Συνεχίζεται από την ΕΔΑ Αττικής η υλοποίηση του προγράμματος επιχορήγησης αντικατάστασης οικιακών συστημάτων θέρμανσης – Eπίδομα ανεργίας: Έρχονται ριζικές αλλαγές. Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Εργασίας – Κτηματαγορά: Σαφάρι επενδυτών για αυτοτελή κτίρια. Τα νέα δεδομένα

Συνεχίζεται από την ΕΔΑ Αττικής η υλοποίηση του προγράμματος επιχορήγησης αντικατάστασης οικιακών συστημάτων θέρμανσης
Έως τα τέλη Μαΐου υλοποιείται το πρόγραμμα στο οποίο αναμένεται να ενταχθούν 2.000 νοικοκυριά από 22 Δήμους της Περιφέρειας Αττικής.

Με ικανοποιητικό ρυθμό συνεχίζεται η υλοποίηση του Προγράμματος «Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με συστήματα φυσικού αερίου σε κατοικίες», που προκήρυξε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις αρχές Οκτωβρίου και το οποίο έχει αναλάβει να υλοποιήσει η ΕΔΑ Αττικής.

Το πρόγραμμα έχει συνολικό προϋπολογισμό 4,69 εκατ. ευρώ και απευθύνεται σε νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα σε 22 δήμους της Αττικής, στους οποίους σημειώνεται χαμηλή διείσδυση του φυσικού αερίου, ενώ η καταληκτική προθεσμία υποβολής αιτήματος ένταξης είναι μέχρι και τις 28 Μαΐου 2021. Μέχρι και τις 9 Φεβρουαρίου, στην ΕΔΑ Αττικής, που αποτελεί τον φορέα υλοποίησης της δράσης, είχαν υποβληθεί 350 αιτήσεις, και παρά τις δυσκολίες λόγω της συγκυρίας της πανδημίας αναμένεται οι αιτήσεις να φτάσουν τις 2.000, που είναι και ο στόχος που έχει τεθεί.

Αναφορικά με το πρόγραμμα, υπενθυμίζεται ότι εξυπηρετεί την επίτευξη βασικών στόχων της εθνικής ενεργειακής στρατηγικής, ειδικότερα με τη μείωση των εκπομπών ρύπων των νοικοκυριών, μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των συστημάτων θέρμανσης, καθώς και την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας και της ενεργειακής απομόνωσης.

Το πρόγραμμα επιχορηγεί από 65% έως 100% του ανώτατου επιλέξιμου προυπολογισμού της εσωτερικής εγκατάστασης φυσικού αερίου, ενώ οι δυνητικοί δικαιούχοι θα πρέπει να πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

  1. Να έχουν δικαίωμα κυριότητας (πλήρους ή ψιλής) ή επικαρπίας της επιλέξιμης κατοικίας.
  2. Να μην έχουν συνάψει (τα ίδια ή συγκύριοι) σύμβαση σύνδεσης φυσικού αερίου με την ΕΔΑ Αττικής, για την κατοικία που αιτούνται επιχορήγηση, μέχρι τις 08 Οκτωβρίου 2020 (δηλαδή να μην υπάρχει σε ισχύ σύμβαση σύνδεσης στις 07/10/2020).
  3. Να πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια

Ειδικότερα, το ανώτατο ποσό επιχορήγησης ανά κατοικία καθορίζεται από την κατηγορία εγκατεστημένης ισχύος λέβητα και κυμαίνεται μεταξύ 4.000 και 21.500 ευρώ, ενώ το ποσοστό επιχορήγησης ξεκινά από 65% για ωφελούμενους με ατομικό εισόδημα επιβολής εισφοράς αλληλεγγύης έως 20.000 ευρώ και οικογενειακό έως 30.000 ευρώ, και φτάνει στο 100% για τους δικαιούχους κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης.

Ως φορέας διαχείρισης του προγράμματος η ΕΔΑ Αττικής έχει αναλάβει την υποδοχή και τον έλεγχο των αιτήσεων, την πιστοποίηση και την καταβολή της επιχορήγησης στους δικαιούχους, καθώς και την ολοκληρωμένη ενημέρωση των δυνητικών ωφελούμενων. Αναλυτικές πληροφορίες για το πρόγραμμα παρέχονται μέσω του διαδικτυακού κόμβου που έχει δημιουργήσει στην ιστοσελίδα της https://www.edaattikis.gr/gr/house/cost-offers/financing-espa.

Μάλιστα, για εξατομικευμένη ενημέρωση και διευκρινίσεις οι αιτούντες έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν στο email Info_Epixorigisi@edaattikis.gr.  έως την καταληκτική προθεσμία υποβολής αιτήσεων, στις 28 Μαΐου 2021.

Η ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του προγράμματος αποτέλεσε κεντρικό σημείο της συζήτησης κατά τη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα και του Εκτελεστικού Προέδρου του Δ.Σ. της ΕΔΑ Αττικής κ. Πιέρρου Χατζηγιάννη.

Από την πλευρά της Πολιτείας, ο Υπουργός Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας εξήρε τη συμβολή της ΕΔΑ Αττικής στην υλοποίηση του προγράμματος, ενώ τόνισε ότι «η πορεία και τα αποτελέσματα της ΕΔΑ Αττικής είναι απόδειξη της συντονισμένης δουλειάς που γίνεται μεταξύ Πολιτείας και ιδιωτικού τομέα, ώστε η χώρα μας να πετύχει τους κρίσιμους ενεργειακούς στόχους του νέου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Προς αυτή την κατεύθυνση χαιρετίζουμε τις ενέργειες και πρωτοβουλίες της ΕΔΑ Αττικής για την εξάλειψη του φαινομένου της ενεργειακής φτώχειας σε δεκάδες δήμους της μεγαλύτερης Περιφέρειας της χώρας, καθώς και στην αλλαγή του ενεργειακού μίγματος και τη μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας.»

Αναφορικά με την πορεία υλοποίησης του προγράμματος, ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΔΑ Αττικής, κ. Πιέρρος Χατζηγιάννης σημείωσε ότι «η ΕΔΑ Αττικής, ως φορέας υλοποίησης του προγράμματος, διευκολύνει καθημερινά την ένταξη των ωφελούμενων σε ένα πρόγραμμα ιδιαίτερης σημασίας για την επίτευξη των ενεργειακών στόχων της Αττικής και μέσω αυτής, της χώρας μας. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που συμβάλλουμε στην υλοποίηση μιας πολιτικής παροχής κινήτρων στους πολίτες που θα μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην ενεργειακή μετάβαση. Είμαστε αισιόδοξοι ότι το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με απόλυτη επιτυχία και γι΄ αυτό εργαζόμαστε καθημερινά σε πλήρη εναρμόνιση με το Υπουργείο Ενέργειας.»

 

Eπίδομα ανεργίας: Ερχονται ριζικές αλλαγές – Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Εργασίας

Με τις αλλαγές στο επίδομα ανεργίας, το υπουργείο Εργασίας προετοιμάζει ειδικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της κατάρτισης, με αναβάθμιση του ΟΑΕΔ σε ρόλο – ρυθμιστή

Ριζικές αλλαγές στο μηχανισμό που αφορούν το επίδομα ανεργίας επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας. «Στόχος μας είναι να δούμε πως μπορεί το επίδομα ανεργίας να γίνει πιο αποτελεσματικό, με άλλα λόγια πως μπορεί να στηρίζει καλύτερα τους ανέργους δικαιούχους και να διευκολύνει την όποια επαγγελματική τους προοπτική», δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,Κωστής Χατζηδάκης, στην διαδικτυακή παρουσίαση της νέας εφαρμογής ΟΑΕΔapp, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να έχουν, ακόμη και μέσω κινητού τηλεφώνου, περισσότερες από 40 ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Ταυτόχρονα με τις αλλαγές στο επίδομα ανεργίας, το υπουργείο Εργασίας προετοιμάζει ειδικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της κατάρτισης, με αναβάθμιση του ΟΑΕΔ σε ρόλο – ρυθμιστή.

Ο κ. Χατζηδάκης δεν θέλησε να ανοίξει περαιτέρω τα χαρτιά του, σημειώνοντας πως η συζήτηση για την αναμόρφωση του επιδόματος ανεργίας θα γίνει υπό το πρίσμα των εξελίξεων στα μέτωπα της πανδημίας και του δημοσιονομικού, καθώς το ζήτημα είναι πολυπαραμετρικό. «Το βέβαιο είναι», συμπλήρωσε, ωστόσο ο ίδιος, «ότι ο μηχανισμός του επιδόματος ανεργίας θα μπορούσε να γίνει καλύτερος και πιο επωφελής για τους ανέργους, λαμβάνοντας υπόψη και τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές».

Πληροφορίες αναφέρουν πως ένα από τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι προβλέπει αυξημένο ποσό επιδόματος – ενδεχομένως πιο κοντά στο μισθό του ανέργου – το πρώτο χρονικό διάστημα μετά την απόλυση, το οποίο μπορεί να μειώνεται σταδιακά όσο περνούν οι μήνες. Σκέψεις δηλαδή υπάρχουν, όσο μεγαλώνει η χρονική απόσταση από την απόλυση, ανάλογα να μειώνεται και το ποσό της επιδότησης, χωρίς όμως να πέφτει κάτω από το σημερινό όριο των 400 ευρώ το μήνα. Με έναν τέτοιο μηχανισμό, δηλαδή, το επίδομα συνολικά θα αυξάνονταν.

Ταυτόχρονα, η επιδότηση αναμένεται να συνδεθεί πιο στενά με την κατάρτιση και την ενεργή αναζήτηση εργασίας, ως υποχρέωση του ανέργου. Στόχος είναι το νέο σύστημα επιδότησης της ανεργίας να οδηγεί σε ταχύτερη επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας, μέσα και από έναν συνδυασμό ενεργητικών και παθητικών πολιτικών απασχόλησης (δηλαδή επιδοτήσεων αλλά και εργασίας – κατάρτισης).

Ζητούμενο επίσης είναι για το νέο σύστημα η αύξηση των δικαιούχων, καθώς σήμερα το επίδομα ανεργίας λαμβάνει μια μικρή μόνο μειοψηφία κάτω του 20% των εγγεγραμμένων ανέργων στο μητρώο του ΟΑΕΔ. Σήμερα το επίδομα ανεργίας χορηγείται μετά την απόλυση για 5 – 12 μήνες, ανάλογα με τις ημέρες εργασίας που έχουν πραγματοποιήσει οι δικαιούχοι. Όσοι έχουν από 250 ημέρες εργασίας και πάνω το 14μηνο πριν την απόλυση (αφαιρουμένων των 2 τελευταίων μηνών) λαμβάνουν 12 μήνες επιδότηση. Το ποσό της επιδότησης είναι σταθερό για όλους, στα 400 ευρώ και εξαρτάται από τον κατώτατο μισθό.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως το νέο πλαίσιο δεν έχει ακόμη σχηματοποιηθεί. Υπάρχουν, ωστόσο, συζητήσεις και ζυμώσεις για την μεταρρύθμιση του επιδόματος ανεργίας, μεταρρύθμιση που δεν αποκλείεται να τρέξει «παράλληλα» με την μεταρρύθμιση των προγραμμάτων κατάρτισης. Όπως άλλωστε έχει περιγράψει ο κ. Χατζηδάκης στο παρελθόν, η αναθεώρηση του επιδόματος ανεργίας, καθώς και των προγραμμάτων ανεργίας και κατάρτισης εντάσσονται στο πλαίσιο της γενικότερης αναθεώρησης του τρόπου με τον οποίο θα αντιμετωπίζεται στο μέλλον ο ΟΑΕΔ.

Μεταρρύθμιση και στην κατάρτιση 

Στο ζήτημα της κατάρτισης, ο κ. Χατζηδάκης ήταν σαφής, λέγοντας πως ο ΟΑΕΔ μπορεί να έχει πιο βασικό ρόλο στις πολιτικές της απασχόλησης και της κατάρτισης, εξηγώντας μάλιστα πως αυτό θα αποτυπωθεί στο σχέδιο για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και στο σχεδιασμό για το νέο ΕΣΠΑ.

«Δεν βρίσκουμε ότι είναι σωστό να διατίθενται κονδύλια 1,5 δισ. ευρώ για πολιτικές που θα μπορούσαν να αφορούν τον ΟΑΕΔ – το σημερινό ΕΣΠΑ εννοώ – και από αυτά ο ΟΑΕΔ να διαχειρίζεται ο ίδιος ούτε 150 εκατομμύρια. Στόχος δεν είναι ο ΟΑΕΔ να υποκαταστήσει τα ΚΕΚ, αλλά να έχει ρόλο σημείου αναφοράς – ρόλο ρυθμιστή», εξήγησε με νόημα ο υπουργός Εργασίας προαναγγέλλοντας νομοθετική παρέμβαση για την κατάρτιση, ώστε «να συνδεθεί η χρηματοδότηση των Κέντρων Κατάρτισης με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους». Ο ίδιος έχει επισημάνει πως ο ΟΑΕΔ και η κατάρτιση θα έχουν βασικό ρόλο για την ομαλότερη δυνατή μετάβαση στη μετα-κορονοϊό εποχή.

To ethnos.gr έχει αποκαλύψει πως στα σκαριά βρίσκονται στοχευμένα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης που θα συνδυάζουν την επιδότηση με την κατάρτιση σε ψηφιακές και άλλες δεξιότητες, σε πληττόμενους από την πανδημίας κλάδους, όπως είναι ο τουρισμός, η εστίαση και το λιανεμπόριο. Τα προγράμματα αυτά θα ενταχθούν στην χρηματοδοτική «ομπρέλα» του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ αναμένεται να νομοθετηθούν και να αρχίσουν να τρέχουν μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2021, με στόχο όμως να παραμείνουν ενεργά ως δίχτυ ασφαλείας για την επόμενη ημέρα της πανδημίας.

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ 

«Ο ΟΑΕΔ επένδυσε στην καινοτομία και στον ψηφιακό του μετασχηματισμό με νέες και πρωτοποριακές υπηρεσίες όπως τα «ψηφιακά ραντεβού» μέσω του myOAEDlive, την τηλεκπαίδευση και τηλεκατάρτιση μέσω του G-Suite for Education της Google, καθώς και τη σταδιακή ανάπτυξη άνω των 140 διαλειτουργικοτήτων με άλλους φορείς του δημοσίου, και συνεχίζει να επενδύει με σκοπό να προσφέρει καλύτερες, ποιοτικότερες και αμεσότερες υπηρεσίες προς τους πολίτες», τόνισε από την πλευρά του ο Διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης στην παρουσίαση της νέας εφαρμογής ΟΑΕΔapp, μέσω της οποίας περισσότερες από 40 ηλεκτρονικές υπηρεσίες είναι προσβάσιμες ακόμη και από το κινητό τηλέφωνο, όπως έκδοση δελτίου ανεργίας, αίτηση για επιδότηση ανεργίας κ.α.
Δέσμη μέτρων για καλύτερη εξυπηρέτηση

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε τέλος πως η ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ εντάσσεται σε μια συνολική δέσμη μέτρων που στόχο έχει την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του πολίτη: 

  • Ενιαίο call center με έναν αριθμό για όλα τα θέματα του υπουργείου. Δωρεάν κλήσεις από τους πολίτες και υποστήριξη των χειριστών με υπηρεσίες back office για εξειδικευμένα θέματα
  • Αναβάθμιση των ιστοσελίδων του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων ώστε να γίνουν κόμβοι ενημέρωσης και απάντησης ερωτημάτων
  • Αξιοποίηση των ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση πολιτών σε απομακρυσμένες περιοχές ή χωρίς ψηφιακές δεξιότητες

Όπως ο ξεκαθάρισε ο κ. Χατζηδάκης, η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη που αναζητά επαφή με τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και των εποπτευόμενων φορέων του, έχει την ίδια σπουδαιότητα με το μείζον θέμα της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων.

 

Κτηματαγορά: Σαφάρι επενδυτών για αυτοτελή κτίρια – Τα νέα δεδομέναακίνητα

Επιθυμούν να επενδύσουν στην εγχώρια κτηματαγορά με χρονικό ορίζοντα ετών και όχι στιγμιαία ή σε μικρά project όπως στο παρελθόν

Η επενδυτική «έκρηξη» που καταγράφηκε στη χώρα μας, επήλθε μετά την μεσοσταθμική μείωση των τιμών κατά 42,4% ( τιμές πώλησης ) συνολικά κατά το διάστημα από το τρίτο τρίμηνο του 2008 μέχρι και το αντίστοιχο τρίμηνο του 2017, ενώ σε πολλές περιπτώσεις η μείωση άγγιξε το 60%.  Η κατασκευή νέων κατοικιών το διάστημα 2007-2016, μειώθηκε κατά 93,3% δηλαδή από 71.936 το 2007 σε 4.883 νέες κατοικίες το 2016, ενώ οι επενδύσεις σε κατοικίες, ως ποσοστό του ΑΕΠ, μειώθηκαν από το 10,8% το 2007 σε μόλις 0,8% το 2015.

Παράλληλα, το επενδυτικό κενό στην Ελλάδα ήταν τεράστιο. Την περίοδο 2008-2016 οι καθαρές επενδύσεις μειώθηκαν κατά 18 μονάδες του ΑΕΠ, ενώ το 2017 υστερούσαν περίπου 9 % του ΑΕΠ σε σύγκριση με το μέσο μερίδιο επενδύσεων στην Ευρωζώνη.

Βάση των παραπάνω δεδομένων, η Ελλάδα αποτέλεσε πόλο έλξης επενδύσεων κυρίως λόγω των επενδυτικών ευκαιριών που δημιουργήθηκαν σε συνδυασμό με τον αυξανόμενο τουρισμό, γι΄αυτό το μεγαλύτερο ποσοστό ακινήτων που αγοράστηκαν τα τελευταία χρόνια είτε από εγχώριους επενδυτές, είτε από αλλοδαπούς, ήταν ακίνητα με στόχο την εκμετάλλευση τους μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων, την απόκτηση της golden visa όσον αφορά τους αλλοδαπούς και η αγορά αυτοτελών κτηρίων για τη δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων.

Αρχικά, οι επενδυτές επέλεγαν κυρίως ακίνητα που έχριζαν ανακαίνιση και διατίθενταν σε τιμές που δεν ξεπερνούσαν τα 600€/τμ . Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αυτοτελή ακίνητα πλησίον της Ομόνοιας μεταβιβάστηκαν σε τιμές που δεν ξεπερνούσαν τα 400€/τμ στις αρχές της τελευταίας τριετίας – τετραετίας.

Λόγω της αυξημένης ζήτησης για αγορά ακινήτων στο κέντρο των Αθηνών, οι τιμές αυξήθηκαν ακόμη και 60 % εντός της τριετίας 2017-2020, με αποτέλεσμα αρκετοί επενδυτές να αναζητούν νέες περιοχές, ενώ πολλοί είδαν τις αποδόσεις του να «χτυπάνε» κόκκινο.

Βάση των άνωθεν δεδομένων, το έτος 2019 αποτέλεσε την τέταρτη συνεχόμενη χρονιά αύξησης των καθαρών ξένων άμεσων επενδύσεων στη χώρα μας, μετά την ετήσια αύξηση κατά 9,0% από το 2017 στο 2018, κατά 23,5% από το 2016 στο 2017 και κατά 118,5% από το 2015 στο 2016.

Συγκεκριμένα, στον Δήμο Αθηναίων το 2017, πραγματοποιήθηκαν 2.967 μεταβιβάσεις ακινήτων, το 2018 καταγράφηκε αύξηση κατά 95,6 % με τον αριθμό των μεταβιβάσεων στις 5.804 και το 2019 στις 5.303.

Ως εκ τούτου, με βάση και τα στοιχεία του ισοζυγίου πληρωμών το 2019, ο τομέας της αγοράς ακινήτων ήταν υπεύθυνος για το 35% των άμεσων ξένων επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι στην ελληνική οικονομία, οι οποίες ανήλθαν σε 4,2 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2020 ολοκληρώθηκε με κάθετη πτώση των άμεσων ξένων επενδύσεων σε ακίνητα κατά 50%, από 736,6 εκατ.€ το α’ εξάμηνο του 2019 σε 371,3 εκατ.€ αντίστοιχα το 2020.

Τα νέα δεδομένα στην εγχώρια κτηματαγορά

Ακόμη και εν μέσω πανδημίας του κορoνοϊού, η ελληνική κτηματαγορά προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο επενδυτών που ήδη έχουν «τοποθετηθεί» από τα τέλη του 2015 και είδαν τις αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων τους να αγγίζουν ακόμη και το 40% σε 3-4χρόνια, όσο και νέων αλλοδαπών σχημάτων που εγκαταστάθηκαν στη χώρα μας, είτε με την μορφή funds, είτε με τη μορφή ιδιωτικών επενδύσεων, που επιθυμούν να τοποθετηθούν άμεσα πετυχαίνοντας καλύτερες τιμές αγοράς με σύμμαχο την μεγαλύτερη διαπραγματευτική δυνατότητα που προσφέρει τη δεδομένη χρονική στιγμή η πανδημία του κορoνοϊού στον εκάστοτε αγοραστή.

Μη ξεχνάμε ότι σε κάθε εμπορική συναλλαγή, έτσι και στην διαδικασία αγοράς ακινήτου υπάρχει η μέθοδος της διαπραγμάτευσης που λειτουργεί σε όλες τις χρονικές στιγμές και καταστάσεις της οικονομίας, είτε η οικονομία κυλά φυσιολογικά ή/και ανοδικά, είτε σε καταστάσεις έκτακτων δεδομένων όπως η πανδημία του κορωνοϊού.

Πολλοί επενδυτές το χρονικό διάστημα που διανύουμε, ζητούν αποδόσεις της τάξεως 8%-9%, όταν το προηγούμενο χρονικό διάστημα – πριν την πανδημία του κορωνοϊού επένδυαν με ζητούμενη απόδοση από 5% έως 6% και σε περιπτώσεις πολύ καλών ακινήτων ακόμη και 4,8%. Η ζητούμενη απόδοση σήμερα, έχει αντίκτυπο στην τιμή πώλησης του ακινήτου μεταξύ -20% και -30%

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Μητρώου Αξιών Μεταβιβάσεων Ακινήτων – Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών, το 2020 στο Δήμο Αθηναίων οι μεταβιβάσεις ακινήτων άγγιξαν τις 2.977, δηλαδή στα επίπεδα του 2017, καταγράφοντας μείωση 56% σε σχέση με το 2019.

Ένα μεγάλο μέρος των εν δυνάμει τόσο εγχώριων, όσο και αλλοδαπών επενδυτών που είναι ήδη εγκατεστημένοι στη χώρα μας, είτε νέων επενδυτικών σχημάτων, τη δεδομένη χρονική στιγμή επιθυμούν να επενδύσουν σε τιμές που να αγγίζουν τα επίπεδα του 2017 όσων αφορά τα οικιστικά ακίνητα, δηλ όχι περισσότερο από 800€/τμ αν πρόκειται για ακίνητα που χρίζουν ανακαίνισης στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας.

Μπορεί, το ύψος του διαθέσιμου επενδυτικού κεφαλαίου ανά τετραφωνικό μέτρο με όριο τα 800€/τμ να αποτελεί έναν ανασταλτικό παράγοντας για την εύρεση οικιστικών ακινήτων που ανάλογα με τη θέση του ακινήτου και την κατάσταση του διαμορφώνεται αυξητικά, αλλά, ο βασικότερος ανασταλτικός παράγοντας σε σχέση με το 2017, αποτελεί η έλλειψη αυτοτελών κτιρίων προς πώληση στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας.

Σήμερα, σε αντίθεση με τους επενδυτές του παρελθόντος που αρκετοί προέβαιναν σε αγορά διάσπαρτων διαμερισμάτων σε διάφορες πολυκατοικίες με στόχο την άμεση ανακαίνιση και μεταπώληση τους, πλέον, τόσο ιδιώτες επενδυτές, όσο και επενδυτικά σχήματα – fund, επιθυμούν την αγορά αυτοτελών οικιστικών ή/και γραφειακών κτιρίων (αλλαγή χρήσης) που θα μπορούν να ανακαινίσουν ριζικά, διαθέτοντας τα ανακαινισμένα διαμερίσματα είτε προς πώληση, είτε προς μακροχρόνια μίσθωση (μεγάλη ζήτηση για ενοικίαση οικιστικών ακινήτων) μέχρι τα οικονομικά δεδομένα να είναι τέτοια που θα τους επιτρέψουν να πουλήσουν σε τιμές που θα τους δώσουν το επιθυμητό επενδυτικό κέρδος.

Το μεγαλύτερο μέρος των αυτοτελών κτιρίων χωρίς καθεστώς πολυιδιοκτησίας στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας, έχουν ήδη πουληθεί και στη θέση τους στεγάζονται/ανεγείρονται είτε ξενοδοχεία, είτε ανακαινισμένοι γραφειακοί χώροι ή/και διαμερίσματα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εν δυνάμει επενδυτές είναι το καθεστώς πολυιδιοκτησίας, διότι σε πολλά διαμερίσματα πολυκατοικιών που έχουν ήδη επενδύσει, ενώ έχουν προβεί σε ολική ανακαίνιση του διαμερίσματος, στη πολυκατοικία που βρίσκεται το διαμέρισμα, σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία παρέμβαση – ανακαίνιση από τους ήδη ιδιοκτήτες ακόμη και από το έτος  ανέγερσή της.

Κατανοούμε ότι αν ένα πλήρως ανακαινισμένο διαμέρισμα βρίσκεται σε μια πολυκατοικία που δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία απολύτως ανακαίνιση των κοινόχρηστων χώρων ή/και φρεσκάρισμα της πρόσοψης από την ανέγερσή της με έτος κατασκευής το 1960-1970, χάνεται ένα μεγάλο μέρος της υπεραξίας που θα μπορούσε να προκύψει ή/και λειτουργεί ανασταλτικά στον ενδιαφερόμενο αγοραστή που ενώ αγοράζει ένα πλήρως ανακαινισμένο διαμέρισμα, διαμένει σε μια πολυκατοικία που κάθε χρόνος που έχει περάσει από την ανέγερσή της έχει αφήσει τα σημάδια του.

Μη ξεχνάμε ότι οποιαδήποτε ανακαίνιση – αναβάθμιση απαιτεί την ενεργή οικονομικά συμμετοχή όλων των ιδιοκτητών που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι δυνατόν.

Υπάρχουν περιπτώσεις επενδυτών που έχουν προβεί σε αγορά ενός ολόκληρου ορόφου με 4-5 διαμερίσματα, τα έχουν ανακαινίσει και παράλληλα, έχουν προβεί με ιδία κεφάλαια στην mini ανακαίνιση της εισόδου, των κοινόχρηστων χώρων αλλά και σε μερικές περιπτώσεις στο βάψιμο της πρόσοψης της πολυκατοικίας.  Τα νέα δεδομένα όσον αφορά το είδος και τις προδιαγραφές των ζητήσεων από αλλοδαπούς επενδυτές, σκιαγραφούν ότι επιθυμούν να επενδύσουν στην εγχώρια κτηματαγορά με χρονικό ορίζοντα ετών και όχι στιγμιαία ή σε μικρά project όπως στο παρελθόν.