Εξοφλήθηκε ο έκπτωτος εργολάβος

Εξοφλήθηκε ο έκπτωτος εργολάβος
Τα χρήματα δόθηκαν, ωστόσο το έργο της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς δεν αποδόθηκε ποτέ στις υπηρεσίες και στο κοινό.

Το έργο της ψηφιοποίησης των κινητών μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να μην παραδόθηκε ποτέ στις υπηρεσίες και στο κοινό, ωστόσο η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Πολιτισμού προχώρησε στην εξόφληση του εργολάβου του.

Η εταιρεία ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ Α.Ε. (IKNOWHOW) έλαβε 325.443,22 ευρώ και τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης για έργο που δεν λειτουργεί και δεν χρησιμοποιείται ούτε από τους υπαλλήλους ούτε από το κοινό, ως όφειλε. Την ίδια στιγμή ο εισαγγελέας έθεσε στο αρχείο τη μήνυση της εταιρείας κατά των τριών υπαλλήλων που συμμετείχαν στην Επιτροπή Παραλαβής Παρακολούθησης Εργου.

Θυμίζουμε ότι η εταιρεία ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ είχε κηρυχτεί έκπτωτη τον Νοέμβριο του 2018 με υπουργική απόφαση της Μυρσίνης Ζορμπά και του Κώστα Στρατή, καθώς δεν είχε καταφέρει να θεραπεύσει και να παραδώσει, παρά τις συνεχόμενες παρατάσεις που της είχαν δοθεί, τα επιμέρους Παραδοτέα Π4 – Π6 του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ) που είχε αναλάβει στο υποέργο «Ανάπτυξη Εφαρμογών» του έργου των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του ΥΠΠΟΑ που υλοποιεί η Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων (ΔΔΕΑΜ) και αφορά περισσότερα από 400.000 κινητά μνημεία, που βρίσκονται στις αποθήκες των μουσείων και των Εφορειών Αρχαιοτήτων («Εφ.Συν.» 20/1/20).

Η υπουργική απόφαση (30/11/2018) που κήρυξε έκπτωτο τον ανάδοχο βασίστηκε στο πολυσέλιδο πρακτικό (28/9/18) της Επιτροπής Παρακολούθησης Παραλαβής Εργου (ΕΠΠΕ) το οποίο ψήφισαν κατά πλειοψηφία τα τρία από τα πέντε μέλη. Η ανάδοχος εταιρεία κατέθεσε μήνυση εναντίων των τριών υπαλλήλων για τις εισηγήσεις τους στο πόρισμα και αίτηση αναστολής εκτέλεσης κατά της Υ.Α. η οποία ωστόσο απορρίφθηκε από το Διοικητικό Εφετείο (Οκτώβριος 2019). Την ίδια στιγμή, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, που άλλαξε μετά τις εκλογές, δρομολογούσε την άρση της προηγούμενης Υ.Α. Δύο φορές μάλιστα, στα τέλη Σεπτεμβρίου και τον Νοέμβριο του 2019.

Η εκδίκαση της προσφυγής της ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ στο Διοικητικό Εφετείο αναμενόταν τον Ιούνιο του 2020, αλλά τελικά τον Μάρτιο 2020 εν μέσω πανδημίας, με τον Covid-19 να παραλύει τα πάντα, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αποφάσισε την ανάκληση της προηγούμενης Υ.Α. Αντί δηλαδή να προχωρήσουν οι νόμιμες διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης και να αναζητηθούν οι ευθύνες, ήρθε μια απόφαση που στην ουσία δικαίωνε την εταιρεία.

Επειτα από αυτό ήρθε και η οικονομική αποκατάσταση του εργολάβου, αφού με απόφαση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων (10/11/2020) εγκρίθηκε το ποσό των 325.443,22 ευρώ που αφορά την εξόφληση του υποέργου. Με αντίστοιχη απόφαση της ίδιας διεύθυνσης, λίγες ημέρες νωρίτερα (4/11/20) είχε εγκριθεί και η επιστροφή των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης του έργου ύψους 28.300,65 και 70.751,62 ευρώ.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού υπερασπίζεται τελικά το συμφέρον του ελληνικού Δημοσίου ή των ιδιωτών; Στον αντίποδα κινήθηκε πάντως η Δικαιοσύνη καθώς ο αρμόδιας εισαγγελέας έθεσε στο αρχείο τη μήνυση που είχε καταθέσει η ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ εναντίον των τριών μελών της επιτροπής στέλνοντας σαφές μήνυμα για την ποινική δίωξη εναντίον των υπαλλήλων -επιλέγονται με κλήρωση σε όλα τα υπουργεία- που ανέλαβαν την τήρηση του νόμου και τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.

Την απόφαση χαιρέτισε το Δ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ, που εξέφρασε «ικανοποίηση» για την απόφαση του εισαγγελέα να θέσει στο αρχείο την «εκφοβιστική μήνυση».

Σημειώνει δε ότι ο εργολάβος εξοφλήθηκε ενώ «…ακόμη το έργο ούτε έχει αποδοθεί προς λειτουργία και χρήση στις υπηρεσίες (εφαρμογή διαχείρισης μνημείων) ούτε φυσικά έχει αποδοθεί στο κοινό (διαδικτυακή πύλη)» και καλεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να απαντήσει «α) πού είναι επιτέλους χαμένο το ψηφιακό έργο των κινητών μνημείων και γιατί δεν έχει διατεθεί ακόμη στις υπηρεσίες και στο κοινό; Και β) πού είναι χαμένο και το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο (της ίδιας εταιρείας) που επίσης το αναμένουμε να λειτουργήσει και να αποδοθεί στο κοινό εδώ και έξι χρόνια;».

Βασιλική Τζεβελέκου