Αφγανιστάν-Πανσίρ: Έπεσε το μοναδικό μέτωπο αντίστασης στους μπάΤαλιν; – Deutsche Welle: Καθεστώς τρόμου ή εγγύηση σωτηρίας η Σαρία; – Με αμπάγια και νικάμπ οι φοιτήτριες ορίζει διάταγμα των Ταλιμπάν

Αφγανιστάν-Πανσίρ: Έπεσε το μοναδικό μέτωπο αντίστασης στους Ταλιμπάν; Πανηγυρίζουν οι εξτρεμιστές

Πανηγυρίζουν οι εξτρεμιστές

Τον «πλήρη» έλεγχο της κοιλάδας του Πανσίρ ανακοίνωσαν πως πήραν οι Ταλιμπάν, λίγη ώρα αφότου έγινε γνωστό ότι ο ηγέτης του μετώπου αντίστασης κατά των Ταλιμπάν της μοναδικής από τις 34 επαρχίες του Αφγανιστάνπου δεν ελεγχόταν ακόμη από το ισλαμικό κίνημα δήλωνε ανοικτός για  ειρηνευτικές συνομιλίες.

«Με τη νίκη αυτή η χώρα μας βγαίνει τελείως πλέον από τον μαρασμό του πολέμου», ανέφερε ο βασικός εκπρόσωπος του ισλαμιστικού κινήματος, ο Ζαμπιουλά Μουτζάχιντ.

Δεν έχει υπάρξει καμία αντίδραση μέχρι στιγμής από πλευράς του Άχμαντ Μασούντ, του επικεφαλής του αυτοαποκαλούμενου Εθνικού Μετώπου Αντίστασης (ΕΜΑ). Νωρίτερα, το Μέτωπο είχε αναφέρει πως κάλεσε να κηρυχθεί κατάπαυση του πυρός.

Φωτογραφίες οι οποίες μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης εικονίζουν μαχητές των Ταλιμπάν να στέκονται μπροστά στην πύλη του κτιριακού συγκροτήματος του κυβερνήτη του Πανσίρ.

Η αντίσταση στους Ταλιμπάν στην κοιλάδα του Πανσίρ (ανατολικά), τη μοναδική εστία ένοπλης αντιπαράθεσης με το νέο καθεστώς στο Αφγανιστάν, είχε ανακοινώσει λίγο πριν πως πρότεινε να κηρυχθεί κατάπαυση του πυρός.

Έπειτα από αστραπιαία προέλαση, οι Ταλιμπάν κατέλαβαν την εξουσία τη 15η Αυγούστου θέτοντας υπό την κατοχή τους την Καμπούλ και αρκετά πρώην μέλη των δυνάμεων ασφαλείας του Αφγανιστάν πήγαν στο Πανσίρ κι ενώθηκαν με το ΕΜΑ.

Οι Ταλιμπάν διαβεβαίωσαν χθες Κυριακή πως πολλοί τομείς της κοιλάδας του Πανσίρ καταλήφθηκαν από δυνάμεις του καθεστώτος τους, πληροφορία που διέψευσαν μέσω ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης υποστηρικτές του ΕΜΑ, κατά τους οποίους οι μαχητές του αποσύρθηκαν σε ορεινές περιοχές.

Πανσίρ: Προπύργιο αντίστασης στους Ταλιμπάν επί χρόνια

Το Πανσίρ είναι προπύργιο αντίστασης στους Ταλιμπάν για χρόνια· ήταν η περιοχή του γνωστού αφγανού πολέμαρχου Άχμεντ Σα Μασούντ, που μεσουράνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, προτού δολοφονηθεί από την Αλ Κάιντα το 2001.

Επικεφαλής του ΕΜΑ είναι ο Άχμαντ Μασούντ, γιος του πολέμαρχου Μασούντ, καθώς και ο Αμρουλά Σάλεχ, μέχρι πρότινος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης που κατέρρευσε, μέγας εχθρός των Ταλιμπάν, που κατέφυγε στην κοιλάδα του Πανσίρ.

Η κοιλάδα αυτή είναι περίκλειστη και δυσπρόσιτη, βρίσκεται στην καρδιά της οροσειράς Χίντου Κους, το νότιο άκρο της οποίας απέχει περίπου 80 χιλιόμετρα βόρεια της πρωτεύουσας Καμπούλ.

 

Deutsche Welle: Καθεστώς τρόμου ή εγγύηση σωτηρίας η Σαρία;Deutsche Welle: Καθεστώς τρόμου ή εγγύηση σωτηρίας η Σαρία;

Η ερμηνεία της Σαρίας από τους Ταλιμπάν και τους ισλαμιστές τρομοκράτες προκαλεί σε πολλούς μουσουλμάνους τρόμο. Τι είναι όμως η Σαρία; Ένας μελετητής του Ισλάμ δίνει απαντήσεις στην Deutsche Welle.

Στο Κοράνι η Σαρία νοείται σαν το «μονοπάτι που οδηγεί στον Θεό» ή «τον δρόμο που οδηγεί στην πηγή». Από τεχνική σκοπιά η Σαρία περιλαμβάνει τους ισλαμικούς νόμους. Ως νομικό σύστημα του Ισλάμ έχει αναπτυχθεί εδώ και 1400 χρόνια μέσα από την μελέτη πηγών και την ερμηνεία μελετητών του Ισλάμ.

Η Σαρία περιλαμβάνει αναρίθμητες αρχές και πρακτικές, που πρέπει να ακολουθούν οι πιστοί, από τα τελευτουργικά των προσευχών μέχρι την αρμόζουσα ένδυση και βέβαια πλήθος καθαρά νομικών διατάξεων. Περιλαμβάνει επίσης ηθικά προτάγματα πχ για την προστασία των απόρων. Το βασικό χαρακτηριστικό όμως της Σαρίας είναι ότι πρόκειται για σύνθετο σύστημα, απαιτητικό και ενιότε ευέλικτο που αφορά στον καθορισμό και την ερμηνεία ισλαμικών κανόνων.

Αβεβαιότητα από τις πολλές σχολές ερμηνείας

Η θρησκευτική διαίρεση μεταξύ Σιιτών και Σουνιτών, όπως και οι διαφοροποιήσεις μέσα στο ίδιο δόγμα και τις επιμέρους σχολές του, διαφοροποιούν και την κατανόηση της Σαρίας. Από τη μια πλευρά αυτό ευνοεί την πολυφωνία, αλλά από την άλλη προκαλεί αβεβαιότητα. Οι εξτρεμιστές αξιώνουν το μονοπώλιο στην ερμηνεία της Σαρίας προς επίτευξη άλλων πολιτικών στόχων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Ιράν και η Σαουδική Αραβία.

Η Σαρία διαφοροποιεί τη θρησκεία (σχέση Θεού και ανθρώπου που σχετίζεται με τον άλλο κόσμο) από τους νόμους (κανόνες ανθρώπινης συνύπαρξης). Το κομμάτι που αφορά στη θρησκεία, αν και υπόκειται σε ερμηνεία, παραμένει αμετάβλητο. Αυτό που μεταβάλλεται είναι το κομμάτι που αφορά στους νόμους -αλλάζουν ανάλογα με την εποχή, τη χώρα, τα πρόσωπα. Ορισμένοι τομείς όπως το ενοχικό, το οικογενειακό ή το κληρονομικό δίκαιο ρυθμίζονται λεπτομερώς. Από την άλλη πλευρά, τομείς όπως το ποινικό δίκαιο ή το συνταγματικό δίκαιο παραμένουν ασαφή.

Το ιδιότυπο νομικό σύστημα της Σαρίας

Επιτέλους, η σαρία γκρεμίζεται μέσω Στρασβούργου!

Από τον 19ο αιώνα η Σαρία άρχισε να ταυτίζεται με το νομικό σύστημα του Ισλάμ και να εφαρμόζεται σε πολλές χώρες. Η δυτική αποικιοκρατία επέφερε αλλαγές στο νομικό σύστημα του Ισλάμ: σε κάποιες χώρες καταργήθηκε η θανατική ποινή ή εισήχθησαν κανόνες που αφορούσαν αισίως στην ισότητα των δύο φύλων.

Ωστόσο οι μεταρρυθμιστές συκοφαντήθηκαν από πολλούς ως συνεργάτες της Δύσης. Παρ’ όλα αυτά, έγιναν εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις σε πολλές μουσουλμανικές χώρες τον 20ό αιώνα, ιδιαίτερα υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών και των μειονοτήτων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα για το ότι υπάρχει μεγάλο εύρος ερμηνείας είναι η στάση απέναντι στην πολυγαμία: η Τυνησία θεωρεί πια την πολυγαμία ποινικό αδίκημα, ενώ άλλες μουσουλμανικές χώρες όχι, μολονότι σε όλες εφαρμόζεται η Σαρία.

Οι εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών πάντως οδηγούν προς την κατεύθυνση της αυστηρής ερμηνείας της Σαρίας.

Με την άνοδο το υπερσυντηρητικού Ουαχαμπισμού στη Σαουδική Αραβία και την ιρανική επανάσταση τη δεκαετία του 1970, εξτρεμιστές σε όλο τον κόσμο προωθούν μια εξαιρετικά κατασταλτική κατανόηση της Σαρίας. Πολλές μεταρρυθμίσεις πάγωσαν και το παραδοσιακό, πατριαρχικό οικογενειακό και κληρονομικό δίκαιο χρησιμοποιήθηκαν ως αντίβαρα στην υποτιθέμενη δυτικοποίηση.

Οι «μη» Μουσουλμάνοι και οι «άλλοι» Μουσουλμάνοι, όπως οι μυστικιστές ή κοσμικοί, άρχισαν να συκοφαντούνται. Κυρίως όμως άρχισαν να περιορίζονται τα δικαιώματα των γυναικών. Σε ορισμένες περιοχές δημιουργήθηκαν μάλιστα ανίερες συμμαχίες μεταξύ του εξτρεμιστικού και του παραδοσιακού Ισλάμ.

Το τρομοκρατικό καθεστώς των Ταλιμπάν βασίζεται αφενός σε μια ακατέργαστη πρόσληψη του εθιμικού δικαίου των Παστούν, το οποίο στερεί εξαιρετικά τα δικαιώματα των γυναικών, και αφετέρου σε μια απαράδεκτη ερμηνεία του δικαίου της Σαρίας που οδηγεί εν τέλει σε μια κατασταλτική άσκηση της εξουσίας.

Γενικά πάντως η Σαρία δεν είναι ούτε φάντασμα αλλά ούτε εγγύηση σωτηρίας. Αναφέρεται, πράγματι, σε θεϊκά καθορισμένα πρότυπα συμπεριφοράς. Ωστόσο, αυτά υπόκεινται σε ερμηνεία και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό ώστε η εφαρμογή της στην πράξη να είναι εν τέλει ανθρώπινο έργο.

*Ο καθηγητής Ματίας Ρόε σπούδασε νομικά και ισλαμικές επιστήμες στο Τύμπινγκεν και τη Δαμασκό, είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ερλάγκεν-Νυρεμβέργης και διευθύνει το Κέντρο για τη Μελέτη του Ισλάμ και του Δικαίου του στο Έρλαγκεν. Διαθέτει πολυάριθμες δημοσιεύσεις για το Ισλαμικό Δίκαιο και ευρύτερα το Ισλάμ στην Ευρώπη.

 

Με αμπάγια και νικάμπ οι φοιτήτριες ορίζει διάταγμα των Ταλιμπάν

Αφγανιστάν: Με αμπάγια και νικάμπ οι φοιτήτριες ορίζει διάταγμα των Ταλιμπάν  

Μαύρη αμπάγια σε συνδυασμό με νικάμπ που καλύπτει το πρόσωπο θα πρέπει να φορούν οι Αφγανές φοιτήτριες στις τάξεις -οι οποίες δεν θα είναι μικτές-, σύμφωνα με διάταγμα που δημοσιοποιήθηκε από το νέο καθεστώς των Ταλιμπάν σήμερα, Κυριακή, παραμονή της επαναλειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων στο Αφγανιστάν.

Οι γυναίκες που είναι εγγεγραμμένες σε αυτά τα ιδρύματα θα πρέπει επίσης να βγαίνουν από το μάθημα πέντε λεπτά πρίν από τους φοιτητές και να παραμένουν σε αίθουσες αναμονής όσο οι τελευταίοι θα αποχωρούν από το κτίριο, διευκρίνιζεται στο διάταγμα που δημοσιεύεται από το υπουργείο Ανώτερης Εκπαίδευσης.

Τα πανεπιστήμια είναι υποχρεωμένα, από την πλευρά τους, «να προσλάβουν γυναίκες εκπαιδευτικούς για τις φοιτήτριες» ή να επιχειρήσουν να προσλάβουν «ηλικιωμένους άνδρες εκπαιδευτικούς», η ηθική των οποίων θα έχει περάσει από κόσκινο, αναφέρεται ακόμη στο διάταγμα.

Κατά την πρώτη διακυβέρνηση των Ταλιμπάν από το 1996 ως το 2001, η απαγόρευση των μικτών τάξεων είχε εμποδίσει σχεδόν όλες τις γυναίκες να σπουδάσουν. Οι γυναίκες ήταν τότε υποχρεωμένες να φορούν την μπούρκα, ένα μακρύ πέπλο που καλύπτει πλήρως το κεφάλι και το σώμα ενώ ένα δίχτυ κρύβει τα μάτια.

Η αμπάγια, την οποία θα πρέπει να φορούν οι φοιτήτριες των ιδιωτικών ιδρυμάτων, είναι ένα μεγάλο πέπλο που καλύπτει το σώμα. Το νικάμπ καλύπτει το πρόσωπο και αφήνει να φαίνονται τα μάτια.

Όσον αφορά τις μη μικτές τάξεις, «το πράγμα θα είναι περίπλοκο από πρακτική άποψη, δεν έχουμε αρκετές γυναίεκες εκπαιδευτικούς ούτε αρκετές αίθουσες για να χωρίσουμε τα κορίτσια» από τα αγόρια, υπογράμμισε μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας καθηγητής πανεπιστημίου που ζήτησε να μην κατονομαστεί.

«Όμως το γεγονός ότι επιτρέπουν στα κορίτσια να πάνε στο σχολείο και να πάνε στο πανεπιστήμιο είναι από μόνο του ένας σημαντικός και θετικός σταθμός» προσθέτει.

Πριν από την επιστροφή των Ταλιμπάν, οι αφγανές φοιτήτριες μπορούσαν να παρακολουθούν τα μαθήματα σε μικτές τάξεις και να παρακολουθουν επίσης σεμινάρια που διηύθυναν άνδρες.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*