Πατάει «Εnter» με αναθέσεις έργων σε καλλιτέχνες

Πατάει «Εnter» με αναθέσεις έργων σε καλλιτέχνες

Από την Iζαμπέλα Ροσελίνι έως τη Λένα Κιτσοπούλου, από τους 600 Highwaymen έως τον Σίμο Κακάλα, από τον Aκίρα Τακαγιάμα μέχρι τον Βασίλη Κεκάτο, από την Kάθριν Χάμιλτον έως τη Μαρία Παπαδημητρίου, από τον Ευθύμη Φιλίππου μέχρι τον Αντώνη Φωνιαδάκη, την Μαρία Αντελμαν και τον Στέφανο Τσιβόπουλο.

Καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο μένουν όπως κι εμείς «μέσα», αλλά δίνουν φωνή στο σήμερα. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και το Onassis USA, πιστεύοντας ότι ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει «αντισηπτική» ουσία στην περίοδο καραντίνας που διανύουμε, ανέθεσαν τη δημιουργία νέων έργων σε καλλιτέχνες από όλο το φάσμα των γενεών και των τεχνών.

Το πρότζεκτ έχει τίτλο «Enter» και οι καλλιτέχνες έχουν στη διάθεσή τους 120 ώρες για να ετοιμάσουν τα έργα με τα οποία θα «αφηγηθούν» τις ανησυχίες τους εν μέσω πανδημίας: Πώς πρέπει να συμπεριλάβουμε και να κατανοήσουμε το παρόν; Τι θα διδαχτούμε από αυτό; Πώς θα το περιγράψουμε και θα το ξορκίσουμε; Πώς εν τέλει θα δημιουργήσουμε μια ψηφιακή χρονοκάψουλα που θα διατηρήσει τη μνήμη αυτής της εποχής για τις μελλοντικές γενιές;

Στον πανδημικό χωροχρόνο, τα σπίτια, τα διαμερίσματα, οι κήποι, οι ταράτσες και τα μπαλκόνια γίνονται οι νέες site-specific σκηνές μας. Παιδιά, σύζυγοι, παππούδες, συγκάτοικοι, ακόμα και κατοικίδια επιστρατεύονται, μαζί με την οικοσκευή, ως χαρακτήρες και σκηνικά αντικείμενα, με το laptop του καλλιτέχνη να ανάγεται σε δημιουργική υπερδύναμη.

«Χρειαζόμασταν κάτι για να αναπνεύσουμε αλλιώς. Να δούμε και να ζήσουμε κάτι που αποδεικνύει ότι το μυαλό δεν σταματά να γεννά ιδέες όταν το κλείνεις αναγκαστικά στα όρια ενός σπιτιού, ότι η φαντασία δεν φρενάρει όταν μας περικυκλώνει ο φόβος για ό,τι συμβαίνει, η αγωνία για το τι μπορεί να συμβεί», επισημαίνει η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, για τη νέα τους πρωτοβουλία.

«Στραφήκαμε στους ανθρώπους που μας βάζουν στον κόσμο τους, σε εκείνους που με τα εφόδια της τέχνης τους πολλαπλασιάζουν τις ζωές μας. Στους καλλιτέχνες. Αυτή την ομάδα που φροντίζει την ψυχή μας και μετακινεί τη σκέψη μας. Πώς χορεύει ένας χορευτής στην κουζίνα του; Πόσες εικόνες αιχμαλωτίζουν τα μάτια ενός σκηνοθέτη, όταν περνά τις περισσότερες ώρες ξαπλωμένος στον καναπέ του; Είναι όλο το σπίτι μια σκηνή; Μπαίνουμε για να δούμε».

To πρότζεκτ «Enter» δεν είναι ένα ακόμη ημερολόγιο καραντίνας, αλλά μια σειρά από πρωτότυπα έργα που δημιουργούνται μέσα στις συνθήκες του «εδώ και τώρα» και τα οποία θα βρείτε στο σύμπαν του onassis.org και του ψηφιακού καναλιού του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube. Μείνετε συντονισμένοι για πολλοί από αυτούς είναι ήδη έτοιμοι να πατήσουν «Enter» και να παρουσιάσουν άμεσα το έργο που ετοίμασαν.

«Ο χώρος που δημιούργησε, κατέκλυσε και, ενίοτε με τραγικό τρόπο, υφάρπαξε ο COVID έχει θέσει μια πρόκληση στο πώς βιώνουμε και δημιουργούμε νέα τέχνη. Αυτός ο αλλόκοτος συνδυασμός απομόνωσης και συνεχούς προσέγγισης, νέων τρόπων ακρόασης και ομιλίας, αλλά και νέων τρόπων να αγγίζουμε και να μας αγγίζουν μας έδωσαν το έναυσμα για να δημιουργήσουμε ένα νέο πρόγραμμα αναθέσεων με τίτλο “Enter”», αναφέρει o Βαλέχο Γκάντνερ, καλλιτεχνικός και εκτελεστικός διευθυντής του Onassis USA.

«Ελπίζουμε ότι θα αποτελέσει εν μέρει ένα είδος καλλιτεχνικής χρονοκάψουλας, διαθλώντας τη ματαίωση, τη θλίψη, την κωμωδία και τον φόβο αυτής της χρονικής στιγμής της πανδημίας. Με αυτά τα έργα προασπίζουμε και υποστηρίζουμε τους καλλιτέχνες που πιστεύουμε ότι θα αρθρώσουν το μέλλον μας και τους δίνουμε την ευκαιρία να κάνουν ένα βήμα προς τις νέες φόρμες.

»Αυτοί οι καλλιτέχνες (μαζί με τις οικογένειες, τα κατοικίδια και τα σπίτια τους!) αντιπροσωπεύουν ένα ευρύ φάσμα ιδεών, ιδιωμάτων, κλάδων και ιστοριών – τόσο οικείων όσο και νέων για το Ιδρυμα Ωνάση. Το καθένα έχει δημιουργηθεί κάτω από αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς και μόνο με τα υλικά που υπήρχαν διαθέσιμα. Κάτι που πάει να πει πως αγαπάμε εξίσου τη φιλοδοξία και τα ψεγάδια τους».