ΕΛΚ: Ξανά χωρίς γενικό διευθυντή

Ορίστηκε νέο Δ.Σ στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Τελικά η μόνη (οικειοθελής αυτή) ηχηρή αποχώρηση προσώπου από πολιτιστικό φορέα αυτές τις ημέρες είναι απ’ ό,τι φαίνεται η παραίτηση του Παντελή Μητρόπουλου από τη θέση του γενικού διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), πράγμα που σημαίνει νέο κύκλο και επιπλέον «αναταράξεις» για τον πολύπαθο κινηματογραφικό χώρο – ο οποίος όμως δεν έζησε και ποτέ περίοδο απόλυτης αρμονίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, ο κ. Μητρόπουλος υπέβαλε την παραίτησή του, επισήμως, προ 20ημέρου, με επιστολή του τόσο προς το υπουργείο Πολιτισμού όσο και προς το διοικητικό συμβούλιο του ΕΚΚ. Σε αυτήν επικαλούνταν «προσωπικούς λόγους» και διευκρίνιζε ότι θα παραμείνει στη θέση του έως τις 10 Σεπτεμβρίου για να διευκολυνθεί η διαδικασία της αντικατάστασής του. Την περασμένη Παρασκευή, στη συνεδρίασή του το Δ.Σ. συζήτησε το θέμα και ήδη από τη Δευτέρα προκηρύχθηκε η θέση του γενικού διευθυντή και αναζητούνται υποψήφιοι. Αυτό δεν φαίνεται να είναι μια τόσο εύκολη διαδικασία, καθώς το πρόσωπο που θα αντικαταστήσει τον κ. Μητρόπουλο θα κληθεί να αντιμετωπίσει με το «καλημέρα», μεταξύ άλλων διοικητικών και οικονομικών προβλημάτων (άλλων χρόνιων και άλλων «νεόκοπων»), και τις επιπτώσεις της προσφυγής (στις αρχές Αυγούστου) της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών στην Αρχή Διαφάνειας, προκειμένου «να ελεγχθεί η νομιμότητα των αποτελεσμάτων αξιολόγησης όλων των πρόσφατων χρηματοδοτικών προγραμμάτων».

Πάντως εντός του Ε.Κ.Κ. η παραίτηση του κ. Μητρόπουλου δεν ήταν ακριβώς κεραυνός εν αιθρία. Από την επιχείρηση «διάσωσης σημαντικού μέρους του ελληνικού σινεμά» στο ιστορικό κτίριο της Φίνος Φιλμ και όλα τα τραγελαφικά που ακολούθησαν τις επόμενες ημέρες (με το ΕΚΚ να μην έχει ακόμα τοποθετηθεί επισήμως, εκδίδοντας ένα δελτίο Τύπου π.χ. με το οποίο να μας πληροφορεί τι ακριβώς περιήλθε στην κατοχή του, πού φυλάσσεται και τι σκοπεύει να κάνει με αυτό) είχε ακουστεί ότι πρόθεση του κ. Μητρόπουλου ήταν να παραιτηθεί «μετά το καλοκαίρι». Οπερ και εγένετο.

Χαρακτηριστική της δυσκολίας πλήρωσης της θέσης του γενικού διευθυντή ήταν και η ιστορία του διορισμού του κ. Μητρόπουλου στο Κέντρο, τον Μάρτιο του 2020. Το διάστημα που είχε προηγηθεί, το Δ.Σ. του Κέντρου, τότε, «με πρόεδρο τον Πάνο Λουκάκο, μετά μια πρώτη προσπάθεια να βρει νέο γενικό διευθυντή του ΕΚΚ, που κατέληξε άκαρπη και σε… επαναπροκήρυξη της θέσης, τελικά τα κατάφερε. Διάλεξε με τη δεύτερη το πρόσωπο που θεωρεί καλύτερο για την τόσο νευραλγική θέση και έστειλε την πρότασή του στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη», όπως έγραφε τότε η «Εφ.Συν.». Ετσι, μετά από προσπάθειες είχε επιτευχθεί τότε ο διορισμός «του εκλεκτού τού Δ.Σ. του Κέντρου, που αυτή τη φορά δεν είναι άλλος από ένα παλιό, γνωστό πρόσωπο του ελληνικού σινεμά. Τον Παντελή Μητρόπουλο, διανομέα και παραγωγό από τη δεκαετία του ’80, τότε που ως επικεφαλής της εταιρείας διανομής “Προοπτική” (μαζί με τον αείμνηστο Γιώργο Τζιώτζιο), κυριαρχούσε στις ξένες ταινίες που έβγαιναν στις αίθουσες, αλλά και συμμετείχε στην παραγωγή γνωστών ελληνικών ταινιών. Είναι αλήθεια ότι ο Παντελής Μητρόπουλος βρίσκεται έξω από τον χώρο του κινηματογράφου (η “Προοπτική” πουλήθηκε στην Audiovisual το 2005), αλλά δεν έπαψε να έχει κινηματογραφικά όνειρα και απόψεις για τα κινηματογραφικά μας πράγματα και ειδικά τους θεσμούς, όπως φάνηκε όταν διεκδίκησε το 2016 τη θέση του γενικού διευθυντή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (την έχασε από την Ελίζ Ζαλαντό)».

Σύμφωνα με το τότε σκεπτικό τού Δ.Σ., ο Παντελής Μητρόπουλος είχε επιλεγεί (με ψήφους 6-1) και προτάθηκε στην υπουργό γιατί «διατύπωσε την πιο ολοκληρωμένη άποψη για το παρόν και το μέλλον του ΕΚΚ, τόσο εγγράφως όσο και κατά την προφορική διαδικασία». Προφανώς η άποψή του τους 17 μήνες που ακολούθησαν προσέκρουσε σε μια όλο και δυσκολότερη πραγματικότητα και ο ίδιος αποχωρεί.

Και κάτι ακόμα: ένα επιπλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα της «εσωστρέφειας» με την οποία εξακολουθεί να πολιτεύεται η διοίκηση του ΕΚΚ είναι και το ότι, παρότι η θέση του γενικού διευθυντή έχει ήδη προκηρυχτεί, η είδηση για την παραίτηση Μητρόπουλου διέρρευσε στον χώρο του πολιτιστικού ρεπορτάζ από πολλές πηγές, αλλά όχι μέσω επίσημης ανακοίνωσης του Κέντρου.

Ναταλί Χατζηαντωνίου