολιστικών απαντήσεων.
Είναι χρέος κάθε κυβέρνησης και επομένως και της κυβέρνησης του επιτελικού κράτους Μητσοτάκη να δίνει συγκεκριμένες απαντήσεις στα συγκεκριμένα ερωτήματα».”