Μουσείο του Πράδο: Σπάνια σχέδια του Goya βλέπουν το φως για πρώτη φορά εδώ και έναν αιώνα

Ο Άγιος Βερνανδίνος της Σιένα προσεύχεται μπροστά στον Αλφόνσο Ε΄ της Αραγωνίας, Φρανσίσκο ντε Γκόια, Courtesy of Wikimedia Commons

Μετά από την πρόσφατη ανακαίνιση του Μουσείου του Πράδο, τα έργα του Goya παίρνουν τη θέση που τους αξίζουν, ενώ μερικά σπάνια έργα του θα εκτεθούν για πρώτη φορά εδώ και έναν αιώνα.

Ο Άγιος Βερνανδίνος της Σιένα προσεύχεται μπροστά στον Αλφόνσο Ε΄ της Αραγωνίας, Φρανσίσκο ντε Γκόια, Courtesy of Wikimedia Commons

Ο διάσημος πίνακας της ντυμένης, ξαπλωμένης «Αφροδίτης» του Goya, «Η Ντυμένη Μάχα», από τη σειρά έργων του με τίτλο «Las Majas» («Οι Μάχα») απέκτησε από χτες ένα νέο, μεγαλύτερο και πιο φωτεινό χώρο στο Μουσείο του Πράδο, της Μαδρίτης.

Ένα από τα αποτελέσματα της πρόσφατης ανακαίνισης του μουσείου φαίνεται να είναι ότι το έργο του Goya θα πάρει τη σημασία που του αξίζει, αφού πλέον θα μοιράζεται έναν χώρο με την εμβληματική «Αφροδίτη» του Τιτσιάνο και δύο σπάνια σχέδια του Goya, αφιερωμένα στον Άγιο Βερναρδίνο της Σιένα,

Παρ’ όλο που «Οι Μάχα» είναι από τα πιο δημοφιλή έργα που φιλοξενεί το μουσείο, όλα αυτά τα χρόνια βρίσκονταν σε έναν μικρό, σκοτεινό χώρο, στον οποίο καθημερινά οι επισκέπτες συνωστίζονταν αναγκαστικά, για να θαυμάσουν τα έργα του σπουδαίου καλλιτέχνη. Πρόκειται για δύο πίνακες, γνωστούς ως «Η Ντυμένη Μάχα» και «Η Γυμνή Μάχα».

Η Ντυμένη Μάχα, credits: Prado Museum

Η Ντυμένη Μάχα, credits: Prado Museum

Μάλιστα, σύμφωνα με τους υπεύθυνους του μουσείου, η νέα αυτή θέση των έργων (σε έναν πιο μεγάλο, ανοιχτόχρωμο, με φυσικό φως χώρο) βοηθάει το κοινό να προσέξει την παράδοση στην αναπαράσταση της Αφροδίτης με έναν πιο κλασικό τρόπο, χωρίς μυθολογικές αναφορές -η «Αφροδίτη» του Τιτσιάνο (1555) ήταν η πρώτη «ξαπλωμένη» απεικόνιση της θεάς του έρωτα. Κυρίως όμως ρίχνει φως σε δύο σπάνια σχέδια του Goya, που το κοινό θα δει για πρώτη φορά εδώ και έναν αιώνα.

Πρόκειται για δύο σχέδια, που ο ζωγράφος έκανε όσο ετοίμαζε τον πίνακα «The preaching of Saint Bernardino of Siena before Alfonso V of Aragon», τον οποίο ξεκίνησε να δημιουργεί με βασιλική εντολή το 1781 για να κοσμεί την Βασιλική Εκκλησία του Σαν Φρανσίσκο Ελ Γκράντε της Μαδρίτης. Το πρώτο σχέδιο δεν έχει δει το φως εδώ και έναν αιώνα, αφού το Fundación Tatiana Pérez de Guzmán el Bueno οποίο επέτρεψε την έκθεσή του το 1900 για τελευταία φορά. Το δεύτερο σχέδιο εκτίθεται για πρώτη φορά στην ιστορία.

Τα σχέδια αυτά μάς δίνουν μία σπάνια ματιά στην διαδικασία που ο διάσημος ζωγράφος ακολούθησε για να ολοκληρώσει τον εμβληματικό του πίνακα.

Τα δύο σχέδια εκτίθεται στο πλάι τριών άλλων σχεδίων του Goya, από πίνακες που φιλοτέχνησε για διάφορους καθεδρικούς ναούς της Σεβίλλης και του Τολέδο. Μεταξύ αυτών, ο «Εσταυρωμένος Χριστός» (1780), που έδωσε στον καλλιτέχνη μια θέση στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Σαν Φερνάντο.