Τι συμβαίνει στη Δραματική Σχολή;

Τι συμβαίνει στη Δραματική Σχολή;
Σε διαδικτυακή συνάντηση σπουδαστών-καθηγητών στις 6 Φεβρουαρίου, τα παιδιά κατονόμασαν συγκεκριμένο καθηγητή για «πρακτικές διδασκαλίας» και «συμπεριφορά μειωτική», ο οποίος δεν είναι ο Δημήτρης Λιγνάδης αλλά πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής. Η σχολή έχει προχωρήσει στη διερεύνηση των περιστατικών που αναφέρθηκαν ώστε να επιλυθούν τα ζητήματα.

Είναι μέρες τώρα που η Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου βρίσκεται κι αυτή στη δίνη φημών για περίεργα περιστατικά άσκησης βίας που συνδέονταν με κάποιον ή κάποιους από τους διδάσκοντες. Η ανακοίνωση την οποία δημοσίευσε ο Σύλλογος Σπουδαστών της Δραματικής Σχολής στις 30 Ιανουαρίου, στην επίσημη σελίδα του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, άφηνε το θέμα επικίνδυνα ανοιχτό και θορύβησε τους καθηγητές της σχολής. Οι σπουδαστές στη συγκεκριμένη ανάρτηση έκαναν λόγο για «αντίστοιχα περιστατικά»:

«Εμείς οι ίδιες και οι ίδιοι, άλλες περισσότερο, άλλοι λιγότεροι, άλλοι ευτυχώς καθόλου, έχουμε βιώσει αντίστοιχα περιστατικά – τα οποία δυστυχώς δεν έχουμε μπορέσει να αρθρώσουμε λόγω φόβου μήπως εμείς κάτι δεν καταλάβαμε καλά και μήπως μελλοντικά στιγματιστούμε».

Προκειμένου να ξεκαθαρίσει η κατάσταση και να λυθούν τυχόν παρεξηγήσεις που είχαν προκαλέσει ανησυχία και δημοσιεύματα συνδεδεμένα με συγκεκριμένο πρόσωπο, οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου απηύθυναν στους καθηγητές τους αίτημα για μια συνάντηση των δύο μερών. Σε επιστολή που απέστειλαν στις 5 Φεβρουαρίου καλώντας τους σε συζήτηση για το ζήτημα που προέκυψε επί του κειμένου που είχαν δημοσιεύσει αρχικά, ανέφεραν μεταξύ άλλων τα εξής:

«Ο Σύλλογος ουδέποτε μίλησε για μια πάγια τακτική που ακολουθείται δική μας σχολή και σε καμία περίπτωση δεν κατηγόρησε το σύνολο του καθηγητικού προσωπικού. Κατανοούμε ότι η ασάφεια εκ μέρους μας (στο κομμάτι που αναφερόμαστε σε περιστατικά στη σχολή χωρίς επίσημες, επώνυμες καταγγελίες) και η τεράστια διαστρέβλωση που έγινε στις πραγματικές μας προθέσεις, έφερε σε δύσκολη θέση πολλούς από εσάς και δημιούργησε την αίσθηση μιας γενικευμένης και ασαφούς κατηγορίας.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι η τεράστια έκταση που πήρε το ζήτημα και η συνακόλουθη φημολογία δεν είναι αποκλειστικά προϊόν της δικής μας διατύπωσης. Στο σημείο αυτό, θέλουμε να τονίσουμε ότι η επώνυμη καταγγελία συγκεκριμένων περιστατικών που συνέβησαν στο παρελθόν στη σχολή μας, είναι μια πολύπλοκη και επώδυνη διαδικασία και δεν μπορεί κανένας και καμία να πιεστεί επί τούτου.

Για τον λόγο αυτό, ο Σύλλογος στοχεύει στο να δημιουργήσει έναν χώρο όπου όλοι οι σπουδαστές θα μπορούν να μιλούν ελεύθερα και ανοιχτά για περιστατικά βίας και φυσικά να έχουν την ανάλογη υποστήριξη και βοήθεια».

Στην ίδια επιστολή προς τους καθηγητές ο Σύλλογος Σπουδαστών αναφέρει ότι έχει ξεκινήσει αγώνα προκειμένου να διεκδικήσει την άμεση δημοσίευση από το υπουργείο Πολιτισμού ενός πλήρους και ασφαλούς σχεδιασμού για την άμεση επαναλειτουργία της σχολής με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. «Προς την κατεύθυνση αυτή, έχουμε προχωρήσει σε αποχή από τα πρακτικά μαθήματα και σε δύο συγκεντρώσεις στο υπουργείο Πολιτισμού».

Η διαδικτυακή συνάντηση σπουδαστών-καθηγητών στις 6 Φεβρουαρίου, πράγματι, ξεκαθάρισε την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί από την πρώτη ανακοίνωση των σπουδαστών με αφορμή τις δεκάδες καταγγελίες που γίνονται τον τελευταίο καιρό. Ηταν αναμενόμενο, μετά την επεισοδιακή παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη και τις εξελίξεις σε όλα τα μέτωπα, να συνδεθούν οι καταγγελίες τους με το συγκεκριμένο πρόσωπο.

Σ’ αυτή τη συνάντηση σπουδαστών-καθηγητών, οι τελευταίοι ζήτησαν μετ’ επιτάσεως από τα παιδιά να μη φοβηθούν και να μιλήσουν καθαρά. Και τα παιδιά μίλησαν, όπως σημειώνεται στην κοινή ανακοίνωση διδασκόντων και σπουδαστών, για περιστατικά «αυταρχικής συμπεριφοράς όπου χρησιμοποιήθηκαν μειωτικά, απαξιωτικά και ομοφοβικά σχόλια τα οποία τραυμάτιζαν την αξιοπρέπειά τους και δημιουργούσαν ένα κλίμα διακρίσεων και φόβου».

Οι σπουδαστές στη συνάντηση αυτή, που ήταν έντονα φορτισμένη, κατονόμασαν συγκεκριμένο καθηγητή για «πρακτικές διδασκαλίας» και «συμπεριφορά μειωτική», ο οποίος δεν είναι ο Δημήτρης Λιγνάδης αλλά πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής.

«Το κλίμα μεταξύ σπουδαστών και καθηγητών αποκαταστάθηκε και η σχολή έχει προχωρήσει ήδη στη διερεύνηση των περιστατικών που αναφέρθηκαν, ώστε να επιλυθούν τα ζητήματα», αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν προχτές η διευθύντρια Σπουδών της Δραματικής Σχολή του Εθνικού Θεάτρου Δηώ Καγγελάρη, ο Σύλλογος Καθηγητών και ο Σύλλογος Σπουδαστών.

Κοινή ανακοίνωση

Το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, ύστερα από πρόσκληση του Συλλόγου Σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση του συνόλου των σπουδαστών και των διδασκόντων της σχολής, με την παρουσία της διευθύντριας Σπουδών. Στη διάρκεια αυτής της συνάντησης, όπως αναφέρουν:

«Συζητήθηκε το θέμα που έχει προκύψει σχετικά με την ανακοίνωση την οποία δημοσίευσε ο Σύλλογος Σπουδαστών στις 30/1/2021, στην επίσημη σελίδα του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Facebook.

Αρχική πρόθεση αυτής της ανακοίνωσης ήταν να υποστηρίξει και να ενθαρρύνει όσα θύματα κατάχρησης εξουσίας και περιστατικών οποιασδήποτε μορφής βίας τόλμησαν και τολμούν να αρθρώσουν λόγο διεκδικώντας την αξιοπρέπειά τους, και όχι να περιοριστεί σε θέματα εντός σχολής. Αναγνωρίστηκε, ωστόσο, ότι η ασαφής και παρεξηγήσιμη διατύπωση αυτής της ανακοίνωσης έφερε τη σχολή στη δίνη του κυκλώνα, αφήνοντας να πλανάται μια αόριστη κατηγορία πάνω από όλους τους διδάσκοντες.

Στηλιτεύτηκε από όλους η εργαλειοποίηση της ανακοίνωσης των σπουδαστών και η χωρίς κανένα στοιχείο εκμετάλλευση και διόγκωσή της από τα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα. Και, οι σπουδαστές αναφέρθηκαν σε μεμονωμένα περιστατικά που αφορούσαν πρακτικές διδασκαλίας, όπου παρατηρήθηκε αυταρχική συμπεριφορά και, κατά τα λεγόμενα των σπουδαστών, χρησιμοποιήθηκαν μειωτικά, απαξιωτικά και ομοφοβικά σχόλια τα οποία τραυμάτιζαν την αξιοπρέπειά τους και δημιουργούσαν ένα κλίμα διακρίσεων και φόβου. Τα παράπονα αυτά εκφράστηκαν ανοιχτά, ενώπιον του συνόλου διδασκόντων και σπουδαστών. Η σχολή έχει προχωρήσει ήδη στη διερεύνηση των περιστατικών που αναφέρθηκαν, ώστε να επιλυθούν τα ζητήματα.

Μετά τη συνάντηση αυτή, το τραυματισμένο κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων έχει αποκατασταθεί και αποφασίστηκε η από κοινού έκδοση της παρούσας ανακοίνωσης, με σκοπό τη διάλυση των παρανοήσεων που δημιουργήθηκαν.

Η Διεύθυνση της σχολής και το σώμα των διδασκόντων συνεχίζουν να είναι στο πλευρό των σπουδαστών και να τους στηρίζουν ώστε, με βάση έναν κοινό Κώδικα Δεοντολογίας και σε ένα περιβάλλον προστασίας και εμπιστοσύνης, να μπορεί άφοβα κάθε σπουδαστής να αναφέρει πιθανά περιστατικά που, με οποιονδήποτε τρόπο και ένταση, προσβάλλουν την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητά του. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε σε ένα θέατρο ελευθερίας και συνεργασίας».