Το δεύτερο κύμα – Κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων – Φορολογικές δηλώσεις: Έρχεται παράταση – Ενστάσεις ΕΣΕΕ για την εξαίρεση του λιανεμπορίου από τις ρυθμίσεις για τα ενοίκια

Θα ήταν όμορφα να χαλαρώναμε εν μέσω Ιουλίου. Να είναι η κύρια έγνοια μας αν θα βρούμε καλό δωμάτιο και απάνεμη παραλία. Ενα και δύο να μετράμε τα κύματα, αντί να μετράμε τα κρούσματα…

Η κυβέρνηση κάνει πως δεν το βλέπει, προτάσσοντας τη θεμιτή έως έναν βαθμό αγωνία να σωθεί ο τουρισμός. Ομως τα πράγματα είναι φανερό ότι δεν πάνε καλά. Από τη μια η ανησυχητική αύξηση των κρουσμάτων, από την άλλη οι προειδοποιήσεις των ειδικών για τον σοβαρό κίνδυνο να χαθεί ό,τι κερδήθηκε στο πρώτο κύμα της πανδημίας. Οι επιστήμονες της επιτροπής του υπουργείου Υγείας το λένε απερίφραστα: Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Πολιτείας έχουν χαλαρώσει.

Την ίδια στιγμή, οι πολίτες λαμβάνουν αντιφατικές πληροφορίες. Τα πανηγύρια απαγορεύονται, αλλά στα εμπορικά κέντρα καταργείται η υποχρεωτικότητα της μάσκας. Τα σύνορα με τις βαλκανικές χώρες κλείνουν, αλλά για το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία και τις ΗΠΑ ετοιμαζόμαστε να ανοίξουμε τις πύλες.

Θα έλεγε κανείς πως η αυστηρότητα των μέτρων που παίρνουμε είναι αντιστρόφως ανάλογη με την οικονομική και πολιτική ισχύ των κρατών τα οποία στέλνουν τους τουρίστες τους στην Ελλάδα. Και φυσικά υπάρχει και η συσκότιση της ενημέρωσης με λειψές πληροφορίες, με απόκρυψη των εισερχόμενων κρουσμάτων από τις τοπικές κοινωνίες, με ένα σύννεφο που, αντί να διαλύεται, μέρα με τη μέρα πυκνώνει.

Αύριο συμπληρώνεται ένας μήνας από το πρώτο άνοιγμα των πτήσεων. Η εικόνα για τα κρούσματα είναι κατά πολύ χειρότερη από ό,τι στις 15 Ιουνίου, δικαιώνοντας όσους έλεγαν πως θα ήταν απαραίτητη η διενέργεια τεστ σε όλους τους τουρίστες πριν ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Αλήθεια, ποιος θυμάται το «υγειονομικό διαβατήριο» που με στόμφο εξήγγειλε στα τέλη Μαΐου ο Χ. Θεοχάρης;

Ο στόχος της διάσωσης του τουρισμού κινδυνεύει να χαθεί από τον τρόπο διάσωσής του! Η αντιπολίτευση μιλά ήδη για παλινωδίες, ενώ φαίνεται πως στη διαχείριση της κατάστασης μετρά περισσότερο η γνώμη των ξένων τουριστικών εταιρειών παρά των γιατρών που μέχρι πριν από λίγο καιρό ακούγαμε όλοι ευλαβικά.

Δυστυχώς, μπροστά μας, αντί για τα δροσερά κυματάκια του γιαλού, έχουμε ήδη το δεύτερο κύμα της πανδημίας και κινδυνεύουμε να μας πάρει μαζί του.

Κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων

Εκπτώσεις φορολογικού και χρηματοδοτικού τύπου τόσο για ιδιώτες όσο και για επιχειρήσεις προβλέπονται σε νομοσχέδιο, οι σχετικές διατάξεις του οποίου πρόκειται να ισχύσουν έως το τέλος του 2021.

Θεσμικά, διοικητικά, φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα, που θα ισχύσουν μέχρι το τέλος του 2021, προβλέπει το σχέδιο νόμου για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή. Τα κίνητρα αγοράς ή μίσθωσης και χρήσης κάθε είδους ηλεκτρικών οχημάτων, από επιβατικά αυτοκίνητα και van, μέχρι ταξί και ελαφρά δίκυκλα, εστιάζουν πρωτίστως στις επιχειρήσεις και προφανώς αφορούν όσους έχουν διαθέσιμη θέση στάθμευσης με παροχή ρεύματος για φόρτιση, στο σπίτι ή στην εργασία.

Στα κίνητρα περιλαμβάνεται και η δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων από τον Ιανουάριο 2021 και για τα επόμενα δύο χρόνια (με ειδικό ετήσιο σήμα κόστους 10 ευρώ που θα εκδίδει η Περιφέρεια και θα ισχύει για όλη την Ελλάδα) σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης και θέσεις στάθμευσης κατοίκων. Ορίζεται επίσης ότι η δαπάνη αγοράς και συντήρησης ηλεκτρικού επιβατικού αυτοκινήτου λιανικής τιμής προ φόρων έως 50.000 ευρώ από το 2020 δεν θα συνυπολογίζεται στα τεκμήρια διαβίωσης.

Τέλος, το σχέδιο νόμου επιβάλλει από τις 2 Αυγούστου 2021 ποσόστωση της τάξης του 5% κατ’ ελάχιστον για τα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων οχήματα στις προμήθειες αυτοκινήτων του Δημοσίου που θα προκηρυχτούν. Για τα λεωφορεία η ποσόστωση ηλεκτρικών από 2 Αυγούστου 2021 θα είναι 33% και 47% από την 1η Ιανουαρίου 2026.

Μετά την ψήφιση, με υπουργικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν και οικονομικές ενισχύσεις, τόσο σε επιχειρήσεις όσο και σε ιδιώτες, μέσα από το σχέδιο «κινούμαι ηλεκτρικά» (αρχικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ) τα οποία θα μοιραστούν μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής παρόμοιας με το «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον». Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, υπολογίστε έκπτωση έως 5.500 ευρώ για Ι.Χ., δηλαδή το 15% της λιανικής τιμής προ φόρων, συν 500 ευρώ για εγκατάσταση οικιακού φορτιστή (με κόστος 1.000 έως 2.500 ευρώ) και επιπλέον μπόνους απόσυρσης 1.000 ευρώ (400 ευρώ για δίκυκλα).

Η επιδότηση στα ηλεκτρικά ποδήλατα θα είναι έως 800 ευρώ (40% του κόστους) όπως και για τα σκούτερ (20% της λιανικής τιμής προ φόρων). Επίσης, θα δοθούν αυξημένες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα και ταξί (σε συνδυασμό και με οριστική απόσυρση), αλλά και πρόσθετα ειδικά κίνητρα αποσβέσεων σε εταιρικά οχήματα.

Πρακτικά, για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, ενισχύονται τα επιχειρηματικά κίνητρα που είχαν ψηφιστεί πριν από μερικούς μήνες, ώστε τα «καθαρά» αυτοκίνητα να παραχωρηθούν σε εργαζόμενους, εταίρους ή μετόχους. Επιπλέον, η δαπάνη για τη φόρτιση ατομικού ή εταιρικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα θεωρείται πλέον έξοδο κίνησης και δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος, ενώ η κατασκευή εγκαταστάσεων φόρτισης θα έχει συντελεστή απόσβεσης 100%.

Ακόμη, αυξάνονται οι ετήσιοι συντελεστές φορολογικής απόσβεσης, από 25% σε 50% για αγορά ή μίσθωση οχημάτων μηδενικών ρύπων και από 10% σε 25% για οχήματα χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ., πέραν της έκπτωσης της ίδιας της δαπάνης κατά τον χρόνο πραγματοποίησής της. Το ύψος της προσαυξημένης έκπτωσης ανέρχεται στο 25% για το υπερβάλλον του ορίου των 40.000 ευρώ λιανικής τιμής προ φόρων για κάθε όχημα. Οι αντίστοιχοι συντελεστές για οχήματα χαμηλών ρύπων (έως 50 γρ. CO2/χλμ.) φτάνουν σε 30% και 15%.

Ειδικά για τα νησιά, η προσαυξημένη έκπτωση για δαπάνη απόσβεσης εταιρικού επιβατικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων και λιανικής τιμής προ φόρων έως 40.000 ευρώ, αποκλειστικά για το 2020, ανέρχεται στο 75% και στο 35% για το υπερβάλλον ποσόν. Για τα εταιρικά επιβατικά οχήματα χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ., οι προσαυξημένες εκπτώσεις ανέρχονται στο 35% και 20% αντίστοιχα. Επιπλέον, θα αναγνωρίζεται προσαυξημένη έκπτωση (50% ή 70% σε νησιωτικούς δήμους) για τις δαπάνες εγκατάστασης και χρήσης φορτιστών αποκλειστικά για τους εργαζόμενους μιας επιχείρησης.

Προσαυξημένη έκπτωση 50% από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρήσεων θα αναγνωρίζεται για τη δαπάνη αγοράς ελαφρού επαγγελματικού (κατηγορίας Ν1, μέχρι 3,5 τόνους μικτού βάρους) μηδενικών ρύπων (50%) ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. (30%). Προσαυξημένη έκπτωση 30% θα ισχύσει και για τις δαπάνες αγοράς οχημάτων τύπου L, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, καθώς και οχημάτων παντός εδάφους και άλλων μικρών οχημάτων με 3 ή 4 τροχούς, μηδενικών ή χαμηλών ρύπων.

Τέλος, προβλέπονται φορολογικά κίνητρα (μείωση φορολογικού συντελεστή κάθε κλιμακίου κατά 5% και για 5 κερδοφόρα φορολογικά έτη), αλλά και προσαυξήσεις στις δαπάνες παγίου (15% για αγορά ή 10% για μίσθωση) κ.ά. για μονάδες παραγωγής συσσωρευτών, φορτιστών ή συναρμολόγησης τμημάτων ηλεκτρικών οχημάτων στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Αρκαδίας.

 

Φορολογικές δηλώσεις: Ερχεται παράταση – Πώς θα καταβληθεί ο φόρος εισοδήματος

Φορολογικές δηλώσεις: Ερχεται παράταση - Πώς θα καταβληθεί ο φόρος εισοδήματος
Τι θα ισχύσει με τις 8 δόσεις για την αποπληρωμή του φόρου

Ομεγάλος όγκος των φορολογικών δηλώσεων που δεν έχουν ακόμα υποβληθεί αναγκάζει το υπουργείο Οικονομικών να δώσει παράταση για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του έτους 2019. Σύμφωνα με τα όσα είπε ο Γιάννης Σαραντάκος στο Open TV και στην εκπομπή «Ωρα Ελλάδος» η πρόθεση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι να δοθεί μία περίοδος χάριτος από 10 έως 15 ημέρες, έτσι ώστε να σπεύσουν και οι τελευταίοι φορολογούμενοι να ρυθμίσουν τις υποχρεώσεις τους.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι όσοι κάνουν χρήση της παράτασης και υποβάλλουν δήλωση μετά τις 29 Ιουλίου, οπότε κι εκπνέει η προθεσμία, αντί για τις 8 δόσεις που θα έχουν οι εμπρόθεσμοι για την αποπληρωμή του φόρου εισοδήματοςθα έχουν 7 δόσεις. Κι αυτό γιατί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2021 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αποπληρωμή της οφειλής για να συνυπολογιστεί στο φορολογικό έτος του 2020.

Υπενθυμίζεται ότι:

  • Παρέχεται έκπτωση σε ποσοστό 2% για την εφάπαξ καταβολή του φόρου εισοδήματος για τα φυσικά πρόσωπα.
  • Η εξόφληση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων θα γίνει σε 8 μηνιαίες δόσεις, αντί 3 διμηνιαίων δόσεων, που ίσχυε μέχρι σήμερα.
  • Η εξόφληση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων θα γίνει σε 8 μηνιαίες δόσεις, αντί των 6 μηνιαίων δόσεων, που ίσχυε μέχρι σήμερα.
  • Η εξόφληση του ΕΝΦΙΑ θα γίνει σε 6 μηνιαίες δόσεις, αντί για 5 μηνιαίες δόσεις, που ίσχυε μέχρι σήμερα.

 

Ενστάσεις ΕΣΕΕ για την εξαίρεση του λιανεμπορίου από τις ρυθμίσεις για τα ενοίκια

Δυσάρεστη έκπληξη χαρακτήρισε, την εξαίρεση του λιανεμπορίου από την επέκταση της μείωσης ενοικίου σε δήλωσή του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας.

Όπως δήλωσε ο κ. Καρανίκας:

«Η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών να μην συμπεριλάβει και το λιανικό εμπόριο, όπως έπραξε για την εστίαση, στην επέκταση της μείωσης ενοικίου 40% για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο αποτέλεσε μία δυσάρεστη έκπληξη για τον εμπορικό κόσμο της χώρας. Εφόσον η παράταση αφορά τις πληττόμενες επιχειρήσεις δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή αυτή η εξαίρεση του ελληνικού εμπορίου από μία ρύθμιση – ανάσα σε μία περίοδο κατά την οποία ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων έχει υποστεί κατακρήμνιση.

Είναι τοις πάσι γνωστό ότι οι κλάδοι του τουρισμού, της εστίασης και του εμπορίου είναι πλήρως διασυνδεδεμένοι και υφίστανται εξίσου σημαντικές πιέσεις από την αρχή της πανδημίας έως σήμερα. Μάλιστα το ζήτημα της μείωσης ή της επιδότησης των εμπορικών μισθώσεων έχει τεθεί επανειλημμένως από την ΕΣΕΕ στο διάλογο με το Υπουργείο Οικονομικών ως ένα από τα πλέον επείγοντα αιτήματα του κλάδου.

Για λόγους ίσης μεταχείρισης του ελληνικού εμπορίου και προστασίας των χιλιάδων θέσεων εργασίας σε αυτό είναι απαραίτητο η κυβέρνηση να επανεξετάσει άμεσα την απόφαση της, εντάσσοντας και τις εμπορικές επιχειρήσεις στο εν λόγω μέτρο».