Τεράστιο ενδιαφέρον για σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας λόγω των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης – Εισπρακτικές εταιρείες: Βροχή καταγγελιών από πολίτες – Άρση lockdown: Εξετάζονται τα σενάρια για μουσική στην εστίαση, απαγόρευση κυκλοφορίας

Μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ

Το γεγονός ότι υπάρχουν διαθέσιμες ενισχύσεις για την αποθήκευση ενέργειας, έχουν οδηγήσει πολλούς επενδυτές στο να υποβάλλουν σχετικές αιτήσεις για χορήγηση από τη ΡΑΕ άδειας παραγωγής τέτοιου τύπου σταθμών.

Την τελευταία της συνεδρίαση έχει σήμερα η Ομάδα Εργασίας που έχει συγκροτήσει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να καταρτίσει πρόταση για το θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο αδειοδότησης των διαφόρων τύπων σταθμών αποθήκευσης ενέργειας.

Αρχές της επόμενης εβδομάδας η τελική πρόταση της Επιτροπής θα παρουσιαστεί στην πολιτική ηγεσία, στη ΡΑΕ, στους Διαχειριστές, στο Χρηματιστήριο Ενέργειας κ.λπ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΥΠΕΝ, στο τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι το συνολικό πλαίσιο θα δοθεί σε διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς (οι οποίοι έχουν διατυπώσει τις θέσεις τους και κατά τη διάρκεια που συνεδρίαζε η Επιτροπή).

Σύμφωνα με πληροφορίες η Επιτροπή του ΥΠΕΝ έχει καταλήξει σε μια ενιαία τυπολογία έργων αποθήκευσης και έχει διαμορφώσει τελικές προτάσεις, τουλάχιστον σε ότι αφορά την αδειοδότηση των σταθμών και τη συμμετοχή τους στην αγορά και στους μηχανισμούς ισχύος.

Η Επιτροπή έχει ορίσει μια κατηγορία που αφορά τους καθαρούς σταθμούς κεντρικής αποθήκευσης και μια κατηγορία που αφορά σταθμούς αποθήκευσης μαζί με σταθμούς ΑΠΕ.

Εκείνο που έχει ξεκαθαρίσει, επίσης, είναι ότι όλες οι παραπάνω κατηγορίες σταθμών θα μπορούν να συμμετάσχουν κανονικά σε όλες τις αγορές ρεύματος (προημερήσια, ενδοημερήσια, εξισορρόπηση κ.λπ.).

Μπαταρίες «πίσω από το μετρητή»

Σε ότι αφορά την εγκατάσταση μπαταριών σε σπίτια, επιχειρήσεις και βιομηχανίες (σταθμοί αποθήκευσης “πίσω από το μετρητή”), η Επιτροπή προτείνει την κατάργηση όλων των τωρινών περιορισμών.

Σήμερα το υφιστάμενο πλαίσιο είναι ιδιαίτερα περιοριστικό, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιείται. Προβλέπει ότι η τοποθέτηση μπαταρίας για αποθήκευση ενέργειας έχει ανώτατο όριο ισχύος τα 30 Κιλοβάτ και επιτρέπεται μόνον σε συνδυασμό με εγκατεστημένο φωτοβολταϊκό στέγης για αυτοπαραγωγή (δηλαδή για αύξηση της αυτοκατανάλωσης).

Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, η τοποθέτηση μπαταρίας, οποιασδήποτε ισχύος, «πίσω από το μετρητή» θα επιτρέπεται ανεξάρτητα από το αν ο καταναλωτής έχει εγκαταστήσει ΑΠΕ και συνεπώς η μπαταρία θα μπορεί να φορτίζει από το δίκτυο και να εγχέει την αποθηκευμένη ενέργεια είτε για αυτοκατανάλωση σε άλλες ώρες της ημέρας, είτε και στο ηλεκτρικό δίκτυο.

Τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον

Το γεγονός ότι υπάρχουν διαθέσιμες ενισχύσεις για την αποθήκευση ενέργειας, έχουν οδηγήσει πολλούς επενδυτές στο να υποβάλλουν σχετικές αιτήσεις για χορήγηση από τη ΡΑΕ άδειας παραγωγής τέτοιου τύπου σταθμών.

Ποιες είναι οι διαθέσιμες ενισχύσεις;

Πρώτο και σημαντικότερο, έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης κονδύλια 450 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης, τόσο συστοιχιών συσσωρευτών, όσο και μονάδων αντλησιοταμίευσης. Για τα αντλησιοταμιευτικά τα ώριμα έργα είναι πολύ συγκεκριμένα, αλλά για τα συστήματα συσσωρευτών αναμένεται διαγωνισμός.

· Δεύτερο, υπάρχει η προοπτική ενίσχυσης μέσα από τον επερχόμενο μόνιμο μηχανισμό ισχύος.

· Τρίτο, εκτιμάται ότι στο πλαίσιο του νέου σχήματος ενίσχυσης των ΑΠΕ που βρίσκεται προς συζήτηση με τις Βρυξέλλες, θα υπάρχει πρόβλεψη για διαγωνιστική διαδικασία μέσω της οποίας θα «κλειδώσουν» τιμή, σταθμοί ΑΠΕ με ενσωματωμένους σταθμούς αποθήκευσης.

· Τέταρτο, ειδικά για τα νησιά, αναμένεται το νέο πλαίσιο ενίσχυσης των υβριδικών σταθμών.

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι η πολύ απλή διαδικασία υποβολής αίτησης για άδεια παραγωγής στη ΡΑΕ («καταθέτουν απλά φωτοτυπίες» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά) έχει δημιουργήσει ήδη έναν νέο καταιγισμό αιτήσεων, οι οποίες πλησιάζουν σε συνολική δυναμικότητα τα 10 Γιγαβάτ (!) και μάλιστα έχουν λάβει κιόλας, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, άδειες από το Ρυθμιστή.

Θοδωρής Παναγούλης

 

Εισπρακτικές εταιρείες: Βροχή καταγγελιών από πολίτες – Λειτουργούν ανεξέλεγκτα

Το πρόβλημα φέρνουν στη Βουλή 58 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αλέξη Χαρίτση.

Στην ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τονίζουν ότι παρότι ο τρόπος και η συχνότητα όχλησης από τις εισπρακτικές εταιρείες ορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στις περισσότερες των περιπτώσεων δυστυχώς αυτά δεν τηρούνται με αποτέλεσμα την συνεχή και ενοχλητική -στην καλύτερη των περιπτώσεων- όχληση των πελατών.

Μάλιστα, επισημαίνουν τις ειδικές ρυθμίσεις που υπήρξαν κατά τη διάρκεια τη πανδημίας όπου προέβλεπαν την τρίμηνη αναστολή καταβολής δόσεων όσων δικαιούνται το επίδομα των 800 ευρώ -κατόπιν σχετικού αιτήματος-, εξατομικευμένες λύσεις σε δανειολήπτες που δοκιμάζονταν από την πανδημία και αναστολή επικοινωνίας με δανειολήπτες οι οποίοι επικαλούνται αποδεδειγμένο σοβαρό και πραγματικό πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.

Οι 58 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καλούν τον Άδωνι Γεωργιάδη να απαντήσει σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί προκειμένου να ελεγχθούν οι ολοένα αυξανόμενες σχετικές καταγγελίες και να διασφαλιστεί η συμμόρφωση των εισπρακτικών εταιρειών στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Παράλληλα, ερωτούν το Υπουργείο αν σκοπεύει να προβεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου  θεσμικού πλαισίου για τους οφειλέτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Αναλυτικά η ερώτηση για τις εισπρακτικές εταιρείες

Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Θέμα: «Να ελεγχθούν για τις πρακτικές τους οι εισπρακτικές εταιρείες και να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με το θεσμικό πλαίσιο»

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης αυξήθηκαν κατά πολύ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές πολιτών, είτε αυτές αφορούσαν τραπεζικούς οργανισμούς, είτε ΔΕΚΟ, είτε άλλες ιδιωτικές εταιρείες. Πολλοί οργανισμοί επιλέγουν την ανάθεση των εργασιών υπενθύμισης και εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (γνωστές ως εισπρακτικές εταιρείες). Σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν έχουν καταγραφεί πολλές καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας αυτών και το βαθμό πίεσης που ασκούν στους οφειλέτες.
Παρά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ορίζει τον τρόπο και τη συχνότητα όχλησης από τις εισπρακτικές εταιρείες, στις περισσότερες των περιπτώσεων, δυστυχώς, αυτές δεν τηρούνται με αποτέλεσμα την συνεχή και ενοχλητική -στην καλύτερη των περιπτώσεων- όχληση των πελατών. Ειδικά στις περιπτώσεις των τραπεζών οι οχλήσεις αυτές γίνονται εντονότερες και συχνότερες.
Εν μέσω της πανδημίας μάλιστα, υπήρξαν ειδικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία των εισπρακτικών εταιρειών σε συμφωνία των Υπουργείων Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Υπουργείου Οικονομικών, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, οι οποίες προέβλεπαν την τρίμηνη αναστολή καταβολής δόσεων όσων δικαιούνται το επίδομα των 800€ -κατόπιν σχετικού αιτήματος-, εξατομικευμένες λύσεις σε δανειολήπτες που δοκιμάζονταν από την πανδημία και αναστολή επικοινωνίας με δανειολήπτες οι οποίοι επικαλούνται αποδεδειγμένο σοβαρό και πραγματικό πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.
Παρόλο αυτά, υπάρχουν συγκεκριμένες ονομαστικές καταγγελίες οι οποίες γνωστοποιούν πρακτικές των εισπρακτικών κατά παράβαση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις καταγγελίες δικηγόρων των οφειλετών, εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται απαιτήσεις τραπεζών προχωρούν σε εξώδικα- καταγγελίες σε οφειλέτες, οι οποίοι βρίσκονται σε ενεργή ρύθμιση με τραπεζικούς οργανισμούς σύμφωνα με το Ν. 3689/2010, εκφοβίζοντάς τους για απώλεια προθεσμιών, λόγω των αλλαγών με τον Ν. 4745/2020, με αναληθή στοιχεία στο περιεχόμενο, προκειμένου να δημιουργήσουν πανικό στους οφειλέτες με απώτερο στόχο την υπογραφή συμβάσεων υπό πίεση και την καταβολή χρηματικών ποσών κατά παράβαση του ενεργού διακανονισμού. Αποτρέπουν τους πελάτες να απευθύνονται σε δικηγόρους για την εκπροσώπησή τους, ενώ σε περίπτωση ύπαρξης πληρεξούσιων δικηγόρων θέτουν υπερβολικές και παράλογες απαιτήσεις ως προς την νομιμοποίηση εκπροσώπησης των πελατών τους κατά παρέκκλιση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Επιπλέον, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι αναφέρουν αυθαίρετο και παράνομο υπολογισμό από τις εισπρακτικές εταιρείες των οριζόμενων από δικαστικές αποφάσεις επιτοκίων, χωρίς καμία αιτιολόγηση. Τέλος, παρά την καθημερινή όχληση των οφειλετών από τις εισπρακτικές εταιρείες -πέρα μάλιστα από τη συχνότητα που ορίζει η κείμενη νομοθεσία -, καταγράφονται χαρακτηριστικές καθυστερήσεις σε απαντήσεις έγγραφων αιτημάτων των οφειλετών για χορήγηση βεβαιώσεων, με κίνδυνο την απώλεια δικονομικών και ουσιαστικών δικαιωμάτων τους.
Επειδή, η πανδημία εκ των πραγμάτων έχει προκαλέσει δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις στη συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας
Επειδή,  σύμφωνα με έρευνες η πανδημία και οι οικονομικές της συνέπειες έχουν οδηγήσει σε αύξηση των ψυχολογικών επιπτώσεων
Επειδή, το θεσμικό πλαίσιο ορίζει συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών
Επειδή, οι καταγγελίες για τον τρόπο που ορισμένες εισπρακτικές εταιρείες λειτουργούν, συνεχώς πληθαίνουν

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1.    Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί προκειμένου να ελεγχθούν οι σχετικές καταγγελίες; Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσει τη συμμόρφωση των εισπρακτικών εταιρειών στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο;
2.    Δεδομένης της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης, όπως αυτή διαμορφώνεται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, σκοπεύει το αρμόδιο Υπουργείο να προβεί στη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου  θεσμικού πλαισίου για τους οφειλέτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αλεξιάδης Τρύφων

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αχτσιόγλου Έφη

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Νατάσα

Γκιόλας Ιωάννης

Δραγασάκης Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Κόκκαλης Βασίλειος

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Λάππας Σπύρος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μωραΐτης Αθανάσιος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Παππάς Νικόλαος

Πέρκα Θεοπίστη

Πολάκης Παύλος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Μπέττυ

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νικόλαος

Χαρίτου Δημήτριος

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος

 

Άρση lockdown: Εξετάζονται σήμερα τα σενάρια για μουσική στην εστίαση και απαγόρευση κυκλοφορίαςΆρση lockdown: Εξετάζονται σήμερα τα σενάρια για μουσική στην εστίαση και απαγόρευση κυκλοφορίας

lockdown- Συνεδριάζει η Επιτροπή Ειδικών για να εξετάσει τα επιδημιολογικά δεδομένα

Τα δύο θέματα που απασχολούν κυβέρνηση και ειδικούς για την άρση του lockdown είναι η επέκταση στο ωράριο κυκλοφορίας και μουσική στην εστίαση.

Με δεδομένο το άνοιγμα του τουρισμού – παρά το μπλόκο της Βρετανίας στα ελληνικά νησιά – η απαγόρευση κυκλοφορίας και η μουσική είναι δύο θέματα που θα συζητηθούν στη συνεδρίαση της Επιτροπής αλλά και τα δύο αυτά ζητήματα πηγαίνουν για την επόμενη βδομάδα, καθώς ο κορονοϊός είναι ακόμη εδώ.

Άλλωστε, όπως δήλωσε και η κυβερνητική εκπρόσωπος, Αριστοτελία Πελώνη, η κυβέρνηση εξετάζει την περαιτέρω χαλάρωση της απαγόρευσης κυκλοφορίας αλλά το μέτρο θα διατηρηθεί ως έχει μέχρι τις 15 Ιουνίου. Στην κυβέρνηση υπάρχουν προς το παρόν δύο σκέψεις, δηλαδή να επεκταθεί το ωράριο κυκλοφορίας κατά μισή ή μία ώρα αργότερα, από αυτό που ισχύει σήμερα, δηλαδή είτε στη 1:00 τη νύχτα είτε στη 1:30.

Μάλιστα, από την κυβέρνηση εξετάζεται το ενδεχόμενο το μέτρο της απαγόρευσης κυκλοφορίας, το οποίο τώρα έχει ισχύ από τις 00:30 έως τις 05:00 να καταργηθεί μετά τις 15 Ιουνίου. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι επίσης να ανοίξουν τα κέντρα διασκέδασης. Το χρονοδιάγραμμα δεν είναι σαφές, αλλά όλα δείχνουν πως το άνοιγμα των κέντρων διασκέδασης θα πάει προς τα τέλη του Ιουνίου.

Απαγόρευση κυκλοφορίας

Στην ενημέρωση που έκανε η Αριστοτελία Πελώνη προς τους πολιτικούς συντάκτες, ρωτήθηκε για την απαγόρευση κυκλοφορίας και αν το μέτρο θα παραμείνει σε ισχύ. «Επί της παρούσης δεν περιμένω να αποφασιστεί κάτι καινούριο. Μέχρι τα μέσα Ιουνίου πιστεύω θα μείνει ως έχει».

Μεταξύ άλλων η Αριστοτελία Πελώνη αναφερόμενη στην επιδημιολογική κατάσταση της χώρας τόνισε: «Καθώς διανύουμε τις πρώτες μέρες του καλοκαιριού, με τη βοήθεια του καιρού και την πρόοδο του εμβολιασμού, βελτιώνονται τα επιδημιολογικά δεδομένα, καθώς μειώνεται τόσο ο αριθμός των ενεργών κρουσμάτων, όσο και ο αριθμός των διασωληνωμένων συμπολιτών μας.

Η πανδημία, ωστόσο, παραμένει και οφείλουμε -όπως επίμονα συνιστούν οι ειδικοί- να τηρούμε τους υγειονομικούς κανόνες, να αξιοποιούμε τα αυτοδιαγνωστικά τεστ και να πάρουμε στα χέρια μας την ασπίδα που μας προσφέρει η επιστήμη με τα εμβόλια».

Συνεδριάζει η Επιτροπή

Η Επιτροπή των ειδικών συνεδριάζει σήμερα, Παρασκευή, προκειμένου να εξετάσει τα επιδημιολογικά στοιχεία και να χαρτογραφήσει τα επόμενα βήματα με νέα άρση μέτρων. Εκτός από την απαγόρευση κυκλοφορίας, ζήτημα είναι τι θα γίνει και με τη μουσική στην εστίαση, για την οποία ο Νίκος Χαρδαλιάς την περασμένη εβδομάδα έγινε έξαλλος, καλώντας «να σταματήσει η λογική του παραλόγου».

Όμως, στις δηλώσεις του κ. Χαρδαλιά απάντησε με εξώδικο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ), με την πίεση για επιστροφή της μουσικής στα μαγαζιά να αυξάνεται.

Την περασμένη Τετάρτη πάντως, ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, Πρόεδρος της ΠΟΞ και Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος, αποκάλυψε την επιστροφή της μουσικής σε καταστήματα εστίασης από τα μέσα Ιουνίου, εφόσον συνεχιστεί η θετική πορεία των επιδημιολογικών δεδομένων στη χώρα.

Έτσι, το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική σίγουρα δεν θα υπάρχει στα μαγαζιά ούτε αυτό το Σαββατοκύριακο και η επέκταση στο ωράριο κυκλοφορίας θα συζητηθεί ξανά την επόμενη βδομάδα.