Τρομάζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ: Άλμα 171,8% στο έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου — Ρέουν τα εκατομμύρια στην επαγγελματική κατάρτιση

Τρομάζουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής σχετικά με το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου της χώρας, το οποίο διευρύνθηκε κατά 171,8% τον Φεβρουάριο εφέτος, καθώς η αξία των εισαγωγών αυξήθηκε κατά περίπου 77%, ενώ εκείνη των εξαγωγών κατά 25,4%.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις εμπορευματικές συναλλαγές προκύπτουν τα εξής:

Η συνολική αξία των εισαγωγών- αφίξεων, ανήλθε στο ποσό των 6.774,2 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο 2022 έναντι 4.058,4 εκατ. ευρώ κατά τον ίδιο μήνα του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 66,9% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 1.306,3 εκατ. ευρώ ή 40,4%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 1.299,1 εκατ. ευρώ ή 40,3%).

Η συνολική αξία των εξαγωγών- αποστολών, ανήλθε στο ποσό των 3.645,7 εκατ. ευρώ έναντι 2.907,5 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 25,4% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 564,4 εκατ. ευρώ ή 26,4%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 563,4 εκατ. ευρώ ή 26,4%).

Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 3.128,5 εκατ. ευρώ έναντι 1.150,9 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 171,8% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 741,9 εκατ. ευρώ ή 67,8%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 735,7 εκατ. ευρώ ή 67,5%).

Το α’ δίμηνο, η συνολική αξία των εισαγωγών- αφίξεων ανήλθε στο ποσό των 13.163,0 εκατ. ευρώ έναντι 8.061,5 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 63,3% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 2.651,3 εκατ. ευρώ ή 41,9%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 2.631,0 εκατ. ευρώ ή 41,8%).

Η συνολική αξία των εξαγωγών- αποστολών ανήλθε στο ποσό των 7.071,1 εκατ. ευρώ έναντι 5.430,0 εκατ. ευρώ το α’ δίμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 30,2% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 1.005,4 εκατ. ευρώ ή 24,2%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 1.001,0 εκατ. ευρώ ή 24,2%).

Το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 6.091,9 εκατ. ευρώ έναντι 2.631,5 εκατ. ευρώ το α’ δίμηνο του 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 131,5% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσίασε αύξηση κατά 1.645,9 εκατ. ευρώ ή 75,9%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσίασε αύξηση κατά 1.630,0 εκατ. ευρώ ή 75,6%).

 

Ρέουν τα εκατομμύρια στην επαγγελματική κατάρτιση

Ρέουν τα εκατομμύρια στην επαγγελματική κατάρτιση

Είναι ίσως οι πιο «παχιές αγελάδες» του Ταμείου Ανάκαμψης και των ΕΣΠΑ – ΠΕΠ. Το σίγουρο είναι ότι οι αγελάδες πανεύκολα αρμέγονται και το… γάλα τους κατευθύνεται σε καρτέλ. Αλλωστε ο μηχανισμός φτιάχτηκε και λειτούργησε από τον πρώην υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση τη διετία 2012-14 με τα vouchers ανεργίας επιστημόνων. Μετά την επανάκαμψη του Γ. Βρούτση το 2019 στη θέση του υπουργού Εργασίας ο μηχανισμός ξαναστήθηκε. Για λίγο όμως πάγωσε, όταν έπεσαν πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας με το αλησμόνητο «Σκόιλ Ελικικού». Ο λόγος για την επαγγελματική κατάρτιση.

Πλέον αυτός ο μηχανισμός με τη συνδρομή δύο στυλοβατών του καρτέλ έχει θεριέψει! Ηδη καταναλώνει κρατικό χρήμα και ετοιμάζεται και για τα 2 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και των ΕΣΠΑ.

Αναμόρφωση προς το συμφερότερο

Στυλοβάτες του σχεδίου οι δύο αντιπρόεδροι της ΝΔ: ο Κωστής Χατζηδάκης ως υπουργός Εργασίας και ο Αδωνης Γεωργιάδης ως υπουργός Ανάπτυξης. Είναι τα πρόσωπα που κρατούν την μπαγκέτα των κρατικών χρηματορροών προς την επαγγελματική κατάρτιση, ο ένας μέσω ΟΑΕΔ και ο άλλος μέσω των ΕΣΠΑ. Ο πρώτος διάλεξε να επιτεθεί για άλλη μια φορά στις κρατικές δομές για να προσφέρει στο πιάτο τα κονδύλια στους εκλεκτούς φίλους της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Αυτός είναι ο μεγάλος στόχος της «αναμόρφωσης»! Λήγει λοιπόν στις 29 Μαρτίου η διαδικασία της διαβούλευσης για τον νέο ΟΑΕΔ, που μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου θα μετονομαστεί σε ΔΥΠΑ. Ηταν Τρίτη 15 Μαρτίου 2022 όταν ο Κ. Χατζηδάκης επιτέθηκε, παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο, στους μακροχρόνια… εύπορους ανέργους. Ηταν ο τρόπος να ισοσκελίσει τα ομολογουμένως αντίθετα συμπεράσματα μεταξύ της εγγεγραμμένης ανεργίας του ΟΑΕΔ (περισσότεροι από 1 εκατ. εγγεγραμμένοι άνεργοι) και της στατιστικής ανεργίας της ΕΛΣΤΑΤ (δίνει 500.000 περίπου ανέργους)! Ηταν όμως και μια «άριστη» επικοινωνιακή επιλογή για να κρυφτεί ο πραγματικός στόχος: η διοχέτευση του χρήματος της κατάρτισης στο καρτέλ των τεσσάρων!

Στην υγεία της τηλεκατάρτισης

Ο Κ. Χατζηδάκης το ονόμασε «μεταρρύθμιση της κατάρτισης, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της οικονομίας». «Ξέχασε» βέβαια να αναφέρει ότι η χαμηλή ποιότητα οφείλεται στις πολιτικές επιλογές του ιδίου και του προκατόχου του, Γ. Βρούτση. Με το νομοσχέδιο αποκτά υπόσταση η κυβερνητική επιλογή της απαξίωσης των δημόσιων συστημάτων παρακολούθησης, σχεδιασμού και υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων. Οι ειδικές υπηρεσίες και ο ΟΑΕΔ αυτοκαταργούνται για να εξυπηρετηθούν τα «ημέτερα» ΚΕΚ του καρτέλ. Καμιά σχέση με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και ποιότητα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2022, εκτός από τα έργα της κοινωφελούς απασχόλησης (την οποία καταργεί ο υπουργός Εργασίας ώστε να διαθέτει πόρους για κατάρτιση εκ του καρτέλ ή εκ των Αμερικανών εταίρων) και των vouchers (έτους 2022), δεν έχουν υλοποιηθεί προγράμματα από άλλα κέντρα διά βίου μάθησης (ΚΔΒΜ).

Τα όποια προγράμματα κατάρτισης υλοποιούνται από τα μέλη του καρτέλ χωρίς να υπάρχει κεντρική βάση δεδομένων, παρακολούθησης και συντονισμού. Σε ΚΕΚ με δυναμικότητα τριών αιθουσών υλοποιούνται παράλληλα προγράμματα 300 καταρτιζομένων. Για να μη μιλήσουμε για τα έργα που δόθηκαν απευθείας σε εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων (Amazon, Google κ.ά.), των οποίων το πιστοποιητικό επιμόρφωσης δεν αναγνωρίζουν οι ελληνικές δημόσιες αρχές πιστοποίησης (ΕΟΠΠΕΠ). Πολύ καλή η Amazon, αλλά τα προγράμματά της θα έπρεπε να είναι στα ελληνικά (από τη στιγμή που απευθύνονται σε χιλιάδες Ελληνες, αν και τελικά συμμετείχαν 500 άτομα παρά τη διαφήμιση επί των δυνητικών 1.000 θέσεων).

Αν και η επιτροπή Πισσαρίδη και το CEDEFOP (Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης) αναδεικνύουν την ανάγκη ποιοτικής επαγγελματικής κατάρτισης με vouchers ώστε κάθε εργαζόμενος ή άνεργος να επιλέγει ο ίδιος τη λήψη υπηρεσιών από τοπικό φορέα κατάρτισης, το υπουργείο Εργασίας, σε αντίθεση με την κυβερνητική επιλογή για διά ζώσης λειτουργία των προγραμμάτων, επιβάλλει προγράμματα εξ αποστάσεως ανά την Ελλάδα, ώστε να δοθούν στους «ημετέρους».

Τα ανομήματα των δύο υπουργών

Λίαν προσφάτως γνωστοποιήθηκε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάζει φαινόμενα καρτέλ στον κλάδο των τεχνικών εταιρειών. Μήπως θα έπρεπε να στραφούν τα μάτια της ανεξάρτητης αρχής και σε όσα πράττει ο Αδ. Γεωργιάδης στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης, που έχουν οδηγήσει σε καταφανή στρέβλωση της αγοράς; Είναι βέβαιο ότι οι εμπειρογνώμονες της αρχής θα βρουν δεκάδες καταστρατηγήσεις διαδικασιών με στόχο την εξυπηρέτηση «ημετέρων».

Η αγορά των φορέων επαγγελματικής κατάρτισης βοά. Οι γνωστοί-άγνωστοι διαμορφώνουν το πεδίο των προσκλήσεων-προκηρύξεων και οδηγούν τα αποτελέσματα σε τέσσερις συγκεκριμένους

φορείς κατάρτισης και πιστοποίησης, οι οποίοι πλέον έχουν τα χαρακτηριστικά καρτέλ. Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Ανάπτυξης, χωρίς κανένα σχεδιασμό και κεντρική παρακολούθηση, οδηγούνται στους τέσσερις αυτούς φορείς. Βάζοντας ενδιάμεσους φορείς εκπροσώπησης εργοδότες επαγγελματικών κατηγοριών που δεν διαθέτουν εμπειρία ή γνώση διαχείρισης προγραμμάτων να αναλαμβάνουν την υλοποίηση προγραμμάτων τα οποία αναθέτουν στους προαναφερθέντες. Η ανάλυση των ΑΦΜ και των συνδεδεμένων επιχειρήσεων που έχουν αναλάβει τα έργα κατάρτισης θα αποτελούσε οδηγό για την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Χωρίς φυσική παρουσία καταρτιζομένων

Προγράμματα κατάρτισης χωρίς φυσική παρουσία καταρτιζομένων, χωρίς δομή αναφοράς των ενεργειών ανά νομό, χωρίς καν αναφορά στην επαγγελματική ειδικότητα των συμμετεχόντων. Ολα στον μύλο της εξυπηρέτησης των τεσσάρων «ημετέρων» φορέων κατάρτισης.

Εύκολα διαπιστώνεται ότι όλες οι προκηρύξεις φορέων που σχεδιάζουν προγράμματα για τα μέλη τους (στηριζόμενοι στο ότι γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες του τομέα δραστηριοποίησής τους) είναι… ίδιες και αναθέτουν το έργο σε έναν από τους φορείς κατάρτισης του καρτέλ. Επίσης εύκολα από το σύστημα των ηλεκτρονικών προκηρύξεων αποκαλύπτεται ότι στη μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων υπάρχει μόνο ένας υποψήφιος και αυτός χωρίς έκπτωση. Και, ω του θαύματος, στο πρόγραμμα κατάρτισης μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι εργαζόμενοι, ανεξαρτήτως της ειδικότητας, της πείρας ή του νομού απασχόλησης. Επίσης τα προγράμματα γίνονται μόνο διαδικτυακά, ακόμη και η συμβουλευτική. Ενδεικτικά, στα προγράμματα με τίτλους –τοποθέτησης αλουμινοκατασκευών ή κοπής κρέατος ή πωλήσεων προϊόντων– συμμετέχουν καθαρίστριες ξενοδοχείων, οδηγοί αυτοκινήτων ή υπάλληλοι γραφείου. Το αποτέλεσμα είναι ότι με συνέπεια και εξ αποστάσεως παρακολουθούν τα προγράμματα, δίνουν εξετάσεις πιστοποίησης, πιστοποιούνται και υλοποιούν συνεδρίες συμβουλευτικής, ενώ προφανώς λαμβάνουν την αμοιβή τους και ετοιμάζονται για το επόμενο πρόγραμμα.

Το κόλπο με τους επιστημονικούς φορείς

Η ανάλυση των ΑΦΜ των ΚΕΚ που λαμβάνουν τα έργα θα το αναδείξει, όπως και πόσα είναι τα συμμετέχοντα ΚΕΚ σε κάθε διαγωνισμό. Τα έργα που υλοποιούνται με χρηματοδότηση από το υπουργείο Ανάπτυξης υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τους 100 φορείς πανελλήνιας εμβέλειας (δευτεροβάθμιοι και τριτοβάθμιοι συνδικαλιστικοί φορείς) και τα ποσά ξεπερνούν συνολικά τα 150 εκατ. ευρώ.

Οι τεχνικές του συγκεκριμένου καρτέλ φορέων κατάρτισης αναδεικνύονται πλέον και σε άλλους φορείς. Οπως π.χ. σε επιμελητήρια, όπως το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας που σχεδίασε έργο για 1.250 εργαζόμενους της περιοχής. Τίτλος του έργου «Κατάρτιση και πιστοποίηση εργαζομένων σε ειδικότητες του κλάδου αγροδιατροφή & βιομηχανία τροφίμων – τομέας θαλασσοκαλλιέργειας». Τελικά το έργο αναλαμβάνει ένας φορέας εκ του καρτέλ, το υλοποιεί εξ αποστάσεως και συμμετέχει εργαζόμενος με οποιαδήποτε ειδικότητα από οπουδήποτε στην Ελλάδα!

Προφανώς δεν υπάρχει οποιοδήποτε σημείο αναφοράς για την παρακολούθηση των συμμετεχόντων εργαζομένων στο υπουργείο. Γίνονται ολοκληρωμένες δράσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να υπάρχει κρατικός και διαχειριστικός έλεγχος. Δεν υπάρχουν σημείο συγκέντρωσης στοιχείων, κάλυψη δεικτών, παρακολούθηση αποτελεσμάτων. Το μόνο που υπάρχει είναι εμμονή σε ένα μοντέλο που σκοπό έχει την απευθείας ανάθεση πόρων εθνικών και κοινοτικών σε «ημετέρους».

Η μέθοδος της τηλεκατάρτισης

Είναι δυνατόν ένα μόνο ΚΕΚ να εκπαιδεύσει 24.500 καταρτιζόμενους; Η απάντηση είναι θετική αν αναφερόμαστε στο φέουδο του Κυρ. Μητσοτάκη. Αλήθεια, πού στοιβάζονται αυτοί οι καταρτιζόμενοι; Προφανώς μιλάμε για τηλεκατάρτιση. Εχουν αξιολογηθεί άραγε τα προγράμματα ή έχουμε «Σκόιλ Ελικικού»; Παραθέτουμε τους παρακάτω συνδέσμους για να αναδείξουμε τι συμβαίνει:

• 15.000 εργαζόμενοι από την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας (https://www. akmi-kek.gr/programmata/ gia-ergazomenous/ psifiakes-dexiotites?)

• 1.250 εργαζόμενοι από το ΕΒΕΑ (https://www. akmi-kek.gr/programmata/ gia-ergazomenous/evea?)

• 7.000 εργαζόμενοι από την ΕΣΕΕ (https://www. akmi-kek.gr/programmata/ gia-ergazomenous/esee?)

• 1.250 εργαζόμενοι από το Επιμελητήριο Πειραιά (https://www. akmi-kek.gr/programmata/ gia-ergazomenous/evep?)