ΣΥΡΙΖΑ: Mέτρα κατά των παράνομων ενεργειών της Τουρκίας σε ελληνική, κυπριακή αιγιαλίτιδα ζώνη, ζητά από Κομισιόν – Ε, όχι και δημόσιο αγαθό

«Η Ελλάδα έχει δημοσιεύσει τις συντεταγμένες των τεμαχίων αυτών στην Εφημερίδα της ΕΕ στις 13.11.2014 και έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση από το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες Exxon-Mobil, Total και Elpe στις 27.6.2019». Ερώτηση της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προς την Κομισιόν και τον Πρόεδρο του Συμβουλίου για τις παράνομες έρευνες υδρογονανθράκων και γεωτρήσεις από την Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο

Ερώτηση προς την Κομισιόν και τον Πρόεδρο του Συμβουλίου κατέθεσαν οι Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Δημήτρης Παπαδημούλης, Κώστας Αρβανίτης, Αλέξης Γεωργούλης, Πέτρος Κόκκαλης, Στέλιος Κούλογλου και Έλενα Κουντουρά, για την προκλητική ανακοίνωση της Τουρκίας ότι «στο αμέσως επόμενο διάστημα, μέσω της κρατικής εταιρείας πετρελαίου ΤΡΑΟ, θα ξεκινήσει έρευνες υδρογονανθράκων και γεωτρήσεις νότια της Κρήτης και εντός της αιγιαλίτιδας ζώνης της Κρήτης και της ελληνικής υφαλοκρηπίδας αντίστοιχα».

Στο κείμενο της ερώτησής τους οι Ευρωβουλευτές σημειώνουν ότι «Η Ελλάδα έχει δημοσιεύσει τις συντεταγμένες των τεμαχίων αυτών στην Εφημερίδα της ΕΕ στις 13.11.2014  και έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση από το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες Exxon-Mobil, Total και Elpe στις 27.6.2019».
Με δεδομένο ότι «η Τουρκία δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), και ότι οι ενέργειές της είναι αποτέλεσμα της στρατιωτικής εμπλοκής της στη περιοχή και του παράνομου, βάσει και των συμπερασμάτων του Συμβουλίου (Δεκέμβριος 2019), μνημονίου οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών με την Λιβύη», οι Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία απευθύνονται τόσο προς την Κομισιόν όσο και προς τον Πρόεδρο του Συμβουλίου, ζητώντας να λάβουν απάντηση σχετικά με το τι μέτρα σκοπεύουν λάβουν οι Ευρωπαϊκοί θεσμοί «κατά των παραπάνω παράνομων ενεργειών εντός της ελληνικής και κυπριακής υφαλοκρηπίδας και της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης, που καταστρατηγούν το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, την κυριαρχία κρατών-μελών της ΕΕ και την αρχή των σχέσεων καλής γειτονίας».

Ακολουθεί πλήρες το κείμενο της ερώτησης:

ΘΕΜΑ: Παράνομες έρευνες υδρογονανθράκων και γεωτρήσεις από την Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο

Σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή για τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο, η Τουρκία συνεχίζει τις προκλήσεις, ανακοινώνοντας ότι θα ξεκινήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα, μέσω της κρατικής εταιρείας πετρελαίου ΤΡΑΟ, έρευνες υδρογονανθράκων και γεωτρήσεις στα τεμάχια 15 και 20, που βρίσκονται νότια της Κρήτης και εντός της αιγιαλίτιδας ζώνης της Κρήτης και της ελληνικής υφαλοκρηπίδας αντίστοιχα.

Η Ελλάδα έχει δημοσιεύσει τις συντεταγμένες των τεμαχίων αυτών στην Εφημερίδα της ΕΕ στις 13.11.2014[1] και έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση από το Ελληνικό Δημόσιο στις εταιρείες Exxon-Mobil, Total και Elpe στις 27.6.2019. Οι παράνομες αυτές ενέργειες της Τουρκίας, η οποία δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS),είναι αποτέλεσμα της στρατιωτικής εμπλοκής της στη περιοχή και του παράνομου, βάσει και των συμπερασμάτων του Συμβουλίου (Δεκέμβριος 2019)[2], μνημονίου οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών με την Λιβύη. Παράλληλα, η ΤΡΑΟ ζήτησε ήδη παράνομα άδεια ερευνών και εξορύξεων σε 7 σημεία που βρίσκονται εντός της ελληνικής και της κυπριακής υφαλοκρηπίδας, ανατολικά της Κρήτης και της Ρόδου και δυτικά της Κύπρου.

Ερωτάται η Κομισιόν/oΠρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου:

– Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει κατά των παραπάνω παράνομων ενεργειών εντός της ελληνικής και κυπριακής υφαλοκρηπίδας και της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης, που καταστρατηγούν το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, την κυριαρχία κρατών-μελών της ΕΕ και την αρχή των σχέσεων καλής γειτονίας;

 

Ε, όχι και δημόσιο αγαθό

Η συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έδειξε καθαρά ποια είναι η αντίληψη της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τον εκσυγχρονισμό της Εκπαίδευσης. Το σχέδιο είναι να γεμίσει η Παιδεία με «κόφτες», ώστε όλο και περισσότερος κόσμος να στραφεί στα φροντιστήρια ή, αν δεν αντέχει, να τα παρατήσει.

Στόχος είναι ακόμα να δημιουργηθεί μια Παιδεία διαφορετικών ταχυτήτων. Να φτιαχτούν, δηλαδή, σχολεία με τους «καλούς» και σχολεία με τους υπόλοιπους, ώστε, μελλοντικά, να στηριχτούν τα πρώτα και να αφεθούν τα δεύτερα στην τύχη τους.

Σύμφωνα με το σύνταγμα η Παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και παρέχεται σε όλους. Αν το επίπεδο της Παιδείας σήμερα δεν είναι ικανοποιητικό, η λύση είναι να βρούμε τρόπους να το αναβαθμίσουμε, με εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων, των μέσων και του τρόπου διδασκαλίας.

Και όχι να προχωράει το εκπαιδευτικό σύστημα με αυτούς που έχουν τις δυνατότητες και τα μέσα να παρακολουθήσουν τη διαδικασία αφήνοντας πίσω όλους αυτούς που θα δυσκολευτούν.

Για τη λογική της κυβέρνησης, όμως, η αντίληψη της Παιδείας ως δημόσιου αγαθού είναι παρωχημένη. Δεν παράγει τίποτε πέρα από άγνοια, αυθάδεια και ελάχιστη προσπάθεια. Είναι ανίκανοι, φυσικά, να σκεφτούν διαδικασίες πραγματικού εκσυγχρονισμού του συστήματος.

Και είναι δύο φορές ανίκανοι να επεξεργαστούν προτάσεις που να συγκεντρώνουν κάποια ευρύτερη συναίνεση. Γι’ αυτούς εκσυγχρονισμός είναι μόνο ένα σύστημα ρυθμίσεων που παράγει ανταγωνισμούς και αποκλεισμούς. Και, φυσικά, η διαδικασία που ανοίγει πεδίο δράσης και κερδοσκοπίας για την αγορά. Μέχρι εκεί φτάνει το μυαλό τους.

Αλλά δεν πειράζει. Οι σχολάρχες και οι φροντιστηριάδες είναι ευχαριστημένοι. Σε όλους τους υπόλοιπους τι λόγος πέφτει;