Πόρισμα Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας: Νομιμοποίηση της ληστείας σε βάρος του λαού — Καύσιμα: «Ζαλίζει» η άνοδος στις τιμές. Τι πληρώνουμε ανά λίτρο βενζίνης

Η τεράστια ληστεία σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών από τη στρατηγική «απελευθέρωσης» της αγοράς Ενέργειας και τα τεράστια κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, νομιμοποιείται με το πόρισμα που εξέδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).

Αποτελεί το πολυαναμενόμενο πόρισμα, με βάση το οποίο η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εξαγγείλει ότι θα φορολογήσει τα υπερκέρδη, που ούτε λίγο ούτε πολύ προσδιορίζονται σε ένα ποσό που δεν αποκλείεται τελικά να μην αγγίξει καλά καλά τα 250-300 εκατ. ευρώ. Αυτή η εξέλιξη βέβαια εκθέτει και τον ΣΥΡΙΖΑ, που είχε κάνει σημαία τα υπερκέρδη προκειμένου να εξαπατήσει τον λαό ότι για την ακρίβεια και την ενεργειακή φτώχεια φταίνε οι …κερδοσκόποι, όταν το Χρηματιστήριο Ενέργειας που θέσπισε είναι αυτό που επιτρέπει τέτοια φαινόμενα.

Έτσι, η ΡΑΕ καθόρισε με …επιστημονικό τρόπο το ποσό των «επιπλέον εσόδων» των εταιρειών, στα 590 εκατ. ευρώ… Πάνω σε αυτό το ποσό η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος στήνει όλο το κυβερνητικό αφήγημα περί φορολόγησης με 90%, αφού πρώτα βέβαια αφαιρεθούν οι… εκπτώσεις που έκαναν το προηγούμενο διάστημα οι εταιρείες στους πελάτες τους, ύψους μεταξύ 5% και 20%.

Επισημαίνεται ότι στο ίδιο το πόρισμα της ΡΑΕ σημειώνεται πως βασική αιτία των τεράστιων αυξήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στην αγορά ηλεκτρισμού και στη χώρα μας αλλά και πανευρωπαϊκά είναι η χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, στην οποία αναφέρει ότι δεν μπορεί να γίνει ριζική παρέμβαση (σελ. 17 του πορίσματος). Πρόκειται φυσικά για ομολογία του αυτονόητου, ότι δηλαδή το πρόβλημα ξεκινά από την ίδια την αρχιτεκτονική της «απελευθερωμένης» αγοράς ηλεκτρισμού της ΕΕ και της πολιτικής της «πράσινης μετάβασης».

Έτσι ύστερα από τα πολύ βολικά «επιστημονικά πορίσματα» της ΡΑΕ, το υπουργείο Περιβάλλοντος σημειώνει ότι «τα έσοδα από αυτό το έκτακτο τέλος, το υψηλότερο που επιβάλλεται σε ολόκληρη την Ευρώπη, θα συμβάλουν στη χρηματοδότηση του Εθνικού Σχεδίου Στήριξης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τις ανατιμήσεις στην ηλεκτρική Ενέργεια». Να υπενθυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο προβλέπει την τυπική «κατάργηση» της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και τη δημιουργία ενός νέου μηχανισμού αποζημίωσης των παραγωγών ηλεκτρισμού απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ουσιαστικά, από τα 591 εκατ. ευρώ πρώτα θα αφαιρεθούν ποσοστά από 5% έως 20% αναλόγως των «εκπτώσεων» που υποτίθεται ότι έδινε η κάθε εταιρεία, ό,τι απομείνει θα φορολογηθεί με 90% και το ποσό που θα προκύψει, θα επιστραφεί στη συνέχεια ξανά στις εταιρείες στο πλαίσιο του «νέου μηχανισμού αποζημίωσης» που ετοιμάζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος σε συνεργασία με την ΡΑΕ.

Και μάλιστα όλα αυτά συντελούνται, ενώ ετοιμάζεται και το επόμενο κύμα ληστρικών τιμολογίων ρεύματος, καθώς οι χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρισμού στο Χρηματιστήριο Ενέργειας παραμένουν στα ύψη, σταθερά πάνω από τα 200 ευρώ και πέριξ των 250 ευρώ/Mwh.

 

Καύσιμα: «Ζαλίζει» η άνοδος στις τιμές – Τι πληρώνουμε ανά λίτρο βενζίνης

Ποτέ άλλοτε τα τελευταία σαράντα περίπου χρόνια ο χαρακτηρισμός «μαύρος χρυσός» δεν ήταν τόσο ταιριαστός για το πετρέλαιο –και όλα τα υγρά καύσιμα που είναι παράγωγά του- όσο σήμερα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτόξευσε στα ύψη τις τιμές, με αποτέλεσμα οι οδηγοί που θέλουν να φουλάρουν τα οχήματά τους με αμόλυβδη ή ντίζελ κίνησης να βρίσκονται μπροστά σε πρωτόγνωρες καταστάσεις.

Οι τιμές στην απλή αμόλυβδη έχουν φτάσει πανελλαδικά τα 2,18 ευρώ και του ντίζελ 1,91 ευρώ το λίτρο, πλήττοντας καίρια νοικοκυριά, επαγγελματίες και επιχειρήσεις που έχουν ήδη να αντιμετωπίσουν τεράστιες ανατιμήσεις σε ευρύ φάσμα προϊόντων, από τα καύσιμα μέχρι τα τρόφιμα. Αιτία το «ράλι» του αργού πετρελαίου και η μεγάλη ενεργειακή ανασφάλεια λόγω της κόντρας της Ευρώπης με τη Ρωσία που είναι βασικός παραγωγός σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, που έχουν οδηγήσει τις τιμές του αργού πάνω από τα 106 δολάρια το βαρέλι.

Τιμές χωρίς προηγούμενο στην περιφέρεια

Σε κάποιες πιο απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας μάλιστα οι τιμές στην αντλία πραγματικά ζαλίζουν, αφού στις Κυκλάδες για παράδειγμα η απλή αμόλυβδη τιμάται κατά μέσο όρο προς 2,37 ευρώ, η αμόλυβδη 100 οκτανίων προς 2,44 ευρώ και το ντίζελ προς 2,084 σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Μεγάλες οι αυξήσεις

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία οι μέσες πανελλήνιες τιμές έχουν αυξηθεί κατά 15% στον απλή αμόλυβδη, κατά 14% στην αμόλυβδη 100 οκτανίων και κατά 17,5% στο ντίζελ. Από τις αρχές του έτους που συνυπολογίζονται και οι επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομία και τις τιμές των καυσίμων, οι αυξήσεις αυτές ανέρχονται σε 25%, 22% και 29% αντίστοιχα. Οι δε αυξήσεις από τον Ιανουάριο του 2021 φτάνουν το 47%, 40% και 57% αντίστοιχα.

Στις πολύ υψηλές τιμές συνηγορούν και οι υψηλοί φόροι με τους οποίους επιβαρύνονται τα καύσιμα στη χώρα μας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρίσκεται στην τρίτη θέση με τις υψηλότερες τιμές απλής αμόλυβδης σε όλη την Ευρώπη, πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία –χώρες που όμως οι μισθοί είναι πολύ υψηλότεροι.

Πως προκύπτουν οι τιμές της αμόλυβδης

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Παρατηρητηρίου Τιμών για το πώς διαμορφώνονται οι τιμές με βάση τους φόρους, με βάση υπολογισμούς που έχουν γίνει για τις 5 και 6 Μαΐου του 2022.

Όπως αναφέρει η έκθεση του Παρατηρητηρίου Τιμών, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Πέμπτη (5/5) διαμορφώθηκε στα 0,9299 ευρώ ανά λίτρο. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,1356 ευρώ ανά λίτρο. Η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων για την Παρασκευή (6/5) διαμορφώθηκε στα 2,15 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,0845 ανά λίτρο (8,45 λεπτά του ευρώ). Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 43,25%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 52,82%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 3,93%, αναφέρει το Παρατηρητήριο Τιμών.

Οι τιμές του ντίζελ κίνησης στην Ελλάδα

Η τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης για την Πέμπτη (5/5) διαμορφώθηκε στα 0,9567 ευρώ ανά λίτρο. Οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 0,7970 ευρώ ανά λίτρο. Η μέση τιμή λιανικής του πετρελαίου κίνησης για την Παρασκευή (6/5) διαμορφώθηκε στα 1,9040 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1503 ευρώ ανά λίτρο (15,03 λεπτά του ευρώ). Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 50,24%, από τους φόρους σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 41,86%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 7,89%, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Οι φόροι

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης ο ΦΠΑ στα καύσιμα από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα αντίστοιχα από 01/01/2017. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ ανά 1.000 κιλά από 01/01/2017.