Από 1η Ιουνίου το ψηφιακό πιστοποιητικό για τους Έλληνες – Αλλαγές για παρόχους και καταναλωτές στα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας

Από 1η Ιουνίου το ψηφιακό πιστοποιητικό για τους Έλληνες

Άνοιξε ο δρόμος για δωρεάν ψηφιακό πιστοποιητικό Covid-19, που θα αποδεικνύει ότι ένα άτομο έχει εμβολιαστεί έναντι του κορονοϊού, έχει υποβληθεί σε τεστ με αρνητικό αποτέλεσμα ή έχει αναρρώσει από τη νόσο Covid-19, μετά τη συμφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου της Ε.Ε. και της Κομισιόν με στόχο τον τουρισμό.

Η συμφωνία προβλέπει πως τα πιστοποιητικά θα ελέγχονται για τυχόν απάτη ή πλαστογράφηση, όπως και η γνησιότητα των ηλεκτρονικών σφραγίδων που θα περιλαμβάνονται στα έγγραφα αυτά, ενώ τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που θα αντλούνται δεν μπορούν να αποθηκευτούν στα κράτη-μέλη προορισμού και δεν θα δημιουργηθεί κεντρική βάση δεδομένων σε επίπεδο Ε.Ε

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο, η Ελλάδα θα είναι έτοιμη να εκδίδει το πιστοποιητικό από την 1η Ιουνίου, καθώς έχει περάσει το τεστ προσομοίωσης. Αυτό σημαίνει πως οι πολίτες της χώρας θα μπορούν να μπούνε στην Ενιαία Ψηφιακή Πλατφόρμα, gov.gr, χρησιμοποιώντας είτε τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet, είτε τον ΑΜΚΑ τους.

Τα πιστοποιητικά θα ισχύουν σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. και θα περιέχουν έναν κωδικό QR με ψηφιακή υπογραφή. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσει μια πύλη, μέσω της οποίας όλες οι υπογραφές των πιστοποιητικών θα μπορούν να επαληθευτούν σε κάθε χώρα και θα βοηθήσει τις βοηθήσει να αναπτύξουν λογισμικό το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι αρχές για τον έλεγχο των κωδικών.

Όσον αφορά τα δεδομένα που θα περιέχει το πιστοποιητικό περιορίζονται στις απαραίτητες κύριες πληροφορίες, όπως ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, ημερομηνία έκδοσης, πληροφορίες σχετικά με το εμβόλιο/τη διαγνωστική εξέταση/την ανάρρωση και έναν μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό.

Για σκοπούς επαλήθευσης, ελέγχεται μόνο η εγκυρότητα και η γνησιότητα του πιστοποιητικού, μέσω της επαλήθευσης της αρχής έκδοσης και της υπογραφής. Όλα τα δεδομένα σχετικά με την υγεία παραμένουν στην αρμοδιότητα του κράτους μέλους που εξέδωσε το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό.

Τα επόμενα βήματα που θα γίνουν μέχρι το καλοκαίρι από πλευράς της Ε.Ε. είναι να δημιουργήσει η Επιτροπή την ψηφιακή υποδομή που θα διευκολύνει την επαλήθευση της γνησιότητας των ψηφιακών πράσινων πιστοποιητικών, ενώ τα κράτη μέλη θα πρέπει να προχωρήσουν την εισαγωγή των αναγκαίων αλλαγών στα εθνικά συστήματα μητρώων υγείας.

Αλλαγές για παρόχους και καταναλωτές στα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίαςΑλλαγές για παρόχους και καταναλωτές στα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας

Νέους όρους και υποχρεώσεις στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, για την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου θέτει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Ειδικότερα, ο νέος Κανονισμός της ΕΕΤΤ επιφέρει αλλαγές στις συμβάσεις των παρόχων με τους καταναλωτές και επιβάλλει στους παρόχους, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

  • Να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον συνδρομητή σε περίπτωση προσωρινής ή μόνιμης διακοπής υπηρεσιών λόγω οφειλών, όπως λήψη εισερχόμενων κλήσεων, πραγματοποίηση εξερχόμενων κλήσεων που δεν συνεπάγονται χρέωση για τον συνδρομητή, πρόσβαση στο Διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Κbps ή πρόσβαση κατ’ ελάχιστον στις ιστοσελίδες gov.gr, της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
  • Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.
  • Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.
  • Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν τη λήξη της σύμβασής του.
  • Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).
  • Να αναφέρουν στη σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Επιπλέον, με τον Νέο Κανονισμό Γενικών Αδειών:

  • Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του τέλους πρόωρης διακοπής, στην περίπτωση που ο συνδρομητής διακόψει τη σύμβασή του πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου του συμβολαίου του.
  • Μειώνεται το ελάχιστο όριο που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό. Το νέο όριο ορίζεται στα 100 ευρώ για μηνιαίο κύκλο τιμολόγησης και στα 200 ευρώ για διμηνιαίο κύκλο τιμολόγησης, από 150 ευρώ και 300 ευρώ που ίσχυαν αντίστοιχα.
  • Εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλλει μία υπηρεσία  της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης.

Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νέου Κανονισμού θα τεθούν σε ισχύ σταδιακά, ενώ θα είναι όλες σε πλήρη ισχύ σε εννέα μήνες από τη δημοσίευση του Κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.