Στην τελική ευθεία οι αλλαγές στην Πρωτοβάθμια Υγεία — Ωμός νομικός εκβιασμός από ΛΑΡΚΟ

Αίθουσα εξέτασης κέντρου υγείας.

Σήμερα αναμένεται η κατάθεση προς διαβούλευση του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει αλλαγές στη λειτουργεία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και στον ΕΟΠΥΥ

Στη Βουλή φτάνουν μέσα στον Απρίλιο οι νομοθετικές αλλαγές που θα αλλάξουν την εικόνα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και του ΕΟΠΥΥ. Μάλιστα τα νομοσχέδια τα οποία θα κατατεθούν σαν ένα, θα είναι ανοιχτά προς διαβούλευση το πιθανότερο από σήμερα.

Κεντρικό σημείο των μεταρρυθμίσεων θα είναι το μοντέλο του Θεράποντα Ιατρού, δηλαδή η μετεξέλιξη του θεσμού του Οικογενειακού Ιατρού, στον οποίο εντάσσονταν παθολόγοι, γενικοί ιατροί και παιδίατροι.

Όπως είχε αναφέρει πρόσφατα ο Υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, το υπάρχον πλαίσιο του οικογενειακού γιατρού δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, παρότι εγγράφηκαν περίπου 1,4 εκατομμύρια πολίτες, κυρίως γιατί δεν ανταποκρίθηκε επαρκής αριθμός ιατρών. Το γεγονός αυτό φαίνεται να κόστισε στον ΕΟΠΥΥ, 1 δισ. ευρώ, από τα συνολικά 1,5 δισ. ευρώ για τους παρόχους, για εξετάσεις στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Με το νέο μοντέλο θα πρέπει όλοι οι πολίτες να επιλέξουν έναν θεράποντα ιατρό, που θα αφορά παθολόγους, γενικούς ιατρούς και παιδιάτρους, ενώ εξετάζεται και η δυνατότητα να επιλέγει γιατρό συγκεκριμένης ειδικότητας, εφόσον ανήκει σε αντίστοιχη ομάδα ασθενών.

Οι πολίτες θα έχουν δυνατότητα επιλογής γιατρού και αλλαγής του, εφόσον το επιθυμούν. Κατ΄επέκταση, θα χρειάζεται παραπεμπτικό του θεράποντα ιατρού, προκειμένου να καλύπτεται από τον ΕΟΠΥΥ η ιατρική πράξη. Χωρίς παραπεμπτικό ο ασθενής θα καλύπτει το σύνολο του κόστους.

Μάλιστα εξετάζεται το ενδεχόμενο η ιατρική πράξη που θα συνταγογραφείται από τον εν λόγω γιατρό να επιβαρύνει τον ασφαλισμένο με μικρότερο ποσοστό συμμετοχής, έναντι του 25% που είναι τώρα. Να δίνεται δηλαδή ένα κίνητρο στον πολίτη να εγγραφεί στο δίκτυο των ιατρών της ΠΦΥ.

Με την αλλαγή αυτή επιδιώκεται ακόμη εξοικονόμηση πόρων μέσω και μια άλλης μεταρρύθμισης που αφορά στην αποζημίωση των γιατρών. Σήμερα ο συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ γιατρός λαμβάνει 2.000 ευρώ, για 200 επισκέψεις ανά μήνα. Πλέον ο γιατρός θα πληρώνεται για κάθε άτομο που θα εγγράφεται ετησίως, με τη μορφή capitation (ελεύθερα μπορεί να μεταφραστεί σε “κατά κεφαλήν”).

Πρόκειται για μια μέθοδο πληρωμής των ιατρικών πράξεων, που προβλέπει συγκεκριμένη αμοιβή των παρόχων υπηρεσιών ιατρικής περίθαλψης, όπως οι γιατροί, ανά άτομο ή ομάδα ανθρώπων που τους έχουν ανατεθεί, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ανεξάρτητα από το αν το άτομο χρειαστεί τις υπηρεσίες ή όχι.

Ο θεράποντας ιατρός θα έχει και μια σειρά υποχρεώσεων, όπως τη συμπλήρωση του ηλεκτρονικού φακέλου, συγκεκριμένο αριθμό επισκέψεων. Θα είναι ιατρικά υπεύθυνος για τον πολίτη, τις προληπτικές εξετάσεις, παραπέμποντας σε ειδικούς ιατρούς και νοσοκομεία, με εξαίρεση έκτακτα περιστατικά και εισαγωγών.

Μετά την ψήφιση των νομοθετικών αλλαγών, θα δοθεί χρόνος προσαρμογής στους αρμόδιους γιατρούς, προκειμένου να προχωρήσουν τις εγγραφές.

Αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των επιμέρους δεδομένων, βάσει μοντέλων, εκτιμάται ότι ανά γιατρό θα αντιστοιχούν χίλιοι ή 2 χιλιάδες άτομα.

Στο πλαίσιο των αλλαγών στην ΠΦΥ θα ενοποιηθούν λειτουργικά οι δημόσιες δομές, Κέντρα Υγείας και ΤΟΜΥ, αφού μέσω Ταμείου Ανάκαμψης διασφαλίζονται 254 εκατ. ευρώ, για τα 156 Κέντρα Υγείας και ΤΟΜΥ και 312 άλλα κέντρα, που θα αναβαθμιστούν.

Παράλληλα, στο σύστημα του θεράποντα ιατρού θα μπορούν να εντάσσονται και πολυϊατρεία, αν και το ακριβές πλαίσιο είναι υπό επεξεργασία, ενώ και δοθεί η δυνατότητα και σε γιατρούς δομών της ΠΦΥ να αναλαμβάνουν ρόλο Θεράποντα Ιατρού, παρέχοντας τους κίνητρα όπως επιπλέον αμοιβή.

Αλλαγές και στον ΕΟΠΥΥ

Αλληλένδετες με τις αλλαγές στην ΠΦΥ είναι και οι μεταρρυθμίσεις που αφορούν στον ΕΟΠΥΥ. Για αυτό και αν και οι νομοθετικές αλλαγές αρχικά είχε σχεδιαστεί να έρθουν σε δυο διαφορετικά σχέδια νόμου, θα κατατεθούν σε ένα.

Κύρια παράμετρος των αλλαγών στη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ θα είναι η εισαγωγή ποιοτικών κριτηρίων στις συμβάσεις του Οργανισμού με τους παρόχους, τη σημασία των οποίων έχει αναδείξει και ο Θ. Πλεύρης.

Τα εν λόγω κριτήρια θα περιγράφονται ανά κατηγορία, με Υπουργική Απόφαση. Μεταξύ αυτών θα είναι και αντικειμενικά κριτήρια, όπως για παράδειγμα αυτά που σχετίζονται με την ποιότητα των διαγνωστικών μηχανημάτων (παλαιότητα και τεχνικές προδιαγραφές), τα οποία θα θεσμοθετηθούν μέσω ενός «ποιοτικού rebate».

Συνεπώς, για κάποια μηχανήματα δεν θα γίνονται συμβάσεις για παράδειγμα. Το εν λόγω ποιοτικό rebate θα αφορά σε κλινικές, διαγνωστικά κέντρα και κέντρα αποκατάστασης, με τους ποιοτικούς δείκτες να αποτελούν το μίνιμουμ των προδιαγραφών για τις συμβάσεις.

Αντίστοιχα, για τις κλινικές τα ποιοτικά κριτήρια θα σχετίζονται με την ύπαρξη ή όχι κλινών ΜΕΘ, των ειδικοτήτων ιατρών και το προσωπικό , αλλά και τα ποσοστά επιπλοκών που δηλώνουν.

Επιπροσθέτως, θα εφαρμοστεί έλεγχος real-time, με τη συμμετοχή και ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών, που θα επιτρέψουν την πραγματική αποτύπωση των αναγκών και θα οδηγήσουν στον εξορθολογισμό των προϋπολογισμών. Το Υπουργείο μάλιστα εκτιμά ότι θα οδηγήσει και σε εξοικονομήσεις, ενώ στόχος είναι σταδιακά ο έλεγχος σε πραγματικό χρόνο να εφαρμοστεί και στο δημόσιο.

Γιώργος Σακκάς

 

Ωμός νομικός εκβιασμός από ΛΑΡΚΟ

Σήμερα εκδικάζεται αίτηση της Ειδικής Διαχείρισης κατά της προσωρινής διαταγής που κέρδισαν οι εργαζόμενοι για πάγωμα των απολύσεων ● Αύριο η τελευταία μέρα για κατάθεση της μοναδικής πιθανής προσφοράς από την κοινοπραξία ΓΕΚ-AD Holdings ● Οριστικά αποκλείει η «Mytilineos» συμμετοχή.

Χαρακτήρα ανοιχτού εκβιασμού προς τους 1.060 υπό απόλυση εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ παίρνει η αίτηση ανακοπής που έχει καταθέσει η Ειδική Διαχείριση της εταιρείας κατά της προσωρινής διαταγής που κέρδισαν οι εργαζόμενοι, με την οποία παγώνει η διαδικασία ομαδικών απολύσεων μέχρι τις 6 Μαΐου.

Η αίτηση αναστολής της προσωρινής διαταγής που είχαν κερδίσει τα πέντε σωματεία των εργαζομένων της ΛΑΡΚΟ συζητείται σήμερα το πρωί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθήνας, μία μέρα πριν εκπνεύσει η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους μνηστήρες -στην πραγματικότητα τον μοναδικό, μια και η Mytilineos δεν πρόκειται να καταθέσει προσφορά- στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ και της Ειδικής Διαχείρισης.

Ο εκβιαστικός χαρακτήρας της ανακοπής είναι ανάγλυφος στην αιτιολογία της αίτησής της στο δικαστήριο. «Η μη αποδοχή της παρούσης αίτησης ανακλήσεως της από 21.03.2022 προσωρινής διαταγής και η διατήρησή της σε ισχύ», αναφέρει η εταιρεία, «θέτει σε κίνδυνο:

■ Τη δέσμευση από τον κρατικό προϋπολογισμό και την εν συνεχεία απόδοση των σχετικών κονδυλίων για την καταβολή των αποζημιώσεων απόλυσης προς τον Ειδικό Διαχειριστή ύψους 23 εκατ. ευρώ

■ Την υλοποίηση των συμφωνημένων κοινωνικών μέτρων από μέρους των συναρμόδιων υπουργείων, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από προγράμματα που ουδείς γνωρίζει εάν θα είναι διαθέσιμα σε ύστερο χρόνο.

■ Την ικανοποίηση των αξιώσεων των εργαζόμενων, δεδομένου ότι εάν η ΛΑΡΚΟ τεθεί σε πτώχευση οι εργαζόμενοι δεν θα μπορέσουν να ικανοποιηθούν μέσω της πτώχευσης (καθώς σύμφωνα με τα άρθρα 103 και 109 του ν. 4738/2020 ο σύνδικος πτώχευσης καταγγέλλει αζημίως τις συμβάσεις εργασίας και χωρίς μάλιστα τις διατυπώσεις του ν. 1387/1983).

■ Την προσέλκυση των ενδιαφερόμενων επενδυτών με στόχο την ομαλή εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας όπως αυτή προβλέπεται στο άρθρο 21 του ν. 4664/2020, στο πλαίσιο της οποίας μάλιστα αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέχρι το τέλος του μηνός».

Ακόμη και το ύφος του νομικού αιτήματος της Ειδικής Διαχείρισης θυμίζει εκβιασμό… υποκόσμου. Εν ολίγοις, η διορισμένη από την κυβέρνηση και τους πιστωτές διοίκηση της εταιρείας απειλεί τους εργαζόμενους ότι θα πεταχτούν από τις δουλειές και τα σπίτια τους χωρίς ούτε τις νόμιμες αποζημιώσεις τους. Αποκρύπτει, βεβαίως, από το δικαστήριο ότι ακόμη και ο νόμος με βάση τον οποίο τέθηκε σε ειδική διαχείριση η ΛΑΡΚΟ προβλέπει ότι σε περίπτωση άγονου διαγωνισμού προκηρύσσεται νέος εντός 30 ημερών. Αρα, το δίλημμα ανάκληση της προσωρινής διαταγής που παγώνει τις απολύσεις ή πτώχευση είναι παραπλανητικό.

Σχολιάζοντας την προσφυγή της εταιρείας κατά της δικαστικής απόφασης που δικαιώνει μερικώς τους εργαζόμενους, ο πρόεδρος του Σωματείου στο εργοστάσιο της Λάρυμνας, Παναγιώτης Πολίτης, τονίζει ότι η κυβέρνηση και η ειδική διαχείριση της ΛΑΡΚΟ βρίσκονται σε κατάσταση πανικού. «Μέχρι χθες, μας έλεγαν ότι “δεν γίνεται να κάνουμε αλλιώς γιατί έτσι προβλέπεται από το νόμο και τις αποφάσεις των Δικαστηρίων”. Σήμερα εκβιάζουν τους εργαζόμενους και τα δικαστήρια. Παρερμηνεύοντας τους νόμους τους, προσπαθούν να τους ξεπεράσουν», αναφέρει σε δήλωσή του ο κ. Πολίτης. «Αντί η Κυβέρνηση να μας καλέσει και να λύσει το πρόβλημα με γνώμονα την συνέχιση της λειτουργίας της ΛΑΡΚΟ, την διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των δικαιωμάτων μας, μας λέει ότι αν δεν συμμορφωθούμε στις απαράδεκτες αποφάσεις της, θα είμαστε υπεύθυνοι για το τυχόν στημένο πολιτικά, αποτέλεσμα της πολιτικής της… Δεν πρόκειται να τους χαρίσουμε ούτε ένα ευρώ, δεν πρόκειται να μας βγάλουν από την εργασία και τα σπίτια μας, δεν πρόκειται να επιτρέψουμε το κλείσιμο της ΛΑΡΚΟ», καταλήγει ο πρόεδρος των εργαζομένων στη Λάρυμνα.

Η κυβέρνηση και οι συναρμόδιοι υπουργοί έχουν φροντίσει να εξαφανιστούν από το κάδρο. Η Mytilineos ξεκαθαρίζει ότι «στην παρούσα φάση και με αυτά τα δεδομένα» δεν θα καταθέσει προσφορά. Η εναπομένουσα κοινοπραξία ΓΕΚ-AD Holdings θεωρητικά θα καταθέσει αύριο προσφορά, αλλά μπορεί να είναι στα όρια του συμβολικού. Η εναλλακτική μιας νέας παράτασης της διαγωνιστικής διαδικασίας, με φόντο τη διατήρηση της διεθνούς τιμής του νικελίου σε επίπεδα πάνω από τα 32.000 δολάρια ο τόνος, δεν ήταν μέχρι χθες στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. Καθοριστική είναι η αναμενόμενη σήμερα απόφαση του δικαστηρίου επί της προσφυγής της ΛΑΡΚΟ.

Γιάννης Κιμπουρόπουλος