Νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση: Δώρο στους σχολάρχες με φόντο τη χρηματοδότηση της ΝΔ

Υπ. Παιδείας: Νέες διοικήσεις σε τρεις οργανισμούς

Σε εργασιακό και εκπαιδευτικό «Αρμαγεδώνα» προς όφελος των σχολαρχών, επηρεάζοντας αρνητικά και την δημόσια εκπαίδευση, παραπέμπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως καταγγέλουν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί στο Tvxs.gr. Το νομοσχέδιο – δώρο στους σχολάρχες έρχεται με φόντο τις καταγγελίες των εκπαιδευτικών για χρηματοδότηση της ΝΔ από ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, κάτι το οποίο παραδέχθηκε το κυβερνών κόμμα.

Νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση: Δώρο στους σχολάρχες με φόντο τη χρηματοδότηση της ΝΔ

Η Ομοσπονδία ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) αιφνιδιάστηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, καλούμενη σε έναν «διάλογο» για το νομοσχέδιο ο οποίος εξαρχής ήταν προσχηματικός.

«Ήταν ένα αναπάντεχο νομοσχέδιο», τουλάχιστον για τους εργαζόμενους στην ιδιωτική εκπαίδευση, λέει στο Tvxs.gr ο γενικός γραμματέας της ΟΙΕΛΕ, Γιώργος Χριστόπουλος. «Την περασμένη Παρασκευή μας τηλεφωνούν από το γραφείο της υπουργού και μας λένε ότι την Δευτέρα μας καλούν σε διάλογο γατί την Τρίτη φεύγει νομοσχέδιο για τον πρωθυπουργό. Αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι πρόκειται για μια fast track διαδικασία πάνω σε ένα ήδη έτοιμο νομοθέτημα και εμάς μας καλούσαν σαν μαριονέτες για να το νομιμοποιήσουν. Απαντήσαμε ότι δεν πρόκειται να πάμε στο υπουργείο εκτός εάν μας έστελναν έστω κάποιους άξονες. Μας έστειλαν μερικούς τίτλους την Κυριακή το βράδυ. Είχαμε ήδη αρχίσει όμως να έχουμε εικόνα γιατί ήδη οι ιδιοκτήτες άρχισαν να διαρρέουν σε συναδέλφους μας πανηγυρίζοντας ότι “τα πήραμε όλα” και ότι “τώρα θα αρχίσει η νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου, εννοώντας τους εκπαιδευτικούς.».

Το αποτέλεσμα ήταν η Ομοσπονδία να αποχωρήσει από τη συνάντηση με την υπουργό, καταγγέλοντάς την για «διάλογο – παρωδία» και για επιβεβαίωση των φόβων τους για το τι φέρνει το νομοσχέδιο.

Υπονόμευση της νομιμότητας των τίτλων σπουδών

Ο συνομιλητής μας τονίζει ότι το νομοσχέδιο θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο σύνολο της εκπαίδευσης, «γιατί όταν απορρυθμίζεται το ιδιωτικό σχολείο πλήρως, τότε, οι επιπτώσεις για τα παιδιά που φοιτούν στα δημόσια σχολεία είναι τερατώδεις».

Αυτό καταρχήν θα συμβεί μέσα από τα εργασιακά. «Γιατί είναι απολύτως βασικό για τη λειτουργία της εκπαιδευτικής λειτουργίας το πώς είναι ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός μέσα στη σχολική μονάδα, αν έχει δηλαδή τη δυνατότητα ανεξαρτησίας και αυτονομίας στο παιδαγωγικό του έργο. Σήμερα για τους αορίστου χρόνου εκπαιδευτικούς, υπάρχει ένα πλαίσιο που απαγορεύει τις αναιτιολόγητες απολύσεις. Θα πρέπει δηλαδή ένας ιδιοκτήτης να παραδώσει μια αιτιολογημένη έκθεση για τους λόγους της απόλυσης και στη συνέχεια αξιολογείται από μια επιτροπή του υπουργείου Παιδείας. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Διότι πρέπει να υπάρχει ένας έστω στοιχειώδης έλεγχος για τον ιδιωτικό εκπαιδευτικό που υπογράφει ισότιμους τίτλουςς σπουδών με το δημόσιο σχολείο, ώστε, προστατεύοντας τον ίδιο, να προστατεύει και την διαδικασία. Τώρα αυτό τελειώνει οριστικά με το νομοσχέδιο».

«Έτσι, για μας πλέον τίθεται ζήτημα νομιμότητας των τίτλων σπουδών που παρέχουν τα ιδιωτικά σχολεία. Γιατι πλέον καθιστά τις καταγγελίες σύμβασης ελεύθερες. Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Δηλαδή θα μπορεί να απολύεται ένας ιδιωτικός εκπαιδευτκός χωρίς αιτιολόγηση. Ποιο είναι το πρόβλημα που προκύπτει εδώ, εκτός από το προφανές της ανεργίας; Ένας εκπαιδευτικός που μπορεί να εκβιάζεται ανα πάσα στιγμή ότι μπορεί να απολυθεί, θα δίνει την αντικειμενική βαθμολογία; Θα κάνει τις ενδοσχολικές διαδικασίες, την τράπεζα θεμάτων, όπως πρέπει; Η απάντηση από την εμπειρία που έχουμε είναι “όχι”. Άρα λοιπόν το ιδιωτικό σχολείο μετατρέπεται σε έναν χώρο παροχής “άριστων” τίτλων σπουδών. Ψεύτικων. Υπάρχει δηλαδή ένας βιασμός της ισονομίας ανάμεσα στους μαθητές των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων που θα λειτουργοιύν ως σούπερ μάρκετ».

«Απειλούμενος είλωτας» ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός

Το δεύτερο σημαντικό σημείο απορρύθμισης που φέρνει το νομοσχέδιο είναι ότι «απελευθερώνει πλήρως από την εποπτεία της πολιτείας τις απογευματινές δραστηριότητες, μετατρέποντάς τις σε φροντιστήριο». Όπως μας εξηγεί ο Γ. Χριστόπουλος, «αυτή τη στιγμή οι απογευματινές δραστηριότητες είναι ενταγμένες στο πλαίσιο του σχολείου και εποπτεύονται από το υπουργείο Παιδείας. Το ιδιωτικό σχολείο μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, απλώς έχει μια υποχρέωση: Να δηλώνει ποιοι είναι αυτοί που κάνουν τις δραστηριότητες και τους μαθητές. Γιατί οι σχολάρχες θέλουν καταργηθεί ο ισχύων νόμος; Διότι θέλουν να απασχολούν στις απογευματινές δραστηριότητες τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας χωρίς να τους αμοίβουν. Να μην φαίνονται. Θα λένε στον εκπαιδευτικό, αν δεν θες να απολυθείς, θα δουλέψεις και το απόγευμα στην ενισχυτική, αλλά δεν θα πληρωθείς. Το νομοσχέδιο το βαφτίζει αυτό “διεύρυνση του ωρολογίου προγράμματος” και ο εκπαιδευτικός θα δουλεύει τζάμπα και εκβιαζόμενος. Το πρώτο πράγμα που θα κάνει το υπουργείο Παιδείας θα είναι να σταματήσει κάθε έλεγχο στα ιδιωτικά σχολεία».

Οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ έθεσαν αυτό το ζήτημα απευθείας στην Ν. Κεραμέως κατά την πρόσφατη συνάντησή τους στο υπουργείο. Συγκεκριμένα ο Γ. Χριστόπουλος είπε στην υπουργό, ότι «το μοντέλο του εκπαιδευτικού το οποίο προτείνετε, είναι αυτό του δύστυχου ο οποίος θα κάνει από τις 6 το πρωί συνοδεία σχολικών λεωφορείων, 8 το πρωί θα πηγαίνει να κάνει μάθημα, μετά το μάθημα θα κάνει δεύτερη βάρδεια σχολικού λεωφορείου και μετά θα γυρίζει στο σχολείο να κάνει απογευματινές δραστηριότητες. Χωρίς να πληρώνεται βέβαια. Απειλούμενος είλωτας – λάστιχο ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός με αυτό το νομοσχέδιο».

Η απάντηση της υπουργού ήταν ότι οι εργαζόμενοι θα μπορούν να καταθέτουν τις καταγγελίες τους στο υπουργείο προς έλεγχο. Οι εκπαιδευτικοί ανταπάντησαν ότι τον περασμένο Δεκέμβριο η ΟΙΕΛΕ κατέθεσε στο υπουργείοο φάκελο με δεκάδες συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες καταγγελίες και παρανομίες των ιδιωτικών σχολείων, δίχως να ερευνηθεί έστω μία.

Ο Γ. Χριστόπουλος συνοψίζει, ότι με το νομοσχέδιο αυτό, «αφού διαλύουν τα δικά μας εργασιακά και θέτουν ζήτημα νομιμοποίησης των τιτλων σπουδών, απελευθερώνουν επίσης πλήρως την εποπτεία από τις απογευματινές δράσεις έτσι ώστε και επίσημα αυτές να γίνουν μια μαύρη ζώνη αδήλωτης εργασίας και φοροδιαφυγής».

Ο ίδιος σημειώνει ότι οι απογευματινές δραστηριότητες πληρώνονται αδρά από τους γονείς, επιπλέον του βασικού «πακέτου» σπουδών, με μέσο όρο από 300 μέχρι και 600 ευρώ τη δραστηριότητα. «Αυτά τα χρήματα πηγαίνουν εξολοκλήρου στις τσέπες των ιδιοκτητών. Έχουμε έρευνα από το 2013, που πάνω από το 90% των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν αμοίβονταν για τις απογευματινές δραστηριότες. Με τον ισχύων νόμο, για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων που θα δούλευαν στις ειδικότητές τους στην ενισχυτική διδασκαλία, υποχρέωναν τον ιδιοκτήτη να κάνει “διοριστήριο” με αυτές τις ώρες. Αυτό ήταν σημαντικό για τον ιδιωτικό εκπαιδευτικό γιατί συμπλήρωνε προϋπηρεσία για να μπορέσει να γίνει αναπληρωτής μετά από κάποια χρόνια. Τώρα τελειώνει αυτό. Θα είναι έτσι το πράγμα φτιαγμένο, χωρίς έλεγχο, που το 95% των περιπτώσεων οι εκπαιδευτικοί που θα δουλεύουν στις απογευματινές εκπαιδευτικές δράσεις θα είναι εκπαιδευτικοί του σχολείου που θα δουλεύουν τζάμπα».

Χρηματοδότες της ΝΔ οι σχολάρχες

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Μιχάλης Κουρουπός, αμέσως μετά τη συνάντηση με τον Αλέξη Τσίπρα (βλ. παρακάτω), δήλωσε ότι «υπάρχουν σχολάρχες που χρηματοδοτούν τη ΝΔ». Ο ίδιος σην Εφημερίδα των Συντακτών πρόσθεσε, ότι «υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία ιδιωτικά σχολεία ηγετικών στελεχών του Συνδέσμου των σχολαρχών χρηματοδοτούσαν τη Νέα Δημοκρατία», παραπέμποντας στην Επιτροπή Διαφάνειας και στη Διαύγεια. Από την Διαύγεια προκύπτει ότι το 2018, ο γενικός διευθυντής του κόμματος, Νίκος Παπαθανάσης, ενημερώνει για τις χρηματοδοτήσεις της Ν.Δ. τα έτη 2016 και 2017. Μεταξύ των φορέων χρηματοδότησης και ιδιωτικά σχολεία, τα περισσότερα εξ αυτών ηγετικά στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης αλλά και στον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων. Οι χορηγίες ξεκινούν από τα 1.000 ευρώ και φτάνουν τις 20.000.

Αναλυτικά:

«Χρηματοδοτήσεις από νομικά πρόσωπα του πολιτικού κόμματος/συνασπισμού κομμάτων Νέα Δημοκρατία 2016»:

  • Ελληνογερμανική Αγωγή Παναγέα Σάββα Α.Ε. 20.000 ευρώ
  • Εκπαιδευτήρια Δούκα Α.Ε. 20.000
  • Σ. Αυγουλέα Λιναρδάτου Ανώνυμη Εκπαιδευτική Εταιρεία 20.000
  • Δωδώναι Α.Ε. 1.000, Κοραής Εκπαιδευτικές Επιχειρήσεις 1.000.
  • ACS (9.000) χωρίς να διευκρινίζεται αν είναι τα ACS Εκπαιδευτήρια ή συνώνυμη εταιρεία

«Χρηματοδοτήσεις από 1/1/217 έως 17/5/2017»: 

  • Ελληνογερμανική Αγωγή Παναγέα Σάββα Α.Ε.
  • Σ. Αυγουλέα Λιναρδάτου Ανώνυμη Εκπαιδευτική Εταιρεία
  • Κοραής Εκπαιδευτικές Επιχειρήσεις
  • ACS (9.000)

Η ΟΙΕΛΕ ζητά να διερευνηθεί άμεσα το ζήτημα και θα προσφύγει στις ευρωπαϊκές αρχές για ζητήματα παραβίασης της διασφάλισης νομιμότητας στην ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση και παραβίασης των σχετικών κοινοτικών οδηγιών. Ο Μ. Κουρουτός σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «τώρα πλέον μπορούμε να ερμηνεύσουμε την απόλυτη μονομέρεια του απολύτως καταστροφικού για την ιδιωτική εκπαίδευση και για τον χώρο της Παιδείας νομοσχεδίου Κεραμέως, που εκπληρώνει ακόμη και τις πιο ακραίες επιθυμίες των σχολαρχών».

Συνάντηση ΟΙΕΛΕ – Τσίπρα

Στο μεταξύ η ΟΙΕΛΕ ξεκίνησε ενημερωτικές συναντήσεις με τα κόμματα, αρχής γενομένης την Τετάρτη με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα. «Θα βρεθούμε ριζικά απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο που πάει πάρα πολύ πίσω τη δημόσια εκπαίδευση και βεβαίως το θέμα της εργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών», τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας κατά τη συνάντηση του με το προεδρείο της ΟΙΕΛΕ. «Θεωρούμε ότι είναι ένα νομοσχέδιο αντιδραστικό και θεωρώ ότι δεν είναι τυχαίο ότι έρχεται κατακαλόκαιρο», είπε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, προσθέτοντας ότι αυτό το νομοσχέδιο «είναι καθ’ υπόδειξη των σχολαρχών». Είπε ότι αυτές οι απαιτήσεις έρχονταν και στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «δια μέσου της τρόικα», «έρχονταν μέσω της τρόικα, όχι από τους σχολάρχες κατευθείαν, γιατί εμείς δεν έχουμε τέτοιου είδους σχέσεις – όπως γνωρίζω έχουν πολύ στενές σχέσεις με το κόμμα της ΝΔ οι συγκεκριμένοι».

«Είχαμε δώσει δύσκολες μάχες τότε για να δυσκολέψουμε τις απολύσεις που ήταν το βασικό τους αίτημα και να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο εργασιακών σχέσεων, όπως πρέπει να είναι. «Και ταυτόχρονα να διατηρήσουμε τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης, από τους κανόνες και τους όρους που πρέπει αυτή να διέπεται ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης».

Ο Α. Τσίπρας σημείωσε ότι υπάρχουν δύο «προβληματικά ζητήματα» με το νομοσχέδιο. «Το ένα που αφορά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, που πλέον απελευθερώνονται οι σχέσεις εργασίας με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει, οι συμβάσεις, οι απολύσεις. Το δεύτερο «είναι ότι ουσιαστικά η μεταφορά της εποπτείας από το υπουργείο Παιδείας στο υπουργείο Εργασίας σηματοδοτεί και την «αποδέσμευση» των όρων λειτουργίας που θα οδηγήσει στην υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών». Πρόσθεσε ότι ενδεχομένως θα οδηγήσει και σε άλλα φαινόμενα όπως αν οι βαθμοί μετράνε στις εισαγωγικές και αυτό αργότερα μετράει και στην επαγγελματική αποκατάσταση των μαθητών. «Η πίεση και προς τους εκπαιδευτικούς για το άριστα σε όλους ή σε αυτούς που πληρώνουν καλά θα είναι ένα φαινόμενο που θα βρείτε μπροστά και εσείς», πρόσθεσε. Πέραν αυτών, τόνισε, «θα είναι και ένα πολύ αρνητικό και αντιφατικό μήνυμα για την αξιοκρατία και την ισονομία στο κοινωνικό πεδίο πια, διότι το σχολείο είναι ένας καθρέφτης της κοινωνίας».

 

Γρηγόρης Ν. Θεοχάρης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*