Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκανε παραδεκτή την προσφυγή της Γεωργίας Μπίκα — Στον «αέρα» το κυβερνητικό πρόγραμμα επανεκκίνησης των σιδηροδρόμων

Άρειος Πάγος για Γεωργία Μπίκα: Σωστό το βούλευμα - Στο αρχείο η καταγγελία  για βιασμό σε ξενοδοχείο

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκανε παραδεκτή την προσφυγή της Γεωργίας Μπίκα, η οποία κατήγγειλε ότι έπεσε θύμα βιασμού την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 2022, σε πάρτι που έγινε σε ξενοδοχείο στη Θεσσαλονίκη.

Αυτό σημαίνει ότι το δικαστήριο θεωρεί ότι υπάρχει νομικό ζήτημα, καθώς και ισχυρή και επαρκής αιτιολόγηση εκ μέρους της 24χρονης, που τεκμηριώνουν τα επιχειρήματά της.

Έτσι, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εισηγείται είτε τη δυνατότητα φιλικού διακανονισμού, είτε την εκδίκαση ενώπιον ακροατηρίου.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Οκτώβριο, η Γεωργία Μπίκα είχε καταθέσει στην Υποδιεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων ένα πολυσέλιδο υπόμνημα, το οποίο συνοδεύεται από περίπου 30 αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με τα λάθη και τις παραλείψεις, που σύμφωνα με την ίδια, έγιναν από συγκεκριμένα κρατικά όργανα που ασχολήθηκαν με την υπόθεσή της.

Η Ευρωπαϊκή Δικαστική Αρχή αποδέχεται πως ευσταθεί η αιτιολόγηση των κατηγοριών για μία σειρά από ολιγωρίες και λανθασμένες ενέργειες αλλά και αντιεπαγγελματική συμπεριφορά με συστηματική επίδειξη αμέλειας, εκ μέρους των αστυνομικών, ιατροδικαστικών και δικαστικών αρχών στην Ελλάδα, όσον αφορά στην υπόθεση του καταγγελόμενου βιασμού της Γεωργίας Μπίκα.

Σε περίπτωση απόρριψης του φιλικού διακανονισμού από τη Γεωργία Μπίκα, η υπόθεση θα εκδικαστεί ενώπιον ακροατηρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ίδια έχει ήδη απορρίψει την εκδοχή του φιλικού διακανονισμού και αποδοχή αποζημιώσεως αφού αυτό που επιθυμεί είναι η πλήρης δικαίωσή της από την Ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη.

 

Στον «αέρα» το κυβερνητικό πρόγραμμα επανεκκίνησης των σιδηροδρόμων

Παρέμβαση της ΡΑΣ λίγο μετά την τοποθέτηση του Γ. Γεραπετρίτη στη Βουλή περί κενών που καλύφθηκαν επιτυχώς με τους σταθμάρχες με «μπλοκάκι».

Εν αμφιβόλω με κάθε επισημότητα οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για την επανεκκίνηση της κυκλοφορίας των τρένων μετά το δυστύχημα στα Τέμπη. Στο πλαίσιο της έρευνας από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων διαπιστώθηκαν σοβαρές ενδείξεις παράβασης στην εκπαίδευση των σταθμαρχών με αποτέλεσμα να ζητείται η λήψη έκτακτων μέτρων που περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό έχουν προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών («μπλοκάκι»).

Η παρέμβαση της ΡΑΣ έρχεται λίγο μετά την τοποθέτηση του Γ. Γεραπετρίτη στη Βουλή περί κενών που καλύφθηκαν επιτυχώς με τους σταθμάρχες «με μπλοκάκι», χωρίς να αναφέρει ποιος το ενέκρινε.

Οι σταθμάρχες με «μπλοκάκι», σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για τα θέματα του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών θα παραμείνουν για να εργαστούν στην επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου όμως μετά την έρευνα της ΡΑΣ πλέον όλα είναι στον «αέρα».

Σχεδόν λοιπόν τρεις εβδομάδες από την τραγωδία στα Τέμπη, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) -στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που διεξάγει- διαπίστωσε σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας του.

Ειδικότερα η ΡΑΣ, με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής.

Η απόφαση για λήψη έκτακτων μέτρων

Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομοφώνως τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της  σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια.  Με τα  έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει μεταξύ άλλων  το Διαχειριστή Υποδομής (ΟΣΕ) να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων  σταθμαρχών οι  οποίοι μετείχαν στο διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης. Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.

Η απόφαση αυτή προσκρούει στην απόφαση της κυβέρνησης να επανεκκινήσει τους σιδηροδρόμους ακόμα και με τους σταθμάρχες με «μπλοκάκι».

Οι διαπιστώσεις

Σύμφωνα με τον οδηγό Σπουδών του ΟΣΕ που περιλαμβάνεται στο ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης έτους 2021, «Βασική Εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας (ΣΤΑΘΜΑΡΧΕΣ)» για το προαναφερθέν προσωπικό  (κωδ. 22075 και 22076) που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, προβλέπονταν 712 ώρες θεωρητικής  που θα πραγματοποιούνταν σε δύο κύκλους μαθητείας  και 75 ώρες πρακτικής εκπαίδευσης. Κατά τη μαρτυρία της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, ο δεύτερος κύκλος θεωρίας πραγματοποιήθηκε παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση. Με βάση το προαναφερθέν πρόγραμμα και μετά από τους επί τόπου ελέγχους των στελεχών της ΡΑΣ στα γραφεία του ΟΣΕ, τη συγκριτική επισκόπηση, μελέτη και ανάλυση των προσκομισθέντων στοιχείων και πληροφοριών προέκυψαν οι παρακάτω διαπιστώσεις:

Δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη βασική εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας με κωδικούς ΚΠ 22075 (Σταθμάρχες ΑΘήνας) και ΚΠ 22076 (Σταθμάρχες Θεσσαλονίκης), σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σχετικού οδηγού σπουδών για τους εξής λόγους:

Πρώτον: Από την ανάλυση των στοιχείων δεν μπορεί να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα, ότι οι εν λόγω υποψήφιοι σταθμάρχες ολοκλήρωσαν τον προβλεπόμενο Β’ κύκλο θεωρητικής εκπαίδευσης των 177 ωρών ο οποίος θα διεξαγόταν παράλληλα με την πρακτική εκπαίδευση των 75 υποχρεωτικών ημερών μετά την ολοκλήρωση του Α’ κύκλου εκπαίδευσης των 535 ωρών. Δεδομένου, ότι δεν προσκομίστηκαν κρίσιμα αποδεικτικά έγγραφα και στοιχεία από τα οποία να προκύπτουν με σαφήνεια και πληρότητα:

* Τα υπογεγραμμένα φύλλα παρουσίας των εκπαιδευομένων κατά τον Α’ κύκλο της θεωρητικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης για τις ημερομηνίες 13.8.22, 24.8.22, 30.8.22, 31.8.22, 9.9.22, 17.9.2022 και 7.10.22 και στο πρόγραμμα της Αθήνας για τις 13.8.22.

*Ο τρόπος υλοποίησης των υπολειπόμενων ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης, ο οποίος ενσωματώθηκε στην πρακτική εκπαίδευση (Β΄ κύκλο εκπαίδευσης) και ο ακριβής αριθμός του συνόλου των εκπαιδευομένων.

* Οι βεβαιώσεις των αρμόδιων Επιθεωρήσεων περί ολοκλήρωσης του Β’ Κύκλου θεωρητικής εκπαίδευσης (177 ωρών).

* Οι βεβαιώσεις πιστοποίησης περί ολοκλήρωσης της πρακτικής εκπαίδευσης (75 ημερών).

* Τα έγγραφα στοιχεία για την πρακτική εκπαίδευση τριών εκπαιδευόμενων

Δεύτερον: Από το σύνολο των έγγραφων στοιχείων που έχει στη διάθεσή της η Αρχή, διαπιστώνεται ασάφεια μεταξύ του συνολικού αριθμού των αρχικά υποψήφιων εκπαιδευόμενων σταθμαρχών και του τελικού αριθμού των προσώπων που μετείχαν επιτυχώς στην ερευνώμενη εκπαίδευση.

Οι ενδείξεις

Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, η ΡΑΣ έχει ενδείξεις ότι ο διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής (ΟΣΕ):

«Δεν εξασφάλισε, ως όφειλε, πρόγραμμα κατάρτισης του προσωπικού και των συστημάτων, τα οποία διασφαλίζουν, ότι διατηρείται η επάρκεια προσόντων του προσωπικού και εκτελούνται αναλόγως τα σχετικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένων ρυθμίσεων σχετικά με την καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση.

Τα παραπάνω αποτελούν παράβαση της διάταξης του άρθρου 61 §3 ”Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας” του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019)

H  κατάρτιση που παρασχέθηκε από τον ΟΣΕ στο συγκεκριμένο  ελεγχόμενο θεωρητικό και πρακτικό κύκλο εκπαίδευσης και αφορά σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας (σταθμάρχες) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής, δεδομένου, ότι δεν πιστοποιούνται με σχετικές βεβαιώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών:

Α. Οι υπηρεσίες κατάρτισης των σταθμαρχών, οι οποίες, πρέπει να περιλαμβάνουν;

 *Εκπαίδευση για τις απαραίτητες γνώσεις

* Κανόνες και διαδικασίες λειτουργίας,

* σηματοδότηση και σύστημα ελέγχου – χειρισμού, καθώς και

Β. Οι Διαδικασίες έκτακτης ανάγκης που ισχύουν για τα εκτελούμενα δρομολόγια.

Τα παραπάνω αποτελούν παράβαση της διάταξης του άρθρου 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, σε συνδυασμό και με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2019/773».

Η απόφαση της Ολομέλειας

Βάσει όλων των σοβαρών προαναφερθεισών ενδείξεων και ενόψει των σχετικών ανακοινώσεων για την έναρξη των σιδηροδρομικών δρομολογίων, η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αποφάσισε ομοφώνως τα ακόλουθα:

Διαπιστώνει σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» των διατάξεων των άρθρων 61 §3 περίπτωση (στ) (Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας) και 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, οι οποίες (παραβάσεις) σχετίζονται άμεσα με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειάς του (ΣΔΑ) κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο ανωτέρω (IV) σκεπτικό.

Καλεί τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της παρούσας και ενώπιον της Αρχής:

*Να εκθέσει με σχετικό έγγραφο υπόμνημά του τις απόψεις του.

*Να προτείνει (εγγράφως) άμεσα μέτρα αποκατάστασης, ώστε, το Σύστημα Διαχείρισης της Ασφάλειάς του να είναι σύμφωνο με τις απαιτήσεις των άρθρων 61 §3 (Συστήματα διαχείρισης της ασφάλειας) και 65 §§2 και 6 (Πρόσβαση στις εγκαταστάσεις κατάρτισης) του Δεύτερου Μέρους (Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 11ης Μαΐου 2016 (ΕΕ L 138)) του Ν. 4632/2019, σε συνδυασμό και με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 2019/773.

Υποχρεώνει τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων ασφάλειας το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στην, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο ανωτέρω ιστορικό της παρούσας, «Βασική Εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας (Σταθμάρχες)» με κωδ. 22075 και 22076.

Απειλεί τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ» με την επιβολή προστίμου ποσού εκατό χιλιάδων ευρώ (100.000, 00 €) για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης με το διατακτικό της παρούσας.

Ορίζει τη Μονάδα Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της Αρχής καθ’ ύλην αρμόδια να εξετάσει, να αξιολογήσει και να εισηγηθεί αρμοδίως τα, κατά τον ανωτέρω τόπο και χρόνο, προτεινόμενα από τον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ», μέτρα αποκατάστασης.

Εξουσιοδοτεί την Πρόεδρο της ΡΑΣ να κοινοποιήσει την παρούσα απόφαση στον διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής με την επωνυμία «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «ΟΣΕ ΑΕ»

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων συνεχίζει με αμείωτους ρυθμούς την έρευνα την οποία διενεργεί στο πλαίσιο του αυτεπάγγελτου ελέγχου που ξεκίνησε την επόμενη ημέρα μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, με στόχευση να ολοκληρωθεί η  διαδικασία το συντομότερο δυνατό.