Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για τη φετινή αντιπυρική περίοδο — Επέκταση του Μετρό σε Γλυφάδα, Καλλιθέα, Πετρούπολη και ΠΥΡΚΑΛ

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για τη φετινή αντιπυρική περίοδοΠερισσότερα εναέρια μέσα προβλέπονται στον φετινό σχεδιασμό, δασοκομάντος και καθαρισμοί δασών μέσα στο καλοκαίρι, αλλά και στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου, λόγω των καιρικών συνθήκων που προηγήθηκαν

Αναλυτική παρουσίαση για τον σχεδιασμό της φετινής αντιπυρικής περιόδου πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, από τον Υπουργό κ. Χρήστο Στυλιανίδη, τον Υφυπουργό κ. Ευάγγελο Τουρνά, τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Γιώργο Αμυρά και την Υπουργό Πολιτισμού κα. Λίνα Μενδώνη.

Για την φετινή αντιπυρική περίοδο προτεραιότητα αποτελεί η πρόληψη και η προετοιμασία και ύστερα η άμεση επέμβαση.

Για πρώτη φορά η Δασική Υπηρεσία, η Πυροσβεστική και το Υπουργείο Πολιτισμού συνεργάζονται όλοι μαζί, μετά από πολλά χρόνια ώστε να λυθούν σοβαρές αστοχίες του παρελθόντος.

Μετά από την εξασφάλιση μεγάλων οικονομικών κονδυλίων έχει ξεκινήσει ο καθαρισμός δασών που το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει θέσει σε προτεραιότητα, ξεκινώντας, από Ανατολική και Δυτική Αττική, περιοχή ευθύνης Πειραιά, Τροιζηνία, Μέθανα και Πόρο και θα ακολουθήσουν περιοχές της Ηπείρου, της Μακεδονίας, της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας.

Υπολογίζεται ότι στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου, Ιούλιο και Αύγουστο θα πραγματοποιούνται ακόμη εργασίες καθαρισμών και διάνοιξης και συντήρηση αντιπυρικών ζωνών και δασικών δρόμων και στην ερώτηση των δημοσιογράφων, προς τους Υπουργούς γιατί η αυτή η διαδικασία ξεκίνησε τώρα και όχι πιο πριν, απάντησαν πως λόγω των βροχοπτώσεων που μέχρι και πρότινος σημειώνονταν δεν μπορούσαν να γίνουν αυτές οι εργασίες πιο νωρίς, ωστόσο οι δασεργάτες που θα βρίσκονται εντός των δασών όλη αυτή την κρίσιμη περίοδο, τονίζουν πως θα λειτουργούν παράλληλα και σαν παρατηρητές και θα μπορούν εγκαίρως να ειδοποιήσουν τις Αρχές αν συμβεί κάτι.

Μέσω του προγράμματος «ANTINERO» που χρηματοδοτείται από το ταμείο ανάκαμψης της ΕΕ και είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα προληπτικών καθαρισμών δασών που έχει εκπονηθεί στη χώρα, προβλέπεται ο συνολικός καθαρισμός 38.000 στρεμμάτων δασικών εκτάσεων, η συντήρηση 10.719 χλμ. δασικών δρόμων και 1.625 χλμ. αντιπυρικών ζωνών.

Σε σχετικές ερωτήσεις που δέχτηκε από δημοσιογράφους ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, κ. Αμυράς, απάντησε πως στην ουσία συγκεντρώθηκαν παλιοί σχεδιασμοί που προϋπήρχαν στις δασικές υπηρεσίες και ουδέποτε είχαν χρηματοδοτηθεί και εφαρμοστεί και από του χρόνου θα γίνει ένας νέος πιο ενδελεχής σχεδιασμός και σε πιο ολοκληρωμένη βάση, αφού πλέον έχει θεσμοθετηθεί η απαραίτητη συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς.

Παρατηρήθηκαν σοβαρές αστοχίες στο παρελθόν όπως για παράδειγμα στους τομείς ευθύνης του ΔΕΔΔΗΕ, σε πυλώνες μέσης και υψηλής τάσης, όπου ακόμα και αν είχαν καθαριστεί οι χώροι, δεν είχαν απομακρυνθεί οι όγκοι με τα κλαδιά, κάτι που πλέον έχουν λάβει διαβεβαιώσεις ότι δεν θα συμβεί ξανά…

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για τη φετινή αντιπυρική περίοδο

Ανάλογα προληπτικά μέτρα με καθαρισμούς και δημιουργία αντιπυρικών ζωνών σε αρχαιολογικούς χώρους έχει εκπονηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς, ειδικά για 11 αρχαιολογικούς χώρους που έχει θεωρηθεί ότι αποτελούν άμεση προτεραιότητα.

Επίσης, ένα σημαντικό όπλο μέσω των αλλαγών της νομοθεσία για την τοπική Αυτοδιοίκηση, πέρα από την έγκαιρη αποδέσμευση κονδυλίων, είναι ότι πλέον ακόμα και να κάποιος ιδιοκτήτης δεν καθαρίσει εγκαίρως το οικόπεδό του, θα έχει το δικαίωμα ο Δήμος να το πράξει και στη συνέχεια θα επιβάλλεται πρόστιμο και χρέωση για τον καθαρισμό του οικοπέδου στον ιδιώτη που το αμέλησε αυτό. Για να γίνει κατανοητό τι σημαίνει αυτό για όποιον ιδιοκτήτη οικοπέδου αμελήσει τις υποχρεώσεις του, μόνο η χρέωση για τον καθαρισμό θα είναι μισό ευρώ ανά τετραγωνικό και για κάθε ένα στρέμμα 500 ευρώ.

Φέτος επίσης θα δοθεί μεγάλη σημασία στην έγκαιρη και αρχική προσβολή των πυρκαγιών από εναέρια μέσα αφού έχει αποδειχθεί ότι εάν λάβουν διαστάσεις τα πύρινα μέτωπα μετά δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν και μετά τις πρώτες εναέριες προσβολές θα αναλαμβάνουν οι επίγειες δυνάμεις.

Περισσότερα τα εναέρια μέσα για την φετινή αντιπυρική περίοδο

Συνολικά 86 εναέρια μέσα θα είναι διαθέσιμα για την φετινή αντιπυρική περίοδο, εκ των οποίων 40 ιδιόκτητα και 46 μισθωμένα

Τα ιδιόκτητα εναέρια μέσα της χώρας είναι 9 CL-215, 6 Cl-415, 18 PZL, 4 ελικόπτερα του ΠΣ και συγκεκριμένα 3 BK και ένα Super Puma και 3 chinook του Ε.Σ.

Με μίσθωση είναι 17 αεροσκάφη Air Tractors εκ των οποίων τα τέσσερα με χορηγία, 9 ελικόπτερα Erickson12 ελικόπτερα τύπου Mi-8 από κεντρική Ασία μισθωμένα μέσω του NSPA και 8 ελικόπτερα Agusta Bell.

Υπάρχουν σκέψεις για την προμήθεια επιβραδυντικού υγρού που θα έχουν την δυνατότητα να ρίχνουν στις φωτιές τα Air Tractors, ωστόσο αυτή η διαδικασία για την πιθανή προμήθειά του δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

Επίσης, με χρηματοδότηση του προγράμματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για πρώτη φορά αποφασίστηκε να προεγκατασταθούν και να φιλοξενηθούν στη χώρα μας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, 250 πυροσβέστες από έξι χώρες και συγκεκριμένα από Γαλλία, Ρουμανία, Γερμανία, Βουλγαρία, Φινλανδία και Νορβηγία εκ των οποίων η Γαλλία και η Ρουμανία θα αποστείλει και μέσα πυρόσβεσης μαζί με τους πυροσβέστες της και θα προεγκατασταθούν σε Αθήνα, Λάρισα και Τρίπολη.

Αναλαμβάνει δράση και το αερομεταφερόμενο τμήμα των δασοκομάντος

Από φέτος και συγκεκριμένα από αρχές Ιουνίου, το Π.Σ. ενισχύεται και με 500 δασοκομάντος που προέρχονται από τους εποχικούς πυροσβέστες και εκπαιδεύτηκαν κατάλληλα. Αποτελούνται από 440 δασοπυροσβέστες, 60 δασοπυροσβέστες-δασολόγους/δασοπόνους, επιπλέον 90 ειδικά εκπαιδευμένοι Πυροσβέστες, που ουσιαστικά θα είναι οι επικεφαλής τους, θα έχουν έξι επιχειρησιακές βάσεις σε Ελευσίνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Λαμία, Ιωάννινα και Πάτρα και για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε η χρήση του «αντιπύρ» ως μέσο κατάσβεσης από τους ειδικά εκπαιδευμένους σε αυτό δασοκομάντος όπου κριθεί αναγκαίο.

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για τη φετινή αντιπυρική περίοδο
Πρόσθετα, διπλασιάζεται ο αριθμός των εθελοντών πυροσβεστών ενώ στο ερώτημα των δημοσιογράφων για τις εξαγγελίες Χαρδαλιά περί πρόσληψης 3.000 πυροσβεστών ως μονίμων, απαντήθηκε από την σημερινή πολιτική ηγεσία πως τελικά αυτό δεν προκρίθηκε ως καλύτερη λύση έναντι της πρόσληψης εποχικών.

Αντιθέτως οι περσινές εξαγγελίες για την αγορά νέων εναερίων μέσων, μέσω του προγράμματος «Αιγίς» και ευρωπαϊκών κονδυλίων και συγκεκριμένα 2+5 νέων Canadair είναι μία διαδικασία που «τρέχει» από κοινού με τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους από χώρες-μέλη της ΕΕ και σίγουρα θα χρειαστούν κάποια χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να καταλήξουν στην χώρα μας τα πρώτα αεροσκάφη από την κοινή ευρωπαϊκή παραγγελία που θα δοθεί στην εταιρεία κατασκευής τους.

Οι περιπολίες θα είναι πιο συχνές, πιο πυκνές από μοτοσικλέτες του ΠΣ σε δάση, από τον Στρατό και η ΕΛ.ΑΣ. θα επιφορτιστεί με την εφαρμογή της απαγόρευσης διέλευσης σε δάση όταν θα εκδίδεται απαγορευτικό λόγω καιρικών συνθηκών.

 

Επέκταση του Μετρό σε Γλυφάδα, Καλλιθέα, Πετρούπολη και ΠΥΡΚΑΛ

Αττικό ΜετρόΣυνολικά με τέσσερις νέες επεκτάσεις, το δίκτυο του Μετρό θα μεγαλώσει κατά περίπου 22 χιλιόμετρα, ενώ θα προστεθούν επιπλέον 17 νέοι σταθμοί.

Κλειδώνουν οι νέες επεκτάσεις του Μετρό προς Πετρούπολη, Γλυφάδα, Καλλιθέα και ΠΥΡΚΑΛ (Δάφνη) από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την Αττικό Μετρό. Με απόφαση του το ΥΠΟΜΕ καλεί την δικαιούχο να υποβάλει προς χρηματοδότηση μελέτες για τις τέσσερις μεγάλες επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας.

Όπως σημειώνεται στην απόφαση, αντικείμενο των έργων θα είναι διαγωνισμοί τις μελέτες που αφορούν τις παρακάτω γραμμές:

-Προκαταρκτικές μελέτες για τον νέο κλάδο της γραμμής 1 Θησείο-Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ/ Καλλιθέα).

-Προμελέτη για την επέκταση της γραμμής 4 στο τμήμα Ευαγγελισμός-ΠΥΡΚΑΛ-Δάφνη.

-Προκαταρκτικές μελέτης και προμελέτη για την επέκταση της γραμμής 2 Ελληνικό-Γλυφάδα.

-Προμελέτη για την δυτική επέκταση της γραμμής Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη.

Συνολικά υπολογίζεται πως απαιτούνται 10.623.120 για την ολοκλήρωση αυτών των μελετών. Για κάθε επέκταση θα πραγματοποιούνται και ξεχωριστοί διαγωνισμοί για την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών.

Οι διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν μόλις ενταχθεί η παραπάνω δράση στο ΕΣΠΑ 2021-2027 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών Μεταφορών. Με τις μελέτες αυτές θα ανοίξει ο δρόμος για την μελλοντική δημοπράτηση και υλοποίηση αυτών των έργων σε επόμενα ΕΣΠΑ (2027-2033).

Θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως για την μεγάλη επέκταση της γραμμής 4 Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός, έχουν ήδη ολοκληρωθεί τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες. Η συνέχεια των μελετών σε αυτή την επέκταση θα γίνει με κονδύλια που θα εξασφαλιστούν μελλοντικά από το ΕΣΠΑ.

Να θυμίσουμε πως σε πορεία δημοπράτησης αναμένεται να εισέλθει στο τέλος του έτους η επέκταση της γραμμής 2 Ανθούπολη-Άγιος Νικόλαος. Παράλληλα υπάρχει ακόμα μια επέκταση, αυτή της γραμμής 2 από τον Άγιο Νικόλαο στο Ίλιον μέχρι τα Άνω Λιόσια και το Μενίδι. Αυτή επίσης απαιτεί κονδύλια για να ωριμάσει μελετητικά και κάποια στιγμή στο μέλλον να οδεύσει προς υλοποίηση.

Ποιες είναι οι νέες επεκτάσεις

Συνολικά με τις 4 αυτές επεκτάσεις το δίκτυο του Μετρό θα μεγαλώσει κατά περίπου 22 χιλιόμετρα και θα προστεθούν επιπλέον 17 νέοι σταθμοί. Πιο αναλυτικά:

Νέος κλάδος Γραμμής 1 Θησείο-ΚΠΣΙΝ (Καλλιθέα)

Η νέα γραμμή θα έχει μήκος 5 χιλιόμετρα και θα είναι πλήρως υπογειοποιημένη. Θα ξεκινά από το σταθμό ΘΗΣΕΙΟ και στη συνέχεια οι σταθμοί που προβλέπεται να κατασκευαστούν είναι: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου/Τζιτζιφιές και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το κόστος εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ. Θα εξυπηρετεί καθημερινά 65.000 επιβάτες.

Κλάδος Γραμμής 4 Ευαγγελισμός-Δάφνη

Πρόκειται για μια νέα γραμμή η οποία μπορεί να είναι τελικά η αρχή της 5ης γραμμής Μετρό της Αθήνας. Η νέα γραμμή θα ξεκινά από τον σταθμό Ευαγγελισμό όπου θα τον μοιράζεται με τη γραμμή 4. Θα έχει μήκος περίπου 4 χιλιόμετρα και τους σταθμούς ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΒΥΡΩΝΑΣ, ΠΥΡΚΑΛ και πιθανόν και σύνδεση με το σταθμό ΔΑΦΝΗ. Το κόστος υπολογίζεται σε 350 εκατ. ευρώ.

Επέκταση Γραμμής 2 Ελληνικό-Γλυφάδα

Πρόκειται για μια σημαντική επέκταση που θα καλύψει πλήρως τα νότια προάστια και τους εμπορικούς πόλους σε Ελληνικό και Γλυφάδα. Οι σταθμοί που θα κατασκευαστούν θα είναι οι ΑΝΩ ΓΛΥΦΑΔΑ, Λ.ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ, ΓΛΥΦΑΔΑ και θα έχει μήκος 4,4χλμ.

Επέκταση Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη

Πρόκειται για επέκταση μήκους 8χλμ με 6 νέους σταθμούς: ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ, ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΙΛΙΟΝ, ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ. Το κόστος της γραμμής υπολογίζεται σε 600 εκατ. ευρώ.

Μαζί με την υπό κατασκευή πρώτη φάση της γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου-Γουδή και την σχεδιαζόμενη δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς το Ίλιον, το Μετρό της Αθήνας θα ξεπεράσει τους 100 σταθμούς.

Νίκος Καραγιάννης