Χαρδαλιάς, Χρυσοχοΐδης: “Σε πλήρη ετοιμότητα στις 15 Απριλίου… αλλά 21 Μαΐου “ήμασταν άτυχοι γιατί έλειπαν 29 εναέρια μέσα”

Σύσκεψη στην Πολιτική Προστασία για τον συντονισμό του κρατικού μηχανισμού  ...

“Σε πλήρη ετοιμότητα η Πολιτική Προστασία και το Πυροσβεστικό Σώμα” έλεγαν Χαρδαλιάς-Χρυσοχοΐδης στις 15 Απριλίου αλλά 21 Μαΐου “ήμασταν άτυχοι γιατί έλειπαν 29 εναέρια μέσα”

“Είμαστε άτυχοι γιατί η μίσθωση των εναέριων μέσων πυρόσβεσης ξεκινάει στις 25 Μαΐου” δήλωσε ο Νίκος Χαρδαλιάς την Παρασκευή, ενώ η πυρκαγιά που ξεκίνησε από το Σχίνο Κορινθίας συνέχιζε το καταστροφικό της έργο, έχοντας κάψει δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δάσους, αφανίζοντας το φυσικό τοπίο στα Γεράνεια Όρη.

«Είμαστε άτυχοι, διότι εδώ και 15 χρόνια και με βάση τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό τα εναέρια μισθωμένα αναπτύσσονται από τις 25 Μαΐου μέχρι τις 10 Ιουνίου» είπε συγκεκριμένα, προσθέτοντας ότι «αντιμετωπίσαμε μια εξαιρετικά δύσκολη πυρκαγιά σε μια χρονική συγκυρία εκτός της βασικής αντιπυρικής περιόδου, χωρίς 29 μισθωμένα μέσα».

Και μπορεί η φωτιά που ξεκίνησε από το βράδυ της 19ης Μαΐου να εκδηλώθηκε σύμφωνα με τις σημερινές δηλώσεις του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας “εκτός της βασικής αντιπυρικής περιόδου”, ωστόσο σε ανακοίνωσή της η Πολιτική Προστασία στις 15 Απριλίου ανέφερε επί λέξη ότι:

Σε πλήρη ετοιμότητα βρίσκεται ο μηχανισμός της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος ενόψει της αντιπυρικής περιόδου που ξεκινά την 1η Μαΐου. Η βέλτιστη προετοιμασία και η διασφάλιση του καλύτερου συντονισμού μεταξύ όλων των υπηρεσιών και συναρμόδιων φορέων στο σύνολο της χώρας, αποτέλεσε σήμερα αντικείμενο δύο συσκέψεων που πραγματοποιήθηκαν στο κτίριο Φάρος της Πολιτικής Προστασίας, υπό τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά”.

Στην ίδια ανακοίνωση, αναφερόταν χαρακτηριστικά ότι “ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, απευθυνόμενος στο σύνολο της φυσικής ηγεσίας του ΠΣ, στάθηκε ιδιαίτερα στο δίπτυχο Επαγρύπνηση – Ετοιμότητα ολόκληρου του μηχανισμού, καθώς και όλων των φορέων που συνδράμουν το Πυροσβεστικό Σώμα και την Πολιτική Προστασία στο έργο τους. Από πλευράς του, ο Νίκος Χαρδαλιάς επεσήμανε ότι η προετοιμασία του μηχανισμού βρίσκεται σε άριστο επίπεδο, ενώ δεν υπάρχει περιθώριο για κανέναν εφησυχασμό, καθώς στον τομέα της πυροπροστασίας και δασοπυρόσβεσης, «κάθε μέρα είναι και ένα στοίχημα για όλους μας, κάθε μέρα αυτό το στοίχημα θα το κερδίζουμε δουλεύοντας όλοι μαζί»”.

Δηλαδή:
– 15 Απριλίου ήταν ήδη “σε πλήρη ετοιμότητα ο μηχανισμός της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος” και
– η αντιπυρική περίοδος ξεκινάει 1η Μαΐου και “κάθε μέρα είναι και ένα στοίχημα”

Λίγο παραπάνω από 1 μήνα μετά τα όσα ανέφερε αυτοθαυμαζόμενη η Πολιτική Προστασία πήγαν μεγαλοπρεπώς στον “κουβά” αφού σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό κ.Χαρδαλιά 19 Μαΐου δεν είναι η “βασική αντιπυρική περίοδος” και τελικά δεν ήταν τόσο πλήρως έτοιμος ο μηχανισμός αφού η πλήρης ανάπτυξη των εναέριων μέσων γίνεται μετά τις 25 Μαΐου οπότε μισθώνονται και τα 29 που “μας έλειπαν” όπως ομολόγησε σήμερα ο κ.Χαρδαλιάς.

Ενδεχομένως τα εναέρια μέσα είναι άλλη μία περίπτωση εξοπλισμού απαραίτητου μεν που “δεν μπορούμε να τον γεννήσουμε” δε όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης για τα λεωφορεία, όπου εξάλλου, όπως είχε πει και ο εθνικός μας λοιμωξιολόγος “είναι αδύνατον αυτή τη στιγμή να επενδύσουμε σε περισσότερη και μεγαλύτερη άνεση στα μέσα μεταφοράς“.

Και όλα αυτά ενώ, τον Ιανουάριο του 2021 πέρασε από την ελληνική Βουλή η συμφωνία για την προμήθεια 24 αεροσκαφών Ραφάλ, με κόστος 3,3 δις (πηγή) και ενώ σύμφωνα με (μόνο ένα) δελτίο τύπου της ΕΛ.ΑΣ. στις 16 Μαρτίου του 2021, “παρελήφθησαν 53 νέα φορτηγά οχήματα υπηρεσιακού και ελεύθερου χρωματισμού, τα οποία εντάσσονται στον στόλο της Ελληνικής Αστυνομίας [.] μέσω συγχρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020”, ενώ το ίδιο δελτίο τύπου υπενθύμιζε ότι “το 2020 η Ελληνική Αστυνομία υλοποίησε ένα από τα μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα, με την παραλαβή (1.453) νέων οχημάτων, ενώ πρόσφατα παρελήφθησαν επιπλέον (45) οχήματα“.

Τέλος, όπως αποκάλυψε σήμερα στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΟΡΕΝ ο δημοσιογράφος Κώστας Αλατζάς, μόλις 8 από τα 18 γερασμένα Καναντέρ που διαθέτει η χώρα είναι επιχειρησιακά.

Όπως είπε τα συγκεκριμένα αεροσκάφη είναι μεν πολύ αποτελεσματικά αλλά και πάρα πολύ παλιά για να μπορούν να είναι στο σύνολό τους επιχειρησιακά διαθέσιμα. Πιο συγκεκριμένα, από τα 11 CL215 που είναι και τα πιο παλιά, διαθέσιμα είναι μόλις τα 4, ενώ από τα 7 CL415 διαθέσιμα σήμερα είναι μόνο τα 4. ΌΠως είπε, μιλάμε για αεροσκάφη που είναι άνω των 30 ετών και οι δύο κατηγορίες.

Πρόσθεσε ακόμα ότι από τα 19 Pezzetel διαθέσιμα είναι μόνο τα 11, τα οποία όπως είπε είναι αεροσκάφη που είναι χρήσιμα στην αρχή της πυρκαγιάς. Από αυτά που δεν είναι διαθέσιμα, τα 5 είναι στις εκγαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας για τη διαδικασία της μεγάλης συντήρησης εδώ και σχεδόν 2 χρόνια και για αυτό το λόγο δεν ήταν διαθέσιμα ούτε την περσινή περίοδο, ενώ εκτιμάται ότι δεν θα είναι διαθέσιμα ούτε φέτος.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, όπως είπε, μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα είναι διαθέσιμα άλλα 5 Καναντέρ.