Οι εξελίξεις στο ΚΕΘΕΑ και το μέλλον της παροχής υπηρεσιών απεξάρτησης στην χώρα – Πότε πληρώνεται το Δώρο Πάσχα

Για να καταλάβουμε τι επιχειρείται στην παροχή υπηρεσιών απεξάρτησης, θα πρέπει πρώτα να απαντήσουμε στο ερώτημα του τι είναι τα ναρκωτικά και γενικότερα οι εξαρτήσεις.

Από τις διάφορες απόψεις που υπάρχουν, εμείς υιοθετούμε την άποψη ότι τα ναρκωτικά είναι ένα πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο που οι κύριες και καθοριστικές αιτίες του βρίσκονται στον τρόπο λειτουργίας των σημερινών κοινωνιών.

Ουσιαστικά πρόκειται για μια ακραία μορφή αλλοτρίωσης του σημερινού ανθρώπου, δηλαδή για μια καθολική ρήξη των κοινωνικών σχέσεων.

Κατά συνέπειαη απεξάρτηση δεν είναι απλά η διακοπή της χρήσης ουσιώνη απεξάρτησηείναι συνυφασμένη με την ανάδειξη ενός δρώντος πολιτικού υποκειμένου που έχει ανεξάρτητη φωνή και άποψηδηλαδή ενός ελεύθερου ανθρώπουτου κοινωνικού ανθρώπου.

Ως κοινωνικό φαινόμενο που στις μέρες μας έχει πάρει επιδημικές διαστάσεις, τα ναρκωτικά δεν αφορούν μόνο τους ειδικούς, μας αφορούν όλους.

Διαμορφώνεται έτσι η ανάγκη δημιουργίας ενός ευρύτατου αντιναρκωτικού κινήματος, που στην πάλη ενάντια στις αιτίες που δημιουργούν το πρόβλημα, συνδέεται με το εργατικό, συνδικαλιστικό, ταξικό κίνημα, με εκείνες τις πολιτικές δυνάμεις που παλεύουν για πιο δίκαιες ανθρώπινες κοινωνίες.

Διαμορφώνεται η ανάγκη δημιουργίας συλλόγων γονέων και φίλων των θεραπευτικών προγραμμάτων, που πέρα από την στήριξη του θεραπευτικού τους έργου συμμετέχουν ενεργά, μεταξύ άλλων, στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινότητας, στην προαγωγή της πρωτογενούς πρόληψης και στις προσπάθειες κοινωνικής ένταξης των απεξαρτημένων ατόμων.

Συνεπώςτο θεραπευτικό έργο είναι συνυφασμένο με την κοινωνικότητατην συμμετοχήτην συλλογικότητατην αλληλεγγύητην δημιουργίατην έκφρασητην ελευθερία λόγων και έργωντον αγώνα και την ανατροπήΗ απεξάρτηση είναι μια ανατρεπτική διαδικασία.

Το μοντέλο θεραπείας έχει άμεση σχέση με την δομή και την λειτουργία του φορέα απεξάρτησης. Αυτό σημαίνει πως το μοντέλο διοίκησης σχετίζεται με το μοντέλο θεραπείας. Η αυτοδιοίκησηγια παράδειγματου ΚΕΘΕΑ συνδέεται με το μοντέλο θεραπείας του.

Η κυβέρνηση αυτό το γνωρίζει. Γνωρίζει δηλαδή ότι αλλάζοντας την δομή και την λειτουργία του του ΚΕΘΕΑ αλλάζεις την φιλοσοφία του, την μεθοδολογία του και σε τελευταία ανάλυση τις θεραπευτικές του μεθόδους και τα θεραπευτικά αποτελέσματα.

Η θεραπεία, βρίσκεται  απέναντι από τον κόσμο της σιωπής, της απουσίας, της φυγής , του αναχωρητισμού του ψέματος, της υποκρισίας, της υποταγής της ανελευθερίας…, δηλαδή της εξάρτησης.

Σε αυτό το πλαίσιοτα Δ.Σ των φορέων απεξάρτησης όπως το ΚΕΘΕΑγια παράδειγμαείναι αντιπροσωπευτικά της κοινωνίαςεκλέγονται από το ανώτατο όργανο που είναι η γενική συνέλευση και σε καμία περίπτωση δεν διορίζονται.

Αυτή η διαδικασία, είναι μέρος της βασικής φιλοσοφίας της θεραπείας απεξάρτησης και διασφαλίζει την αυτοδιοίκηση και την ανεξαρτησία  του θεραπευτικού φορέα .

Το θεραπευτικό έργο είναι ανεξάρτητο από τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης, τις ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις των λειτουργών θεραπευτών. Το δε θεραπευτικό πλαίσιο, οφείλει να διασφαλίζει αυτήν την πραγματικότητα.

Η απόφαση της κυβέρνησης, που με πράξη νομοθετικού περιεχομένου το 2019, κατάργησε το αυτοδιοίκητο του ΚΕΘΕΑ, διορίζοντας πολιτική διοίκηση, καθώς και το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου, που με παράδοξο τρόπο εκπονήθηκε από το διορισμένο ΔΣ, του ίδιου φορέα και για το οποίο γίνεται λόγος, είναι το αποτέλεσμα ιδεολογικών και πολιτικών απόψεων του φιλελευθερισμού.

Μέσα από την αντίληψη των επιτελικών διοικήσεων από “αρίστους” και του μοντέλου του λεγόμενου επιτελικού κράτουςεπιχειρείται η πολιτικοποίηση της παροχής υπηρεσιών απεξάρτησηςώστε να δοθεί η δυνατότητα να αφαιρεθείαπό την θεραπείακάθε έννοια που έχει σχέση με την κοινωνικότητατην συλλογικότητατην αλληλεγγύητην πρόοδο…

Έτσι άλλωστεμπορεί να κατανοηθεί και το γεγονός ότι ενώ όλα ιδιωτικοποιούνταιτο ΚΕΘΕΑ ουσιαστικάκρατικοποιείται. Είναι ο μόνος τρόπος για να ελεγχθεί ένας φορέας που με το κύρος του και την εμβέλειά του γινόταν εμπόδιο στην υλοποίηση ορισμένων σχεδίων αντιναρκωτικής πολιτικής της εκτελεστικής εξουσίας.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ένα από τα καλύτερα προγράμματα απεξάρτησης στον κόσμομετατρέπεται σε έναν γραφειοκρατικό υδροκέφαλο και αναχρονιστικό κατασκεύασμα

Παράλληλα, η εξάρτηση εκλαμβάνεται ως ατομική υπόθεση, απομακρύνεται από τις κοινωνικοοικονομικές αιτίες που την προκαλούν και εστιάζεται στο επίπεδο της ατομικής ευθύνης και της χρόνιας υποτροπιάζουσας νόσου του εγκεφάλου.

Αφορίζοντας κάθε κοινωνική προσέγγιση, ηδιαχείριση της βλάβης και η δια βίου υποκατάσταση γίνονται μονόδρομος.

Οι πολιτικές που ήδη εφαρμόζονται (Ν 4139/13) ιδιωτικοποιούν την μέχρι το 2013 δημόσια και δωρεάν παροχή υπηρεσιών απεξάρτησης, εμπορευματοποιώντας τον ανθρώπινο πόνο, και την ασθένεια. Η έννοια του  εξαρτημένου, του αρρώστου γενικότερα, αντικαθίσταται από την έννοια του πελάτη.

Η κοινωνική πολιτικήη πολιτική του κράτους πρόνοιας αντικαθίσταται από την πολιτική των προγραμμάτων (βλΕΣΠΑΨυχαργώς στην ψυχική υγεία κλπ). Ένα μεγάλο μέρος των δράσεων της αντιναρκωτικής πολιτικής στηρίζεται στα  βραχύχρονα και χωρίς συνέχεια προγράμματα ΕΣΠΑ.

Τα στεγνά προγράμματα και η θεραπείαπεριορίζονται από την Ευρωπαϊκή πολιτική περιορισμού της βλάβης και πριμοδοτείται η υποκατάσταση και η άποψη των δια βίου αρρώστων που πάσχουν από μία χρόνια και υποτροπιάζουσα νόσο του εγκεφάλου.

Αυτή η άποψησε συνδυασμό με τις απόψεις περί γενετικής προδιάθεσης για την χρήση ουσιώνοδηγούν σε ένα φασιστικής αντίληψης μοντέλοάσκησης κοινωνικού ελέγχου.

Οι εξαρτημένοι, μετατρέπονται έτσι σε ένα θεσμοθετημένο περιθώριο, όπου και μέσα από τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης αφήνονται στην τύχη τους.

Στο ίδιο πλαίσιο με τις έννοιες του νέου πατριωτισμού, και της νέας προοδευτικότητας, εισάγεται και η έννοια της νέας αρχής για το ΚΕΘΕΑ, ώστε να χρυσωθεί το χάπι και μέσα από αυτό που ονομάστηκε κανονισμός λειτουργίας να περάσει η αλλαγή του χαρακτήρα του.

Άλλωστε, αυτό αποδεικνύει και το γεγονός, ότι ο Σύλλογος των εργαζομένων δεν προσκλήθηκε να συμμετάσχει στην διαδικασία εκπόνησης του σχεδίου νόμου. Μόνο έπειτα από απαίτηση των εργαζομένων ο Σύλλογος προσκλήθηκε, για να αποχωρήσει από την διαδικασία στην συνέχεια.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους του ΚΕΘΕΑ, μέσα από το σχέδιο νόμου:

  • δημιουργείται ένα Αθηνοκεντρικό σχήμα όπου όλες οι αρμοδιότητες μεταφέρονται σε ένα ελεγχόμενο ΔΣ
  • η γενική συνέλευση μετατρέπεται σε όργανο διατύπωσης γνώμης και έγκρισης εκ των υστέρων αυτών που το ΔΣ αποφασίζει να θέσει υπόψη της
  • οι διαδικασίες ελέγχου της διοίκησης καταργούνται
  • τα συλλογικά όργανα διοίκησης, σχεδιασμού και επικοινωνίας καταργούνται
  • το 1/3 του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας αφορά πειθαρχικά μέτρα
  • η έννοια της θεραπευτικής κοινότητας, αντικαθίσταται από την έννοια “ξενώνας διαμονής”
  • οι επωνυμίες των θεραπευτικών προγραμμάτων (Διάβαση, Ιθάκη κλπ) μετατρέπονται σε διευθύνσεις κλινικών εφαρμογών. Συνεπώς οι κοινότητες χάνουν την αυτοτέλειά τους αφού αποτελούν μέρη διευθύνσεων
  • συγχωνεύσεις ανόμοιων μεταξύ τους δομών
  • εισάγονται δράσεις όπως η σωματική αποτοξίνωση, η υποκατάσταση η μείωση της βλάβης
  • κατάργηση θεραπευτικών προγραμμάτων και μείωση θεραπευτικών δομών κατά 1/3 μέσω συγχωνεύσεων

Οι αλλαγές στην δομή και την λειτουργία του ΚΕΘΕΑ δεν είναι μεμονωμένες. Εντάσσονται σε ένα ευρύ πλαίσιο αλλαγών της αντιναρκωτικής πολιτικής της χώρας, που κινείται προς την πολιτική περιορισμού της βλάβης, την αντίληψη των δια βίου πασχόντων από μια χρόνια υποτροπιάζουσα νόσο του εγκεφάλουτην ιατρικοποίησητην υποκατάστασητην ιδιωτικοποίηση της παροχής υπηρεσιών απεξάρτησηςκαι την αντικατάσταση της κοινωνικής πολιτικής και της προνοιακής πολιτικής από την πολιτική των προγραμμάτων (βλΕΣΠΑ κλπ).

Σε αυτό το πολιτικό πλαίσιο, τα θεραπευτικά προγράμματα, δηλαδή τα στεγνά θεραπευτικά προγράμματα, επιχειρείται να συρρικνωθούν μέσα από την υποστελέχωση, την ελλιπή χρηματοδότηση, και την απομάκρυνσή τους από την κοινοτική αντίληψη της θεραπείας.

Όμως η χώρα έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά εισόδου στην χρήση ναρκωτικών ουσιών, μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτά τα ποσοστά είναι το αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Ένας εξ αυτών είναι το ευρύ αντιναρκωτικό κίνημα που δεκαετίες τώρα παλεύει ενάντια στις αιτίες που δημιουργούν το πρόβλημα, στηρίζοντας παράλληλα το θεραπευτικό έργο των θεραπευτικών προγραμμάτων και κοινοτήτων.

Παλεύει επίσης, ενάντια στις πολιτικές που υποθηκεύουν το μέλλον χιλιάδων νέων παιδιών, που είχαν την ατυχία να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των ουσιών.

Στις γραμμές αυτού του κινήματος πρέπει να ενταχθούμε όσοι περισσότεροι μπορούμεγιατί είναιελπίδα προστασίας και ταυτόχρονα ανατροπής των σχεδίων που εξυφαίνονται για εμάς χωρίς εμάς.

Με αυτό το κίνημα που σήμερα είναι ΚΕΘΕΑαλλά και με την Ιστορίαθα βρεθούν αντιμέτωποι όσοι προσπαθούν να κατεβάσουν στο δικό τους μπόι τους αγώνες των νέων παιδιών και των οικογενειών τους για ζωήαπέναντι στον θάνατο και την αρρώστιαΜιλάμε για αυτά τα παιδιά που είναι τα εξιλαστήρια θύματα μιας κοινωνίας που σαπίζει.

(*) Ο Ηλίας Μιχαλαρέας είναι Δρ. Ψυχολογίας – Δρ. Γεωγραφίας. Μέλος  του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ένωσης Νοσοκομειακών Ψυχολόγων – Π.Ε.ΝΟ.ΨΥ.  Επιστημονικά Υπεύθυνος της Μονάδας Απεξάρτησης ΔΙΑΠΛΟΥΣ, της Ψ.Κ του Γ.Ν.Κ. Επιστημονικά Υπεύθυνος της Μονάδας Υποστήριξης κρίσεων (Μ.Υ.Κ), της Ψ.Κ του Γ.Ν. Κέρκυρας

 

Πότε πληρώνεται το Δώρο Πάσχα

Πότε καταβάλλεται το δώρο Πάσχα και πώς υπολογίζεται για τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα.

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την καταβολή του δώρου Πάσχα σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Συγκεκριμένα, το δώρο του Πάσχα καταβάλλεται τη Μεγάλη Τετάρτη (28/4).

Σημειώνεται, πάντως, πως οι εργοδότες έχουν τη δυνατότητα καταβολής του δώρου και νωρίτερα από την παραπάνω ημερομηνία.

Πώς υπολογίζεται το δώρο Πάσχα

Η χρονική περίοδος που υπολογίζεται το δώρο αρχίζει την 1η Ιανουαρίου και φτάνει μέχρι τις 30 Απριλίου κάθε έτους.

Έτσι, εάν η σχέση εργασίας διήρκεσε ολόκληρο το παραπάνω χρονικό διάστημα δικαιούται μισό μισθό αν αμείβεται με μισθό και 15 ημερομίσθια αν αμείβεται με ημερομίσθιο. Σε περίπτωση που η σχέση εργασίας δεν είχε διάρκεια όλο το χρονικό διάστημα, ο εργαζόμενος δικαιούται αναλογία δώρου.

Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

Δώρο Πάσχα δικαιούνται να λάβουν όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα, είτε με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου είτε ορισμένου χρόνου.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά στον υπολογισμό του ποσού του δώρου Πάσχα λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος αμοιβής των μισθωτών, ημερομίσθιο ή μισθός.

Τι ισχύει με το δώρο Πάσχα για εργαζόμενους σε αναστολή εργασίας

Το κράτος θα καταβάλει το δώρο του Πάσχα προς τους εργαζόμενους επιχειρήσεων που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους και είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης των 534 ευρώ, επί αναλογία των ημερών αναστολής.

«Δίνεται δώρο Πάσχα επί της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, επί αναλογία των ημερών αναστολής, την περίοδο Ιανουάριου-Απρίλιου 2021 με κόστος 210 εκατ. ευρώ» είχε δηλώσει προ ημερών ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης.

Όπως είπε, επεκτείνεται το μέτρο ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ έως και τον Ιούνιο 2021, με το δώρο Πάσχα να δίνεται επί της καταβαλλόμενης ενίσχυσης σε όσους συμμετείχαν στο Πρόγραμμα την περίοδο Ιανουάριου – Απριλίου 2021.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*