Εγνατία Οδός: Σε λειτουργία 11 νέοι σταθμοί διοδίων. Τι γίνεται με το διαγωνισμό παραχώρησης – Τέλη κυκλοφορίας: Στο… τραπέζι το ενδεχόμενο παράτασης! – Μεγάλες αλλαγές στα σούπερ μάρκετ! Τι δεν θα πουλάνε πλέον – Μέχρι το τέλος του μήνα το Πόθεν Έσχες

Εγνατία Οδός

Συνολικά με την ολοκλήρωση όλων των σχετικών εργασιών, στην Εγνατία Οδό και τους 3 βασικούς κάθετους άξονες της θα λειτουργούν 61 σταθμοί, η πλειοψηφία εξ αυτών (43) πλευρικοί.

Σε λειτουργία τέθηκαν από τις 2 Νοεμβρίου 11 νέοι πλευρικοί σταθμοί στην Εγνατία Οδό. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι πλευρικοί αυτοί σταθμοί είναι στις θέσεις οι: Παναγιάς, Καλαμιάς, Προφήτη, Βαγιοχωρίου, Γαληψού/Ορφανίου, Μέστης. Τα τέλη διοδίων που καθορίζονται είναι (μαζί με τον προβλεπόμενο ΦΠΑ), ανά σταθμό και κατηγορία οχήματος:

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει, ακόμα ένα “πακέτο” 8-10 σταθμών διοδίων εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, επιπλέον 8-10 σταθμοί μέχρι το τέλος του έτους και η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία όσων έχουν απομείνει, θα γίνει μέχρι τον ερχόμενο Μάιο.

Η έναρξη λειτουργίας των νέων πλευρικών σταθμών, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης που έχει ενεργοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Συνολικά με την ολοκλήρωση όλων των σχετικών εργασιών, στην Εγνατία Οδό και τους 3 βασικούς κάθετους άξονες της θα λειτουργούν 61 σταθμοί, η πλειοψηφία εξ αυτών (43) πλευρικοί.

Ένταση στο παρά πέντε των προσφορών

Την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου θα οριστικοποιηθει το τελικό σχέδιο σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού  και θα αναρτηθεί στο VDR (Virtual Data Room) του ΤΑΙΠΕΔ. Βάσει αυτού καλούνται οι υποψήφιοι να αποφασίσουν αν θα υποβάλλουν δεσμευτική προσφορά και ποια θα είναι αυτή.

Εν τω μεταξύ σύμφωνα με πηγές, αποκλείεται η περαιτέρω παράταση στην κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, καθώς υπήρξαν σχετικά δημοσιεύματα.

Προβληματισμό και αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε μερίδα συμμετεχόντων για αλλαγές που προέκυψαν ένα μήνα πριν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Οι αλλαγές αυτές όπως αναφέρουν παράγοντες κοντά στο θέμα, συμπυκνώνονται α) στην αλλαγή του όρου για το “best and final offer” από τους διεκδικητές με νέα διατύπωση που δεν υποχρεώνει το ΤΑΙΠΕΔ (είναι στην διακριτική του ευχέρεια) να ζητήσει κάτι τέτοιο και β) στην επιβολή penalty στα σχήματα που δεν έχουν έρθει σε συμφωνία χρηματοδότησης με τράπεζα.

Για το πρώτο ζητείται η επαναφορά της αρχικής διατύπωσης για να μην υπάρχουν σκιές στο διαγωνισμό ενώ για το δεύτερο υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις για αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς δεν ζητήθηκε η σύμβαση με τράπεζες εξ`αρχής και σήμερα έχουν δημιουργηθεί σχήματα δύο ταχυτήτων.

Τα σχήματα που δεν έχουν σύμβαση καλούνται εφόσον καταθέσουν προσφορά, να πληρώσουν penalty 40% επί του ποσοστού χρηματοδότησης, χωρίς όμως αυτό το ποσό να προσμετράται στο ύψος της προσφοράς. Θεωρητικά λοιπόν μπορεί κάποιος με βάση το penalty να έχει δώσει περισσότερα χρήματα αλλά την σύμβαση να την πάρει κάποιος που έχοντας σύμβαση με τράπεζα “γλιτώνει” την καταβολή του “προστίμου”.

Αυτό ζητείται να αποσυρθεί για λόγους υγιούς ανταγωνισμού και όπως σημειώνεται ένας τέτοιος βασικός όρος θα έπρεπε να έχει μπει από την αρχή της διαδικασίας και όχι στην τελική της ευθεία.

Στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται πως “πάντα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και τον υγιή ανταγωνισμό στις διαγωνιστικές διαδικασίες του, οι οποίες είναι αδιάβλητες και διαφανείς”. Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως είναι πάγια πολιτική να ζητείται βελτιωμένη οικονομική προσφορά και πως “βήματα, οι διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα είναι σε γνώση των ενδιαφερόμενων επενδυτών από τη πρώτη στιγμή”.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε αίτημα από σημαντικό σχήμα για παράταση και το οποίο απορρίφθηκε. Στις 11 Δεκεμβρίου σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, η κατάθεση προσφορών έχει κλειδώσει και ως εκ τούτου φαίνεται ότι είμαστε στην τελική ευθεία ενός διαγωνισμού που έχει κρατήσει αρκετά χρόνια.

Οι διεκδικητές

Υπενθυμίζεται ότι 7 συνολικά σχήματα διεκδικούν τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας που μαζί με τους τρεις κάθετους φτάνει τα 1.000 χιλιόμετρα.

Τα σχήματα αυτά είναι:

  1. ANAS International Enterprise S.p.A.
  2. FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
  3. ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
  4. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
  5. VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
  6. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
  7. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

Μεγάλο ενδιαφέρον όμως θα έχει και η δεσμευτική προσφορά του τελικού επενδυτή καθώς στην πολυετή διάρκεια του διαγωνισμού έχουν ακουστεί πολλά για τις επενδύσεις που θα πρέπει να πραγματοποιήσει με βάση τις ανάγκες του αυτοκινητόδρομου. Ειδικά για τις ανάγκες συντήρησης των πολλών σηράγγων έχουν ακουστεί αριθμοί που φτάνουν στο επίπεδο της επιστημονικής φαντασίας.

Αυτό που είναι κοινά παραδεκτό είναι πως θα απαιτηθούν μεγάλα κεφάλαια που προς το παρόν είναι σε επίπεδο εκτιμήσεων για να μπορέσει ο άξονας να ανεβάσει επίπεδο και να γίνει ακόμα πιο λειτουργικός.

 

Τέλη κυκλοφορίας: Στο… τραπέζι το ενδεχόμενο παράτασης!

τέλη κυκλοφορίας

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δέχεται εισηγήσεις και εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε παράταση για τα τέλη κυκλοφορίας για το 2021, έως το τέλος Φεβρουαρίου.

Αντί δηλαδή οι ιδιοκτήτες των ΙΧ να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας 2021 στις 31 Δεκεμβρίου με την παράταση που θα δοθεί να έχουν τη δυνατότητα να τα εξοφλήσουν δύο μήνες αργότερα, λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί λόγω του δεύτερου lockdown, το οποίο έχει πλήξει οικονομικά αρκετά νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Τα τέλη κυκλοφορίας και οι αποφάσεις

Υπενθυμίζεται ότι πέρσι το υπουργείο Οικονομικών, θέλοντας να διευκολύνει τους πολίτες και να δώσει σε όλους τη δυνατότητα να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, είχε δώσει παράταση 15 ημερών για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας καθώς και για τη θέση των οχημάτων σε εκούσια ακινησία, έως την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2020.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, τα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να αναρτηθούν το Νοέμβριο για τα οχήματα που κυκλοφορούν ή θα κυκλοφορήσουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες οχημάτων να πληρώσουν ακριβώς τα ίδια ποσά με πέρυσι.

Οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010 θα πληρώσουν από 22 ευρώ έως 1.380 ευρώ ανάλογα με τον τύπο και το έτος ταξινόμησης.

Οι κάτοχοι οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 καταβάλλουν Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εκπομπές CO2.

Το κράτος ευελπιστεί να εισπράξει περίπου 1,1 δισ. ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021.

 

Μεγάλες αλλαγές στα σούπερ μάρκετ! Τι δεν θα πουλάνε πλέον

  Πολλά είναι τα είδη που… δεν θα βρίσκετε πια στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Από σήμερα και μέχρι να ανοίξουν τα εμπορικά καταστήματα σταματάει η πώληση διαρκών αγαθών -όπως ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, παιχνίδια και βιβλία- από τα σούπερ μάρκετ.

Η απόφαση υπογράφηκε σήμερα και όπως εξήγησε μιλώντας στον ΣΚΑΙ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σκοπός είναι να μη δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι το Σάββατο σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό παρουσία του προέδρου της ΕΣΕΕ Γιώργου Καρανίκα τέθηκε το σχετικό αίτημα για την απαγόρευση πώλησης από τα σούπερ μάρκετ προϊόντων που δεν είναι πρώτης ανάγκης.

Ο υπουργός είπε ακόμα ότι εξετάζει το αίτημα να ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα βρει τρόπο να στηρίξει το βιβλίο.

Τέλος, είπε ότι στο σχέδιο νόμου που θα συζητηθεί στις αρμόδιες επιτροπής της Βουλής θα υπάρχει διάταξη που δίνει το δικαίωμα στους φορείς των λαϊκών αγορών να επιλεγούν ποιες 6 ημέρες της εβδομάδας θέλουν να δουλέψουν δηλαδή αν θέλουν να έχουν ρεπό Σάββατο η Κυριακή.

 

Μέχρι το τέλος του μήνα το Πόθεν Έσχες – Βαριά πρόστιμα και ποινές στους “ξεχασιάρηδες”

Σπίτια στην Αθήνα

Η αναστάτωση που έχει προκαλέσει ο κορονοϊός δεν αναιρεί την υποχρέωση για την υποβολή της δήλωσης Πόθεν Έσχες με προθεσμία ως τις 30 Νοεμβρίου.

Μπορεί να βρισκόμαστε κοντά στο τέλος του δίσεκτου 2020 αλλά οι υπόχρεοι δήλωσης Πόθεν Έσχες (Δήλωσης περιουσιακής κατάστασης) θα πρέπει αν δεν το έχουν κάνει ήδη να μην ξεχάσουν και την δήλωση Πόθεν Έσχες αφού η προθεσμία που έχει ξεκινήσει από τις αρχές Σεπτεμβρίου λήγει στο τέλος του μήνα.

Υπόχρεοι για την υποβολή του Πόθεν Έσχες είναι Πολιτικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ΜΜΕ, ορισμένοι δημόσιοι λειτουργοί, δημοσιογράφοι, πρόεδροι και διοικητές τραπεζών, καθώς και πλήθος άλλων προσώπων έχουν την υποχρέωση να υποβάλλουν κάθε χρόνο τη Δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης, κοινώς «πόθεν έσχες», και τη δήλωση οικονομικών συμφερόντων του ν.3213/2003.

Σε αυτούς προστέθηκαν από το 2015 (βάσει του ν. 4281/2014) οι μέτοχοι, μέλη Δ.Σ., διευθυντές κ.λπ. ελληνικών επιχειρήσεων που συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις για τεχνικά έργα, εφόσον ο προϋπολογισμός του έργου υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ, ή δημόσιες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών/προμηθειών εφόσον υπερβαίνουν τις 150.000 ευρώ ανά διαγωνισμό.

Με τον νόμο 4571 / 2018 στους υπόχρεους προστέθηκαν, οι Γενικοί Διευθυντές των Υπουργείων, οι εκδότες διαδικτυακών και έντυπων ενημερωτικών μέσων, οι κατά νόμον αναπληρωτές των Προϊσταμένων των Δασαρχείων και των Δασονομείων, τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη καθώς και οι εισηγητές των Επιτροπών Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων κ.λπ.

Γιατί πρέπει να βιαστείτε

Η κινητοποίηση για τους υπόχρεους που δεν έχουν ακόμη υποβάλλει την δήλωση περιουσιακής κατάστασης και την δήλωση οικονομικών συμφερόντων είναι απαραίτητη. Τούτο με δεδομένο ότι η δήλωση απαιτεί βεβαιώσεις για το υπόλοιπο στις 31/12/2019 του κάθε τραπεζικού λογαριασμού που διατηρεί ο υπόχρεος σε εμπορικές τράπεζες . Την εποχή του κορονοϊού αυτό είναι διπλά δύσκολο καθώς είναι αμφίβολο αν μπορεί σε όλες τις τράπεζες να γίνει το αίτημα τηλεφωνικά . Ακόμη και τότε όμως θα πρέπει ο υπόχρεος να κλείσει ραντεβού στην τράπεζα του για να πάρει την βεβαίωση για κάθε λογαριασμό.

Επίσης ζητούνται αναλυτικά στοιχεία για τον τρόπο το τίμημα και την σ συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης κάθε ακινήτου που έχει στην κατοχή του ο υπόχρεος της δήλωσης . Και αυτή η διαδικασία για κάποιον που δεν είναι ιδιαίτερα οργανωμένος απαιτεί χρόνο.

Εκτός αυτό θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι για φέτος οι λογιστές στους οποίους ενδεχομένως θα αποταθείτε για την δήλωση είναι φορτωμένοι έχουν υπέρμετρο φόρτο εργασίας λόγω των πολλαπλών δηλώσεων για εργοδότες εργαζόμενους και μειωμένα ενοίκια . Για το λόγο αυτό θα πρέπει να συγκεντρώσετε το συντομότερο δυνατό τα δικαιολογητικά και να τους επισκεφτείτε μέσα στις επόμενες μέρες.

Βαριά πρόστιμα ακόμη και για καθυστερημένη δήλωση

Η εκπρόθεσμη υποβολή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης ή ακόμη χειρότερα μη υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης έχει τσουχτερά πρόστιμα ή και φυλάκιση για του δικαιούχους

Ειδικότερα , σε περίπτωση καθυστέρησης υποβολής ως και τριάντα (30) ημέρες από την παρέλευση της προθεσμίας η δήλωση γίνεται δεκτή από το σύστημα μόνο μετά από πληρωμή ηλεκτρονικού παραβόλου διακοσίων (200) ευρώ. Μετά την πάροδο των τριάντα (30) ημερών η υποβολή επιτρέπεται ύστερα από πληρωμή ηλεκτρονικού παραβόλου οκτακοσίων (800) ευρώ.

Υπόχρεος που παραλείπει να υποβάλει δήλωση μετά την πάροδο εξήντα (60) ημερών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής (αποκλειστική προθεσμία τριών μηνών από την λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος) ή υποβάλει ανακριβή ή ελλιπή δήλωση, τιμωρείται με φυλάκιση και με χρηματική ποινή έως 100.000 ευρώ.

Ανακριβής θεωρείται και η δήλωση όταν τα δηλωθέντα στοιχεία ή η επαύξηση αυτών δεν δικαιολογείται από τα πάσης φύσεως νομίμως αποκτηθέντα εισοδήματα. Τέλος, αν ο υπόχρεος τελεί το αδίκημα με σκοπό την απόκρυψη περιουσιακού στοιχείου αξίας άνω των 30.000 €, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και με χρηματική ποινή από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.

Πλέον ποινικές ευθύνες υπέχουν και οι σύζυγοι που παραλείπουν την κατάθεση της δήλωσης πόθεν έσχες.

Ο έλεγχος των στοιχείων της δήλωσης γίνεται εντός 5 ετών από τη λήξη του έτους υποβολής και σε περίπτωση τέλεσης ποινικών αδικημάτων μπορεί κατ’ εξαίρεση να διενεργηθεί μέχρι τη συμπλήρωση της ποινικής παραγραφής.

Σε όσους καλούνται για έλεγχο και δεν ανταποκρίνονται προβλέπεται πρόστιμο της τάξης των 50-300 €, που εισπράττεται κατά τον Κώδικά Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων .