Αναλγησία: Ζητούν πίσω το μισό εφάπαξ! — Bloomberg: Παίρνει εξαίρεση η Ελλάδα για τα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Αποδυναμώνονται οι κυρώσεις

Η επιβολή… τιμωρίας στους συνταξιούχους με την αφαίρεση χρημάτων από τις συντάξεις –από όποια πλευρά κι αν ιδωθεί– είναι απολύτως απαράδεκτη και ταυτόχρονα δρα αποσταθεροποιητικά σε σχέση με την οικονομία, δεδομένου ότι ολόκληρο το ποσό της σύνταξης κατευθύνεται στην άμεση κατανάλωση.

Το έπραξαν το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ μέχρι το 2014 με τις διαρκείς περικοπές στις συντάξεις τις οποίες ήρθε στην ουσία να επικυρώσει το ΣτΕ, αφού έκρινε μεν τις διατάξεις των αισχρών αυτών νόμων αντισυνταγματικές, αλλά για «λόγους δημοσίου συμφέροντος» δεν επέστρεψε στους συνταξιούχους τα ληστρικά παρακρατημένα ποσά των 86 δισ. ευρώ αλλά μόνο 1,4 εξ αυτών (και αυτά με διπλή φορολόγηση, αφού το 2021 τα μισά επέστρεψαν στο κράτος) επί κυβέρνησης Μητσοτάκη. Το έπραξε η κυβέρνηση Τσίπρα το 2016 με τον περιβόητο επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων του νόμου Κατρούγκαλου και τη λογική Πετρόπουλου «τόσα έχουμε, τόσα δίνουμε». Ομως ήρθε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το «αισχρό» έλαβε και τον επιθετικό προσδιορισμό «ανενδοίαστα»!

Το δράμα ενός συνταξιούχου

Η τελευταία πράξη αυτού του δράματος των συνταξιούχων ονομάζεται αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά στο εφάπαξ! Σήμερα δημοσιεύουμε το… δράμα του Α.Α. (τα στοιχεία του βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας μας). Ο εν λόγω συνταξιούχος εξαναγκάζεται από τον e-ΕΦΚΑ να επιστρέψει το 39% των χρημάτων που έλαβε ως εφάπαξ ύστερα από 35 χρόνια εργασίας! Μάλιστα αυτή η επιστροφή θα γίνεται, σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση, με την παρακράτηση ποσού ίσου με το 15% της κύριας σύνταξης και μέχρι την εξόφληση. Σε απόλυτους αριθμούς ο Α.Α., που έλαβε ως εφάπαξ το ποσό των 10.180 ευρώ, καλείται να επιστρέψει ποσό 3.979 ευρώ. Αρα μιλάμε για μείωση της μηνιαίας σύνταξής του την ίδια περίοδο που καλείται να αντιμετωπίσει, όπως όλοι οι Ελληνες εξάλλου, τους ληστρικούς λογαριασμούς ρεύματος και την ακρίβεια στα τρόφιμα και τα καύσιμα. Τώρα ο άνθρωπος που φέρει ευθύνη για όλα αυτά, ο Κωστής Χατζηδάκης, από τη θέση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων πλέον, έχοντας ορίσει τον διευθυντή του υπουργικού του γραφείου Παναγιώτη Δουφεξή διοικητή στον ΕΦΚΑ, στρίβει το μαχαίρι στην πληγή των συνταξιούχων. Μειώνει, έστω και προσωρινά, σε χιλιάδες ανθρώπους τη σύνταξη, την ίδια ώρα που αυτή δεν φτάνει για να πληρωθεί ολόκληρος ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος! Και προφανώς το ερώτημα «πώς θα επιβιώσουν αυτοί οι άνθρωποι;» δεν απασχολεί τους Μητσοτάκη – Χατζηδάκη – Δουφεξή, αφού όλη η σκέψη και η δραστηριότητά τους κατευθύνονται στο πώς θα υπερασπιστούν την αισχροκέρδεια των καρτέλ.

Την άνοιξη του 2021 άρχισε να βάζει τη θηλιά

Ηταν 22 Απριλίου 2021 όταν ο προηγούμενος διοικητής του ΕΦΚΑ Χρήστος Χάλαρης, ο άνθρωπος που απαιτούσε να τον αποκαλούν δόκτορα αλλά δεν μπορούσε να λύσει το πρόβλημα κλιματισμού σε ένα κτίριο, υπέγραφε την απόφαση του ΔΣ του ασφαλιστικού φορέα που έβαζε θηλιά στους συνταξιούχους οι οποίοι είχαν λάβει εφάπαξ. Στην πράξη με την απόφασή του αυτή ο πρώην διοικητής ενεργοποιούσε την παράγραφο 4 του άρθρου 35 του νόμου Βρούτση για επανυπολογισμό (αυτό σημαίνει επιστροφή) μέρους των εφάπαξ που είχαν καταβληθεί μετά τις 13-5-2015 (όταν και ενεργοποιήθηκε ο νόμος Κατρούγκαλου).

Σύμφωνα λοιπόν με την απόφαση 175 του ΔΣ του ΕΦΚΑ, πρέπει να επανυπολογιστούν και άρα να περικοπούν όλες οι περιπτώσεις χορήγησης εφάπαξ παροχής που υπολογίστηκαν με βάση τις οδηγίες της υπουργικής απόφασης Πετρόπουλου που υπογράφηκε και ίσχυσε στις 13-3-2018 και ανακλήθηκε. Με την απόφαση αυτή του τότε διοικητή ΕΦΚΑ τέθηκε η… γκιλοτίνα της περικοπής των εφάπαξ πάνω από τα κεφάλια των συνταξιούχων. Ακολούθησε η καρατόμηση του Χρ. Χάλαρη, τον οποίο διαδέχτηκε ο Π. Δουφεξής, διευθυντής του νυν υπουργού Κ. Χατζηδάκη. Το ίδιο πρόσωπο ήταν διευθυντής του γραφείου και του προηγούμενου υπουργού Γιάννη Βρούτση. Εύκολα αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για άνθρωπο που καταλαμβάνει θέσεις στο δημόσιο όταν κυβέρνηση είναι η ΝΔ. Ο Π. Δουφεξής λοιπόν άρχισε να «κυνηγάει» τις επιστροφές χρημάτων στα εφάπαξ. Ηδη από το καλοκαίρι του 2021 έχει αρχίσει ο e-ΕΦΚΑ να ζητά πίσω ποσά αχρεωστήτως καταβληθέντα από πολλές κατηγορίες συνταξιούχων που έλαβαν εφάπαξ. Είναι τα επέκεινα του νόμου Βρούτση που τέθηκε σε ισχύ στις 28 Φεβρουαρίου 2020!

Μηδενικής ενσυναίσθησης όπως ο Κυρ. Μητσοτάκης

Για να καταλάβουμε, ο εκλεκτός του νυν υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και πρώην διευθυντής του υπουργικού γραφείου τόσο του Γ. Βρούτση όσο και του Κ. Χατζηδάκη ξεκίνησε να ζητά πίσω και δη αναδρομικά χρήματα, γιατί από τις αποφάσεις χορήγησης των εφάπαξ ψηφίστηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη ένας νόμος που άλλαξε τον μέχρι τότε υπολογισμό χορήγησης των εφάπαξ. Οπως εύκολα αντιλαμβανόμαστε, αυτά τα πρόσωπα, Μητσοτάκης – Χατζηδάκης – Βρούτσης – Δουφεξής, στο ίδιο χρονικό διάστημα έχουν αποτύχει παταγωδώς να λύσουν το πρόβλημα των εκκρεμών συνταξιοδοτήσεων αυξάνοντας συνεχώς τις εκκρεμότητες! Εκεί είναι αναποτελεσματικοί και αποτυχημένοι. Στο να καταστρέψουν συνταξιούχους ζητώντας –την περίοδο της ακρίβειας και των ληστρικών λογαριασμών ρεύματος– πίσω χρήματα-αναδρομικά, με νόμους και αποφάσεις που οι ίδιοι ψήφισαν εμφανίζονται σαφώς αποτελεσματικοί. Ωστόσο, τόνους παραπάνω αισχρότητας ρίχνει στις αισχρές πρακτικές τους η περίοδος κατά την οποία περικόπτουν (η άλλη λύση είναι προσφυγή στα δικαστήρια, που πέρα από ιδιαίτερα ακριβή είναι και χρονοβόρα) τις συντάξεις! Ξεκίνησαν το περσινό καλοκαίρι. Είναι ακριβώς η ίδια περίοδος που οι λογαριασμοί ρεύματος έλαβαν την ανιούσα λόγω των όσων θεσμοθέτησαν στο τέλος του 2020 οι Μητσοτάκης – Χατζηδάκης στη χονδρική αγορά ρεύματος.

Τζώρτζης Ρούσσος

 

Bloomberg: Παίρνει εξαίρεση η Ελλάδα για τα τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο- Αποδυναμώνονται οι κυρώσειςΔεξαμενόπλοια και φορτηγά ξηρού φορτίου εμπιστεύονται οι Έλληνες εφοπλιστές  | Economy 365

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αποδυναμώσει το 6o πακέτο κυρώσεων για το ρωσικό πετρέλαιο, μετά από ένα Σαββατοκύριακο αντιπαραθέσεων, αν και σκοπεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία, που θα παρεμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει το αργό της σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταδίδει το Bloomberg.

Το μπλοκ θα αποσύρει την προτεινόμενη απαγόρευση στα πλοία της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, αλλά θα διατηρήσει ένα σχέδιο για την απαγόρευση της ασφάλισης αυτών των μεταφορών, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το πρακτορείο.

Η Ελλάδα, η οποία είναι μεταξύ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών δυνάμεων στον κόσμο, ήταν μεταξύ των κρατών-μελών που πίεσαν να αφαιρεθεί η διάταξη από το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ, επικαλούμενη την έλλειψη συμφωνίας μεταξύ των G-7.

Η απαγόρευση στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιονδήποτε προορισμό στον κόσμο θα είχε πιέσει περαιτέρω τις εξαγωγές της Μόσχας -μια ζωτική πηγή σκληρού νομίσματος, σχολιάζει το πρακτορείο.

Ακόμα κι έτσι, η απαγόρευση παροχής ασφάλισης -και άλλων υπηρεσιών- στους μεταφορείς θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλύπτουν τα πλοία τους έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων, μέσω των λεγόμενων «συλλόγων προστασίας και αποζημίωσης». Αυτοί οι σύλλογοι αγοράζουν συλλογικά αντασφάλιση από 80 αντασφαλιστές, συμπεριλαμβανομένων 20 από τους μεγαλύτερους παρόχους στον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν τη νομοθεσία της ΕΕ.

Οι χώρες της ΕΕ εξακολουθούν να συζητούν το έκτο πακέτο αυτή την εβδομάδα, με διπλωμάτες να προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας για την προτεινόμενη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου. Δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία το Σαββατοκύριακο.

Στην πρώτη της πρόταση, η ΕΕ είχε σχεδιάσει να απαγορεύσει τις μεταφορές, μεταξύ αυτών και των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο, σε τρίτες χώρες αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου που προέρχονται από τη Ρωσία ή έχουν εξαχθεί από τη Ρωσία.

Το εκτελεστικό σκέλος της ΕΕ προτείνει επίσης την απαγόρευση των ευρωπαϊκών εταιρειών να παρέχουν υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, που απαιτούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες. Αυτή η διάταξη αναμένεται να παραμείνει, παρά την απροθυμία ορισμένων κρατών-μελών.

Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ σε τρεις μήνες. Στην πράξη, πιθανότατα θα περιόριζε τις πωλήσεις πετρελαίου της Ρωσίας, με τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να επιλέγουν να μείνουν μακριά. Αντίθετα, η διακίνηση μπορεί να γίνεται περισσότερο «υπόγεια», με μικρότερους μεταφορές να παίρνουν μέρος.