Τα αεροπλανοφόρα στον επιθετικό σχεδιασμό της Άγκυρας – Κατάρρευση τουρκικής λίρας: Τι αγοράζεις πλέον στην Τουρκία με 10 ευρώ

 Σε τουρκικά χέρια πέρασε το πρώην γαλλικό αεροπλανοφόρο “Foch” το οποίο είχε αγοραστεί από τη Βραζιλία και είχε μετονομαστεί σε «NAe São Paulo».

Το αεροπλανοφόρο που ναυπηγήθηκε το 1963 για το Γαλλικό Ναυτικό, είχε πουληθεί το 2000 στο Πολεμικό Ναυτικό της Βραζιλίας για 12 εκατομμύρια δολάρια. Επί δύο δεκαετίες ,το αεροπλανοφόρο «Σάο Πάολο»  ,έγινε το σημαντικότερο πολεμικό πλοίο της Βραζιλίας, αλλά οι επισκευές που χρειάστηκαν για τον εκσυγχρονισμό του ανήλθαν σε 250 εκατομμύρια ευρώ. Το 2017, η Βραζιλία αποφάσισε να το ξεφορτωθεί . Όπως αποκαλύπτει η τουρκική εφημερίδα Aydinlik , πριν λίγες ημέρες ,το αεροπλανοφόρο αγοράστηκε σε δημοπρασία του πολεμικού ναυτικού της Βραζιλία, από την τουρκική εταιρεία SÖK Denizcilik, αντί 1,6 εκατομμυρίων ευρώ. Για …παλιοσίδερα, κατ` αρχήν! Η βραζιλιάνικη ιστοσελίδα  OpexNews , αναφέρει ότι η πρώην ναυαρχίδα του Ναυτικού της Βραζιλίας  θα διασχίσει ρυμουλκούμενη  τον Ατλαντικό και θα φτάσει στη Σμύρνη μέχρι τον Ιούνιο. Η τουρκική εταιρεία  SÖK Denizcilik δεσμεύτηκε να διαλύσει και να ανακυκλώσει τα χαλύβδινα μέρη του αεροπλανοφόρου, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) και τις απαιτήσεις της Σύμβασης της Βασιλείας. Μόνο που φαίνεται ότι η Αγκυρα έχει άλλα σχέδια.

Η  Aydinlik κάνει πάντως λόγο για «μια νέα αποστολή για το πρώην Foch που γιορτάζει τα 58α γενέθλιά του φέτος». Αντί να διαλυθεί το αεροπλανοφόρο, ο απόστρατος Ναύαρχος Μουσταφά Τσιχάτ Γιάιτσι, πρώην επιτελάρχης του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, προτείνει «την ανακαίνιση του αεροπλανοφόρου ώστε να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση του προσωπικού για τα αεροπλανοφόρα που θα ναυπηγήσει μελλοντικά η Τουρκία» . Με τον τρόπο αυτό «θα εξοικονομήσουμε χρόνο» λέει ο απόστρατος ναύαρχος που αναγκάστηκε να παραιτηθεί πέρυσι, αφού κατηγορήθηκε από τον υπουργό Άμυνας Χουλουσί Ακάρ για λοβιτούρες στις προμήθειες του ναυτικού. «Αν και απόστρατος , ο Τούρκος ναύαρχος εξακολουθεί να έχει μεγάλη επιρροή» σημειώνει η ιστοσελίδα Nimrod ,που ειδικεύεται σε θέματα γεωστρατηγικής. «Είναι από τους πρωτεργάτες του σχεδίου της  “Γαλάζιας Πατρίδας”, του πολιτικο-στρατιωτικού  προγράματος που υποστηρίζει την επιθετική προστασία των τουρκικών θαλάσσιων συνόρων», επισημαίνει η ιστοσελίδα Nimrod.

Mιλώντας στην Aydinlik, ο ναύαρχος Τσιχάτ Γιάιτσι εξηγεί ότι « η χρήση του αεροπλανοφόρου για εκπαίδευση θα αυξήσει την τεχνική μας τεχνογνωσία. Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε στη διάθεσή μας ένα αεροπλανοφόρο για να επιτρέψουμε στις διάφορες  ομάδες εργασίας να εκπαιδευτούν στα καθήκοντά τους αποτελεσματικά. Να  προετοιμάζουμε προσομοιώσεις για να παρέχεται «εικονική εκπαίδευση» στο προσωπικό».Το πρώην «Foch» έχει μήκος 265 μέτρων και πλάτος 51 μέτρων στο επίπεδο του καταστρώματος και βάρος  24.000 τόνων. Είχε πλήρωμά 1000 ατόμων και μπορούσε να μεταφέρει 40 αεροσκάφη.

Το παράδειγμα της Κίνας

Ο Τούρκος ναύαρχος λέει μάλιστα ότι «το πρώην αεροπλανοφόρο Foch μπορεί να συνδυαστεί με την αγορά ρωσικών αεροσκαφών Sukhoi Su-27  που έχουν τη δυνατότητα κάθετης απονήωσης και προσνήωσης σε αυτό το πλοίο. Είναι μια σημαντική εναλλακτική λύση σε πολλές πτυχές σε σύγκριση με το τεχνικά και πολιτικά προβληματικό F-35 .Το πολιτικό κλίμα με τη Ρωσία είναι πιο κατάλληλο από ποτέ για την αγορά / παραγωγή αεροσκαφών στη χώρα μας» υποστηρίζει ο Τσιχάτ Γιάιτσι.

Η εφημερίδα Aydinlik υπενθυμίζει μάλιστα ότι υπάρχει προηγούμενο με τον ουκρανικό αεροπλανοφόρο «Varyag»,το οποίο είχε ξεκινήσει τη δράση του ως «Κουζνετσώφ» στο ρωσικό ναυτικό. Πωλήθηκε το 1998 για 20 εκατομμύρια δολάρια σε μια τουριστική εταιρεία του Μακάο υπό τον όρο ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί για στρατιωτικούς σκοπούς, αλλά θα μετατραπεί σε καζίνο. Οι  κινεζικές αρχές αναθεώρησαν όμως τη σύμβαση , ανακαίνισαν και εξόπλισαν το αεροπλανοφόρο και από το 2011 έγινε το «Liaoning», το πρώτο κινεζικό αεροπλανοφόρο. Σύμφωνα με τον ρωσικό τύπο, η τουριστική εταιρεία χρησίμευσε ως «κάλυμμα» για την κινεζική κυβέρνηση. Το 2019, η Κίνα ξεκίνησε τη ναυπήγηση ενός δεύτερου αεροπλανοφόρου το οποίο θα τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία στα τέλη του χρόνου. «Απομένει να δούμε  τώρα εάν, πέρα ​​από το φθόνο και τις φιλοδοξίες, η Τουρκία θα υιοθετήσει την κινεζική μέθοδο και άν έχει τα μέσα για να κάνει το ίδιο με το πρώην αεροπλανοφόρο Foch» γράφει στην ιστοσελίδα του το τηλεοπτικό  δίκτυο ΒFM.

Ετοιμο σχεδόν και το ελικοπτεροφόρο Anadolu

Το αμερικανικό Forbes γράφει πάντως  ότι «η Τουρκία θα μπορούσε να κατασκευάσει τον πρώτο δικό της  αεροπλανοφόρο με τη βοήθεια του Ηνωμένου Βασιλείου».

Σύμφωνα με πληροφορίες  που δημοσιεύθηκαν στις ιστοσελίδες Daily Sabah και Middle East Eye στις 3 Φεβρουαρίου , η Τουρκία ξεκίνησε διαβουλεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο για την απόκτηση ενός  νέου ή μεταχειρισμένου αεροπλανοφόρου. Η αραβική ιστοσελίδα Μiddle East Eye γράφει ότι  η Τουρκία ζήτησε πέρυσι  την αγορά ενός νέου αεροπλανοφόρου κατηγορίας Queen Elizabeth. Αυτό απορρίφθηκε από το Λονδίνο και μετά από  διαβουλεύσεις με τη βρετανική κυβέρνηση ,συμφωνήθηκε  να ξεκινήσει  η Αγκυρα την ναυπήγηση του πρώτου δικού της αεροπλανοφόρου , αντί να το αγοράσει».

Η Τουρκία ολοκληρώνει έχει τη ναυπήγηση με ισπανική βοήθεια  του  ελικοπτεροφόρου «TCG Anadolu» στα ναυπηγεία Σεντέφ στην  Κωνσταντινούπολη. Το «Anadolu» θα έχει μήκος 231 μέτρων ,πλάτος  32 μέτρων, θα διαθέτει  κατάστρωμα πτήσεων  5.440 m² και υπόστεγο  990 m² που μπορεί να φιλοξενήσει έως και 25 ελικόπτερα μεσαίου μεγέθους.

Εχει πάντως και τη δυνατότητα μεταφοράς μικρών μαχητικών αεροσκαφών κάθετης απονήωσης (STOVL). Η Τουρκία αναμενόταν να αναπτύξει αεροσκάφη F-35 Lightning-II στο Anadolu  , αλλά το μοντέλο F-35B STOVL δεν παραγγέλθηκε ποτέ. Η συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα F-35 διακόπηκε ούτως ή άλλως τον Ιούλιο του 2019.  Σύμφωνα με το Forbes  , το πρώτο ελικοπτεροφόρο  του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, θα είναι η ναυαρχίδα  του τουρκικού στόλου , που «θα είναι πλέον καλύτερα εξοπλισμένος για επιχειρήσεις στο εξωτερικό».

Αυτοκρατορία εξοπλισμών

«Ο Ερντογάν χτίζει μια αυτοκρατορία εξοπλισμών» γράφει η Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Με τη μαζική επέκταση της βιομηχανίας εξοπλισμών, η Τουρκία επιδιώκει να εμφανιστεί όλο και περισσότερο ως ισχυρισμό της περιφερειακή δύναμη» . Όταν το AKP κέρδισε εκλογές για πρώτη φορά το 2002, ούτε μία τουρκική αμυντική βιομηχανία περιλαμβανόταν στη λίστα των 100 μεγαλύτερων εταιρειών όπλων. Το 2006, η Aselsan ήταν η πρώτη τουρκική εταιρεία που συμπεριλήφθηκε στη λίστα του αμερικανικού εμπορικού περιοδικού “Defense News” και το 2012 η Tusas ήταν η δεύτερη. Απο το 2017 ,προστίθεται μία κάθε χρόνο . Σήμερα υπάρχουν επτά τουρκικές αμυντικές βιομηχανίες στη λίστα των 100 . Μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Μεγάλη Βρετανία και η Κίνα έχουν περισσότερες εταιρείες οπλικών συστημάτων. Οπως σημειώνει άλλωστε η FAZ«Τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη μετείχαν στις πρόσφατες στρατιωτικές επιχειρήσεις στον Καύκασο και τη Λιβύη. Ο τουρκικός στρατός χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα πυραύλων για να βομβαρδίζει τις θέσεις του PKK στο βόρειο Ιράκ και τη νοτιοανατολική Τουρκία . Και για να διατηρεί μόνιμη στρατιωτική  παρουσία σε μεγάλα μέρη της Συρίας, η Άγκυρα  χρειάζεται βαρύ οπλισμό».

του Μιχάλη Ψύλου

 

Κατάρρευση τουρκικής λίρας: Τι αγοράζεις πλέον στην Τουρκία με 10 ευρώ

Η φτώχεια στην Τουρκία ορίζεται επίσημα ως εισόδημα κάτω των 3,60 ευρώ την ημέρα και η επικείμενη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για τον αριθμό των πολιτών που αφορά, αναμένεται με… τρόμο από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Η νομισματική κρίση στην Τουρκία, με τη διαρκή υποτίμηση της τουρκικής λίρας, που εδώ και δύο χρόνια διαγράφει διαρκώς πτωτική πορεία, δεν αποτελεί πλέον έναν «αφηρημένο» κίνδυνο, αλλά έχει μπει για τα καλά στα νοικοκυριά των πολιτών.

Το τουρκικό νόμισμα έχει απωλέσει πάνω σχεδόν από τα 2/3 της αξίας του από τα επίπεδα του 2018 και ο πληθωρισμός στη χώρα καλπάζει, στέλνοντας στα ύψη τις τιμές βασικών προϊόντων, όπως ψωμί, γάλα, αυγά, λάδι, φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Σε ορισμένα προϊόντα οι τιμές έχουν ανέβει έως και κατά 25% τις τελευταίες μόνο εβδομάδες και ειδικά στα φρούτα και τα λαχανικά ο πληθωρισμός αγγίζει τιμές – ρεκόρ της τάξης του 33,9%!

Από τον Αύγουστο του 2014, όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ανέλαβε την προεδρία, η τουρκική λίρα έχει καταρρεύσει κατά 74% ενώ από τις αρχές του έτους έχει χάσει το 28,5% της αξίας της. Σύμφωνα με διεθνείς οίκους, οι τουρκικές τράπεζες έχουν παρέμβει στα συναλλαγματικά αποθέματα της χώρας, ξοδεύοντας πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια για να στηρίξουν την κατάρρευση της λίρας. Το εγχείρημα ωστόσο έχει… στεφθεί από απόλυτη αποτυχία.

Η φτώχεια μαστίζει πλέον εκατομμύρια νοικοκυριά. Η Παγκόσμια Τράπεζα υπολόγισε ότι το 13,9% του πληθυσμού, ήτοι κάτι λιγότερο από 12 εκατομμύρια πολίτες, ζούσαν ήδη σε συνθήκες φτώχειας κατά την τελευταία έκθεσή της, τον Απρίλιο του 2020. Ένα χρόνο μετά όμως η κατάσταση φαίνεται να είναι πολύ χειρότερη. Η φτώχεια στην Τουρκία ορίζεται επίσημα ως εισόδημα κάτω των 3,60 ευρώ την ημέρα.

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της ΜΚΟ «Deep Poverty Network», Χάσερ Φόγκο, η κρίση στα ταμεία των νοικοκυριών δεν ήταν ποτέ τόσο έντονη στη σύγχρονη ιστορία της Τουρκίας. «Η πρόσβαση στα τρόφιμα δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλο πρόβλημα όπως είναι σήμερα. Πριν, αν δεν είχε κάποιος φαγητό, απευθυνόταν στον γείτονά του. Τώρα ούτε ο γείτονας μπορεί να βοηθήσει, γιατί δεν έχει ούτε αυτός», δήλωσε ο Φόγκο και πρόσθεσε: «Έχω δει πολλές μητέρες που ταΐζουν τα μωρά τους με έτοιμες σούπες, γιατί δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τις βρεφικές κρέμες, οι οποίες έχουν πια στα ράφια των σούπερ μάρκετ το χαρακτήρα των ειδών πολυτελείας».

Υπολογίζεται ότι στη γειτονική χώρα περίπου 1 εκατομμύριο άνθρωποι δεν έχουν πλέον πρόσβαση ούτε στο ψωμί! Το ύψος των μισθών σε συνδυασμό με το ράλι ακρίβειας έχουν κάνει τη ζωή ανυπόφορη για ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Ο βασικός μισθός στην Τουρκία δεν ξεπερνά τα 300 ευρώ, ενώ ένας βοηθός καθηγητή πανεπιστημίου δεν λαμβάνει περισσότερα από 800 ευρώ τον μήνα. Σύμφωνα με την Ελληνίδα κάτοικο της Κωνσταντινούπολης, Πέρσα Μύρτσου, η οποία μίλησε στην τηλεόραση του Open, ακόμα και η τιμή του κόκκινου κρέατος έχει γίνει απλησίαστη για το μέσο πολίτη. Όπως τόνισε, ένα μπούτι αρνιού κοστίζει περίπου 100 λίρες, δηλαδή 10 ευρώ! Πρόσθεσε ότι η αγορά οποιουδήποτε εισαγόμενου προϊόντος είναι πλέον σχεδόν απαγορευτική, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα ενός αυτοκινήτου, που στην Ελλάδα κοστίζει 18.000 ευρώ. Το αντίστοιχο κόστος του στην Τουρκία είναι 40.000 ευρώ…

«Είναι η τρίτη φορά που πήγα στο σούπερ μάρκετ να αγοράσω τυρί και έφυγα με άδεια χέρια, λόγω της τιμής του», λέει μια 65χρονη κάτοικος της Άγκυρας, ονόματι Γκουλάι Αβσάρ, στο γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων AFP. «Το ελαιόλαδο αξίζει τώρα το βάρος του σε χρυσό. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει πια ένας άνδρας στην αγαπημένη του για να την… εντυπωσιάσει», δήλωσε ένας άλλος καταναλωτής, ο Αχμέτ.

Ο Ερίνκ Γελντάν, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο Kadir Has της Κωνσταντινούπολης, τόνισε ότι ο πληθωρισμός είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερος από το επίσημο νούμερο (22%), διότι σε σχέση με το 2018 οι τιμές των βασικών αγαθών, στα οποία οι άνθρωποι ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων τους, έχει αυξηθεί κατά 55% (!), αν συνυπολογιστεί η πτώση της λίρας σε σχέση με το δολάριο σε αυτό το διάστημα.

Τι κάνει ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για όλα αυτά; Ως είθισται προσπαθεί να δημιουργήσει φανταστικούς εχθρούς, κατηγορώντας το «λόμπι λιανεμπόρων και μεσαζόντων» για αισχροκέρδεια και να αποποιηθεί των ευθυνών του με εντυπωσιακές… καρατομήσεις, όπως αυτή του διοικητή της κεντρικής τράπεζας Νάτζι Αμπάλ, που ήταν μόνο 5 μήνες στο πόστο του και έχαιρε γενικά σεβασμού στις αγορές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*