Πρόστιμα και συνωστισμός στα μέσα μεταφοράς. Ζητείται λύση εδώ και τώρα – Τράπεζες: Στην πόρτα της εξόδου 2.500 εργαζόμενοι

Εκτεταμένοι έλεγχοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς από την αστυνομία για τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας και την χρήση προστατευτικής μάσκας(αρχείου)

Σε ισχύ οι νέοι κανόνες για την χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Μπορούν όμως να εφαρμοστούν; Τα γκρίζα σημεία και η ταλαιπωρία των επιβατών.

Σε ισχύ έχουν τεθεί οι νέοι κανόνες (και τα πρόστιμα) για τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω της πανδημίας του νέου κορονοϊού. Εν αμφιβόλω όμως τίθεται η εποπτεία και ο έλεγχος αν και κατά πόσον αυτοί τελικά είναι ρεαλιστικό να εφαρμοστούν.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τη νέα Υπουργική Απόφαση για τους “Κανόνες τήρησης αποστάσεων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού στο σύνολο της Επικράτειας, προς περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού COVID-19” που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Κυριακή 26/7, συγκεκριμενοποιούνται οι κανόνες που θα πρέπει να τηρούν οι επιβάτες αλλά και το προσωπικό στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Οι κανόνες αφορούν

– όλα τα λεωφορεία, δηλαδή τα λεωφορεία δημοσίας χρήσης (ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία κλπ), τα λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, όλα τα λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης και φυσικά τα λεωφορεία που υπάγονται στην αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ στην Αττική και του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη

– τα μέσα σταθερής τροχιάς που ανήκουν στην αρμοδιότητα της ΣΤΑΣΥ (δηλαδή το μετρό και τραμ της Αθήνας) και

– το σιδηρόδρομο (αρμοδιότητας ΤΡΑΙΝΟΣΕ), δηλαδή όλα τα τρένα προαστιακού και υπεραστικού σιδηροδρόμου

Με τη νέα απόφαση, εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας μεταφοράς επιβατών μέχρι πλήρωσης 65% του προβλεπόμενου μέγιστου αριθμού επιβατών ανά όχημα/συρμό. Υπενθυμίζεται ότι το ποσοστό αυτό βρίσκεται σε ισχύ από τον Ιούνιο, οπότε και είχε αυξηθεί από το προηγούμενο όριο του 50%.

Επίσης, η χρήση μάσκας είναι επιβεβλημένη για τους επιβάτες και το προσωπικό τόσο εντός των μέσων μαζικής μεταφοράς όσο και στους χώρους προσέλευσης και αναμονής (π.χ. στάσεις, αποβάθρες κλπ).

Επίσης, στην ίδια απόφαση, ορίζονται και τα αντίστοιχα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στους παραβάτες. Το διοικητικό πρόστιμο των 150 ευρώ αφορά τις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας αλλά και υπεράριθμων επιβατών εντός των οχημάτων/συρμών (πέραν του 65% που ορίζεται). Στην τελευταία περίπτωση μάλιστα, το πρόστιμο θα επιβάλλεται τόσο στον οδηγό όσο και στους υπεράριθμους επιβάτες.

Σύμφωνα, επίσης, με το άρθρο 4 της υπουργικής απόφασης, την εποπτεία, διαχείριση πλήθους και υποβοήθηση των επιβατών έχει το προσωπικό (μόνιμο και έκτακτο) των συγκοινωνιακών φορέων και οι επιβάτες οφείλουν να συμμορφώνονται στις υποδείξεις τους όσον αφορά την τήρηση των αποστάσεων και την ελεγχόμενη επιβίβαση των επιβατών στα μέσα, για την αποφυγή συγχρωτισμού.

Υπάρχουν όμως και γκρίζα σημεία: Ποιός και με ποιό τρόπο θα εποπτεύει τη λειτουργία των ΜΜΜ σε σχέση με τους κανόνες αυτούς και θα ελέγχει την τήρησή τους;

Πιο συγκεκριμένα, τα πρακτικά ερωτήματα που τίθενται λογικά από το προσωπικό αλλά και το επιβατικό κοινό είναι τα εξής:

– Ποιός και πώς θα ελέγχει πότε ένας συρμός ή όχημα είναι ήδη κατά 65% γεμάτο και θα επιβάλει τα αντίστοιχα πρόστιμα; Θα υπάρχει προσωπικό, για το σκοπό αυτό, σε κάθε στάση λεωφορείου και σε κάθε αποβάθρα ή συρμό;

– Πώς θα γνωρίζει ο επιβάτης αν ο συρμός ή το όχημα στο οποίο πρόκειται να επιβιβαστεί είναι ήδη κατά 65% γεμάτο;

– Σε περίπτωση μέσου με υπεράριθμους επιβάτες, ποιοί επιβάτες νοούνται ως οι υπεράριθμοι, στους οποίους θα πρέπει να επιβληθεί το πρόστιμο;

Επίσης το τελευταίο διάστημα στις μετακινήσεις με το Μετρό, υπάρχει το εξής παράδοξο. Ενώ ο κανόνας της κενής ανά μία θέσης τηρείται, στους χώρους ορθίων παρατηρείται έντονος συνωστισμός. Εδώ ίσως θα μπορούσε να επανεξεταστεί το μέτρο αυτό καθώς αν είναι διαθέσιμες όλες οι θέσεις, που δεν έρχεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με άλλους συνεπιβάτες, θα μειωθεί ο συγχρωτισμός στους χώρους ορθίων. Εξάλλου η καθολική χρήση μάσκας ειδικά στις θέσεις λειτουργεί αποτρεπτικά.

Δεδομένης μάλιστα της κατάστασης στις συγκοινωνίες λόγω καλοκαιριού με πολύ υψηλές θερμοκρασίες να αναμένονται σε όλη τη χώρα, αλλά και κορονοϊού (τα ΜΜΜ λειτουργούν εδώ και μήνες με την αραιότερη συχνότητα των θερινών δρομολογίων), η όλη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς μετατρέπεται σε μια δύσκολη εξίσωση για δυνατούς λύτες.

 

Τράπεζες: Στην πόρτα της εξόδου 2.500 εργαζόμενοι

Κινητοποίηση εργαζομένων έξω από την τράπεζα της Ελλάδος

Τα τέσσερα συστημικά ιδρύματα έκλεισαν 167 καταστήματα το περασμένο έτος και μείωσαν το δυναμικό τους κατά 3.055 άτομα, ενώ για το 2020 εκτιμάται ότι άλλα 2.500 άτομα θα αποχωρήσουν από την εργασία τους. Τι ετοιμάζει αναλυτικά κάθε τράπεζα.

Την στρατηγική που σχεδιάζουν να ακολουθήσουν οι διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών αναφορικά με την περαιτέρω μείωση των καταστημάτων και του προσωπικού τους «φωτογράφισε» χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank Φ. Καραβίας.

Κατά την διάρκεια της ομιλίας του στο πλαίσιο της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων της τράπεζας ο κ. Καραβίας αναφέρθηκε στο άλμα που κατέγραψαν οι ψηφιακές συναλλαγές κατά τη διάρκεια του 2019 γεγονός που προοιωνίζεται μια ακόμη προσπάθεια των εγχώριων πιστωτικών ιδρυμάτων για την περικοπή του λειτουργικού τους κόστους.

Συγκεκριμένα ο κ. Καραβίας τόνισε στην ομιλία του ότι οι ψηφιακές συναλλαγές το 2019 αντιπροσώπευαν το 42% του συνόλου των συναλλαγών της Eurobank και το 80% των πληρωμών και χρηματικών μεταφορών, ενώ οι χρήστες του MobileApp ξεπέρασαν το μισό εκατομμύριο.

Είναι προφανές ότι τα παραπάνω νούμερα για το 2020 λόγο του κορονοϊού θα έχουν εκτοξευτεί αυξάνοντας την πίεση στις τράπεζες να μειώσουν ακόμη περισσότερο δίκτυο και προσωπικό.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, οι τράπεζες, που έχουν κόψει ήδη τα λειτουργικά τους κόστη ως ποσοστό των εσόδων σε επίπεδο χαμηλότερο του μέσου όρου της ευρωζώνης, θα προχωρήσουν την τριετία 2020 – 2022 σε νέες βαθιές περικοπές των δαπανών προσωπικού.

Οι τραπεζικές διοικήσεις προβληματίζονται για την κατεύθυνση που θα πρέπει να πάρουν τα επόμενα προγράμματα μείωσης προσωπικού, καθώς θεωρούν ότι τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου που εφαρμόζονται ως τώρα έχουν υψηλό κόστος.

Ωστόσο τραπεζικές πηγές επισημαίνουν στο News247.gr ότι τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου ναι μεν θα συνεχιστούν, ωστόσο θα είναι φτωχότερα ως προς το ύψος της αποζημίωσης. Κι αυτό διότι οι συνθήκες στη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος έχουν αλλάξει δραστικά, ο όγκος των συναλλαγών στα καταστήματα έχει περιοριστεί και επομένως δεν υπάρχουν περιθώρια διαπραγμάτευσης.

Αλλάζει τα δεδομένα η τηλεργασία

Την ίδια στιγμή σημαντικές αλλαγές, όμως, έχει επιφέρει στην αγορά εργασίας η πανδημική κρίση και ο τραπεζικός κλάδος δεν αποτελεί εξαίρεση. Ήδη, μεγάλο ποσοστό των τραπεζικών υπαλλήλων (περίπου 50%) εξακολουθούν να εργάζονται από το σπίτι μέσω τηλεργασίας.

Η δυνατότητα αυτή που αναπτύχθηκε από τα τμήματα Πληροφορικής των τραπεζών υπό τις πιεστικές συνθήκες του κορονοϊού αναμένεται να αξιοποιηθεί δεόντως από τις τράπεζες, όπως και άλλους εργοδότες γενικότερα, προκειμένου να μειωθούν τα λειτουργικά κόστη μέσω ευέλικτων μορφών εργασίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η έναρξη της φετινής χρονιάς βρήκε τις τέσσερις συστιμικές τράπεζες με μειωμένο προσωπικό και λιγότερα καταστήματα, συνεχίζοντας την πολιτική συρρίκνωσης του δικτύου με ταυτόχρονη ενίσχυση των ηλεκτρονικών δικτύων συναλλαγών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Ένωση Tραπεζών για το 2019, τα τέσσερα συστημικά ιδρύματα έκλεισαν 167 καταστήματα το περασμένο έτος και μείωσαν το δυναμικό τους κατά 3.055 άτομα. Η συρρίκνωση αυτή ισοδυναμεί με 8% συνολικά για το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

Σημειώνεται ότι η μείωση προσωπικού στις τράπεζες προέρχεται, εκτός από συνταξιοδότηση, από προγράμματα εθελούσιας εξόδου που «τρέχουν» κάθε χρόνο όλα τα ιδρύματα. Το περασμένο έτος, μάλιστα, λόγω μη επίτευξης του στόχου σε ορισμένες περιπτώσεις, οι διοικήσεις επανέλαβαν τα προγράμματα παρέχοντας αυξημένα κίνητρα για μεγαλύτερη συμμετοχή.

Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για το 2020

Για το 2020, η Eurobank έχει προαναγγείλει ήδη τη μείωση των καταστημάτων κατά 50, μετά από τη διατήρηση του δικτύου της στα ίδια επίπεδα το 2019.

Τη μεγαλύτερη μείωση, όμως, σχεδιάζει η Τράπεζα Πειραιώς που συντηρεί και το μακράν μεγαλύτερο δίκτυο, με κλείσιμο 100 καταστημάτων μέσα στο έτος. Ανάλογη τακτική αναμένεται να ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες δύο τράπεζες.

Σε ότι αφορά στο προσωπικό, η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας έχει ενημερώσει ήδη τους αναλυτές και το προσωπικό ότι στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού της θα προχωρήσει σε νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου του προσωπικού μέσα στην χρονιά.

Στη Eurobank το νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που θα τρέξει το 2020 θα αφορά στην αποχώρηση 400 εργαζομένων, πέραν των 500 που μεταφέρθηκαν στην εταιρεία διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων FPS.

Νέο στοχευμένο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου σχεδιάζει για το 2020 και η ΑlphaΒank (σ.σ. πέραν της αποχώρησης των 800 εργαζομένων, οι οποίοι από τον Σεπτέμβριο και μετά θα εργάζονται στη νέα Cepal) αλλά και η Τράπεζα Πειραιώς.

Συνολικά η μείωση του προσωπικού για το 2020 στο πιστωτικό σύστημα εκτιμάται στα 2.500 άτομα, με τις εν λόγω αποχωρήσεις να είναι ανεξάρτητες από τη μείωση του προσωπικού, η οποία θα προέλθει (σε Eurobank και ΑlphaΒank) από τη μεταφορά αθροιστικά 1.300 υπαλλήλων στις εταιρείες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων.