Απότομη πτώση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω πανδημίας – Πέντε χώρες σχεδιάζουν μια «μίνι» ζώνη Σένγκεν

Εντυπωσιακή μείωση παρουσίασαν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, από τότε που επιβλήθηκαν αποκλεισμοί σε όλο τον κόσμο, λόγω της κρίσης του νέου κορονοϊού.

Σύμφωνα με την πρώτη ολοκληρωμένη για φέτος έρευνα, οι καθημερινές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σημείωσαν στις αρχές Απριλίου πτώση 17%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η απότομη πτώση των εκπομπών άνθρακα σημειώθηκε την περίοδο που μεγάλα τμήματα της παγκόσμιας οικονομίας βρίσκονταν σχεδόν σε ακινησία. Το 2019 οι μέσες ημερήσιες εκπομπές CO2 ήταν περίπου 100 εκατομμύρια τόνοι, κυρίως λόγω καύσης ορυκτών καυσίμων και παραγωγής τσιμέντου. Στις αρχές Απριλίου φέτος –με αποκορύφωμα στις 7 Απριλίου- οι εκπομπές είχαν μειωθεί σε 83 εκατ. τόνους τη μέρα (πτώση 17%).

Σε ορισμένες χώρες, όταν το lockdown ήταν στην πιο αυστηρή του μορφή, οι εκπομπές μειώθηκαν πάνω από ένα τέταρτο (26%). Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η μείωση ήταν περίπου 31%, ενώ στην Αυστραλία οι εκπομπές μειώθηκαν κατά 28,3%, κάποιες μέρες τον Απρίλιο.

Στη μείωση εκτιμάται ότι συνέβαλαν κατά 242 εκατομμύρια τόνους η Κίνα, κατά 207 εκατ. οι ΗΠΑ, κατά 123 εκατ. η Ευρώπη και κατά 98 εκατ. η Ινδία. Η ετήσια πτώση των εκπομπών διοξειδίου αναμένεται να είναι φέτος περίπου τόση όσο χρειάζεται σε ετήσια βάση και σε βάθος δεκαετιών, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.

Οι περιοριστικές πολιτικές των κρατών είχαν σημαντική επίπτωση στην ενεργειακή ζήτηση παγκοσμίως, καθώς η κατανάλωση και οι μετακινήσεις μειώθηκαν δραστικά. Οι μειωμένες εκπομπές από τις χερσαίες μεταφορές (που υποχώρησαν κατά 50%) συνέβαλαν στη συνολική μείωση των εκπομπών κατά 43%, ενώ οι μειώσεις από τους τομείς ηλεκτρικής ενέργειας και βιομηχανιών συνέβαλαν στη συνολική μείωση εκπομπών CO2 κατά 19% και 25% αντίστοιχα.

Αν και οι αερομεταφορές επλήγησαν σοβαρά από την πανδημία και οι σχετικές εκπομπές CO2 μειώθηκαν έως κατά 75% σε μερικές χώρες, επειδή τα αεροπλάνα ευθύνονται μόνο για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, η συμβολή τους στη συνολική μείωση διεθνώς ήταν μόνο 10%. Η αύξηση κατά περίπου 5% στην κατανάλωση ενέργειας από τα νοικοκυριά λόγω εγκλεισμού και μαζικής τηλεργασίας, ελάχιστα αντιστάθμισε τις μειώσεις των ρύπων από τους άλλους τομείς.

«Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη πτώση, αλλά ταυτόχρονα, απομένει το 83% των παγκόσμιων εκπομπών, κάτι που δείχνει πόσο δύσκολο είναι να μειωθούν οι εκπομπές με μικρές αλλαγές στη συμπεριφορά», δήλωσε η Corinne Le Quéré, καθηγήτρια κλιματικής επιστήμης στο στο βρετανικό πανεπιστήμιο East Anglia του Νόριτς και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης ερευνητών από ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Climate Change. «Και αυτό δεν είναι το επιθυμητό – αυτός δεν είναι ο τρόπος αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής», πρόσθεσε.

Η άνευ προηγουμένου πτώση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι πιθανό να είναι μόνο προσωρινή. Η μελέτη εκτιμά ότι αν η προ κρίσης οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα έχει επιστρέψει στα κανονικά επίπεδα έως τα μέσα Ιουνίου, τότε πιθανώς σε ετήσια βάση θα υπάρξει μια συνολική μείωση της τάξης του 4% στις εκπομπές έως το τέλος του 2020. Αν όμως ορισμένοι περιορισμοί παραμείνουν έως το τέλος του έτους, τότε η μέση μείωση των εκπομπών διεθνώς μπορεί να φθάσει το 7%. Οι ερευνητές επίσης προειδοποιούν ότι τα μεγάλα πακέτα ενίσχυσης της οικονομίας διαφόρων χωρών μπορεί τελικά να οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερες εκπομπές CO2.

 

Πέντε χώρες σχεδιάζουν μια «μίνι» ζώνη Σένγκεν στην καρδιά της Ευρώπης

Πέντε χώρες σχεδιάζουν μια «μίνι» ζώνη Σένγκεν στην καρδιά της Ευρώπης
«Πιστεύουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια μίνι Σένγκεν, που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να ταξιδεύουν χωρίς να περνούν από ελέγχους στα σύνορα», είπε ο Τσέχος υπουργός Εξωτερικών

Πέντε χώρες της κεντρικής Ευρώπης, η Γερμανία, η Αυστρία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, μπορεί να ανοίξουν γύρω στα μέσα Ιουνίου τα μεταξύ τους σύνορα, όπως ανακοίνωσαν σήμερα εκπρόσωποί τους, μετά από δύο τηλεδιασκέψεις. Η Γερμανία έχει σχετικά χαμηλό αριθμό θυμάτων από την πανδημία της Covid-19 ενώ οι τέσσερις άλλες χώρες της ομάδας αυτής είναι μεταξύ εκείνων που ανταποκρίθηκαν καλύτερα στην κρίση. «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε μια μίνι Σένγκεν, που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να ταξιδεύουν χωρίς να περνούν από ελέγχους στα σύνορα, χωρίς εξετάσεις ή καραντίνα, μέχρι τα μέσα Ιουνίου», είπε ο Τσέχος υπουργός Εξωτερικών Τόμας Πέτριτσεκ, μετά τις συνομιλίες που είχε με τους ομολόγους του της Αυστρίας και της Σλοβακίας.

Η Αυστρία και η Γερμανία είχαν ήδη ανακοινώσει ότι θα ανοίξουν τα σύνορά τους στις 15 Ιουνίου. «Αν το κάνουν… θα ήταν ευχάριστο να ανοίξουμε τα σύνορα με τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ουγγαρία και, ελπίζουμε, με τη Σλοβακία επίσης, στις 15 Ιουνίου», είπε ο πρωθυπουργός της Τσεχίας, Αντρέι Μπάμπις. Η δήλωση αυτή έγινε μετά την τηλεδιάσκεψη του Μπάμπις με τους ομολόγους του της Ουγγαρίας, της Πολωνίας και της Σλοβακίας και με την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ της Γερμανίας.

Να σημειωθεί πάντως ότι ο υπουργός Εσωτερικών της Βαυαρίας, ο Γιοάχιμ Χέρμαν, είπε νωρίτερα ότι ακόμη δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση και όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της επιδημίας τις επόμενες ημέρες. Και οι πέντε χώρες πρόσφατα χαλάρωσαν τους περιορισμούς που είχαν επιβάλει για να ανακόψουν την εξάπλωση του νέου κορονοϊού. Ο Πέτριτσεκ είπε επίσης ότι οι συνομιλίες θα συνεχιστούν, αποκαλύπτοντας ότι η Σλοβακία, η χώρα που μετρά τους λιγότερους θανάτους μεταξύ των πέντε, σε σύγκριση με τον πληθυσμό της, εμφανίζεται επιφυλακτική σε ό,τι αφορά το άνοιγμα των συνόρων.

Ο Τσέχος πρωθυπουργός πρόσθεσε ότι θα ήθελε να ενταχθεί και η Πολωνία σε αυτήν την ομάδα των πέντε χωρών που σκοπεύουν να ανοίξουν τα μεταξύ τους σύνορα κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. «Ο πρωθυπουργός της Πολωνίας λέει ότι η κατάσταση στη χώρα του δεν το επιτρέπει προς το παρόν», παρατήρησε ο Μπάμπις.