Οδυνηρές διαπιστώσεις ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Ελλάδα — Σιδηρόδρομος: Υπογράφεται το έργο ηλεκτροκίνησης για το τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Πότε θα λειτουργήσει

Η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ, Μαίρη Λόλορ κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου.

Καταπέλτης η ειδική εμπειρογνώμονας των Ηνωμένων Εθνών κατά της κυβέρνησης για το προσφυγικό • Τι καταγράφει στις προκαταρκτικές παρατηρήσεις της Διαπιστώνει στοχοποιήσεις υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οργανώσεων • Επιδείνωση της κατάστασης από το 2019 και μετά, κλίμα φόβου και μη συμμόρφωση με αποφάσεις δικαστηρίων.

Τη βαθιά της ανησυχία για την υποχώρηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και για δυσμενείς εξελίξεις σε πολλαπλά μέτωπα εξαιτίας της κυβερνητικής πολιτικής στο προσφυγικό εξέφρασε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ.

Η Μαίρη Λόλορ, έπειτα από δεκαήμερη επίσκεψή της στη χώρα μας, παρουσίασε τις «προκαταρκτικές παρατηρήσεις και συστάσεις» της (η έκθεση θα παρουσιαστεί τον Μάρτιο του 2023 στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ), οι οποίες αποτελούν κόλαφο για την ελληνική κυβέρνηση και τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου.

Άσκησε, εξάλλου, σφοδρή κριτική για όλη την προβληματική βεντάλια του προσφυγικού ζητήματος, διαπιστώνοντας τη δημιουργία κλίματος φόβου για υπερασπιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, στοχοποίηση οργανώσεων, αλλά και μη συμμόρφωση των ελληνικών αρχών με αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ανάμεσα σε άλλα η ειδική εμπειρογνώμονας των Ηνωμένων Εθνών υπογράμμισε ότι οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα μας είναι αντιμέτωποι με ποινικές διώξεις για τις δράσεις τους, στοχοποιούνται και δραστηριοποιούνται σε ένα ολοένα και πιο εχθρικό περιβάλλον. Έκανε λόγο για «αίσθημα διάχυτου φόβου που νιώθει ένα σημαντικό ποσοστό των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που δείχνει να απορρέει άμεσα από την ποινικοποίηση της μετανάστευσης και του νόμιμου, ειρηνικού έργου που επιτελούν». Απάντησε, ακόμη, σε ερώτηση για τον διασώστη Ιάσονα Αποστολόυπουλο και τη δημοσιογράφο  Ίνγκεμποργκ Μπέγκελ, σημειώνοντας ότι δέχονται επιθέσεις και «αυτό τους βάζει σε κίνδυνο».

«Η συνολική αντίληψη για τον ρόλο της κοινωνίας των πολιτών και των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα έχει μεταβληθεί σημαντικά μετά από το 2019» είπε για να συμπληρώσει «από τότε, οι υπερασπιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να επιτελέσουν το έργο τους, ιδίως σε τομείς που μπορεί να θεωρούνται αμφιλεγόμενοι ή γεωπολιτικά πολύπλοκοι και ευαίσθητοι. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές όσον αφορά στα άτομα που υπερασπίζονται τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο, των μεταναστών και των προσφύγων».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της είπε «πρέπει να τονίσω επίσης το αίσθημα διάχυτου φόβου που νιώθει ένα σημαντικό ποσοστό των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που δείχνει να απορρέει άμεσα από την ποινικοποίηση της μετανάστευσης και του νόμιμου, ειρηνικού έργου που επιτελούν».

Η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ εξέφρασε την ανησυχία της για αναφορές περί «συλλήψεων, εκφοβισμών και κακομεταχείρισης γυναικών, υπερασπιστριών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε χώρους της αστυνομίας». Έκανε συγκεκριμένη αναφορά και σε υπερασπιστές ΛΟΑΤΚΙ κοινοτήτων οι οποίοι αντιμετωπίζουν «ανώνυμες απειλές, διαδικτυακές και σωματικές επιθέσεις, μεταξύ άλλων από ακροδεξιούς εξτρεμιστές και άλλους».

«Η αλληλεγγύη δεν πρέπει ποτέ να τιμωρείται και η συμπόνοια δεν πρέπει ποτέ να δικάζεται» υπογράμμισε η κ. Λόλορ και πρόσθεσε «με ανησυχεί ιδιαίτερα η ποινικοποίηση της παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας στην Ελλάδα».

Έκανε, ακόμη, ιδιαίτερη μνεία στο περιβόητο μητρώο ΜΚΟ, εκφράζοντας ανησυχία για στοχοποίηση οργανώσεων και κάνοντας λόγο για «δυσανάλογες απαιτήσεις» στη διαδικασία εγγραφής. Την ίδια ώρα η ειδική εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ εξέφρασε την ανησυχία της για αναφορές περί «συλλήψεων, εκφοβισμών και κακομεταχείρισης γυναικών, υπερασπιστριών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε χώρους της αστυνομίας». Έκανε συγκεκριμένη αναφορά και σε υπερασπιστές ΛΟΑΤΚΙ κοινοτήτων οι οποίοι αντιμετωπίζουν «ανώνυμες απειλές, διαδικτυακές και σωματικές επιθέσεις, μεταξύ άλλων από ακροδεξιούς εξτρεμιστές και άλλους».

Τέλος, η κ. Λόλορ εκτόξευσε πυρά προς τις ελληνικές αρχές για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για την παροχή προσωρινών μέτρων προστασίας σε πρόσφυγες και μετανάστες που εντοπίστηκαν στον Έβρο.

Σχόλιο Κώστα Αρβανίτη

Τις εξελίξεις σχολίασε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Κώστας Αρβανίτης κάνοντας λόγο για «κόλαφο» κατά της κυβέρνησης και κατά της Ε.Ε.

Οι «προκαταρκτικές παρατηρήσεις και συστάσεις» της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ Mary Lawlor, για την κατάσταση των Υπερασπιστών των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στη χώρα μας, είναι μια γροθιά στο στομάχι για όσους επιμένουν να καλλιεργούν και να διακινούν το κυβερνητικό αφήγημα σύμφωνα με το οποίο η αρνητική φήμη που καλλιεργείται διεθνώς κατά της χώρας μας είναι έργο όσων επιβουλεύονται την Ελλάδα.

Δυστυχώς η πραγματικότητα που αντίκρισε στη χώρα μας η αξιωματούχος των Ηνωμένων Εθνών, όπως την παρουσίασε στην προκαταρκτική της έκθεση, επιβεβαιώνει όλες τις ανησυχίες και προειδοποιήσεις που έχουμε εκφράσει με δημόσιες και θεσμικές παρεμβάσεις για την πορεία των θεμάτων αυτών κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μητσοτάκη.

Τόσο η μεθοδευμένη εκστρατεία συκοφάντησης των υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων (προσώπων αλλά και φορέων της Κοινωνίας των Πολιτών), όσο και η νομοθεσία Μητσοτάκη-Μηταράκη που περιορίζει ασφυκτικά το πλαίσιο λειτουργίας των ΜΚΟ στην Ελλάδα, αλλά και η ποινικοποίηση της Αλληλεγγύης, κεντρικοί πυλώνες της ακροδεξιάς υφής πολιτικής της Κυβέρνησης στο Προσφυγικό-Μεταναστευτικό, βρέθηκαν -μεταξύ πολλών άλλων- στο στόχαστρο της αξιωματούχου του ΟΗΕ και συνιστούν πια το πρόπλασμα ενός βαρύτατου κατηγορητηρίου σε βάρος της χώρας.

Με απλά λόγια σήμερα ακούσαμε το τελευταίο καμπανάκι για την Ελλάδα: Η κυβέρνηση έχει την επιλογή να συνεχίσει στον επικίνδυνο και ολισθηρό δρόμο του αυταρχισμού και της ακροδεξιάς αντίληψης «αποτροπής» ή να αλλάξει πολιτική και να πείσει επιτέλους τη διεθνή κοινότητα πως η Ελληνική Πολιτεία παραμένει Κράτος Δικαίου που σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και κινείται στο πλαίσιο της Διεθνούς Νομιμότητας.

Την ίδια ώρα η Αξιωματούχος του ΟΗΕ στέλνει τα βέλη της και προς την Ευρωπαϊκή Ηγεσία για την υποκριτική της στάση, όπως επί λέξει ανέφερε: «Η ΕΕ επικαλείται τον χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, και ταυτόχρονα περιμένει από την Ελλάδα να ανταπεξέλθει μόνης της χωρίς να ζητά (Η ΕΕ) την εμπλοκή άλλων κρατών μελών. Αυτό το βρίσκω υποκριτικό».

Τα ωραία και φιλεύσπλαχνα λόγια Αθήνας και Βρυξελλών δεν μπορούν πια να κρύψουν την πραγματικότητα μιας απάνθρωπης πολιτικής από μια κυβέρνηση που όχι απλά εκθέτει τη χώρα στη διεθνή κοινότητα, αλλά είναι πολύ κοντά στο να πλήξει ανεπανόρθωτα τη διεθνή θέση της Ελλάδας, και μιας Ευρωπαϊκής υποκρισίας που μόνο σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων μπορεί να αποβεί.

Όπως έχουμε υποστηρίξει από την πρώτη στιγμή αντιδρώντας στις προβλέψεις του Νέου Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο,  το συμφέρον της Ελλάδας είναι μια ευρωπαϊκή πολιτική με Ανθρωπιά και πραγματική Αλληλεγγύη, με πυρήνα Υποχρεωτικές Μετεγκαταστάσεις (και όχι χρηματικές αποζημιώσεις για την αποφυγή τους) , ισότιμα και αναλογικά σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Όσο για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, στο λίγο πολιτικό χρόνο που της έχει απομείνει ας κοιτάξει να μην εκθέσει κι άλλο τη χώρα, να λάβει σοβαρά υπόψιν τις συγκεκριμένες συστάσεις που διατύπωσε Αξιωματούχος του ΟΗΕ. Τέλος ας αφήσουν επικίνδυνες και ανατριχιαστικές θεωρίες περί «εσωτερικών εχθρών» που άτεχνα επιχειρείται η αναβίωσή τους, γυρίζοντας τη χώρα στον μετεμφυλιακό ζόφο του κράτους της Δεξιάς.

«Ουδέν μεμπτόν» από το υπουργείο Μετανάστευσης

Στην τοποθέτηση της κ. Λόλορ απάντησε μέσω πηγών το υπουργείο, πιστό στην κυβερνητική γραμμή κατασκευής μιας… άλλης πραγματικότητας. Οι πηγές απορρίπτουν τις κατηγορίες περί «δημιουργίας δυσανάλογων βαρών και περιορισμού της δραστηριότητας» των ΜΚΟ και υποστηρίζουν το ακριβώς αντίθετο από αυτό που καταγράφει η εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για το μητρώο ΜΚΟ.

Ειδικότερα σημειώνουν ότι οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις στο θέμα του μητρώου έχουν σκοπό «την εξασφάλιση της διαφάνειας» και βάζουν «τάξη σε έναν πολύπλοκο χώρο με μία διαδικασία πιστοποίησης απόλυτα αναγκαία και αναλογική των προκλήσεων. Ουδεμία διάκριση δημιουργείται και βασίζεται σε αντικειμενικά και μετρήσιμα δεδομένα. Η κα Lawlor είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι ελληνικές και ξένες οργανώσεις κάθε είδους που λειτουργούν με νόμιμο τρόπο και έχουν λάβει τη σχετική πιστοποίηση, απολαμβάνουν ανεμπόδιστη πρόσβαση σε όλες τις δομές και απρόσκοπτη δράση».

«Στόχευση των ελληνικών αρχών είναι η αποτροπή παράνομων ενεργειών, συμπεριλαμβανομένης της παράνομης διακίνησης ανθρώπων, στοιχείο το οποίο αναγνωρίζει και η Ειδική Εισηγήτρια στην Έκθεσή της» καταλήγουν οι πηγές του υπουργείου.

Σιδηρόδρομος: Υπογράφεται το έργο ηλεκτροκίνησης για το τμήμα Κιάτο-Αίγιο – Πότε θα λειτουργήσειΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ 

ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ EUROKINISSI

Με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ η ολοκλήρωση της γραμμής με ηλεκτροκίνηση μέχρι το Αίγιο. Στις 6 Ιουλίου θα “πέσουν” οι υπογραφές στη σύμβαση.

Στις 6 Ιουλίου “κλείδωσε” η υπογραφή της σύμβασης για το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο. Στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ θα πέσουν οι υπογραφές με το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ η οποία αναλαμβάνει το έργο με ποσοστό έκπτωσης 18,34%. Το έργο αυτό ολοκληρώνει την γραμμή μέχρι το Αίγιο και δίνει νέες δυνατότητες στις σιδηροδρομικές μεταφορές της Πελοποννήσου.

Συνολικά στον διαγωνισμό κατατέθηκαν τρεις προσφορές. Οι άλλες δυο προσφορές ήταν από ΑΒΑΞ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ.  Η διαγωνιστική διαδικασία έχει ολοκληρωθεί και το έργο έχει παρουσιαστεί και στη Βουλή των Ελλήνων. Το συνολικό αρχικό κόστος του έργου είναι ποσού με ΦΠΑ 83,97 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 67,72 εκατ. ευρώ). Αναθέτουσα αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

Να θυμίσουμε πως η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ πέρα από το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο-Αίγιο, έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και στο έργο ολοκλήρωσης του τμήματος Αίγιο-Ρίο. Με αυτή τη διπλή επιτυχία η κοινοπραξία αυτή πρόκειται να αναλάβει την πλήρη αποπεράτωση των σιδηροδρομικών έργων από το Κιάτο μέχρι το Ρίο.

Χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ

H χρηματοδότηση καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 ενώ το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως έργο-γέφυρα από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Να θυμίσουμε ότι το 2018 είχε βγει στον αέρα το συγκεκριμένο έργο αλλά τελικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε, όπως είχε αποκαλύψει το ypodomes.com, άδοξα, λόγω προβλημάτων.

Η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο θα ολοκληρώσει την νέα διπλή γραμμή η οποια λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2020. Με την ολοκλήρωση των έργων το 2025, θα μπορούν να κινούνται τα συγχρονα ηλεκτροκίνητα τρένα σε διπλές γραμμές με ταχύτητες που φτάνουν κατά τμήματα μέχρι και τα 200 χλμ/ώρα.

Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης για την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων είναι 30 μήνες. Στο έργο συμπεριλαμβάνεται και περίοδος 36 μηνών συντήρησης της ηλεκτροκίνησης μετά το πέρας των κατασκευών.

Τα έργα έχουν μήκος 70,6 χιλιόμετρα και με τη λειτουργία της ηλεκτροκίνησης τα τρένα θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα έως και 200 χιλιόμετρα/ώρα. Παράλληλα περιλαμβάνονται τηλεπικοινωνιακά συστήματα πληροφόρησης επιβατών, σύστημα ανακοινώσεων, κλήσεων ανάγκης και ενδοεπικοινωνία, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, φυτεύσεις, εγκατάσταση αντιθορυβικών πετασμάτων σε εντοπισμένα σημεία.

Αναλυτικά

Το φυσικό αντικείμενο του  έργου αφορά γενικότερα σε:

  • Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης με δύο υποσταθμούς τροφοδοσίας 150kv/25kv/50Hz ισχύος 2Χ15MVA και συστήματος εναέριας γραμμής επαφής 25 kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA) από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας.
  • Φύτευση των χώρων πλησίον των υποσταθμών σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς όρους.
  • Εγκατάσταση αντιθορυβικών πετασμάτων και συστήματος σταθμών μέτρησης θορύβου που απαιτούνται βάσει των περιβαλλοντικών όρων του έργου και της ισχύουσας ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ορίων θορύβου που προέρχεται από τη λειτουργία συγκοινωνιακών έργων.
  • Εγκατάσταση παθητικού δικτύου μεταφοράς δεδομένων και σημάτων σιδηροδρομικών συστημάτων.
  • Εγκατάσταση Συστήματος Πληροφόρησης Επιβατών – Passenger Information System (PIS).
  • Εγκατάσταση Συστήματος Ανακοινώσεων, Κλήσεων Ανάγκης και Ενδοεπικοινωνίας – Public Address, Emergency Communication (PA/ΕC).
  • Εγκατάσταση Συστήματος Κλειστού Κυκλώματος Τηλεόρασης (CCTV) στις Σιδηροδρομικές Σήραγγες του τμήματος γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη.
  • Εγκατάσταση Σήμανσης Στάσεων και Σταθμών του τμήματος.
  • Στην επαλήθευση «ΕΚ» των υποσυστημάτων «ενέργεια» και «υποδομή» της γραμμής Κιάτο-Ροδοδάφνη, στην έκταση και στα σημεία που έχει εφαρμογή στο παρόν έργο.

Τα έργα για να φτάσει το τρένο στην Πάτρα

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω ταυτόχρονα προχωρά και ο διαγωνισμός για το έργο ολοκλήρωσης και θέσης σε λειτουργία της γραμμής Αίγιο-Ρίο που θα φέρει το τρένο στην πόρτα της Πάτρας.

Το έργο με κόστος 179 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει τις γραμμές, ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση και ETCS αλλά και την κατασκευή νέων σταθμών.

Στις αρχές του έτους ξεκίνησε και ο διαγωνισμός για το πολυσυζητημένο τμήμα από το Ρίο μέχρι την πόλη (Άγιος Διονύσιος) και το νέο λιμάνι της Πάτρας (Άγιος Ανδρέας).

Τα έργα εντάσσονται στην εξαγγελία του υπουργείου Υποδομών για την προώθηση έργων 4 δισ. ευρώ που θα αναβαθμίσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο, θα ενώσουν λιμάνια και ΒΙΠΕ με αυτό και θα συμβάλουν στην προσπάθεια της χώρας να καταστεί διεθνής κόμβος μεταφορών.

Συνολικά τα 4 έργα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ που θα υπογραφούν το επόμενο διάστημα από την ΕΡΓΟΣΕ είναι τα:

  • Ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο (ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ)
  • Ολοκλήρωση Ν.Δ.Σ.Γ.Υ.Τ. Αίγιο-Ρίο (ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ)
  • Ηλεκτροκίνηση Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (ΑΒΑΞ)
  • Β` φάση έργων αναβάθμισης Κεντρικού Σταθμού Αθηνών (ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ).