Στο τραπέζι τα τοπικά lockdown. Φόβοι για αύξηση των κρουσμάτων, στον “αέρα” η ΔΕΘ – Άμεσα μέτρα από… Σεπτέμβριο για την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς

Κυριάκος Μητσοτάκης | Economistas.gr

Φόβοι για νέα αύξηση των κρουσμάτων το Σαββατοκύριακο λόγω του μεγάλου κύματος φυγής των εκδρομέων ενόψει του Δεκαπενταύγουστου

Έντονη ανησυχία επικρατεί στο Μαξίμου καθώς βλέπουν πως παρά τα μέτρα που λαμβάνονται συνεχώς η διασπορά του κορονοϊού αυξάνεται διαρκώς, όπως και οι εστίες μόλυνσης της νόσου.

Η χαλαρότητα που έχουν επιδείξει οι πολίτες κατά την περίοδο του καλοκαιριού είναι ο νούμερο ένας παράγοντας για το νέο κύμα εξάπλωσης της νόσου, με τα μηνύματα που φτάνουν προς την κυβέρνηση από τους λοιμωξιολόγους να μην είναι ενθαρρυντικά.

Παράλληλα υπάρχει ο φόβος για νέα αύξηση των κρουσμάτων το Σαββατοκύριακο λόγω του μεγάλου κύματος φυγής των εκδρομέων ενόψει του Δεκαπενταύγουστου. Τα μέτρα θα είναι αυξημένα σε λιμάνια αεροδρόμια και τρένα προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός, ενώ οι έλεγχοι θα είναι εντατικοί κυρίως στα πλοία που η πληρότητα φτάνει πλέον το 80%.

Ιδιαιτέρως κρίσιμη θεωρείται η τηλεδιάσκεψη της Δευτέρας η οποία θα γίνει παρουσία του πρωθυπουργού προκειμένου να εξεταστούν όλα τα δεδομένα και να συζητηθεί το ενδεχόμενο λήψης νέων μέτρων προκειμένου να μην χαθεί ο έλεγχος.

Στόχος είναι η αποφυγή της καραντίνας που θα δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα στη χώρα.

Σκέψεις για τοπικά lockdown – Στο “κόκκινο” η Β. Ελλάδα

Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον Πόρο, η αύξηση των κρουσμάτων στα αστικά κέντρα όπως στην Αττική, την Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα έχουν επαναφέρει τα σενάρια περί τοπικών lockdown. Πρόκειται για μία πολιτική απόφαση καθώς θα πρέπει να συνδυαστεί με αντίμετρα καθώς θα πρέπει να στηριχτούν οι πολίτες αλλά και οι επιχειρήσεις που θα πληγούν. Στην περίπτωση πάντως που συνεχιστεί και τα επόμενα 24ωρα η αυξητική τάση των κρουσμάτων τότε θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η απόφαση να μπουν περιοχές σε καραντίνα.

Ανησυχητική είναι και η εικόνα που επικρατεί στη Θεσσαλονίκη που ξεπέρασε την Αττική σε κρούσματα φτάνοντας τα 184 μέσα σε 7 ημέρες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πραγματοποιηθεί έκτακτη τηλεδιάσκεψη του περιφερειάρχη και του Δημάρχου της πόλης με τον Νίκο Χαρδαλιά. Κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τη δεδομένη χρονική στιγμή πως θα πραγματοποιηθεί η ΔΕΘ περίπου ένα μήνα πριν από τα εγκαίνια. Ο προβληματισμός είναι έντονος για το αν θα πρέπει να διεξαχθεί. Φέτος τιμώμενη χώρα είναι η Γερμανία γεγονός που σημαίνει πως εκπρόσωποι εταιρειών αλλά και επιχειρήσεων θα πρέπει να έρθουν στην Θεσσαλονίκη που είναι επιδημιολογικά ιδιαιτέρως επιβαρυμένη. Ωστόσο τα χρονικά περιθώρια πιέζουν καθώς θα πρέπει να γίνουν οι ανάλογες προετοιμασίες.

“Πονοκέφαλος” οι συναθροίσεις

Αν και οι περισσότεροι πολίτες δείχνουν σταδιακά να ακολουθούν τα μέτρα, φορώντας μάσκες και τηρώντας τις αποστάσεις, εκείνο που απασχολεί ιδιαιτέρως το Μαξίμου είναι οι συναθροίσεις. Απαγορεύτηκαν τα πανηγύρια, οι λιτανείες, οι όρθιοι από τα μπαρ, μειώθηκε ο αριθμός των προσκεκλημένων σε γάμους και κηδείες και όμως ο συγχρωτισμός που αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την διασπορά της νόσου εξακολουθεί να υφίσταται. Η κυβέρνηση αποφάσισε οι συναθροίσεις να μην ξεπερνούν τα 9 άτομα, ωστόσο τα πάρτι σε ιδιωτικές κατοικίες συνεχίζουν να απασχολούν έντονα τους ειδικούς.

Τα μέτρα που εξετάζονται

Εκτός από τα τοπικά lockdown, τα μέτρα που εξετάζονται είναι η μείωση του αριθμού των ατόμων σε κοινωνικές εκδηλώσεις σε γάμους, κηδείες, βαφτίσεις να είναι κάτω από 100 κάτι που ζητούν οι λοιμωξιολόγοι και να φτάσουν τα 20 – 30 άτομα, η υποχρεωτική χρήση μάσκας και στους εξωτερικούς χώρους όπως συνέβη στον Πόρο και μείωση του ωραρίου στα μπαρ και τα νυχτερινά κέντρα.

Άμεσα μέτρα από… Σεπτέμβριο για την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς

Μέτρα για την ενίσχυση και βελτίωση της λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς από τον Σεπτέμβριο εξήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μετά τη σύσκεψη με τις διοικήσεις των ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Μετά τη σύσκεψη που είχε διάρκεια μόλις… ένα τέταρτο, ο πρωθυπουργός δήλωσε «είναι μη επιτρεπτό για όλους μας, να περιμένουν πολίτες υπερβολικά πολύ χρόνο για να μετακινηθούν εντός της Αθήνας και όταν φτάσει ένα λεωφορείο ή ένας συρμός του Μετρό, να στοιβάζονται εντός των μέσων μεταφοράς, μ’ ένα τρόπο που δημιουργεί περισσότερο συγχρωτισμό απ’ αυτόν τον οποίο μπορούμε να ανεχτούμε σε αυτές τις συγκυρίες. Οι πολίτες δεν ενδιαφέρονται για τις αιτίες των προβλημάτων που εμείς καλούμαστε να διαχειριστούμε».

Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών αποφασίστηκαν τρία μέτρα που θα τεθούν σε εφαρμογή άμεσα και τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών. Στόχος, όπως ανέφερε, να αυξηθούν τα δρομολόγια, αλλά και να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες.

Οι τρεις άμεσες ενέργειες είναι οι εξής:

  • Άμεση προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing. Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο, ώστε να υπάρχουν περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθήμενων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού.
  • 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, σε ειδικότητες αιχμής, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ.
  • Ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια με αναδιάταξη των δρομολογίων της ΟΣΥ και σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Έτσι θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση.

Οι μεσοπρόθεσμες ενέργειες θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι οι εξής:

  • Αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό.
  • Αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό.
  • Προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα για την Αθήνα ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια περίπου 1000 σύγχρονων οχημάτων. Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021.

Στις δηλώσεις του ο Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι με τα νέα αυτά μέτρα «άμεσα θα γίνει πιο ανθρώπινη η κατάσταση και μεσοπρόθεσμα θα αποκτήσουμε τις αστικές συγκοινωνίες που πραγματικά αξίζουν στους πολίτες».

Πρόσθεσε δε ότι η κυβέρνηση «σπάει έναν κύκλο υποεπένδυσης μεγαλύτερο των 10 ετών. Επενδύουμε πάνω από μισό δισ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες του λεκανοπεδίου».