
Σημαντικά είναι τα «αγκάθια» στη διαπραγμάτευση για το ευρωπαϊκό ταμείο ανάκαμψης και τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό της ΕΕ (2021-27), λίγες ημέρες πριν τη Σύνοδο Κορυφής των Ευρωπαίων ηγετών στις Βρυξέλλες την ερχόμενη Παρασκευή και Σάββατο (17/18 Ιουλίου).
Το τελευταίο διάστημα έχουν ενταθεί από την πλευρά της Γερμανίας και της Γαλλίας -που έχουν ταχθεί υπέρ της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα ταμείο ανάκαμψης 750 δισ. ευρώ- οι εκκλήσεις να υπάρξει γρήγορα μία συμφωνία. Ωστόσο, διαφορές εξακολουθούν να υπάρχουν, κυρίως με την ομάδα των τεσσάρων λεγόμενων «φειδωλών» χωρών του Βορρά -Ολλανδία, Αυστρία, Σουηδία και Δανία- της οποίας ηγείται ατύπως ο Ολλανδός πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε.
Για να γεφυρώσει τις διαφορές αυτές, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, παρουσίασε την Παρασκευή μία συμβιβαστική πρόταση με παραχωρήσεις στις χώρες που αντιδρούν, οι οποίες αφορούν στο ύψος του προϋπολογισμού και τις επιστροφές από αυτόν καθώς και τα κριτήρια κατανομής των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Πάντως, στη συμβιβαστική πρόταση διατηρήθηκε η πρόβλεψη για τα 750 δισ. ευρώ και την αναλογία επιχορηγήσεων και δανείων (500 δισ. επιχορηγήσεις και 250 δισ. δάνεια). Σημειώνεται ότι, με βάση την πρόταση της Κομισιόν, η Ελλάδα μπορεί να λάβει 32 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, από τα οποία 22,5 δισ. ευρώ αφορούν σε επιχορηγήσεις. Όπως και η Κομισιόν, ο Σαρλ Μισέλ πρότεινε το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του Ταμείου να δοθεί στις χώρες του Νότου.
Από δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων και πληροφορίες προκύπτει ότι οι διαφορές που έχουν καταγραφεί στη διαπραγμάτευση αφορούν, μεταξύ άλλων, το ύψος του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου προϋπολογισμού της ΕΕ, τις επιστροφές από τον προϋπολογισμό, την κατανομή των πόρων του Ταμείου μεταξύ επιχορηγήσεων και δανείων, καθώς και τα κριτήρια βάσει των οποίων οι χώρες θα λάβουν επιχορηγήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και αν αυτές θα πρέπει να συνδέονται με όρους. Ειδικότερα:
Το μέγεθος του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου προϋπολογισμού
Οι λεγόμενες «φειδωλές» χώρες θέλουν έναν μικρότερο προϋπολογισμό από το περίπου 1,1 τρισ. ευρώ που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Την Παρασκευή, ο Σαρλ Μισέλ παρουσίασε μία συμβιβαστική πρόταση για έναν προϋπολογισμό ύψους 1,074 τρισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης αλλά και του Νότου που είναι αποδέκτες αγροτικών επιδοτήσεων και αναπτυξιακών προγραμμάτων του προϋπολογισμού της ΕΕ, θέλουν να διατηρηθούν οι παροχές αυτές. Όσον αφορά τα επιπλέον 750 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, τα οποία θα δανεισθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις αγορές, αυτά θεωρούνται πολλά από ορισμένες χώρες. Ο Σαρλ Μισέλ διατήρησε την πρόταση της Κομισιόν για τα 750 δισ. ευρώ.
Επιστροφές από τον προϋπολογισμό
Οι τέσσερις «φειδωλές» χώρες θέλουν να διατηρήσουν τις μειώσεις στις εισφορές τους στον προϋπολογισμό της ΕΕ, ενώ άλλες χώρες θέλουν να σταματήσουν αυτές οι επιστροφές. Ο Σαρλ Μισέλ πρότεινε να υπάρξουν οι επιστροφές.
Επιχορηγήσεις και δάνεια
Οι χώρες του Νότου θέλουν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθούν κυρίως με τη μορφή επιχορηγήσεων, ενώ η Ολλανδία θέλει μόνο δάνεια. Ο Σαρλ Μισέλ διατήρησε την πρόταση της Κομισιόν για επιχορηγήσεις 500 δισ. ευρώ και δάνεια 250 δισ. ευρώ.
Κριτήρια κατανομής των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης
Ανατολικές χώρες -μεταξύ των οποίων η Λιθουανία και η Βουλγαρία- είναι αντίθετες στην πρόταση της Κομισιόν να δοθούν οι περισσότεροι πόροι του Ταμείου στις χώρες του Νότου, με βάση τα υψηλά ποσοστά ανεργίας που είχαν πριν από την πανδημία. Για να ενισχύσουν το δικό τους μερίδιο, θεωρούν ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και άλλα κριτήρια, όπως η μείωση του πληθυσμού ή τα κριτήρια να συνδέονται μόνο με τα πλήγματα που έχουν υποστεί οι οικονομίες από την COVID-19. Ο Σαρλ Μισέλ πρότεινε ένα μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης να δοθούν με βάση την έκταση της ύφεσης που θα έχουν οι χώρες λόγω του κορονοϊού.
Όροι για τη χορήγηση των πόρων
Οι πλούσιες χώρες του Βορρά λένε ότι η υλοποίηση οικονομικών μεταρρυθμίσεων πρέπει να είναι προϋπόθεση για την εκταμίευση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό το απορρίπτουν κατηγορηματικά οι χώρες του Νότου. Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ θέλουν να μη χορηγούνται πόροι στις χώρες που δεν σέβονται βασικές δημοκρατικές αρχές, μία προειδοποίηση που αφορά την Πολωνία και την Ουγγαρία. Ο Σαρλ Μισέλ είπε ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση των πόρων θα είναι ο σεβασμός του κράτους δικαίου.
Αποπληρωμή του χρέους
Ο Σαρλ Μισέλ πρότεινε η αποπληρωμή του χρέους των 750 δισ. ευρώ που θα εκδώσει η Κομισιόν να αρχίσει από τον επόμενο προϋπολογισμό 2021-27, νωρίτερα από ό,τι είχε προταθεί πριν. Το πώς θα αποπληρωθεί το χρέος αυτό δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί, με τις προτάσεις για επιβολή μεγαλύτερης φορολογίας στην ΕΕ σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή σε πλαστικά μίας χρήσης να συναντούν αντιδράσεις, μικρότερες ωστόσο σε σχέση με άλλες προτάσεις για την επιβολή νέων ψηφιακών ή χρηματοπιστωτικών φόρων.
Χρονικό πλαίσιο
Οι χώρες του Βορρά και του Νότου διαφωνούν σχετικά με το πότε οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα αρχίσουν και πότε θα σταματήσουν να δίνονται.
Όρους για την συναίνεσή του στο Ταμείο Ανάκαμψης θέτει ο Κουρτς- Υποχωρήσεις από τις Βρυξέλλες

Όρους για τη συγκατάθεσή του στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά το Ταμείο Ανασυγκρότησης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού, για το οποίο αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στο τέλος της εβδομάδας, έθεσε ο ομοσπονδιακός καγκελάριος της Αυστρίας Σεμπάστιαν Κουρτς, σε συνέντευξη του που δημοσιεύθηκε χθες στην γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung και αναπαρήγαγαν εκτενώς αυστριακά Μέσα Ενημέρωσης.
«Αφού θα πάρουμε στα χέρια μας πάρα πολλά κρατικά χρήματα, θα πρέπει τουλάχιστον αυτά να κατευθυνθούν στους σωστούς τομείς», υπογράμμισε, σημειώνοντας πως κατά τη γνώμη του πρέπει να διατεθούν κυρίως για περισσότερη έρευνα και εξέλιξη των ψηφιακών υποδομών.
Για τον συντηρητικό ηγέτη, πρέπει επίσης να γίνουν επενδύσεις σε τεχνολογικές αλλαγές, «κάτι απαραίτητο για καλύτερη προστασία του κλίματος» και, επιπλέον, η κατανομή των κονδυλίων της βοήθειας πρέπει να συνοδεύεται από την απαίτηση για την προώθηση μεταρρυθμίσεων, όπως η μείωση της γραφειοκρατίας ή η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ώστε «τα χρήματα να μη χρησιμοποιηθούν μόνο για να καλύψουν τις τρύπες των προϋπολογισμών».
Ο Αυστριακός καγκελάριος, επαναλαμβάνοντας επίσης την απαίτηση οι δικαιούχες χώρες να επιστρέψουν τουλάχιστον μέρος της ενίσχυσης αργότερα, πρόσθεσε χαρακτηριστικά «τάσσομαι υπέρ της συνολικής ισορροπίας μεταξύ δανείων και επιχορηγήσεων», προσθέτοντας πως οι επιχορηγήσεις δεν πρέπει να είναι «υπέρμετρα υψηλές».
Μαζί με την Ολλανδία, τη Δανία και τη Σουηδία, η Αυστρία είναι μια από τις χώρες που εξαρχής εναντιώνονται στη χορήγηση μη επιστρεπτέων επιχορηγήσεων ή ενισχύσεων στις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία. Αξιώνουν να υπάρξει οικονομική ενίσχυση μόνο αν συνοδεύεται από αυστηρές απαιτήσεις για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων.
Το Σχέδιο Ανασυγκρότησης που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει ότι από τα 750 δισεκατομμύρια ευρώ, τα 500 θα χορηγηθούν ως ενισχύσεις και επιχορηγήσεις και τα 250 υπό μορφή δανείων.
Μόλις την Πέμπτη, ο Σεμπάστιαν Κουρτς, μιλώντας στην αυστριακή Βουλή στη Βιέννη, δήλωσε ότι είναι ανάγκη να συζητηθεί το Σχέδιο Ανασυγκρότησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ο ίδιος λέει πως αντιλαμβάνεται μεγαλύτερη ανάγκη για συζήτηση γύρω από το αναπτυξιακό ταμείο, καθώς υπάρχουν, παρατήρησε, «μεγάλες διαφορές απόψεων» σχετικά με το πώς θα πρέπει να δοθεί η βοήθεια – με τη μορφή δανείων ή επιχορηγήσεων και ενισχύσεων – και σχετικά με τα κριτήρια της διάθεσης, όπως η κάμψη της οικονομικής παραγωγής ή η αύξηση της ανεργίας.
Ο Αυστριακός καγκελάριος, αρχηγός του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος – ηγείται της κυβέρνησης συνασπισμού με τους Πράσινους –, διακηρύσσοντας επανειλημμένα την απορριπτική στάση του, εμφανίζεται ως ο επικεφαλής μιας ομάδας τεσσάρων κρατών, των αυτοαποκαλούμενων «φειδωλών» , οι οποίες συνεισφέρουν καθαρά στον κοινοτικό προϋπολογισμό (Αυστρία, Δανία, Ολλανδία, Σουηδία) και κρατούν ιδιαίτερα περιοριστική και σκληρή στάση.
Και αυτό τόσο στο θέμα του νέου επταετούς δημοσιονομικού πλαισίου της Ε.Ε., όσο και στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο Σχέδιο της Επιτροπής. Οι «τέσσερις» αντιπροτείνουν χορηγήσεις μόνο δανείων, όχι ενισχύσεων, στις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία.
Υποχωρήσεις από τις Βρυξέλλες
Το διαπραγματευτικό του πλαίσιο για τον νέο επταετή προϋπολογισμό της Ε.Ε. (Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027) και το Ταμείο Ανάκαμψης παρουσίασε χθες ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ. Ο κ. Μισέλ διατήρησε απαράλλακτη την πρόταση της Επιτροπής για το Ταμείο, τόσο σε συνολικό μέγεθος όσο και σε αναλογία επιχορηγήσεων και δανείων (500 δισ. επιχορηγήσεις και 250 δισ. δάνεια). Προβλέπει, ωστόσο, ισχυρότερο ρόλο για τα κράτη-μέλη στην έγκριση των δαπανών, ικανοποιώντας εν μέρει τα αιτήματα των «σκληρών» του Βορρά, ενώ τροποποιεί τα κριτήρια κατανομής, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η πραγματική οικονομική ζημία της περιόδου 2020-2021.
Η νέα πρόταση Μισέλ για τον προϋπολογισμό είναι ελαφρώς μειωμένη σε σύγκριση με αυτή του Φεβρουαρίου (1,074 έναντι 1,094 τρισ.) και έναντι της πρότασης της Επιτροπής (1,1 τρισ. ευρώ). Οι πόροι για τη Συνοχή και την ΚΑΠ μένουν ως είχαν στην πρόταση του Φεβρουαρίου, ενώ περικόπτονται πόροι από το ερευνητικό πρόγραμμα Horizon Europe, τις εξωτερικές σχέσεις και το InvestEU (και στις τρεις αυτές περιπτώσεις, τα κονδύλια αναπληρώνονται και με το παραπάνω μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης). Επιπλέον, διατηρούνται οι «διορθωτικοί μηχανισμοί» (rebates) για την Αυστρία, τη Δανία, τη Σουηδία, την Ολλανδία και τη Γερμανία σε πραγματικούς όρους (σε τιμές 2020). Το 30% των προγραμμάτων του ΠΔΠ πρέπει να συμβάλλει στους στόχους μείωσης των εκπομπών της Ενωσης, σύμφωνα με την πρόταση.
Το ΠΔΠ στη νεότερη εκδοχή Μισέλ περιλαμβάνει ένα αποθεματικό ταμείο 5 δισ. ευρώ για τις περιοχές και τους κλάδους που θα πληγούν περισσότερο αν ολοκληρωθεί το Brexit χωρίς νέα εμπορική συμφωνία. Παράλληλα, διατηρείται η διασύνδεση κοινοτικής χρηματοδότησης με το σεβασμό του κράτους δικαίου – αλλά απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία στο Συμβούλιο, που σημαίνει ότι οι «συνήθεις ύποπτοι» (Ουγγαρία, Πολωνία) θα μπορούν με μικρό αριθμό συμμάχων να μπλοκάρουν τις κυρώσεις.
Μία βασική διαφορά με την πρόταση της Επιτροπής όσον αφορά το Ταμείο είναι ότι ο πρόεδρος του Συμβουλίου προτείνει –κατόπιν αιτημάτων τόσο από χώρες του Βορρά όσο και του Νότου, σύμφωνα με υψηλόβαθμο αξιωματούχο της Ε.Ε.– η διάρκεια του Ταμείου να είναι τριετής (να ολοκληρώνονται οι δεσμεύσεις το 2023) αντί για τετραετής και οι πληρωμές να ολοκληρωθούν το 2026 αντί για το 2027. Επιπλέον, θέτει το έτος εκκίνησης της αποπληρωμής των ομολόγων που θα εκδώσει η Επιτροπή για να χρηματοδοτήσει το όλο εγχείρημα δύο χρόνια νωρίτερα, το 2026.
Σχετικά με τα κριτήρια κατανομής των πόρων (αντικείμενο έντονης κριτικής από πολλά κράτη-μέλη), ο κ. Μισέλ έχει διατηρήσει τη λογική της Επιτροπής για το 70% των πόρων του Recovery and Resilience Facility (το μεγαλύτερο τμήμα του Ταμείου, που θα μοιράσει συνολικά 310 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις), που θα διανεμηθούν το 2021-2022. Τα κριτήρια κατανομής της Επιτροπής, υπενθυμίζεται, είναι τρία: πληθυσμός, ΑΕΠ κατά κεφαλήν και μέση ανεργία 2015-2019. Για το υπόλοιπο 30%, που θα διανεμηθεί το 2023, ο πρόεδρος του Συμβουλίου προτείνει να ληφθεί υπόψη η πτώση του ΑΕΠ του κάθε κράτους-μέλους κατά το 2021-2022.
Σχετικά με την αιρεσιμότητα και τη διακυβέρνηση του Ταμείου, η πρόταση Μισέλ ουσιαστικά αναπαράγει αυτή που παρουσίασε η γερμανική προεδρία την τρέχουσα εβδομάδα σε επίπεδο μόνιμων αντιπροσώπων. Σύμφωνα με αυτή, η Κομισιόν θα εξετάζει για περίοδο δύο μηνών τα εθνικά προγράμματα ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (recovery and resilience) που θα καταθέτει κάθε κράτος-μέλος για να εισπράξει τους πόρους που του αναλογούν.
Στη συνέχεια, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα ψηφίζει επί της εισήγησης της Επιτροπής, που θα περιλαμβάνει ορόσημα, στόχους και ύψος χρηματοδότησης, με την απόφαση να λαμβάνεται με ειδική πλειοψηφία. Μετά δύο ακόμα μήνες, η Κομισιόν θα κρίνει αν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την εκταμίευση, κατόπιν γνωμοδότησης της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής της Ενωσης (όργανο που αποτελείται από ανώτερους υπαλλήλους των εθνικών διοικήσεων και των κεντρικών τραπεζών, της ΕΚΤ και της Επιτροπής). Δεν θα απαιτείται νέα ψηφοφορία σε αυτή τη φάση από το Συμβούλιο.
Τέλος, σχετικά με τους νέους ίδιους πόρους που θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή του κοινού ευρωπαϊκού χρέους, ο κ. Μισέλ, πλην του τέλους επί των πλαστικών ειδών που προβλέπεται να ισχύσει από το 2021, προτείνει η Κομισιόν να καταθέσει προτάσεις για νέο ψηφιακό φόρο και τον διασυνοριακό μηχανισμό άνθρακα στο α΄ τρίμηνο του χρόνου, ώστε να επιβληθούν το 2023.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα πως οι κίνδυνοι για την οικονομία της Ζώνης του Ευρώ παραμένουν «εξαιρετικά υψηλοί». Ως αποτέλεσμα, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις δεσμεύσεις της τράπεζας να κάνει «ό,τι χρειαστεί» για τη διάσωση της οικονομίας, οι περισσότεροι οικονομολόγοι προεξοφλούν ότι η ΕΚΤ θα διογκώσει περαιτέρω το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων αξίας 1,35 τρισ. ευρώ.
Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διεξήγαγε το Bloomberg μεταξύ οικονομολόγων, η πλειονότητα αυτών προβλέπει πως η κεντρική τράπεζα όχι μόνο θα παρατείνει τη διάρκεια του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης, αλλά ότι επίσης θα το διογκώσει κατά 500 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Παρ’ όλα αυτά, οι προσδοκίες από τη συνεδρίαση του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ την επόμενη εβδομάδα είναι χαμηλές, καθώς προβλέπεται πως θα κρατήσει σταθερούς τους υφιστάμενους όρους του προγράμματος.
“Αγκάθι” Ολλανδία, Σουηδία και Φινλανδία για το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ

Η Ολλανδία θα επιδιώξει να λάβει εγγυήσεις για δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις στις διαπραγματεύσεις για ένα ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης από τον κορονοϊό την επόμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες, δήλωσε σήμερα ο πρωθυπουργός της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε, θέτοντας το σκηνικό για σκληρές συνομιλίες στην κρίσιμη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις 17-18 Ιουλίου.
Ο Ρούτε είχε συνομιλίες με ηγέτες ευρωπαϊκών κρατών που προσπαθούν να πείσουν τους Ολλανδούς να άρουν τις αντιρρήσεις τους στο Ταμείο των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ που υποστηρίζεται από τη Γαλλία και τη Γερμανία.
«Έχουμε ακούσει πολλές υποσχέσεις για οικονομικές μεταρρυθμίσεις στο παρελθόν, το ερώτημα είναι τώρα πώς μπορούμε να τις οριστικοποιήσουμε», ανέφερε σήμερα ο Ρούτε σε δημοσιογράφους. «Έχουμε πολλές συζητήσεις για αυτό στο παρασκήνιο».
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ προσπάθησε νωρίτερα σήμερα να προσφέρει παραχωρήσεις προς χώρες σε όλη την ΕΕ ανακοινώνοντας τα σχέδιά του για τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ και την οικονομική ανάκαμψη, με την ελπίδα να γεφυρώσει τις διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών. Μεταξύ άλλων πρότεινε τη διατήρηση των λεγόμενων επιστροφών που οι πλουσιότερες χώρες λαμβάνουν για την συνεισφορά τους στον προϋπολογισμό της ΕΕ.
Ο Ολλανδός πρωθυπουργός τόνισε πως η διατήρηση των λεγόμενων επιστροφών είναι ένα καλό «σημείο εκκίνησης στο δρόμο για τις διαπραγματεύσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης», αλλά υπογράμμισε ότι παραμένουν άλλα σημαντικά ζητήματα.
Η Ολλανδία ηγείται μιας ομάδας ευρωπαϊκών χωρών, γνωστής ως οι «φειδωλοί τέσσερις», που αντιτίθενται στο συλλογικό δανεισμό δισεκατομμυρίων ευρώ σε άλλες χώρες της ΕΕ, εκτός εάν δεσμευτούν για δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις.
Μετά τις συναντήσεις του με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, την Γερμανίδα καγκελάριο Άγγελα Μέρκελ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ τις περασμένες εβδομάδες, ο Ρούτε αναμένεται να γευματίσει σήμερα με τον Ιταλό πρωθυπουργό Τζουζέπε Κόντε.
Γνωστοποίησε πως θα συναντηθεί και με τους ομολόγους του από την Ισπανία και την Πορτογαλία στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, πριν από τη σύνοδο κορυφής.
Σουηδία και Φινλανδία εξέφρασαν επίσης σήμερα επικρίσεις και επιφυλάξεις για τις προτάσεις Μισέλ, ζητώντας συγκεκριμένα την μείωση του ποσού του Ταμείου.
«Υπάρχουν βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (σ.σ. προϋπολογισμός της ΕΕ, 2021-2027), αλλά πρέπει να γίνουν πολλές προσπάθειες για το σχέδιο ανάκαμψης», έγραψε η πρωθυπουργός της Φινλανδίας Σάνα Μάριν με ανάρτηση στο twitter.
«Χρειαζόμαστε ένα μικρότερο συνολικό ποσό και μια καλύτερη εξισορρόπηση μεταξύ επιχορηγήσεων και δανείων», δήλωσε η 34χρονη πρωθυπουργός.
Ο υπουργός Ευρωπαϊκών υποθέσεων της Σουηδίας, ο Χανς Ντάλγκρεν τόνισε επίσης πως η Στοκχόλμη εξακολουθεί είναι επικριτική για το ύψος και τη δομή του σχεδίου ανάκαμψης.
Επιτροπή Πισσαρίδη: Τι προτείνει για την ανάκαμψη της οικονομίας
Έφτασε στο Μέγαρο Μαξίμου το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης
Οι καθηγητές προτείνουν 15 άξονες αναπτυξιακής πολιτικής, σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή” μεταξύ των οποίων οι εξής:
- – Μείωση του φορολογικού βάρους στη μισθωτή εργασία
- – Επιταχυνόμενες αποσβέσεις και μείωση κόστους ενέργειας στη μεταποίηση.
- – Ενίσχυση βασικής έρευνας στα Πανεπιστήμια και κίνητρα για ενίσχυση της καινοτομίας.
- – Ριζική αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης για ανέργους και εργαζομένους.
- – Εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος στον δεύτερο πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης.
- – Δημιουργία εξειδικευμένων τμημάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος, με ανώτατο όριο έκδοσης απόφασης το ένα έτος.
- – Συνέχιση και εμβάθυνση της ψηφιακής μεταρρύθμισης στη δημόσια διοίκηση και στον χώρο της Υγείας.
- – Εκσυγχρονισμός του συστήματος της χρηματοπιστωτικής εποπτείας στον τομέα της προστασίας των επενδυτών.
- – Σταδιακή μεταφορά πόρων του φόρου ακίνητης περιουσίας σε τοπικό επίπεδο.
- – Ανάπτυξη υποδομών, στροφή στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων.
Το σχέδιο της επιτροπής δεν είναι τελικό, καθώς θα παραδοθεί έως τις αρχές Οκτωβρίου, δηλ. λίγο πριν να παρουσιάσει η κυβέρνηση το δικό της πλάνο για την αξιοποίηση των πόρων από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης ( τα 32 δισ. ευρώ εφόσον περάσει η πρόταση της Κομισιόν στη Σύνοδο Κορυφής).