Περιβαλλοντικό νομοσχέδιο: φόνος στο όνομα συμφερόντων – Διαθέσιμη η υπεύθυνη δήλωση για την αποζημίωση ειδικού σκοπού – Αλλάζει η νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις

Εν μέσω ενστάσεων αντισυνταγματικότητας και περιβαλλοντο-κτόνων ρυθμίσεων η κυβέρνηση εμμένει στο μοναχικό δρόμο της ψήφισης του επίμαχου νομοσχεδίου για το περιβάλλον, τη στιγμή που η αντιπολίτευση ζητά ονομαστική ψηφοφορία.

Το νομοσχέδιο Χατζηδάκη πρόκειται να ψηφιστεί την Τρίτη στην Ολομέλεια της Βουλής, με τις αντιδράσεις να κλιμακώνονται από περιβαλλοντικούς φορείς, συλλογικότητες, κόμματα, αλλά και πολίτες. Τη Δευτέρα, στην Ολομέλεια ήταν σύσσωμη και σφοδρή η αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης στα κυβερνητικά σχέδια. Μια αντίδραση που εξακολούθησε και εντός κοινοβουλίου, με συνεχείς δηλώσεις… αλλά και διαδηλώσεις σε πολλά σημεία της χώρας.

Ονομαστική ψηφοφορία

Πιο συγκεκριμένα, τη Δευτέρα ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση επί της αρχής του ν/σ, με τον υπουργό Περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη, να ανακοινώνει την κατάθεση 24 νομοτεχνικών βελτιώσεων που, ωστόσο, δεν άλλαξαν την ουσία του νομοσχεδίου στα βασικά του θέματα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται την Τρίτη να καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία, τόσο επί της αρχής, όσο και επί σειρά άρθρων του νομοσχεδίου, ενώ ήδη και το ΚΚΕ έχει καταθέσει σχετικό αίτημα. Ονομαστική ψηφοφορία θα ζητήσει επίσης και το Κίνημα Αλλαγής για ορισμένα άρθρα.

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της Ν.Δ. Αντίθετα, όλα τα υπόλοιπα κόμματα εξέφρασαν τη διαφωνία τους ασκώντας έντονη κριτική και κάνοντας λόγο για επικίνδυνες, αντιπεριβαλλοντικές και αντισυνταγματικές διατάξεις.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος, κατηγόρησε τη κυβέρνηση της Ν.Δ. ότι «κάθε μέρα επιβεβαιώνει την σκοπιμότητά της να μετατρέψει μια πρωτοφανή παγκόσμια κρίση σε ευκαιρία εξυπηρέτησης συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων και να επιβάλει ένα βαθύτατο, ολοκληρωτικό και ασφυκτικό έλεγχο του κράτους και της δημόσιας ζωής από τον οποίο δεν ξέφυγε ούτε η Βουλή».

«Με ευθύνη της κυβέρνησης και του προεδρείου, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά ένα ντροπιαστικό προηγούμενο για τη λειτουργία της Βουλής. Στο εξής, η Διάσκεψη των Προέδρων, μπορεί με απόφασή της να παραβιάζει οποιαδήποτε διάταξη του κανονισμού της Βουλής. Αυτός είναι ο απόλυτος εκφυλισμός της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και θα παλέψουμε ώστε να μην περάσουν τέτοιες απαράδεκτες αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις», τόνισε ο κ. Τζανακόπουλος.

Ο ειδικός ομιλητής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Μιχάλης Κατρίνης, έκανε λόγο για «άστοχες επιλογές της κυβέρνησης που έρχονται σε σύγκρουση με το δημόσιο συμφέρον». «Το νομοσχέδιο δίνει κίνητρα στους μεγάλους παραγωγούς ΑΠΕ, περιορίζει τις αναπτυξιακές προοπτικές των μικρών παραγωγών δημιουργώντας νέες κοινωνικές ανισότητες», τόνισε ο κ. Κατρίνης.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ζήτησε την απόσυρση του «αντιπεριβαλλοντικού και αντιλαϊκού νομοσχεδίου, που έγινε κατά παραγγελία του ΣΕΒ», όπως είπε, ενώ κατέθεσε πρόταση ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής και ορισμένων άρθρων του. Ταυτόχρονα, έκανε λόγο για «υποκριτική περιβαλλοντική ευαισθησία, τόσο της Ν.Δ. όσο και του ΣΥΡΙΖΑ», τονίζοντας ότι και τα δύο κόμματα συμφωνούν με την πολιτική της απελευθέρωσης της ηλεκτρικής ενέργειας και των «πράσινων επενδύσεων», που αυξάνουν τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης, μίλησε για «ακραίες νεοφιλελεύθερες επικίνδυνες απόψεις της κυβέρνησης», ενώ υποστήριξε ότι «σχεδόν στο σύνολό τους οι διατάξεις του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματικές και υπάρχει υποψία για βόλεμα ημετέρων και συγκεκριμένων συμφερόντων».

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Σοφία Σακοράφα, καταλόγισε στη κυβέρνηση «ληστρική συμπεριφορά» και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «εγκληματικό λάθος που θα καταστρέψει οριστικά το περιβάλλον στο όνομα του κέρδους». «Με δόλο, με νομικές ακροβασίες και χωρίς αναστολές, με δεκάδες φωτογραφικές και σκανδαλώδεις διατάξεις ιδρύεται ένα αποικιοκρατικό καθεστώς καταστρέφοντας οριστικά το περιβάλλον ακόμα και για περιοχές Natura», επεσήμανε χαρακτηριστικά η κ. Σακοράφα.

Τηλεδιάσκεψη Τσίπρα με οργανώσεις

Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, είχε τη Δευτέρα τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους περιβαλλοντικών οργανώσεων και ΜΚΟ, κατά την οποία εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του ως προς τη διαδικασία νομοθέτησης, κάνοντας λόγο για «αντιδημοκρατική μεθόδευση», καθώς η κυβέρνηση επέλεξε να φέρει το επίμαχο νομοσχέδιο «χωρίς επαρκή διαβούλευση για να περάσει κάτω από τα ραντάρ» εν μέσω πανδημίας και ενώ τόσο καιρό νομοθετεί με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.

ΣΥΡΙΖΑ

Ως προς το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για «σχέδιο που αποτελεί μια συστηματική προσπάθεια απορρύθμισης δημόσιων πολιτικών για το περιβάλλον και των λειτουργιών φορέων του περιβάλλοντος», ενώ υπογράμμισε πως αποσκοπεί και στην εξυπηρέτηση «οικονομικών συμφερόντων», όπως η αφαίρεση απαιτήσεων αδειοδότησης της Ελληνικός Χρυσός.

Συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις

Την ίδια ώρα, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας έλαβαν χώρα τη Δευτέρα, σε διάφορα σημεία της χώρας. Οι διαμαρτυρίες ξεκίνησαν το πρωί της ίδιας ημέρας στην Τήνο, ενώ το απόγευμα πραγματοποιήθηκαν προγραμματισμένες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε πολλές πόλεις, μεταξύ των οποίων οι Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο, Βόλος, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Τρίκαλα και Γρεβενά.

Ειδικότερα στην Αθήνα, περίπου 1.500 διαδηλωτές, με πανό και συνθήματα, ζήτησαν «να αποσυρθεί τώρα» το επίμαχο νομοσχέδιο.

Διαθέσιμη η υπεύθυνη δήλωση για την αποζημίωση ειδικού σκοπού

Με σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου επιλύονται ζητήματα για ειδικές περιπτώσεις, τις οποίες δεν αποτύπωνε το Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».

Ξεκινάει στις 7 Μαΐου και ολοκληρώνεται στις 14 Μαΐου η προθεσμία υποβολής των προβλεπόμενων εντύπων, που αναφέρονται στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας και αφορούν στην επίλυση ζητημάτων που προκύπτουν κατά την υποβολή δηλώσεων εργαζομένων στην ειδική εφαρμογή του Υπουργείο.

Την Τρίτη (05/05), δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση, με την οποία παρουσιάζεται η υπεύθυνη δήλωση εργαζομένων ειδικών κατηγοριών. Η υπεύθυνη δήλωση υποβάλλεται στην ειδική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr).

Με την εγκύκλιο επιλύονται ζητήματα που αφορούν ειδικές περιπτώσεις κατά τις οποίες ενδέχεται η τρέχουσα κατάσταση του Πληροφοριακού Συστήματος (Π.Σ.) «ΕΡΓΑΝΗ» να μην αποτύπωνε με ακρίβεια την πραγματική κατάσταση της εργασιακής σχέσης ή και το αντίστροφο, δηλαδή να εμφάνιζε σε τρέχουσα κατάσταση ενεργή σχέση εργασίας, ενώ αυτή δεν υπήρχε πλέον. Αποτέλεσμα ήταν ότι οι αντίστοιχοι εργαζόμενοι δεν μπορούσαν να καταστούν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.

Οι ειδικές περιπτώσεις απασχόλησης, που έχουν εντοπιστεί και τακτοποιούνται με την παρούσα εγκύκλιο

είναι οι κάτωθι:

Α. Μεταβίβαση επιχείρησης, σύμφωνα με το Π.Δ. 178/2002, όπου υφίσταται μεταβίβαση επιχείρησης, κατά τα προβλεπόμενα στο Π.Δ. 178/2002 και ο εργαζόμενος που απασχολείται σε διάδοχη επιχείρηση/εργοδότη και του οποίου η σύμβαση εργασίας στην επιχείρηση/εργοδότη αυτή έχει τεθεί σε αναστολή.

Β. Μεταφορά προσωπικού, όπου υφίσταται μεταφορά προσωπικού από επιχείρηση/εργοδότη (αρχική) σε άλλη επιχείρηση/εργοδότη (νέα), ο εργαζόμενος ο οποίος ανήκει στο μεταφερόμενο προσωπικό και του οποίου η σύμβαση εργασίας με την νέα επιχείρηση έχει τεθεί σε αναστολή.

Γ. Γνήσιος Δανεισμός, όπου υφίσταται γνήσιος δανεισμός εργαζομένου από πρώτο εργοδότη σε δεύτερο εργοδότη, ο εργαζόμενος που απασχολείται στο δεύτερο εργοδότη και του οποίου η σύμβαση εργασίας στον εργοδότη αυτό έχει τεθεί σε αναστολή.

Δ. Γνήσιος δανεισμός κατά το παρελθόν, όπου υφίστατο γνήσιος δανεισμός εργαζομένου από πρώτο εργοδότη σε δεύτερο εργοδότη, ο οποίος δεν υφίσταται πλέον και, ως εκ τούτου, ο εργαζόμενος δεν απασχολείται πια σε αυτόν το δεύτερο εργοδότη και του οποίου η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή από άλλον εργοδότη.

Ε. Απασχόληση μέσω Ε.Π.Α., όπου ο εργαζόμενος απασχολείται σε έμμεσο εργοδότη, μέσω Επιχείρησης Προσωρινής Απασχόλησης (Ε.Π.Α.), σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ν. 4052/2012, όπως αυτός ισχύει και του οποίου η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή.

ΣΤ. Απασχόληση στο παρελθόν, μέσω Ε.Π.Α., όπου ο εργαζόμενος απασχολήθηκε στο παρελθόν και δεν απασχολείται πλέον σε έμμεσο εργοδότη, μέσω Επιχείρησης Προσωρινής Απασχόλησης (Ε.Π.Α.), σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ν. 4052/2012, όπως αυτός ισχύει και του οποίου η σύμβαση εργασίας έχει τεθεί σε αναστολή από άλλον εργοδότη.

Ζ. Επίσχεση εργασίας, όπου ο εργαζόμενος έχει προβεί σε επίσχεση εργασίας, σύμφωνα με το άρθρο 325 του Αστικού Κώδικα, έναντι του εργοδότη του και κατά το χρονικό διάστημα αυτό απασχολείται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλη επιχείρηση/εργοδότη και του οποίου η σύμβαση στην επιχείρηση/εργοδότη αυτή έχει τεθεί σε αναστολή κατά τη χρονική περίοδο αυτή.

Η. Υποβολές πινάκων προσωπικού σε περιπτώσεις μη εξαρτημένης εργασίας-Εσφαλμένες καταχωρήσεις σε έντυπα-Χειρόγραφες υποβολές εντύπων.

Η υποβολή στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ πινάκων προσωπικού σε περιπτώσεις μη εξαρτημένης εργασίας και οι εσφαλμένες καταχωρήσεις σε πεδία υποβληθέντων εντύπων έχουν ως αποτέλεσμα την εξαγωγή εσφαλμένων δεδομένων από το υποσύστημα της τρέχουσας κατάστασης. Μία άλλη αιτία που παράγει το ίδιο αποτέλεσμα είναι η υποβολή χειρόγραφων (εκπρόθεσμων ή διορθωτικών) εντύπων στις περιφερειακές υπηρεσίες του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και του ΟΑΕΔ (όπως, για παράδειγμα, στις περιπτώσεις εργαζομένων που έχουν ολοκληρώσει πρόγραμμα κοινωφελούς χαρακτήρα και είχαν εσφαλμένα καταχωρηθεί σε έντυπο στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» από το φορέα).

Θ. Συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, οι οποίες λύθηκαν πρόωρα από 01.03.2020 μέχρι 20.03.2020 και στο έντυπο Ε7 δηλώθηκε συμβατικός χρόνος λήξης η ημερομηνία λύσης τους, παρ’ ότι ο συμβατικός χρόνος λήξης τους, σύμφωνα με το έντυπο Ε3, είναι μεταγενέστερος της 20.03.2020. Ως εκ τούτου, αυτοί οι εργαζόμενοι δεν μπορούσαν να καταστούν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ενώ, σύμφωνα με το Κεφαλαίο Α.3 της ΚΥΑ με αριθμ. 12998/232/28.03.2020 (Β’ 1078), είναι δικαιούχοι.

Ι. Οι εργαζόμενοι οι οποίοι υπάγονται στην περίπτωση θ) του άρθρου 1 της υπ. αριθμ. οικ. 16073/287/22-4-2020 (Β’ 1547) ΚΥΑ, οι οποίοι απασχολούνται σε πάνω από έναν εργοδότη και κάποιος/οι εξ αυτών δεν έχουν θέσει σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας τους και εφόσον οι ώρες εβδομαδιαίας απασχόλησής τους, στο διάστημα από 15/3/2020 έως 20/4/2020, δεν ξεπέρασαν κατά μέσο όρο το 30% των συνολικών ωρών εργασίας τους με βάση τις συμβάσεις εργασίας τους, υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 12997/231/23-3-2020 (Β’ 993) ΥΑ στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr) του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την οποία δηλώνουν την ειδική περίπτωση, στην οποία υπάγονται.

Για τις ανωτέρω ειδικές περιπτώσεις απασχόλησης και προκειμένου οι αντίστοιχοι εργαζόμενοι να καταστούν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, θα ακολουθηθεί η κάτωθι διαδικασία:

Α. Σε περίπτωση που γίνεται για πρώτη φορά υποβολή δήλωσης

  • Υποβολή εκ μέρους της επιχείρησης-εργοδότη του εντύπου, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες. Στην εν λόγω υπεύθυνη δήλωση, η επιχείρηση-εργοδότης προσδιορίζει την ειδική περίπτωση στην οποία υπάγονται οι εργαζόμενοι της δήλωσης.
  • Υποβολή από το δικαιούχο εργαζόμενο υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr) του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Στη δήλωση αυτή, ο εργαζόμενος προσδιορίζει την ειδική περίπτωση, στην οποία υπάγεται.

Β. Σε περίπτωση που δεν γίνεται για πρώτη φορά υποβολή δήλωσης

  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση-εργοδότης έχει ήδη υποβάλει υπεύθυνη δήλωση, τότε μόνο ο εργαζόμενος υποβάλλει δήλωση του ν. 1599/1986 στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ειδικού μηχανισμού στήριξης των εργαζομένων (supportemployees.services.gov.gr) του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Στη δήλωση αυτή, ο εργαζόμενος προσδιορίζει την ειδική περίπτωση, στην οποία υπάγεται.

 

Αλλάζει η νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις

Στη σύσταση κυβερνητικής επιτροπής για τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών προχώρησε η κυβέρνηση. Στόχος είναι η αναμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου με την αλλαγή του νόμου 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων.

Η επιτροπή, η οποία συστάθηκε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Αρ. φύλλου 91 τεύχος Α), αναφέρεται ότι θα λειτουργεί ως Ομάδα Διαχείρισης Έργου, για τη θέσπιση νέου πλαισίου για τον προγραμματισμό, την παρακολούθηση, τον συντονισμό και την προώθηση των απαραίτητων δράσεων για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του νέου πλαισίου, είναι η επιτάχυνση όλων των διαδικασιών υλοποίησης των συμβάσεων έργων, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών, καθώς με τα ισχύοντα, καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με την ΠΝΠ, η Επιτροπή συγκροτείται και αποτελείται από: α) τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ως πρόεδρο, β) τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, γ) τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για τον προγραμματισμό, την οργάνωση, την παρακολούθηση και τον συντονισμό μεταξύ των υπουργείων, δ) τον υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, αρμόδιο για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, ε) τον υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιο για τη βιομηχανία, το εμπόριο και την προστασία του καταναλωτή, στ) τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιο για θέματα απλοποίησης και ανασχεδιασμού των διοικητικών διαδικασιών, ως μέλη.

Στην επιτροπή συμμετέχουν, κατά περίπτωση, ως εκπρόσωποι των συναρμόδιων υπουργείων χωρίς δικαίωμα ψήφου, οι εξής: α) ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ως εκπρόσωπος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για θέματα εμπορίου, β) ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, ως εκπρόσωπος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, γ) ο γενικός γραμματέας Υποδομών, ως εκπρόσωπος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δ) ο γενικός γραμματέας Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών της Προεδρίας της Κυβέρνησης.

Πέρα από τον προγραμματισμό, την παρακολούθηση, τον συντονισμό και την προώθηση των απαραίτητων δράσεων για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών η επιτροπή προσδιορίζει τις προτεραιότητες των δράσεων του πλαισίου που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών που υπάγονται στην αρμοδιότητα του κάθε υπουργείου, καταρτίζει τα χρονοδιαγράμματα για την επίτευξη επιμέρους στόχων, όπως διαβούλευσης, έκδοσης κανονιστικών πράξεων, οργανωτικών αλλαγών, εκπαίδευσης, και δίνει κατευθύνσεις για την υλοποίηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Επίσης, στην επιτροπή δύνανται να συμμετέχουν, χωρίς δικαίωμα ψήφου, εφόσον καλούνται από αυτήν, στελέχη του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς και εμπειρογνώμονες, ενώ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, μπορεί να διαβουλεύεται με εκπροσώπους διεθνών οργανισμών και συλλογικών φορέων, καθώς και με στελέχη της δημόσιας διοίκησης για την ανταλλαγή απόψεων και την εξασφάλιση των συνεργειών που απαιτούνται για την πληρέστερη αναμόρφωση και απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου του ν. 4412/2016.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*